ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 13:28

هجیج، شمشیر و خانقاه روستاهای گردشگری پاوه با طبیعت زیبا و معماری خاص

هجیج، شمشیر و خانقاه روستاهای گردشگری پاوه با طبیعت زیبا و معماری خاص

به گزارش سلام پاوه : جاذبه هایی در برخی از روستاهای استان کرمانشاه از جمله در منطقه اورامانات وجود دارد که به تنهایی می تواند یکی از عوامل موثر در جذب گردشگران باشد، طبیعتی سبز و سرزنده در کنار سبک معماری خاص خانه ها برخی از روستاها را از هم متمایز کرده است. به گزارش […]

به گزارش سلام پاوه : جاذبه هایی در برخی از روستاهای استان کرمانشاه از جمله در منطقه اورامانات وجود دارد که به تنهایی می تواند یکی از عوامل موثر در جذب گردشگران باشد، طبیعتی سبز و سرزنده در کنار سبک معماری خاص خانه ها برخی از روستاها را از هم متمایز کرده است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا؛ برخی از روستاهای منطقه اورامان فارغ از جاذبه های محیطی و طبیعی، دارای معماری خاصی به شیوه های سنتی و بومی است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

خانه هایی که با مصالح بومی منطقه شامل سنگ و گل ساخته شده اند و حیاط یک خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود و این سبک و شیوه معماری چشم انداز زیبایی از روستاها خلق کرده است.

بیشتر این سبک معماری را در روستاهای منطقه اورامانات یعنی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه و مریوان و سروآباد در استان کردستان می توان به چشم دید.

شهرستان پاوه سه روستای گردشگری به نام های هجیج، شمشیر و خانقاه دارد که در میان روستاهای منطقه از نظر آب و هوا، پوشش گیاهی، باغات و موقعیت جغرافیایی از سایر روستاها متمایزتر است.

در استان کرمانشاه ۱۴ روستا به عنوان روستاهای گردشگری معرفی شده است که از این تعداد سه روستای هجیج، شمشیر و خانقاه در شهرستان پاوه است.

** هجیج؛ روستایی با معماری خاص

روستای هجیج جزو شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد. این روستا در محدوده سیروان بخش مرکزی پاوه با ارتفاع ۹۰۰ متر واقع شده و مردمان آن به زبان کُردی اورامی تکلم می کنند و سنی مذهب و شافعی هستند.

این روستا از شمال و غرب و جنوب به کوهستان و از شرق به روستای سیروان منتهی می گردد.

به گفته اهالی، روستای هجیج ۱۲۰۰ سال قدمت دارد، وجود بقعه امامزاده سید عبیدالله که از وی به عنوان برادر امام رضا یاد می شود حکایت از قدمت روستا دارد.

وجود آب هم یکی از عوامل پیدایش روستاست. می توان گفت دو چشمه در ارتفاعات شمالی و غربی روستا از علل اساسی شکل گیری روستا می باشد.

چشمه معروف بل با آب فراوان در نزدیکی این روستا واقع شده و به تازگی هم بر روی این چشمه سدی با نام داریان ساخته شده است و آب اکنون به نزدیکی روستای هجیج رسیده است.

استقرار روستا در دره هجیج بر شکل و ریخت روستا تأثیر عمیقی به جا گذاشته است. استقرار واحدهای مسکونی بر یال های دره مذکور موجب پلکانی شدن بافت و معابر اصلی با تبعیت از شیب بر دو یال حرکت را ایجاد می کنند، بنابراین در یک جمع بندی مختصر می توان عوامل طبیعی همچون شیب و خط القعر دره به عنوان آبراه را مهمترین عامل طبیعی در شکل و فرم روستا دانست.

مساحت بافت روستا ۱۴٫۵۳ هکتار است. این روستا دارای یک مسجد، چله خانه، خانقاه و امامزاده و همچنین یک کتابخانه می باشد.

روستا براساس تقسیم بندی طرح جامع توسعه گردشگری استان کرمانشاه در قطب گردشگری اورامانات، ناحیه پاوه و در درون حوزه گردشگری نودشه قرار دارد و به عنوان یکی از حوزه های طبیعی، فرهنگی شناسایی شده است.

هجیج از جایگاه مذهبی خاصی و همچنین طبیعت زیبا و ساختار بافت شناسی و معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

**روستای شمشیر محصور در باغات

این روستا ناخودآگاه حس جنگل های شمال ایران و روستای دیدنی ماسوله را برای بیننده تداعی می کند. در این روستا که در ۱۰ کیلومتری شهر پاوه از مسیر روانسر قرار دارد، خانه هایی وجود دارد که با تلاش ساکنان از سد صخره های کوهستانی عبور کرده اند و در سینه کش کوه سکونت گاهی امن و آرام برای خود ایجاد نموده اند؛ اینجا هر همسایه ای، پشت بام خانه اش را به حیاط خانه بالایی تبدیل کرده است.

روستای کوهستانی ‘شمشیر’ از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه از شمال و شمال غرب به کوه سربرده، از غرب و جنوب غربی به کوه شاهو و از شرق به کوه ‘گاقران’ محدود می‏شود.

ارتفاع روستای شمشیر از سطح دریا هزار و ۷۸۰ متر با اقلیمی معتدل و خشک می باشد، هرچند آب و هوای شمشیر در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در فصل زمستان سرد و خشک است. رودخانه ‘چم شارا’ در جنوب این روستا جریان دارد.

درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏شود. عمده محصولات زراعی روستای شمشیر شامل گندم، جو، شبدر، گوجه‏فرنگی، خیار و بامیه است و گردو، آلوچه، توت و هلو نیز از محصولات باغی و سردرختی آن است. جاجیم‏بافی، موج ‏بافی، گیوه‏بافی و توپ دوزی از صنایع دستی رایج این روستاست.

**خانقاه روستایی قدیمی و کهن

روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، در سه کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این روستا به وسیله کوه های دالانی و آتشگاه محصور شده است.

روستای خانقاه در یک ناحیه کوهستانی استقرار یافته و آب و هوای آن در بهار و تابستان ملایم و مطبوع و در زمستان سرد است.

پیدایش روستای خانقاه را که در محدوده شهر قدیمی پاوه قرار دارد، به دوره یزدگرد سوم ساسانی نسبت می دهند. قلعه و دژ عصر ساسانی در نزدیکی شهر پاوه و پیوستگی تاریخی آبادی های آن به شهر قدیمی، پاوه این حدس و گمان را تقویت کرده است. بنای قدیمی بنام حوضخانه در داخل این روستا نشانه دیگری از قدمت تاریخی این روستاست.

مردم روستای خانقاه به زبان کُردی هورامی سخن می گویند، مسلمان سنی شافعی مذهب هستند.

براساس سرشماری در سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا هزار و ۹۰۰ نفر بوده است و درآمد اکثر مردم این روستا از طریق فعالیت های زراعی، دامداری، باغداری و امور خدماتی تامین می شود و گروهی از روستاییان نیز در تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

روستای خانقاه در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافتی متمرکز دارد. خانه های این روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده اند، به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و اکثر خانه ها ۲ طبقه است.

کوچه های روستا با درختان سرسبز و بلند به ویژه در فصول بهار و تابستان مسیرهای دلگشایی هستند که عبور از آنها خستگی را می زداید و نشاط و شادابی را جایگزین می سازد.

روستای خانقاه به دلیل برخورداری از آب وهوای معتدل، معماری پلکانی، خانه های سنتی، مناظر و چشم اندازهای کم نظیر، پتانسیل های گردشگری مناسبی دارد و به همین دلیل در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند.

چشمه شلم ناو از کوهستان های اطراف سرچشمه می گیرد و اراضی روستا و باغات آن را مشروب می سازد. در فصل بهار، درختان بلند، گل های وحشی، گیاهان دارویی و رنگارنگ فضایی بدیع و منحصر به فرد را به وجود می آورد.

کوه آتشگاه در مقابل روستای خانقاه قرار دارد که با فرا رسیدن فصل بهار با پوششی زیبا و رویایی از درختان بلوط بلند، گل های وحشی و…چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

جنگل های زیبای بلوط و باغات اطراف روستا طراوت و زیبایی وصف ناپذیری را به این روستا بخشیده است. رودخانه خانقاه از میان روستا می گذرد و در اطراف آن درختان بلند و باغات سرسبز میوه فضایی دلپذیر ایجاد کرده اند.

معماری پلکانی این روستا از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می رود که مانند مامنی دنج و آرام در میان درختان بلند و باغات انبوه و گسترده قرار گرفته است.

بنای زیارتگاه ‘باواشیخ حسن’ یکی دیگر از جذابیت های روستای خانقاه است. بنای این روستا از سنگ، چوب و خشت است و از مکان های زیارتی و مورد احترام روستاییان است.

حوضخانه قدیمی از دیگر بناهای ارزشمند روستای خانقاه است که از دلیل ساخت و قدمت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.

از جمله بازی های متداول در روستای خانقاه می توان به کلاورفانکه، اختران، گورا و خزلوکه اشاره کرد.

موسیقی در میان مردم روستای خانقاه جایگاه ویژه ای دارد به طوری که مراسم ذکر و سماع دراویش نیز با موسیقی اجرا می شود. در آیین های عروسی و شادی موسیقی این روستا ریتمی شاد به اجرا در می آیند. مهمترین آلات موسیقی در این روستا شمشال و دف است.

پوشاک مورد استفاده این روستا لباس محلی کُردی است. از مهمترین غذاهای رایج روستای خانقاه می توان به کلانه و بژی برساق اشاره کرد و از مهمترین صنایع دستی و هنری که در میان اهالی این منطقه رواج دارد بافت انواع قالی و گیوه است.

هم‌اکنون ۴۷۸ هزار و ۴۴۴ نفر از جمعیت یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۴۳۴ نفری استان کرمانشاه در بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روستا سکونت دارند و اغلب روستاهای این استان یک ویژگی خاص و منحصر به فرد برای گشت و گذار دارند.

در استان کرمانشاه علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و ۸۰۰ سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.

براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.

سال گذشته بیش از ۲ میلیون گردشگر وارد استان کرمانشاه شدند.

خبرنگار:فرزاد نویدی

یک پاسخ برای “هجیج، شمشیر و خانقاه روستاهای گردشگری پاوه با طبیعت زیبا و معماری خاص

  • آقا فرزاد در تاریخ فروردین 7, 1396 گفت:

    دومیلیون نفر سال گذشته امدند شهرونده خومان هم هستند امسال شش میلیون در نظر یگیر کاک خومه شهروند ساده در نظر گرفتی بازاری وکاسب خود آمار گیر هستند