ج 10 فروردین 1403 ساعت 12:39

دیدگاه و نگرش حاکم بر دفتر فنی شهرداری پاوه ،میزان نارضایتی از شورای چهارم را افزایش داده است / برهان عبدی

دیدگاه و نگرش حاکم بر دفتر فنی شهرداری پاوه ،میزان نارضایتی از شورای چهارم را افزایش داده است / برهان عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قطعا مسائل مربوط به نهادهای شهری و در راس آنها ، شهرداری پاوه ، اغلب مورد توجه رسانه های محلی بوده است . یکی از حوزه های مهم در شهرداری پاوه ، دفتر فنی شهرداری است. مسائل مربوط به دفتر فنی شهرداری پاوه و عملکرد آن ، در جهت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قطعا مسائل مربوط به نهادهای شهری و در راس آنها ، شهرداری پاوه ، اغلب مورد توجه رسانه های محلی بوده است . یکی از حوزه های مهم در شهرداری پاوه ، دفتر فنی شهرداری است. مسائل مربوط به دفتر فنی شهرداری پاوه و عملکرد آن ، در جهت ایجاد انگیزه ساخت و ساز و یا ایجاد بستر رکود ، همواره مورد توجه محافل رسمی و غیر رسمی بوده است.

رهسپاری از پی این خواسته و این ادعا و از پی آن ، نیم نگاهی به آنچه فعالان عرصه ساخت و ساز و شهروندان عادی در این حوزه بر زبان خویش جاری ساخته اند ، عاملی مهمتر از سایر عوامل را در میزان نارضایتی از شورای فعلی می نمایاند که همان عملکرد دفتر فنی شهرداری پاوه است.

با روی کارآمدن شورای دوره چهارم و با تبع تغییرات بوجود آمده در ساختار دفتر فنی شهرداری پاوه ، روال ها ، افراد و نوع نگرش های پیشین با آمدن افراد جدید به نوعی دچار دگرگونی و تغییر شد. حال پرسش اساسی این است که آیا این روندها مزیت آور بوده است یا خیر ؟

نخست در پاسخ به این سوال باید گفت که در جامعه شهری پاوه و آنچه که به عنوان محدوده قانونی شهر از آن یاد می شود ، تمایل بنگاه ها و افراد و ساخت و ساز کنندگان ، می تواند نشانه ای از وجود همان مزیتی باشد که در پی آن هستیم.

در پی تصمیمات و سیاست های اخیر دفتر فنی شهرداری و هزینه بر بودن ساخت مسکن در پاوه نسبت به نقاط روستایی اطراف شهر ، سازندگان مسکن و ساختمان های چند طبقه پاوه ،با اقدام به ساخت مسکن در حاشیه شهر نموده و بر اساس اظهارات تنی چند از مسئولین شهرستان هم ، در طی دو سال اخیر ،سرعت بیشتری یافته است.

 زمینهای مورد هدف سازندگان از ورودی شهر از طرف کرمانشاه تا روستای چورژی و دوریسان می باشد که هزینه های ساخت و ساز در آنها ناچیز است. هر چند بحث الحاق نشدن روستای چورژی و دوریسان همواره یکی از مسایل پیش روی مدیریت شهری در پاوه بوده و در طی این سالها به عنوان چالشی پیش روی نهادهای مختلف شهری از جمله فرمانداری ، شهرداری و … بوده است اما به نظر می رسد سیاست های اخیر و سخت گیری های دفتر فنی شهرداری پاوه ، قطعا در رخداد چنین پدیده ای تاثیر به سزایی داشته است.بدیهی است ادامه روند حاضر به ضرر نهاد شهرداری پاوه بوده و یکی از عمده ترین منابع درآمد آن را مورد تهدید قرار داده است.

از سوی دیگر یکی از دغدغه های اصلی درآمد نهادی نیمه عمومی به نام شهرداری ، بسترسازی به منظور کسب درآمد پایدار شهری است. اهمیت این مساله به حدی است که یک شهرداری با منابع درآمد ناپایدار و ناسالم از نظر فنی می تواند عملا کیفیت زندگی شهری را به طرز محسوسی کاهش دهد.

آنچه از عملکرد دفتر فنی شهرداری پاوه در طول این دوره مشاهده می شود اینکه ساخت و سازهای غیرقانونی و بدون مجوز ، اعم از ساخت زمین های تفکیک شده غیر قانونی و بصورت ساختن طبقات اضافی همچنان درشهر ادامه دارد. به عنوان نمونه های واضح و آشکار محله جهاد ، محله پایین دست شهرک ظفر و زمین های منتهی به شهرک کارگاهی و ….

