ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 17:57

به مناسبت سی و یکمین سالگرد فوت استاد سید محمد شیخ الاسلامی(هیمن مکریانی)/سیروس عزیزی

به مناسبت سی و یکمین سالگرد فوت استاد سید محمد شیخ الاسلامی(هیمن مکریانی)/سیروس عزیزی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شناسه و هویت هر ملتی شامل فرهنگ و ادبیات و عقاید و رسومهای آن ملت بوده که از این رو هر تمدنی دارای هویت و فرهنگ خاص خود است که نشات گرفته از تبادل اجتماعی مردم آن جامعه چه با خود و چه با دیگران می باشد و این عقاید و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شناسه و هویت هر ملتی شامل فرهنگ و ادبیات و عقاید و رسومهای آن ملت بوده که از این رو هر تمدنی دارای هویت و فرهنگ خاص خود است که نشات گرفته از تبادل اجتماعی مردم آن جامعه چه با خود و چه با دیگران می باشد و این عقاید و رسومات در طول سالیان متمادی وجود داشته و رشد و بالندگی پیدا نموده اند و بزرگان هر قوم با تلاش و رشادت و قلم از آنها نگهداری و آنها را همانند عزیزترین دارایی خود دانسته اند و در حقیقت اندیشمندان این وظیفه را بر عهده داشته اند تا اینچنین این امانتها به دست نسل حاضر رسیده اند.

از این رو روشنفکران و دانشمندان و شاعران و نویسندگان برجسته ای وجود داشته و دارند که نقش سترگی در رشد و بالندگی فرهنگ و ادبیات مردم بخصوص قوم کرد دارند که در زنده نگه داشتن آداب و سنن و فلکولر مردم کردستان نقش بسیار بزرگ داشته و توانسته اند آن را به سایر اقوام ایران و جهان بشناسانند و مردم باید یاد و نام آنها را همیشه زنده نگهدارند.

یکی از این انسانهای فرهیخته و پایه های اساسی ادبیات کردستان در قرن اخیر مرحوم استاد سید محمد شیخ الاسلامی مکری مشهور و متخلص به هیمن موکریانی میباشد که در سی و یکمین سالگرد وفات آن بزرگوار قرار داریم به همین بهانه این حقیر در این نوشتار مختصر یادی از آن بزرگوار نموده ام امیدوارم ان شا الله مورد پسند خوانندگان محترم قرار گیرد.

سید محمد شیخ الاسلامی متخلص به هیمن فرزند سید حسن شیخ الاسلامی موکری از تبار عارف و دانشمند نامی جامی چوری در بهار سال۱۳۰۰شمسی برابر با۱۳۴۰ه ش در یکی از روستاهای مهاباد به نام لاچین متولد شد.دوران کودکی را در آن روستا گذراند و طبق رسوم آن دوران پس از یاد گیری قران مجید و کتب مقدماتی و بوستان و گلستان سعدی و…به مهاباد رفت و مدت چهار سال در خانقاه و مدرسه جد مادریش شیخ یوسف برهان جز طلاب علوم دینی شد و تحصیلات خود را ادامه داد و در همین مدرسه با دوست و یار دیرین خود ماموستا هه ژار آشنا شد و عقد اخوت بست.

هیمن تحت تاثیر معلم مدرسه ای در روستای کلیجه در نزدیکی مهاباد به نام ملا احمد فوزی به شعر و ادبیات علاقمندگردید و در سال ۱۳۲۷به حانه پدریش باز گشت و روزها به کار کشاورزی و دامداری و شبها تا دیر وقت مشغول مطالعه کتب ادبی کردی و فارسی و عربی مشغول بود و هر ساله جهت امورات شخصی و علمی به شهر مها باد مسافرت میکرد در این سفرها با رجال شعر و ادب آشنا شد و در جلسات ادبی جوانان باذوق آن دیار شرکت جست.

