ج 10 فروردین 1403 ساعت 19:06

تنها سراب شهر مان را دریابیم و برای احیای آن تلاش کنیم / ریزان روشنی مقدم

تنها سراب شهر مان را دریابیم و برای احیای آن تلاش کنیم / ریزان روشنی مقدم

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سراب همیشه زیبای هولی شهر پاوه این روزها حال و روز خوشی ندارد. دیرزمانی سراب هولی ورد زبان شاعران و گردشگران دور ونزدیک بود و آب این چشمه کوثری بر دیده ی شهروندان این دیار، به طوری که چامه ها و چکامه ها و شعرهای زیادی در وصف این […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سراب همیشه زیبای هولی شهر پاوه این روزها حال و روز خوشی ندارد. دیرزمانی سراب هولی ورد زبان شاعران و گردشگران دور ونزدیک بود و آب این چشمه کوثری بر دیده ی شهروندان این دیار، به طوری که چامه ها و چکامه ها و شعرهای زیادی در وصف این سراب و چشمه ها و آب زلال و درخت چنار کهنسالش سروده اند که در کتابهای تاریخ ادبیات ثبت و ضبط اند اما این روزها همچنان که پیشتر گفتم سراب هولی پاوه اصلا حال و روز خوشی ندارد ،چرا که با دیوارهای سیمانی و بتنی وآهنی محاصره شده و دیریست زندانی و سراب-هولیاسیر دست انسانهاست.
این سراب هنوز هم میتواند احیا شود البته اگر همه ی ما دست به دست هم دهیم و برای احیا و بازسازی آن قدم کوچکی برداریم. شورای شهر، شهرداری، فرمانداری،اداره گردشگری ودر نهایت اداره آب میتوانند نفس های آخراین بازمانده ی تاریخ پاوه را دوباره به او بازگردانند واحیا نمایند.
نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی نیز می تواند در احیای این سراب نقش مفیدی ایفا کند و نام خود را در تاریخ و اذهان شهروندان پاوه ای برای همیشه حک کند.
خوشبختانه شرایط آن نیز مهیاست و وجود چشمه های پر آب پایین دست هولی و باغ های سر به فلک کشیده گردو و رودخانه طبیعی آن تا مسیر دره آسیابان (البته آسیابی دیگر نمی چرخد و از آن خاطره تنها یک آسیاب تعطیل شده موجود است) می تواند گردشگران زیادی را به شهر و دیارمان گسیل و روانه کند. به مردم و باغداران هم آموزش های لازم را داد تا با گردشگران و میهمانان به بهترین نحو پذیرایی کنند چرا که منبع توسعه و رونق شهر ودیار آنها هستند.
در قسمت بالا دستی سراب هولی که ساختمان مخروبه شبکه بهداشت وجود دارد نیز پارکی ایجاد نموده و در قسمت بالاتر سراب هولی که ساختمان آموزش و پرورش قدیم در آن تعبیه شده بود، برای پارکینگ اتومبیل های گردشگران اقدام نمود .در محوطه خود سراب و مسیر سراب تا دره آسیابان هم میتوان چند کافی شاپ و قهوه خانه سنتی تعریف کرد تا هم اشتغال و منبع درآمدی برای جوانان شهر فراهم شود و هم امکانات رفاهی در دسترس عموم باشد.می توان در این مسیر رویایی با کمک اداره برق و ایجاد روشنایی هنری ، شب خاطره انگیزی را برای مهمانان به ارمغان آورد .
آرامش روانی شهروندان باید برای مسئولان امر مهم و در اولویت باشد تا جامعه ای سالم و به دور از تنش های روانی و عصبی داشته باشیم تا فراغت روان را برای مردم شهر و مهمانان فراهم نموده باشیم. احیای اماکن گردشگری و تفریحی و سیاحتی نقش مهم و انکار نشدنی در ایجاد ارامش روحی و روانی شهروندان و گردشگران دارد.
باور کنید همه این کارها را با همت جوانان این شهر و حمایت نهاد های مختلف دولتی در کمتر از سه ماه می توان فراهم کرد، اگر برای شهرمان ارزش قائلیم وشهرمان را دوست داشته باشیم و به فکر جوانان شهر واقتصاد و توسعه و رونق گردشگری آن باشیم.
ایجاد غرفه های دایمی برای نمایش دادن توانایی های منطقه شامل صنایع دستی ،نان ساجی، کلانه و آش های محلی در کنار سراب هولی میتواند منبع درامد خوبی برای جوانان فراهم کند و معرف خوبی برای معرفی هنر بومی منطقه باشد .
اگر سراب شهرستان صحنه تشریف برده باشید، یاد داشت این حقیر را درمی یابید و می دانید سراب هولی از سراب صحنه چیزی کم ندارد.

تنها سراب شهر مان را دریابیم و برای احیای آن تلاش کنیم.

ریزان روشنی مقدم 8/6/1392 – پاوه

 

2 پاسخ برای “تنها سراب شهر مان را دریابیم و برای احیای آن تلاش کنیم / ریزان روشنی مقدم

  • سمیرا بهرامی در تاریخ اردیبهشت 12, 1393 گفت:

    تورابخدا به فکرطبیعتمون باشیم .حیف نیست؟

  • مدرک ولدبیگی در تاریخ اردیبهشت 11, 1393 گفت:

    نفس های آخر این بازمانده ی تاریخ پاوه را دوباره به او بازگردانید واحیا نمایید.
    و نام خود را در تاریخ پاوه به ثبت برسانید….