ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:46

بررسی عوامل رونق گردشگری و پیشنهاد بنیان بازاری درخور،ارزان و متنوع در شهرپاوه/نظام سلیمانی

بررسی عوامل رونق گردشگری و پیشنهاد بنیان بازاری درخور،ارزان و متنوع در شهرپاوه/نظام سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عصر زیبای پنجشنبه دهمین روز نوروز ۱۳۹۶ است، پس از سپری نمودن یک هفته ی کاری و در پیش بودن تعطیلات راهی شهر پاوه هستم.در پلیس راه کرمانشاه ترافیک پرحجمی از مسیر برگشت به کرمانشاه توجه ام را جلب می نماید…. راه و مسیر را ادامه می دهم،تردد در مسیر برگشت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عصر زیبای پنجشنبه دهمین روز نوروز ۱۳۹۶ است، پس از سپری نمودن یک هفته ی کاری و در پیش بودن تعطیلات راهی شهر پاوه هستم.در پلیس راه کرمانشاه ترافیک پرحجمی از مسیر برگشت به کرمانشاه توجه ام را جلب می نماید…. راه و مسیر را ادامه می دهم،تردد در مسیر برگشت همچنان از پرحجم می باشد،. نزدیک غروب است و پس از شهر روانسر در مسیر سه راهی جوانرود هستم،و جاده شلوغ و پرترافیک است.از شهر شاهو گذشته ام و در نزدیکی روستای تازه آباد،و جاده ای که دیگر جاده نیست و بیشتر “کوره راه” می نماید،

از روستای تازه آباد می گذرم و این سوال ساده و همیشگی!به کدامین ضرورت و دلیل منطقی جاده اصلی کرمانشاه-پاوه باید از داخل روستای تازه آباد و با آن عرض کم و پیچ های نا مناسب بگذرد،پیشتر می روم و تابلویی نظرم را جلب می کند“بهسازی راه پاوه کرمانشاه از مصوبات دور دوم سفرهای ریاست جمهوری” و با دیدن آن تابلو در درک معنی کلمات”بهسازی”و”راه” دچار تردید می شوم.و این جاده داخل روستای شمشیر که با همین وضع این روزها در اوج است و روزهای بسیار بدتری هم دیده است. و با دقت به اطراف جاده کاهش گردشگران و خودروهای آنها  محسوس و مشهود می باشد …..

در روزهای اقامت در پاوه پیاده باغ های زیبای و باصفای”خانگا”۱با بوی گل های بهاری و بنفشه را قدم زدم و حظ بردم، به چشمه ی”شلماو”۲ وکوه ” آتشگاه”۳ و تفرجگاه بیار۴ رفتم و تابلوی بدیع شاهوی رفیع و زیبا و معماری زیبای شهر پاوه را از آن منظر به تماشا نشستم و چقدر تماشایی بود.دو آب،سد هیروی و روستای شیخان۵ و شهر نوسود و جاده مرخیل۶ را دیدم و از شکوه طبیعت زیبای آن ذوق کردم. هجیج۷ و داریان۸ و ناو۹ را رفتم و تابلوی زیبای دیگری از آنسوی شاهوی سربلند با پس زمینه ی سیروان این روز ها رام و آرام را دیدم و چقدر تماشایی بود …..تعطیلات سپری شده است و امروز من در کرمانشاه هستم …

آمار و اطلاعاتی از تعداد مسافران نوروزی به شهرستان های استان  منتشر شده است.بر پایه این آمارها،سهم شهرستان پاوه در این زمینه ناامید کننده است.آمار گردشگران دوشهرستان همجوار پاوه در ایام نوروز تقریبا “بیست برابر” آمار مسافران نوروزی شهرستان پاوه بوده است!استان کرمانشاه به دلایل متعدد از جمله جذابیت های تاریخی و طبیعی موجود در استان به عنوان یک مقصد گردشگری در سطح ملی مطرح می باشد،در این میان،منطقه اورامانات با دارا بودن جاذبه های متعدد طبیعی و فرهنگی سهمی عمده در گردشگری استان را به خود اختصاص داده است.از سویی دیگر بررسی آمار ارایه شده  تعداد گردشگران نوورزی شهر پاوه و مقایسه آن با دیگر شهرهای منطقه اورامانات می تواند زمینه ای برای بررسی دلایل و عوامل موثر در رونق گردشگری و بررسی سهم این شهرستان در این زمینه باشد.

عوامل فراوانی در رونق گردشگری موثر می باشند ولی چهار عنصر جاذبه، امکانات،امنیت و تصویر مهم‌ترین و اصولی‌ترین عوامل در رونق گردشگری محسوب می‌شوند.در این مبحث به بررسی و تحلیل این چهار عامل در گردشگری منطقه پاوه می پردازم.

