ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:38

پاوه مجموعه ای منحصر بفرد از زیبائیهای طبیعی آماده پذیرایی از گردشگران

پاوه مجموعه ای منحصر بفرد از زیبائیهای طبیعی آماده پذیرایی از گردشگران

به گزارش سلام پاوه:شهرستان پاوه با مجموعه ای منحصر بفرد از زیبائیهای طبیعی، آثار تاریخی و اماکن زیارتی آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا:پاوه در شمال غرب کرمانشاه و در مجاورت مرز ایران – عراق قرار دارد.به دلیل ساختار پلکانی،پاوه ملقب به شهر هزار […]

به گزارش سلام پاوه:شهرستان پاوه با مجموعه ای منحصر بفرد از زیبائیهای طبیعی، آثار تاریخی و اماکن زیارتی آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا:پاوه در شمال غرب کرمانشاه و در مجاورت مرز ایران – عراق قرار دارد.به دلیل ساختار پلکانی،پاوه ملقب به شهر هزار ماسوله بوده و با آب و هوا بسیار خوش در دامنه کوه سر به فلک کشیده شاهو قرار دارد.

شهرستان پاوه به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی، زیارتی و تاریخی،قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته و از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار است.گردشگران در بدو ورود به این شهرستان با روستای پلکانی و گردشگری’شمشیر’ مواجه می شوند، روستایی زیبا با باغات و طبیعت منحصر بفرد که از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است.در ادامه مسیر به روستای زیبای ‘نسمه’ در دل باغات ‘ودانه کوه’ می رسید که هر بیننده ای را شیفته خویش می سازد.

مسافران سپس وارد بزرگترین شهر پلکانی ایران شهر هزار ماسوله(پاوه)می شوند،شهری با معماری منحصر بفرد در دامنه کوه شاهو که با سراب مشهورش(سراب هولی)زبانزد خاص و عام است.وجود تفرجگاه های بی نظیر’ویمیر’و ‘سردره’در کنار این شهر و جاده کمربندی مشهور به ‘دره نیشه’ بهشتی را برای گردشگران رقم زده که دل کندن از آن را برایشان بسیار سخت است.

وجود دو بازارچه مرزی با اجناس و کالاهای وارداتی از مرز بصورت قانونی و صنایع دستی متنوع با غذاهای محلی و سنتی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی وهنری ساعات بسیار شاد و متنوعی را برای گردشگران فراهم می کنند.مسافران در ادامه سفر خود می توانند به نوسود، نودشه و روستاهای زیبای هجیج، داریان وهیروی سفر کنند تا ضمن دیدن بکرترین مناظر طبیعی و آبشارهای بلند بیننده دو سد بزرگ داریان و هیروی باشند.

مشاهده چشمه آب معدنی بل و شهرهای زیبای نودشه و نوسود و تفرجگاه دالانی وعبور از تونل های برف که در این فصل ارتفاع برف در آن به بیش از هشت متر می رسد مسافران و گردشگران را به وجد می آورد.گردشگران در ادامه مسیر می توانند به بخش گرمسیری باینگان سفر کرده و ضمن مشاهده رودخانه بسیار زیبای سفیدآب و طبیعت بکر مره خیل از غار سنگی و دست ساز خالو حسین که به فرهاد ثانی مشهور است، دیدن کنند.

خوردن خوراک ماهی قزل آلای سرآبی،کلوچه و کیلانه با روغن حیوانی و با میهمان نوازی بی نظیر مردم این دیار سفر بسیار خوش با خاطراتی ماندگار را برای مسافران و گردشگران در شهرستان پاوه فراهم می کند.این شهرستان علاوه بر طبیعت بکر و دیدنی دارای آثار تاریخی و اماکن زیارتی زیادی همچون آثار باستانی باقی‌ مانده دومین آتشکدهٔ بزرگ ایران(کوه آتشگاه)در دوره پیامبر زردشت که ۷۵۰ سال قبل از اسلام فعال بوده، قلعه‌های پاسگه واقع در بین راه پاوه به دشه، بقایای این قلعه باستانی بر روی تپه‌ای در کنار جاده پاوه به دشه دیده می‌شود. وقلعه دژ یا (قه لا دزی) متعلق به دوره ساسانی است که بر بلندای شهر پاوه ساخته شده و بقایای آن موجود است.

اماکن زیارتی شهرستان مقبره امامزاده سیدمحمود اصفهانی متعلق به دوره صفویه واقع در جاده سراب هولی پاوه و آرمگاه سید عبیدالله برادر تنی علی بن موسی الرضا(ع)واقع در روستای هجیج و آرامگاه سلطان اسحاق واقع در روستای شیخان هستند.

فرماندار پاوه از آمادگی این شهرستان برای پذیرایی از مسافران نوروزی خبر داد و گفت:ستاد خدمات سفر با برگزاری جلسات منظم تمهیدات لازم را برای استقبال و پذیرایی از گردشگران اندیشیده است.

پرویز ایده پور افزود:در بخش اسکان تمامی مهمانسراهای ادارات،خانه معلم و هفت مدرسه تجهیز شده برای اسکان مسافران نوروزی در شهرستان پاوه آماده شده است.

فرماندار پاوه همچنین از آمادگی دو هتل دو و چهار ستاره اورامان وارم و ۷۰ واحد مسکونی استیجاری با تمام امکانات در روستاهای هدف گردشگری خبر داد گفت:ایجاد پایگاه امداد و نجات جاده ای و امداد خودرو در مسیرهای منتهی به شهرستان و درون شهرستان، اکیپ راهنمایی و هدایت مسافران جمعیت هلال احمر در ورودی شهر پاوه و برپایی سیاه چادرهای عرضه صنایع دستی وغذاهای محلی و سنتی در نقاط مختلف خبر داد.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

خبرنگار:محمدهادی زامیاد

یک پاسخ برای “پاوه مجموعه ای منحصر بفرد از زیبائیهای طبیعی آماده پذیرایی از گردشگران

  • کوهسار در تاریخ اسفند 24, 1395 گفت:

    لقب هزار ماسوله را فکر کنم برای اولین بار یکی از فرمانداران پاوه عنوان کرده به نظر شما ایا پاوه هزار ماسوله است یا ماسوله پاوه گون شاید بهتر باشد. دوباره بیندیشیم چون بافت هر یک از روستاهای اورامان به مراتب جذابتر از ماسوله است این لقب را ناخواسته پذیرفتیم….