نوع نگاه و عملکرد دفتر فنی شهرداری ، این نگرش را القا می کند که عملا شهرداری خود بسترساز ایجاد تخلف بوده تا به نوعی درآمدی موقت و ناپایدار را از طریق کمیسیون های موجود ایجاد نماید. غافل از اینکه علی رغم ایجاد هزینه دو چندان بر پیکره مدیریت شهری ، به دلیل ساخت و سازهای خارج از اصول فنی و مهندسی ، افزایش تراکم بی رویه و تشویق سرمایه گذاران به قرار گرفتن در مسیرهای غیر قانونی و غیر شفاف ، عملا کیفیت زندگی شهری در پاوه را مورد هدف قرار داده است.به نظر می رسد دفتر فنی شهرداری پاوه در این زمینه هم تاحدودی  ناموفق عمل کرده است.

هر چند وضعیت خاص کشور در تخصیص اعتبارات و کمک به شهرداری شهرهای کوچک با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی ، دچار نوعی انقباض گشته و سیستم کلان ، همواره شهرداری ها را به سیستم خود اتکا ناشی از عوامل و آیتم های درآمدی داخلی ، تشویق نموده و با آگاهی به این مساله که شهرداری پاوه همچون سایر شهرداری های کشور ،همواره دچار کمبود درآمد ناشی از کاهش پروانه های ساخت بوده است اما این اتکای درآمدی در شهرداری پاوه به گونه ای دچار دگرگونی شده که سازندگان را دچار نوعی شک نموده است. افزایش ناگهانی برخی عوارض ساخت و چند برابر شدن آن ، عدم همکاری دفتر فنی از رویکرد حل مساله و نه ابهام ساز به موضوعات مورد نظر ارباب رجوع ، عملا موجوبات دلخوری و نارضایتی بخش مهمی از دست اندر کاران پروسه ساخت و ساز در شهر را فراهم آورده است.

کار بدان جا رسیده که بسیاری ساخت و ساز کنندگان شهر با عدم ساخت و ساز ، ماه ها است منتظر روی کارآمدن شورای جدید بوده تا باتبع سیاست های شورا و شهرداری و در راس آنها دفتر فنی شهرداری پاوه دستخوش تغییر و دگرگونی شود. این کاهش تمایل به ساخت و ساز ، از سویی منابع درآمدی شهرداری را مورد تهدید قرار داده و از سوی دیگر با کاهش عرضه واحدهای مسکونی ، علی رغم اینکه در کل کشور ما شاهد کاهش قیمت این واحدها بوده ایم اما این مورد در پاوه با افزایش قیمت همراه بوده و جامعه شهری و مخصوصا مصرف کننده را دچار مشکل کرده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حتی برخی ساخت و ساز کنندگان با رهاسازی ساختمان ، عملا پروسه صدور پایان کار و ارجاع به ثبت را به شورا و شهرداری آتی موکول نموده اند.

عامل دیگری که عملا تبدیل به یکی از مشکلات دفتر فنی شهرداری پاوه شده است مساله مدیریت پاسخ گویی است.مصاحبه های مختلف با شهروندان درگیر در پروسه ساخت و ساز نشان می دهد که در برخی موارد ، دفتر فنی در پاسخگویی به افراد دچار نوعی تناقض در رفتار و عمل شده است. این مورد دارای مستنداتی در دفتر یانه پاوه است که در ادامه یادداشت ها بررسی عملکرد دفتر فنی شهرداری پاوه ، منتشر خواهد شد.

با توجه به مصاحبه های عدیده با فعالان عرصه ساخت و ساز و همچین شهروندان عادی درگیر و با بازگشت به پرسش نخستین نوشته حاضر ، که همان مزیت روی کارآمدن افراد و نگرش ها در دفتر فنی جدید است ، اینکه رویکرد و دیدگاه دفتر فنی از یک نهاد تسهیل گر ، فنی و کارآمد به یک نهاد سختگیر ، پیچیده و چالش ساز تبدیل شده است.حتی به عقیده برخی فعالان ، دفتر فنی سابق علی رغم برخی کاستی ها ، بسیار بهتر و موفق تر عمل نموده است و به گفته برخی از آنان ، در نگاه دفتر فنی فعلی ، نوعی تقابل و عدم همکاری دیده می شود.

هر چند برخی تحلیل گران و شهروندان معتقدند ، نبود یک شهردار فنی در راس هرم شهرداری پاوه ، عملا قدرت دفتر فنی را در توجیه نگرش و دیدگاه سخت گیرانه موجود ، دوچندان نموده اما نگارنده ورای این موضوع معتقد است شهر پاوه از شهری کوچک در گذشته به شهری با مشکلات عدیده تبدیل شده و به همین دلیل نیازمند به کار گیری افراد و رویکردهای جدید و سیاست گذاری های نوین است.

علی رغم توضیحات و مصاحبه های متعدد شهردار و شورای شهر دوره چهارم در بازتاب عملکردهای خود ، که می تواند تا حدودی دلگرم کننده و مثبت و آینده نگر باشد اما نگارنده معتقد است نکته ای که همواره مورد توجه نبوده و یکی از ریشه های اصلی نارضایتی از سیستم فعلی شهرداری پاوه را بوجود آورده ، همانا عملکرد دفتر فنی این نهاد است. عملکردی که از منظری واقع بینانه و بر اساس جمیع مستندات و شواهد موجود و برداشت های میدانی در محافل رسمی و غیر رسمی ، همواره عملکرد کل نهاد شهرداری را مورد بازخواست و چالش قرار داده است.

