ج 10 فروردین 1403 ساعت 18:06

باز شدن مرز شوشمی خواسته به حق مردم پاوه و اورامانات / فرهاد صالحی

باز شدن مرز شوشمی خواسته به حق مردم پاوه و اورامانات / فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بدون شک تبادل و تعامل و تجارت و تردد بین مرزی ، ما بین کشورها درجهان امروز، فرصتها و موقعیتهای بسیار مناسبی را برای توسعه یک کشوردر پی دارد و در آبادانی و رونق اقتصادی آن کشور و منطقه بسیار تاثیر گذار است و به تبعیت از آن در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بدون شک تبادل و تعامل و تجارت و تردد بین مرزی ، ما بین کشورها درجهان امروز، فرصتها و موقعیتهای بسیار مناسبی را برای توسعه یک کشوردر پی دارد و در آبادانی و رونق اقتصادی آن کشور و منطقه بسیار تاثیر گذار است و به تبعیت از آن در این راه  همیشه مناطق مرزی در اولویت قرار دارند و در این راستا  شهرستان پاوه یکی از شهرهای مرزی می مرز شوشمیباشد که با کشور مسلمان عراق هم مرز و هسایه است .

مرز زمینی شوشمی در بخش نوسود یکی از نزدیکترین مرزهای موجود بین کشور های مسلمان ایران و عراق است مرزی که می تواند با برداشتن قانونمند فاصله های موجود بین این دو کشور دوست ، فرصتها و بستر های بسیار مناسب اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و گردشگری و… را برای این منطقه بوجود آورد فرصتهایی که می تواند بسیار اثر گذار باشد و باعث رونق و آبادانی اورامانات و شهرستان پاوه شود.

در چنین شرایطی با وجودداشتن  نزدیکترین مرز زمینی از طریق شوشمی به عراق  و با توجه به وجود مشکلات گسترده ی اقتصادی در شهرستان پاوه و اورامانات ، نبود زمین های مناسب زراعی برای کشاورزی و باغداری ، صعب و العبور بودن منطقه اورامانات  ، نبود کارگاه ها و کارخانه های صنعتی ، وجود طیف گسترده ای تحصیل کرده کاربلد اما متاسفانه بی کار، راکد بودن بازارچه های شهرستان ،بیکاری طیف گسترده ای از مردم شهرستان و اورامانات و…هر روز و یا بهتر بگویم بیش از هر موقعیت و زمان دیگری نیاز ضروری به گشایش و باز شدن مرز شوشمی را ضرورت می بخشد . و این گشایش می تواند کلیدی باشد بر حل بسیاری از مشکلات این منطقه .

شهرستان پاوه و اورامانات  با مردمانی انقلابی و با داشتن بیش از 3000 شهید و جانباز و رزمنده و آزاده و … در دوران دفاع مقدس و بعد از آن همیشه و همجا پشتیبان انقلاب و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است مردمان اورامانات مرزدارانی  قوی و با غیرت و همیشه درصحنه بوده اند و هستند و خواهند بود . و خواستار خواسته ی به حق خود که همان گشایش مرز شوشمی است می باشند براستی که این خواسته در مقابل شهادتها و رشادتهای این مرزداران غیورخواسته ای بسیار طبیعی و حتی می شود گفت ناچیز است  و مسئولان دلسوز بخصوص نماینده محترم باید پیگیری این خواسته به حق مردم شود و ان را عملا به نتیجه برساند کما آنکه آقای منوچهری در سخنرانی 22 بهمن 1392 در میدان مولوی پاوه با تاکید و جدیت وعده دادند که این خواسته ی به حق را هرچه سریعتر عملی خواهد کرد.

