ج 31 فروردین 1403 ساعت 03:26

در روز آشتی با طبیعت، با طبیعت مهربان باشیم /عطاالله قادری

در روز آشتی با طبیعت، با طبیعت مهربان باشیم /عطاالله قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همشهریان و اوراماناتیهای عزیز و مهمانان ارجمندی که از اقصی نقاط ایران به منطقه زیبای اورامانات تشریف آورده اید، ضمن آرزوی به‌سر بردن روزی خوش در کنار طبیعت، از شما می خواهم که به احترام طبیعت با خود پیمان ببندیم که ضمن رعایت موارد زیر به معدود افرادی که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همشهریان و اوراماناتیهای عزیز و مهمانان ارجمندی که از اقصی نقاط ایران به منطقه زیبای اورامانات تشریف آورده اید، ضمن آرزوی به‌سر بردن روزی خوش در کنار طبیعت، از شما می خواهم که به احترام طبیعت با خود پیمان ببندیم که ضمن رعایت موارد زیر به معدود افرادی که قصد تعرض به طبیعت را دارند دوستانه و بدون تندی تذکر بدهیم:عطااله قادری

⬛️ ما و همه کسانی که به تفرجگاهها می رویم برای بهره بردن از مواهب طبیعی به دامن طبیعت پناه می بریم پس نه طبیعت را بیازاریم و نه موجبات آزار دیگران را فراهم کنیم چرا که می خواهند بعد از تعطیلات طولانی یک روز خاطره انگیز را سپری نموده و با آرامش فردای کاری خود را شروع کنند.

⬛️ پیمان می بندیم که کمترین تخریب را در طبیعت برجای بگذاریم و هر اقدام غیرضروری را که موجب آسیب رسیدن به طبیعت شود را انجام ندهیم.

⬛️ از ویراژ دادن با ماشین در داخل مراتع و جنگلها که موجب سفت شدن خاک جنگل و لگدکوب شدن گیاهان می شود اجتناب می کنیم.

⬛️ از بوق زدن های ممتد و پخش موزیک با صدای بلند که موجب سلب آرامش طبیعت و طبیعت گردان می شود اجتناب می کنیم.

⬛️ حتی الامکان برای تهیه کباب و چای از منقل استفاده می کنیم و یا آتش را در جاهایی که قبلا آتش روشن بوده،روشن می کنیم.

⬛️ قبلا ذغال تهیه نموده و یا از کسانی که مدتها قبل شاخه های خشکیده درختان را به امید فروش در این روز جمع آوری کرده اند،تهیه کنیم که هم به حفظ درختان و جنگلها کمک کرده باشیم و هم سهمی در اشتغال و درآمد چند خانواده محروم داشته باشیم.

⬛️ در هنگام رفتن و برگشتن هنگامی که با صف طولانی خودروها مواجه شدیم، مهارت خود در رانندگی و جسارت خود را به رخ کسانی که به احترام خود و احترام قانون و دیگران در ترافیک مانده اند نکشیم و از سبقت از لاین مخالف و شانه خاکی خوداری کنیم که این کار ضمن توهین و دهن کجی به تمام کسانی که در صف مانده اند موجب گره خوردن ترافیک و یا بروز تصادف می شود.

⬛️ تعداد زیادی از هم میهنان برای بهره بردن از زیباییهای طبیعت به منطقه می آیند و انتظار مهمان نوازی دارند با آنها با احترام برخورد کنیم.

⬛️ بیشتر زیبایی منطقه مربوط به درختان می باشد، از شکستن شاخه آنها و روشن کردن آتش در نزدیک درختان که ممکن است موجب آسیب دیدن شاخه، تنه و ریشه آنها شود اجتناب کنیم.

⬛️ در پایان روز محل نشستن خود را به گونه ای ترک کنیم که اگر ناچار شدیم دوباره برگردیم، بتوانیم در همان جا بساط پهن کنیم نه اینکه تا یکسال کسی نتواند از کنار آن رد شود.

⬛️ حداقل میزان زباله را تولید کنیم و آن حداقل را هم جمع آوری کرده و با آویزان کردن آن به آیینه سمت راننده خودرو خود به دیگران هم یادآوری کنیم که زباله های خود را فراموش نکنند و با تبدیل این حرکت به یک حرکت جمعی، شعور والای خود را به همه نشان دهیم. شاید بدینوسیله توانسته باشیم گوشه ای از سخاوتنمدی های طعبیعت را جبران کرده باشیم چرا که جواب مهربانیهای طبیعت زباله نیست.

عطاالله قادری
(رئیس اداره محیط زیست شهرستان جوانرود)