اندک اندک در اثر ابراز لیاقت و استعداد خدادادی مورد توجه شخصیت های معروف مهاباد مخصوصا مرحوم قاضی محمد رحمه الله علیه قرار گرفت.هیمن در ایام جوانی برازنده و کارآمد و آشنا به رموز ادبیات کردی شد و شعر شناسی نابغه شد و خود نیز شعر میسرود و اشعارش در میان جوانان طرفداران زیادی داشت پدرش نیز اهل شعر و شاعری بود ولی دوست نداشت که فرزندش وقت خود را به سرودن شعر بگزراند.اما استعداد ذاتی و قریحه خدادادی او را به راهی سوق داد که به سرچشمه زلال ابداع و ابتکار در فنون شعر و شاعر ی منتهی شود و لقب شاعر وطنی را دریافت نمود.

راهی که او در پیش گرفته بود در هر لحظه با شوق و ذوق بیشتر گام های بیشتری بر میداشت و عقب نشینی و انزوا گیری برای او محال بود در سال۲۳به عضویت شورای نویسندگان نشریه نیشتمان در آمد که به طور مخفیانه از سوی جمعی از ادبا و شعرای کرد علیه رژیم ستم شاهی انتشار می یافت ودر سال۴۴پدرش فوت نمود ودر سال۴۶مادرش که دختر مرحوم شیخ یوسف برهان بود به رحمت خدا رفت.هیمن از فعالان جمعیت احیا ء کرد و کردستان و در جمهوری مهاباد بود و از مشاوران و منشی حاجی بابا شیخ نخست وزیر آن بود.

در سال ۴۷به علت مشاهده اوضاع نامطلوب کشور و ستم های که از طرف رژیم بر قوم ستمدیده کرد میرفت ناچارا خانه و کاشانه خود را ترک کرد و سالها دربدر و متواری در عراق میزیست و در عراق در بغداد به عضویت فرهنگستان علوم کرد در آمد.با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وطن بر گشت و فعالیت های ادبی و اجتماعی خود را از سر گرفت که از جمله آنها میتوان انتشار مجله ادبی سروه به زبان کردی در ارومیه میباشد ایشان مقالات و کتابهای زیادی تالیف نمودند و مطالبی برای روزنامه های هه واری کرد.گرو گالی مندالان آگر. آلاله.و….و تالیف کتابهای تاریک وروون.دیوان شعر.ناله جدایی.باز نویسی مظفریه از رسم الخط لاتین به کردی.مقدمه رمان قه لای دمدم اثر اشرف شامیلوف شاهزاده و گدا.هه واری خه م .دوواین هیمن.و….کتابهای دیگری میباشد.

این شاعر و نویسنده بزرگ و فرهیخته در سن ۶۵سالگی بر اثر سکته قلبی در تاریخ شب جمعه ۲۹فروردین سال۶۵برابر با ۸شعبان سال۱۴۰۶قمری در گذشت و در مهاباد به خاک سپرده شد.یاد و نامش گرامی باد.

2 پاسخ برای “به مناسبت سی و یکمین سالگرد فوت استاد سید محمد شیخ الاسلامی(هیمن مکریانی)/سیروس عزیزی

  • محمدآشنا عباس منش در تاریخ فروردین 27, 1396 گفت:

    سلام کاکه. ده ست وه ش بو و هیوام گه ره که ن هه میشه له ش ساق و سلامه ت بی. ئی موخته سه ر موعه رفیه جه ماموسای گه و ره و کوردی و هونه ری هیمن موکریانی فره به یاگی بی و فره زه ریف نویسه بیت.
    مانی نه وی و دیسان سپاس

  • ارسلان یزدانبخش در تاریخ فروردین 26, 1396 گفت:

    باسلام،دستمریزادآقای عزیزی گرامی که هرازچندگاهی زندگینامه بزرگان ومشاهیرکردوکردستان رابه رشته تحریردرمی آوریدبراستی کاردرخورتحسینی می باشد.خداقوت وسربلندباشید