با این وجود مدتها است افتتاح و باز شدن مرز شوشمی شعار انتخاباتی بسیاری از کاندیدا ها ی نمایندگی مجلس بوده است و هرنماینده ای با این شعار و تحقق آن بسیاری از آرای خود را کسب کرده است اما متاسفانه باز شدن مرز شوشمی فقط در حد شعار دادن باقی مانده است . و بسیاری از نمایندگان تلاشهایی را هم انجام دادند اما عملا این امرمهم عملی نشد و در ادامه این روند جناب دکتر منوچهری نماینده محترم پاوه و اروامانات بارها و بارها از تحقق خواسته ی به حق مردم اورامانات و بخصوص شهرستان پاوه و نوسود برای باز شدن حداقل مرز ترددی مسافر خبر داده اند اما متاسفانه ایشان هم هنوز نتوانسته اند عملا این  خواسته به حق را تحقق بخشند . البته تلاشهای ایشان در این راستا قابل تقدیر است و مشاهده می شود که همچنان ادامه دارد.

امسال با توجه به خبر های منتشر شده و خبرهای شنیده شده از دور و نزدیک بیش از هر زمان دیگری مردم اورامانات را به تحقق یافتن این خواسته امیدوار کرده است اما متاسفانه این بار هم بنظر می رسد همانند گذشته مردم در رویای آن بسر می برند و این خواسته به آمال و آرزو تبدیل شده است .

براستی بازدیدهای مسئولین از مرز شوشمی که امسال بصورت مداوم صورت گرفت به چه منظور بوده است ؟ آیا نمایشی بود به مانند سرابی برای مردمان تشنه لب اورامانات ؟

تاکید استاندار بر بررسی و تلاش برای باز شدن این مرز و لزوم توجه به زیرساختهای آن ، وعده های نماینده پاوه و اورامانات برای گرفتن مجوز و اخذ مجوز از وزرای دولت برای رسمی کردن مرز شوشمی و رسمی شدن آن ، تلاشهای فرماندار و بخشدار وغیرو غیره همه و همه  آیا باعث می شود پس از چند دهه این خواسته بحق به نتیجه برسد و مردم به آرزوی دیرنه ی خود دست یابند؟

بدون شک نقش امام جمعه محترم شهرستان وتاکید همشیگی ایشان برای باز شدن این مرز ،تلاشهای فرماندار و بخشداران گرامی ، زحمات و تلاشهای نماینده محترم  پاوه و اورامانات  جناب دکتر منوچهری وزحمات شبانه روزی  دستگاهای نظامی و امنیتی وبخصوص حضور مردم انقلابی وهمیشه در صحنه در انتخابات و عرصه های دیگرانقلاب اسلامی  می تواند گره گشا باشد و با یک اتحاد و همدلی خواسته به حق مردم متدین و سلحشور و انقلابی اورامانات به امید خداوند به نتیجه برسد و عملی شود.

مسئولین عزیز و دلسوز بدانند در معنای واقعی کلمه مردم اورامانات و بخصوص شهرستان پاوه نیازمند باز شدن این مرز به صورت رسمی می باشند و بسیار امیدوارند که این مرز در این روزهای زیبای بهاری باز شود و شور و نشاط را به زندگی و کار و تجارت این منطقه باز گردد براستی که وجود مشکلات عدیده اقتصادی در این منطقه و شهرستان در حد بسیار بالایی است و رفع این مشکلات با باز شدن تردد و تجارت بین مرزی بین دوکشور دوست و همسایه (ایران و عراق) می تواند بسیارکارگشا  و موثر باشد.

در پایان از تمامی خادمین دلسوز نظام تقاضا مندیم این خواسته بحق راهرچه سریعتر جامه عمل بپوشانند و دغدغه چندین ساله این مردم را برطرف کرده و این خواسته بحق را تحقق بخشند.

مرز1

یک پاسخ برای “باز شدن مرز شوشمی خواسته به حق مردم پاوه و اورامانات / فرهاد صالحی

  • س از تهران در تاریخ اردیبهشت 15, 1393 گفت:

    آزاد شدن مرز مردم مستضعف پاوه و نوسود و نودشه را کمک می کند تا حد اقلی از معیشت سالم را کسب کنند .حمایت از این طرح ملی آرزوی مردمان ماست .