جاذبه:شهرستان پاوه منطقه ای است  که به طور طبیعی برای گردشگری و سیاحت مناسب است.مناظر طبیعی متعدد(اکوتوریسم)،معماری خاص و متفاوت شهرها و روستاهای زیبای آن،فرهنگ و زبان،آداب و رسوم متفاوت و خاص و میهمان‌نوازی مردم منطقه پاوه و اورامان،صنایع دستی بی نظیر،وجود جاذبه های مذهبی متعدد(کوسه هجیج و آرامگاه سلطان اسحاق و …)،مرزی بودن منطقه و پتانسیل های فراوان مرتبط با آن،اقلیم اب و هوایی متفاوت و مناسب و چهار فصل بودن شهرستان،وجود سدهای داریان و هیروی در منطقه و فرصت های مرتبط با آن و …. می‌توانند جاذبه‌هایی قوی برای گردشگران  دیار اهورایی اورامان باشند.

از سویی دیگر با وجود همه ی جاذبه های ذکر شده فوق و با بررسی اجمالی سلایق گردشگران منطقه غرب کشور و مقایسه شهرهای” بانه ، مریوان،جوانرود و پاوهمی توان گفت وجود بازاری متنوع و ارزان به عنوان مهمترین جذابیت در سفرهای گردشگری به و در منطقه غرب کشور مطرح می باشد که یکی از نقاط ضعف عمده در گردشگری منطقه پاوه محسوب می گردد. و این در حالی است که منبع اصلی و عمده اجناس موجود در بازاری مانند جوانرود از مرزهای شهر پاوه تامین می گردد !

 

با بررسی بازارهای موجود در شهر پاوه و بویژه بازارچه های موجود در بلوار پاوه و ناکارامدی جدی آنها به دلایل متعدد لازم است در این زمینه،با فکر جمعی از دلسوزان البته آشنا به بازار و سلیقه و خواست مشتری و گردشگران و برنامه ریزی احتمالا چند ساله بازاری شایسته،متنوع و ارزان ایجاد شود.

 

به عنوان یک فکر خام اینجانب پیشنهاد می نمایم،(البته بدون دخالت مسئولین بسیار محترم دولتی نا آشنا به بازار )و با مشارکت و همدلی و همراهی مردمی محدوده ابتدای روستای چورژی تا روستای دوریسان با توجه به نوساز بودن و عرض مناسب خیابان و وجود زمین های مناسب و در دسترس و در معرض دید مسافران بودن با تشکیل هیات امنا و نظم و تشکیلات مناسب به عنوان بازاری در خور و شایسته شهر پاوه در سالهای آینده مطرح گردد .

 

امکانات:وجود هتل های مناسب،مراکز اقامتی مناسب با وضعیت درآمدی گردشگران هدف،رستوران ها و مراکز پذیرایی مناسب،بازار هایی ارزان و متنوع و زیبا،مراکز اقامت موقت(روزانه)– آلاچیق و ….- در کنار چشم اندازهای دیدنی منطقه( بسیار مهم )،راه های مناسب دسترسی،راهنمایی و تهیه نقشه های راهنمای مناسب معرفی جاذبه ها در منطقه،ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی مناسب در منطقه و …. از امکانات مورد نیاز در توسعه گردشگری منطقه است.و البته مهمترین موضوع در این زمینه راه ارتباطی پاوه به ویژه از شهر شاهو تا پاوه می باشد.در مجموع به نظر می رسد امکانات گردشگری منطقه کافی نیست و برای توسعه این صنعت،دولت باید سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با حمایت از بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

نکته مهم دیگر در زمینه جذب گردشگر تاخیر در ورود جدی و عملی به موضوع گردشگری در  منطقه پاوه می باشد و به نظر می رسد آنچه انجام شده است بسیار سطحی بوده است.با توجه به آنکه شهرهایی گاه  حرکت در این مسیر را بسیار زودتر شروع نموده اند لازم است با برنامه ریزی جدی تر فاصله در این زمینه را کم تر نمود.با توجه به فاصله دورتر شهرستان پاوه از مرکز استان،پررنگ شدن جاذبه ها در کنار افزایش امکانات جهت توسعه گردشگری منطقه ضروری است.

امنیت:امنیت و گردشگری دو مقوله وابسته به یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ هستند.امنیت و گردشگری در تعامل دوجانبه هم می‌توانند تاثیر افزایشی بر هم داشته باشند و هم تاثیر کاهشی.به این معنا که افزایش امنیت،باعث رونق  گردشگری خواهد شد و بالعکس.بنابراین گردشگری ارتباط مستقیمی با مقوله امنیت دارد. ایجاد امنیت، تسهیلات و ارائه امکانات رفاهی و خدماتی لازم به گردشگران از جمله وظایف اصلی در زمینه گردشگری است. بهبود و اصلاح وضعیت راه پاوه و حضور  پلیس راه می تواند به امنیت راه و جاده را تامین نماید و همین قضیه از نیاز های اساسی در زمینه بهبود امنیت مسافری در گردشگری منطقه است.

