پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:01

انتخابات؛تعهدات و انتظارات…/کیومرث مظفری

انتخابات؛تعهدات و انتظارات…/کیومرث مظفری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بارها و بارها این شعار را شنیده یا خوانده ایم که انتخابات از ارکان دموکراسی است. در دین و آیین ما به شور و همفکری بارها تاکید شده است.این واقعیت که رهبر،امام یا مدیری مدبر باید زمامدار حکومت و نهادی مدنی باشد،بر همه دنیا آشکار است و التزامی قانونی است. بدین […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بارها و بارها این شعار را شنیده یا خوانده ایم که انتخابات از ارکان دموکراسی است. در دین و آیین ما به شور و همفکری بارها تاکید شده است.این واقعیت که رهبر،امام یا مدیری مدبر باید زمامدار حکومت و نهادی مدنی باشد،بر همه دنیا آشکار است و التزامی قانونی است. بدین معنا که حتی در کشورهای غربی و مدعی دموکراسی،در نهایت یک نفر بعنوان ضامن اجرایی قوانین و رییس جمهور یا نخست وزیر انتخاب می شود…

اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است؛انتخابات است.در کشورمان تقریبا هر دو سال یکبار انتخاباتی مردمی و برپایه دموکراسی و مردم سالاری دینی برگزار می گردد.
انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، انتخابات مجلس این خبرگان رهبری و… درنهایت حتی انتخاب رهبر اسلامی ایران نیز بر اساس آرا غیرمستقیم مردم صورت می گیرد.

مردم کشورمان بارها و بارها به پای صندوق های رای رفته و کسی یا کسانی را به عنوان نماینده و وکیل خود در دولت، مجلس و شورا انتخاب کرده‌اند. اما دو نکته ای که بسیار جای سوال و تدبر دارد؛اولا نحوه انتخاب و گزینش افراد منتخب توسط مردم و دوما نحوه برخورد و پاسخگویی منتخب یا منتخبین به مردم است!اگر بخواهیم مثالی عینی تر و با وسعت کمتری را مثال بزنیم بهتر است سه انتخاب مهم را در اورامانات بررسی کنیم؛ در ابتدا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اورامانات و در ثانی انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای منطقه و در نهایت نحوه برخورد مردم با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

درخصوص انتخاب اول باید اعتراف کرد که به سختی قابل پیش‌بینی است ،هرچند در وسعتی به جغرافیای اورامانات و جمعیت در حدود ۲۵۰ هزار نفری منطقه ،انتخاب یک نفر به دور از تعصبات تقریبا غیرممکن است!هرچند در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ تاثیر رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی مشهود بود.انتخابات صورت پذیرفت و انتظار التزام به تعهدات فرد منتخب، تقریباً هر روز در رسانه‌ها فریاد زده می شود!مردم اورامانات کسی را وکیل و نماینده خود کردند و همه بار سنگین وکیل الرعایا بودن به گردن یک نفر افتاد!

جالب اینجاست که با وجود حضور رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی ؛ شاید سطح انتظاری که حامیان، رای دهندگان و مبلغان آقای نادری، به اندازه مخالفان وی نبود! و این نکته می تواند یکی دیگر از امتیازات رسانه ها باشد…باوجود همه محرومیت ها،فقر،توسعه نیافتگی منطقه،مرزهای بسته،جاده های قتلگاه ،بیمارستان ها و مراکز درمانی بی امکانات و …مردم منطقه بیشتر درخواست ها و مطالباتشان به دفاتر آقای نادری در چهار شهرستان در حوزه مطالبات شخصی(اشتغال،مسائل مالی و…)است.

بار دیگر به ابتدای مطلب گریز می زنیم که انتخابات به چه هدفی است و انتظارات و تعهدات دو طرف؛هم انتخاب کننده و هم انتخاب شونده از یکدیگر به چه میزان است؟!آیا اگر رونق اقتصادی و اجتماعی و توسعه یافتگی پایدار را در منطقه شاهد باشیم،باز هم سطح درخواست های مردمی به مطالبات شخصی منتهی می گردد؟؟آیا اگر منتخبین دولتی و شوراهای اسلامی شهرهای منطقه هم گام با اهداف و چشم اندازهای توسعه منطقه در آینده قدم بردارند،باز هم شاهد عقب افتادگی و پس رفت های متعدد در شهرهای منطقه خواهیم بود؟!

اکنون که انتخابات مجلس را بیش از یکسال است پشت سر نهاده ایم و در حال ورود به انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای منطقه هستیم، بهتر است بدور از تعصبات و تنها بر اساس مطالبات و انتظاراتی که به نفع مردم است، انتخاباتی اصلح داشته باشیم.انتخاباتی که اگر به فرد یا افراد منتخب رجوع کرده و مطالباتمان را در طی زمامداری وسکانداریشان از آنان طلب کردیم،با وعده‌هایی پوچالی روبرو نگردیم!

وظیفه همه منتخبین در هر سطح مدیریتی و خدمتی، انجام وظیفه و برطرف کردن نیازهای بحق و خواسته های منطقی است. هرچند به یقین خواسته های مردمان منصف منطقه در حد و اندازه اشتغال و دریافت وامی بیش نیست و در پیچ و خم های بروکراسی طرف کردن نیازهای اولیه زندگی خودشان مانده اند و متاسفانه شاید یکی از بزرگترین دلایل توسعه نیافتگی و رشد منفی اقتصادی منطقه به همین انتخابات و مطالبات و انتظارات بر آورده نشده بر می گردد…

منتخب یا منتخبین محترم منطقه، شما مدیون تک تک آرایی هستید که به صندوق ها ریخته شده است، حال چه با شما باشد و چه بر علیه شما! مخالفین و موافقین شما انتظاراتی در حد برطرف کردن نیازهای اولیه خود دارند و این انتظار بجایی است،لطفا آن را مطالبه شخصی ننامید و تنها از یک بعد به مسائل ننگرید، که اگر رشد و توسعه یافتگی بجا،کارخانجات و کارگاه های تولیدی، بسترهای مناسب اقتصادی در منطقه وجود داشت و فراهم میشد، سطح انتظارات به این درجه تنزل پیدا نمی کرد.

گردآوری:کیومرث مظفری