ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 01:56

جایگاه رسانه در حفظ محیط زیست/شورش عزیزی

جایگاه رسانه در حفظ محیط زیست/شورش عزیزی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:رسانه در دنیای امروز، پلی میان حادثه و مردم است.هر حادثه‌ ای که اتفاق می‌افتد از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسانیده می‌شود. رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی در واقع، شکل فکر کردن و واکنشِ مردم را نسبت به هر رویدادی مدیریت می‌کنند. رسانه ها با اطلاع رسانی و ارتقای دانش محیط زیستی، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:رسانه در دنیای امروز، پلی میان حادثه و مردم است.هر حادثه‌ ای که اتفاق می‌افتد از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسانیده می‌شود. رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی در واقع، شکل فکر کردن و واکنشِ مردم را نسبت به هر رویدادی مدیریت می‌کنند. رسانه ها با اطلاع رسانی و ارتقای دانش محیط زیستی، مهمترین نقش را در جلوگیری از تخریب طبیعت و حفاظت از محیط زیست دارا هستند. رسانه ها، امروزه یکی از عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش فرهنگ به حساب می آیند. کمک گرفتن از ظرفیت نهفته در رسانه ها برای ایجاد فرهنگ دوستی با محیط زیست و گسترش این فرهنگ، می تواند ما را در رسیدن به جامعه ای با فرهنگ دوستدار محیط زیستیاری نماید.

با افزایش نگرانی‌ها دربارۀ تغییر اقلیم کره زمین؛ دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های ملی محیط زیستی و افراد، هزینه‌های هنگفتی را برای اطلاع‌رسانی در مورد تغییرات محیط زیستی سرمایه‌گذاری کرده اند. البته چالش‌های محیط زیستی‌ که مناطق کُردنشین با آن روبه‌روست و مزیت‌هایی جغرافیای این مناطق نسبت به سایر استانهای کشورها دارد، موجب گردیده که نقش رسانه‌ها بسیار برجسته باشد.

با توجه به مشکلات محیط زیستی موجود، روزنامه نگاری محیط زیست به عنوان یکی از رشته های جدید با هدف ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ شهروندان درباره محیط زیست، و آموزش مسائل زیست محیطی به زبان ساده و همچنین افزایش مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست، باید در مناطق کُردنشین به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رسانه ها، ضمن برجسته سازی مسائل محیط زیستی و آگاهی بخشی درباره خطراتی که متوجه محیط زیست است،با اعلام سیاست ها، اقدامات و وعده های دولت؛در افزایش پاسخگویی تصمیم گیران سیاسی و دولتمردان به مسائل زیست محیطی موثر می باشند.

پس اطلاع رسانی رسانه درباره تخریب محیط زیست، ضمن اینکه منبعی مهم برای سیاست گذاران است می تواند منبعی مهم برای عامه مردم باشد تا درکنار سیاست مداران برای کاستن از این خطرات، چاره اندیشی کنند. پاسخگویان در این مهم نیز اشتراک نظر دارند که به طور قطع مهمترینعاملی که در حفظ و حراست از محیط زیست می‌تواند نقش اول و اساسی را ایفا کند.

رسیدن به توسعه پایدار در سایه توسعه فرهنگ عمومی امکان پذیر است که با همکاری رسانه ها شاهد ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم خواهیم بود، تا نتایج خوبی کسب شده و به  سمت توسعه هدایت شویم.

رسانه ها به عنوان مهمترین رکن ارتقای دانش محیط زیستی جامعه، نقش بی بدیلی در جلب توجه افکار عمومی برعهده دارند و قطعا بدون کمک رسانه های ارتباط جمعی، نمی توان شاهد گسترش و بسط فرهنگ محیط زیستی در جامعه بود. از این رو، می توان گفت رسانه ها، مهمترین نقش را در ایجاد فرهنگ محیط زیستی جامعه دارند.

با ذکر اینکه حفاظت از محیط زیست از مولفه های مهم عدالت، توسعه پایدار و شکوفایی جوامع در جهان کنونی محسوب می شود و دسترسی به آن برای همه آحاد جامعه، در تعریف عدالت نیز نهفته است. زیرا تخریب و آلودگی محیط زیست، لطمات جبران ناپذیری وارد می سازد.

پس کنترل عوامل محیطی در ارتقای سلامت انسان نقش اساسی و کلیدی دارد و آلاینده ها و مخرب های محیطی که از تنوع و گستردگی برخوردارند می توانند سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان را با خطر مواجه سازند، لذا با توجه به اینکه رسانه ها یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط جمعی هستند باید از آنها در آموزش کنترل عوامل محیطی استفاده نمود.

منبع:هانه بر چه م