ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:10

آموزش اقشار مختلف مردم راهکاری مناسب برای حفظ محیط زیست

آموزش اقشار مختلف مردم راهکاری مناسب برای حفظ محیط زیست

به گزارش سلام پاوه : فعال محیط زیست منطقه اورامانات معتقد است؛در شرایط کنونی یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ محیط زیست و استفاده بهینه و پایدار از امکانات موجود آن، آموزش اقشار جمعیتی مختلف جامعه است که ضرورت دارد در دستور کار همه نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی قرار گیرد. دکتر برهان ولدبیگی روز […]

به گزارش سلام پاوه : فعال محیط زیست منطقه اورامانات معتقد است؛در شرایط کنونی یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ محیط زیست و استفاده بهینه و پایدار از امکانات موجود آن، آموزش اقشار جمعیتی مختلف جامعه است که ضرورت دارد در دستور کار همه نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی قرار گیرد.

دکتر برهان ولدبیگی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،همچنین بکارگیری قانون علیه متخلفان، دادن مشوق به حافظان و اتفاقا بکارگیری مجموعه راهکارها و نه تنها یک راهکار به صورت همزمان شاید بهترین راهکار برای حفظ محیط زیست باشد.دکتر برهان ولدبیگی

وی تاکید کرد اگر شهروند ما از عواقب ناگوار و خطرناک ریختن زباله در طبیعت اطلاع پیدا کرده و به آن باور پیدا کند یعنی اگر بداند که مثلا یک قطعه پلاستیک یا شیشه یا فلز چگونه می تواند منابع آبی را آلوده سازد یا چگونه بر تغذیه او و سایر انسان ها و زیست مندان دیگر تاثیر منفی می گذارد، بدون شک تصمیم خواهد گرفت که دیگر رفتار نامناسب ریختن زباله در طبیعت را کنار بگذارد.

او گفت که در واقع برنامه ریزی برای تغییر رفتار شهروندان و ارتقای سطح سواد ریست محیطی آنها، به نظرم بهترین راهکار برای حفظ محیط زیست ایران در شرایط فعلی باشد.

این پزشک فعال حوزه سلامت و محیط زیست در ادامه گفت:چنین کاری نیاز به یک عزم همگانی(اعم از دولت و غیردولت)دارد و باید برنامه ای جامع، توسط نهادهای ذیربط تدوین گردد که در آن وظیفه همه دستگاه ها و نهادها و حتی تک تک شهروندان مشخص شده باشد.

ولدبیگی تاکید کرد این برنامه باید به سرعت و با قاطعیت و با تخصیص بودجه کافی در همه سطوح جامعه بخصوص در مراکز آموزشی به اجرا گذاشته شود.

وی در ادامه سخنان خود نهادینه شدن و تبدیل کردن اجزای این برنامه به یک فرهنگ و رفتار عمومی پایدار را نیازمند تداوم و نظارت دقیق دانست و افزود: ضرورت دارد تا هر شهروندی، نقش یک ناظر بر رفتار دیگران در حوزه حفظ محیط زیست طبیعی را پیدا کند.

وی اظهار کرد به نظر می رسد با چنین برنامه ای بتوان در میان مدت (مثلا یک دهه) به نقطه ای برسیم که دیگر غیرقابل برگشت باشد و هماهنگی و دوستی با طبیعت و محیط زندگی به یک اصل رفتاری شهروندان ما بدل شود.

این پزشک فعال حوزه سلامت و محیط زیست در ادامه در مورد دلایل جنگ انسان با طبیعت گفت: ناآگاهی و ناآشنایی انسان به رابطه بین خود و اکوسیستم های جاری در طبیعت را شاید به عنوان دلیل این ‘جنگ بدون پیروزی دانست چرا که طمع ورزی و توجه به منافع زودگذر برخی از مردم در تاریخ و هم اکنون نیز، شاید دلیل دیگری در برپایی این جنگ باشد.

وی گفت: آنچه که مسلم است، در این جنگ، انسان نمی تواند پیروز میدان باشد، شاید نوعی دیدگاه دال بر محق بودن انسان و برتر بودن او بر سایر زیست مندان موجود در طبیعت نیز به آغاز و ادامه این جنگ هم کمک کرده باشد.

وی افزود: در هرحال و صرف نظر از دلیل یا دلایل شروع این جنگ و ادامه آن، اکنون مسلم و مبرهن است که انسان فقط در هماهنگی با سایر روند جاری بر طبیعت می تواند، بقای خود و سایر زیست مندان را تضمین نماید.

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: اکنون زمان آن رسیده است که شیپور پایان این جنگ به ظاهر ضد طبیعت و در واقع ضد نوع بشر و سایر زیست مندان نواخته شود.

ولدبیگی در ادامه در مورد حضور مردم در فصل بهار در طبیعت و لزوم حفظ محیط زیست نیز گفت: هرچند طبیعت در فصل بهار بیشترین زیبایی ها و امکانات خود را به رایگان در اختیار ما انسان ها قرار می دهد، اما متاسفانه به تجربه ثابت شده که انسان در این فصل بیشترین آسیب، تخریب و آلودگی را بر دامن طبیعت وارد می سازد که این یکی از جلوه های ناآگاهی و ناآشنایی انسان بر روند حاکم بر طبیعت است.

او خواستار پرهیز از ریختن هر نوع زباله، بویژه پلاستیک و نایلون، شیشه و فلزات در طبیعت بخصوص و در تفرجگاه ها، کنار جاده ها، رودخانه ها، دره ها و چشمه ها شد و گفت: سوزاندن زباله ها یا چال یا دفن کردن آنها در طبیعت، قابل قبول نیست و باید زباله را به سیستم جمع آوری فعلی موجود در شهرها و روستاها باز گرداند هرچند قدری زحمت دارد اما به طور قطع بهتر است.

دیگر توصیه این فعال محیط زیست خودداری از کندن و از ریشه درآوردن گلهای زینتی و جمع نکردن گیاهان خوراکی به صورت انبوه است و افزود: شهروندان می توانند از زیبایی های طبیعت بهاری عکس و فیلم گرفته و آنها را ماندگار نمایند.

او اجرای برنامه های نمادین برای بازسازی تخریب ها و رفع آلودگی های قبلی مانند جمع آوری زباله ها در طبیعت یا پاکسازی و بهسازی اطراف چشمه ها و محل های تفریح، توجه به حریم سایر زیست مندان و دستکاری نکردن در آنها بخصوص لانه پرندگان، خودداری از شکار و صید به صورت داوطلبانه را توصیه کرد و افزود: در مجموع باید طوری در طبیعت رفتار کرد که ضمن بهره مندی و لذت بردن از زیبایی ها و امکانات موجود در آن، کمترین تغییر را به وجود آورد یا اساسا هیچ تغییری در آن ایجاد نکرد.

خبرنگار:فرزاد نویدی