تصویر:گردشگری و مسافرت به‌عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به‌حساب می‌آید.از این منظر، یکی از جوانب سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری،به‌طور مستقیم در ارتباط با تبلیغات و معرفی این صنعت و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی موجود در منطقه،از طریق رسانه‌ها است. در بررسی های موردی از مسافران منطقه اورامانات که کمتر تمایل به سفر به شهر پاوه دارند،عدم شناخت کافی از منطقه و راههای نامناسب را به عنوان مهمترین دلیل در عدم سفر ذکر می کنند.متاسفانه به نظر می رسد تبلیغات مناسبی در زمینه گردشگری استان صورت نمی گیرد .

به عنوان کسی که نزدیک به دو دهه است در شهر کرمانشاه اقامت دارم،بجز در مقطعی کوتاه و محدود،شاهد تبلیغاتی در شهر کرمانشاه در مورد سفر به منطقه پاوه و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن نبوده ام.شاید تصور بسیاری از دوستان بویژه مسئولان این باشد که آشنایی کافی در این زمینه وجود دارد که با قاطعیت به این دوستان عرض می کنم متاسفانه تصویر مناسب و روشن از جاذبه های شهرستان پاوه در میان مسافران – شهر کرمانشاه – وجود ندارد که لازم است با تبلیغات مناسب تصویری واقعی روشن و زیبا از منطقه پاوه ارایه گردد.

به یاد داشته باشیم  به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبا از جاذبه های منطقه در فضای مجازی منطقه و سفر به آن مکان ها از سوی یکایک ما لزوما به معنی معرفی نمودن آن جاذبه ها نیست آنگونه که بسیاری از ما با گروهها و سایت های اینترنتی دیگر شهرستان های استان آشنایی نداشته و حتی ممکن است یک بار هم به آن سایت ها و گروه ها سری هم نزده باشیم.و علاقه ای به این کار هم نداشته باشیم.

با جذابیت های متعدد و متنوع موجود در شهرستان پاوه،و استفاده از فرصت ها و پتانسیل های آتی منطقه،و اراده و عزم و برنامه ریزی مسئولان در کنار هم اندیشی و ارایه راهکار از سوی انبوه نخبگان موجود در منطقه،شهرستان پاوه به جذاب ترین شهرستان و انتخاب نخست در گردشگری استان مبدل خواهد شد،البته با این شرط که فرصت را قدر دانسته و با نگاهی بلندمدت و به دور از منافع محدود و کوتاه مدت و استفاده از مشاورین باتجربه در برنامه ریزی ها برنامه هایی اثرگذار در جهت تحق هدف اجرایی گردد .انشالله

نظام سلیمانی//کارشناس ارشد مهندسی معماری سیستم های کامپیوتری

  • خانگا یا خانقاه : روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، ، در ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر پاوه و ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.
  • شلماو : چشمه ی «شلماو» که در جنوب غربی خانقاه و در دامنه ی کوه آتشگاه واقع است .
  • کوه آتشگاه : کوه آتشکده یا آتشگاه، رشته کوهی است که از کوه شاهو جدا گشته و از غرب روستای شمشیر گذشته و در جهت شمال غربی امتداد یافته به رود سیروان منتهی می‌شود.
  • تفرجگاه بیار : نام چشمه و باغی زیباست در دامنه کوه آتشگاه روبروی شهر پاوه
  • روستای شیخان : روستایی از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است. مقبره سلطان سهاک، بنیانگذار آئین یارسان و چند تن دیگر از بزرگان یارسان مانند خاتون رزبار و سید محمد گوره سوار در این روستا قرار دارد.
  • جاده مرخیل : جاده ای در مسیر جاده پاوه به نوسود که از روستای هیروی از جاده نوسود شده و از نظر اداری جزیی از بخش  باینگان شهرستان پاوه و در نزدیکیهای مرز عراق می باشد .
  • هجیج : روستایی از توابع بخش نوسود در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه در استان کرمانشاه با معماری خاص و طبیعتی بی نظیر در کنار روزخانه سیروان قرار دارد .
  • داریان : روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه و در بیست کیلومتری شهر پاوه و در کنار سد دارایان و رودخانه سیروان .
  • ناو : روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان و در نزدیکی روستای هجیج و رودخانه سیروان است .