پ 06 اردیبهشت 1403 ساعت 12:06

مرز تاریخی شوشمی و فرصت هایی که در آتش تنگ نظری می سوزد/نظام سلیمانی

مرز تاریخی شوشمی و فرصت هایی که در آتش تنگ نظری می سوزد/نظام سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یکی از اولویت های استان کرمانشاه در یک دهه اخیر  گسترش  روابط و تجارت خارجی  با اقلیم کردستان و استان سلیمانیه  بوده است . هرچند عمده این تجارت بر مرز پرویز خان -صادرات و واردات کالا – متمرکز شده  و بهترین مرزهای صادراتی به کشور عراق بوده است با […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : یکی از اولویت های استان کرمانشاه در یک دهه اخیر  گسترش  روابط و تجارت خارجی  با اقلیم کردستان و استان سلیمانیه  بوده است . هرچند عمده این تجارت بر مرز پرویز خان -صادرات و واردات کالا – متمرکز شده  و بهترین مرزهای صادراتی به کشور عراق بوده است با این وجود ماههاست موضوع کاهش میزان صادرات به کشور عراق از مرز پرویزخان به گوش می رسد ، تعطیلی پرواز کرمانشاه- سلیمانیه ، و حضور کمرنگ اتباع اقلیم در استان کرمانشاه  شاید بتواند زنگ های خطر را در بیکارترین استان کشور به دنبال ناکامی گذشته استان در تردد مسافر و زوار از مرز خسروی به صدا در آورد .

همان اتفاقی که در جایگزینی مرز تاریخی قصرشیرین و خسروی در تردد مسافر و زوار با مرز مهران اتفاق افتاد . از آن سوی بیشتر ترددهای مسافری اقلیم کردستان هم در مرز باشماق مریوان در استان کردستان صورت می گیرد و در چنین شرایطی استان و شهر کرمانشاه با وجود قابلیت های فراوان  به عنوان استانی مرزی و تاریخی در زمینه ورود و خروج مسافر از مرز سهمی اندک دارد .

چرا تردد مسافران اقلیم کردستان از مرزهای استان کرمانشاه اندک است ؟

 دلیل کاهش  ورود و خروج مسافر اقلیم کردستان از مرزهای رسمی  استان کرمانشاه و ربودن گوی سبقت مرز باشماق استان کردستان در این زمینه کاملا روشن است . فاصله مرکز استان آنسوی مرز همجوار کرمانشاه ( یعنی شهر سلیمانیه ) از مرز باشماق مریوان ( با حدود یکصد کیلومتر ) کمتر از فاصله سلیمانیه تا مرز پرویزخان ( با حدود دویست کیلومتر )  است .

و این در حالی است که فاصله شهر سلیمانیه با مرز شوشمی حدود ۹۵ کیلومتر است . و مرز شوشمی نزدیکترین مرز به مرکز استان سلیمانیه یعنی شهر سلیمانیه است .

از سوی دیگر فاصله مرکز استان جدید حلبچه با مرز شوشمی تنها ۳۵ کیلومتر است . و فاصله مرکز این استان ( حلبچه ) با مرز باشماق ۸۶ کیلومتر و با مرز پرویز خان حدود دویست  کیلومتر است .

با دقت در نقشه فوق ، هم اکنون فاصله زمینی شهر کرمانشاه از طریق مرز پرویزخان با شهر سلیمانیه عراق حدود چهارصد کیلومتر است درحالی که در صورت رسمی شدن مرز شوشمی ( جهت تردد مسافر ) این فاصله با شرایط فعلی حدود ۲۵۵ کیلومتر است که با تغییراتی در راه ارتباطی دو سوی مرز این فاصله به حدود ۲۲۰  کیلومتر هم کاهش می یابد . (مطابق تصویر فوق فاصله کرمانشاه تا سلیمانیه از مسیر شوشمی مستقیم و کوتاه تر می باشد )

از سویی در مجاورت استان کرمانشاه و مرز شوشمی استانی جدید- استان حلبچه –  در اقلیم کردستان و عراق بوجود آمده است که گرچه کم وسعت ترین استان اقلیم کردستان و عراق است اما با بررسی اختیارات استانها در اقلیم کردستان و کشور عراق لازم است وجود این استان را به عنوان فرصتی تازه و جدید در استفاده از پتانسیل های موجود استان در آینده ای نه چندان دور مورد بررسی دقیق و همه جانبه قرار داد .

با آنچه گذشت آیا شایسته است مدیریت ارشد استان از گسترش روابط با اقلیم کردستان و استان سلیمانیه سخن بگوید و اینگونه پتانسیل موجود در مرز شوشمی و موقعیت مناسب و تاریخی آن را نادیده بگیرد ! و فرصت های فراوانی را در این استان نیازمند استفاده از فرصت ها ، از دست بدهد . 

به لحاظ فنی و نه سیاسی آنچه در بهره برداری مناسب از ظرفیت های  مرز شوشمی مورد نیاز است ،  بهسازی جاده از شهر شاهو تا پاوه ، احداث کمربندی شهر پاوه و بهسازی جاده نوسود می باشد . هرچند با همین شرایط موجود در حال حاضر ، مرز شوشمی قابل استفاده و قابل بهره برداری موثر می باشد .

اهمیت اقتصادی کلان شهر کرمانشاه به عنوان بزرگترین و مهم ترین شهر و مرکز غرب ایران ، جاذبه های توریستی و تاریخی آن و قابلیت ها و پتانسیل های توریسم درمانی بین المللی کرمانشاه و دهها مزیت موجود در شهر و  استان کرمانشاه در کنار همه زیبایی ها و جاذبه های اکوتوریستی موجود در شهرستان های اورامانات لزوم استفاده از ظرفیت تاریخی مرز شوشمی و بازگشایی مرز مسافری  و رسمی شدن آن را تصمیمی بدیهی و عقلانی می نماید ، که انتظار می رود مدیریت ارشد استان کرمانشاه ، با اولویت فراوان و نگاه ویژه در جهت حفظ منافع ملی و حفظ منافع مردم استان و در جهت کمک به اقتصاد و رونق استان نسبت به استفاده از این پتانسیل تصمیم و اقدام درست  را بررسی و اتخاذ نماید .

   نظام سلیمانی

کارشناس ارشد مهندسی معماری سیستم های کامپیوتری