عقیده نوشته حاضر بر آن است که تغییر ساختار اصلی دفتر فنی شهرداری پاوه و باتبع تغییر نگرش و تفکر این بخش مهم و حساس از شهرداری پاوه از اولویت های اصلی شورا و شهردار آینده است. تاثیر تغییر این ساختار قطعا بر میزان کارآمدی و رضایت از شهرداری و شورای دوره پنجم اثر گذار بوده و از هم اکنون بایستی به آن به عنوان یکی از نقاط حساس و مهم و مورد توجه کاندیداهای شورای دور پنجم نگریست مساله ای که به نظر می رسد ، متاسفانه شورای دوره چهارم نسبت به آن اهمال و سهل انگاری خاصی داشته است و در دوران نزدیک به انتخابات هم هر روز ،شدت تبعات و اثرات عملکرد این بخش مهم از شهرداری پاوه نمود عینی و واقعی تری در نوع واکنش رای دهندگان خواهد داشت.

ادامه دارد…..

 

5 پاسخ برای “دیدگاه و نگرش حاکم بر دفتر فنی شهرداری پاوه ،میزان نارضایتی از شورای چهارم را افزایش داده است / برهان عبدی

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 27, 1396 گفت:

    ضمن عرض سلام به مدیران سایت سلام پاوه و آقای برهان عبدی که هرچند ما این نظریه را به طور ساده تر در اکثر گروه های کاندیداهای عزیز مطرح کردیم ولی ایشان مخالف بودند اما واقعیت امر اینست که بیان کردند. همچنین هیچ یک از عزیزیان کاندید و شورای قبل از کاهش عوارض سخنی نگفتند ولی مردم ما به کسی رای خواهند داد در درجه اول شجاعت و حامی ملت باشد هرچند شهرداری ارگانی مردمیست اما یک شورای شجاع باعث میشه تبصره‌ای در این بخشنامه های مرکزگذاشه بشه مبنی بر بافت شهر پاوه چون هزینه مسطح کردن و خاکبرداری در اینجا برابر است با احداث یک طبقه ساختمان در سایر شهرها اگر این روند پیش بره شاهد شهری عقب مانده از لحاظ ساخت و ساز و جمعیت بوده سرمایه داران نیز رو به شهرهای بزرگتر خواهند آورد. دوباره از تمام همشهریان خواهشمند است از تعصبات قومی و غیره پرهیز و افرادانی راهی شورا کنیم که این موارد را حل و فصل کنند که مهندس عبدی اشاره کردند. امیدوارم طی این دو روز کاندیداها مواضع خود را بیشتر روشن کنند.

  • ویمیر در تاریخ اردیبهشت 26, 1396 گفت:

    ممنون از راهنمایی تون مهندس
    اما مگه دفتر فنی قسمتی از شهرداری نیست مگه شواری شهر مافوق شهرداری نیست پس چرا ضعف داشت
    دفتر فنی که جز اداره پست نیست

  • واقع بین در تاریخ فروردین 15, 1396 گفت:

    سلام
    لازم به ذکر است که عوارض خودرو رو خیلی از همشهریان در شهر های تابعه ی پاوه میگیرن چون هم ارزانتر محاسبه میشه هم شهردارای اونا خیلی با خوشرویی به مراجعین تخفیف هم میدن وکلمه
    نیه وود رو نمیشنوند . تازه کارمندان شهرداری از بس سرشون شلوغه که بخش عوارض خودرو رو به دفاتر پیش خوان خصوصی واگذار کرده اند و میزان محاسبه توی دفاتر با همدیگه فرق داره من خودم دوتا شونو امتحان کردم

  • شهروند در تاریخ فروردین 14, 1396 گفت:

    بی شک دکتر عبدی با لیاقت ترین شهروند جهت پست شهرداری پاوه هستن شورای بعدی دیگه بهتره پا پیش بزاره و جناب عبدی رو برای پست شهرداری انتخاب کنه که بالاخره پاوه دارای یک شهردار خبره و وارد به مسایل فنی بشه
    ایشان مورد تایید هم عامه مردم و هم مسئولین هستن بیاد دارم که حاج ماموستا ملا قادر بزرگوار هم در نماز جمعه به حسن نیت جناب عبدی بعد از دادن مطلب در سایت ها اذعان نمودن و بنظر من همین برای جناب عبدی کافی است که مورد وثوق شورای شهر قرار بگیرند
    با تشکر فراوان از آقای عبدی که گره کور توسعه شهری رو به زیبایی بیان نمودند اعضای امور فنی شهرداری هم باید ضمن تشکر از این برادر برای توجیه از ایشان کمک بگیرند و رفع اشتباه نمایند

  • امجد در تاریخ فروردین 14, 1396 گفت:

    احسنت بر شما. جاتون خیلی خالیه تو انتخابات