ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:54

اقامتگاه بوم گردی و گردشگری “ساتیار” روستای ساتیاری پاوه را بشناسیم/تصاویر

اقامتگاه بوم گردی و گردشگری “ساتیار” روستای ساتیاری پاوه را بشناسیم/تصاویر

به گزارش سلام پاوه:با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز ظبیعت منطقه اورامانات و علی الخصوص شهرستان پاوه دارای مناطق و جاهای بکر و گردشگرپذیر می باشد، به همین جهت اقامتگاه بوم گردی ساتیار واقع در روستای ساتیاری در بخش باینگان شهرستان پاوه با امکانات و بستر تمهیدات لازم آماده ارائه خدمات برای مسافران […]

به گزارش سلام پاوه:با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز ظبیعت منطقه اورامانات و علی الخصوص شهرستان پاوه دارای مناطق و جاهای بکر و گردشگرپذیر می باشد، به همین جهت اقامتگاه بوم گردی ساتیار واقع در روستای ساتیاری در بخش باینگان شهرستان پاوه با امکانات و بستر تمهیدات لازم آماده ارائه خدمات برای مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور می باشد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:اقامتگاه بوم گردی ساتیار در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۵ کیلومتری شهر کرمانشاه در روستای زیبا و پلکانی ساتیاری و در منطقه ای کوهستانی و قطعه ای از بهشت ایران زمین به نام هورامان واقع شده است.اقامتگاه ساتیار یک خانه قدیمی دو طبقه است که در ساخت آن از اصول معماری و ویژگی های فرهنگی منطقه بهره گرفته شده است. سنگ و چوب و گل از مواد و مصالح بومی منطقه است که از گذشته های دور در سرزمین هورامان و روستای ساتیاری برای خانه سازی از آنها استفاده می شود که در اقامتگاه بوم گردی ساتیار به شیوه ای بسیار زیبا نمود پیدا کرده است.

دیوارهای بیرونی اقامتگاه از سنگ و سقف آن از چوب و خاک و نمای داخلی اتاق ها و سایر فضاهای داخلی با گل مزین شده است.در مبلمان و تزئینات فضاهای داخلی نیز از بافته ها و صنایع دستی منطقه بهره گرفته شده است.در محوطه اقامتگاه نیز برای استراحت و لذت بردن از هوای پاک و طبیعت زیبا کپرها و فضاهایی سنتی در نظر گرفته شده است.همچنین به منظور ایجاد ارتباط نزدیکتر گردشگران با شیوه معیشت روستاییان و کسب تجربه زندگی به سبک روستایی مکانی برای نگهداری حیوانات خانگی در نظر گرفته شده است.در برخی از ایام سال به ویژه فصول بهار و تابستان در مناطق ییلاقی و کوهستانی روستای ساتیاری کپرها و دوارهایی(سیاه چادر)به منظور معرفی فرهنگ مردم منطقه برپا خواهد شد.

روستای ساتیاری به عنوان یکی از روستاهای شهرستان پاوه با ۶۰۰ نفر جمعیت(۱۶۵ خانوار) در فاصله ۵ کیلومتری شمال شرقی شهر باینگان(مرکز بخش)،۲۵ یلومتری جنوب غربی شهر پاوه(مرکز شهرستان)و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه (مرکز استان) واقع شده است.روستای ساتیاری یکی از قدیمی ترین و کهن ترین روستاهای منطقه می باشد.در فرهنگ لغت دهخدا ساتیاری به معنی دوست،یار و رفیق خوب آمده است. درباره وجه تسمیه ساتیاری تفاسیر و نظرات متفاوتی وجود دارد.از مهمترین این تفاسیر عبارتند از:

۱-به اعتقاد اهالی روستا کلمه ساتیاری از دو واژه کردی سات و یاری تشکیل شده است. سات در زبان کردی به معنی وقت و زمان،یاری نیز به معنی ورزش و بازی می باشد. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که ساتیاری به معنی وقت و زمان بازی است و چون مردمان روستا در گذشته به ورزش ها و بازی های سنتی علاقه بسیار و در انجام آنها مهارت خاصی داشته اند در میان مردمان روستاهای اطراف به این نام مشهور شده اند.

۲-به اعتقاد گروهی از اهالی اسم روستا در گذشته سات دیاری بوده است و همانطور که گفته شد در زبان کردی سات به معنی زمان و دیاری به معنی نشان و هدیه می باشد پس سات دیاری به معنی زمان هدیه می باشد. ریشه این تعبیر به داستانی بر می گردد که در روستا اتفاق افتاده است. در زمان های گذشته کدخدای روستا به یکی از شهرهای عراق (شاره زور) سفر می کند و در آنجا از طرف یکی از بزرگان شهر یک ساعت به وی هدیه می گردد. بعد از اینکه کدخدا به روستا باز می گردد و هدیه خود را به مردم نشان می دهد و چون تا به آن روز مردم چنین چیزی را ندیده اند به مردم توضیح می دهد که این وسیله ای برای اندازه گیری زمان و در واقع زمانسنج یا ساعت است که زمان را هر لحظه بیان می کند (به زبان کردی سات ژمیر) که در شاره زور به من هدیه (به زبان کردی دیاری) داده اند. این خبر در میان روستاهای همجوار پخش می شود که کدخدا وسیله ای با خود آورده است که زمان را نشان می دهد و از آن زمان است که مردم روستا به ساتدیاری معروف می شوند.

۳-کلمه ساتیاری متشکل از دو کلمه سیا و تایر بوده است.تایر در زبان کردی به معنای صفحه سنگ بزرگ و سیا همان رنگ سیاه می باشد. رشته کوهی که در دامنه شمالی روستا در جهت شرقی ـ غربی قرار گرفته است موید این تفسیر درباره ساتیاری می باشد.

البته روستای ساتیاری اسم دیگری هم دارد که اهالی روستا در بین خود بیشتر آن را به کار می برند. “هیتمان”(Hetman) اگرچه اسم دوم و محلی روستا است اما قدمت و پیشینه بیشتری دارد و در واقع می توان گفت که اسم قدیمی روستا است.هیتمان یک واژه اورامی(هورامی) و از هیت و مان تشکیل شده و به معنی مکان و محل کشاورزی می باشد(مان به معنی مکان و هیت به معنی شخم زدن و کشاورزی)در گذشته های بسیار دور مردم روستا برای گذران معیشت خود بیشتر زمین های مناسب کوهستان های اطراف روستا را با گاوآهن شخم می زدند و محصولاتی چون گندم، جو و ذرت را به عمل می آوردند.

روستای ساتیاری در محدوده کوهستانی و در دامنه سه کوه بلند استقرار یافته و بافتی متمرکز و متراکم دارد. خانه‌های روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده‌اند، به طوری که بام هر خانه اش نقش حیاط خانه دیگر را بازی می کند. مصالح به کار رفته در اکثر خانه‌های قدیمی روستا شامل سنگ،چوب و گل است. مهم‌ترین ویژگی خانه‌های قدیمی روستا هماهنگی آن‌ها با محیط اطراف است. به طوری که سقف مسطح خانه‌ها با دیوارهای سنگی و گلی همرنگ طبیعت،کمال درهم آمیزی فضای کالبدی روستا با محیط طبیعی اطراف را نشان می‌دهد.

مردم روستای ساتیاری به زبان کردی(جافی سورانی)سخن می گویند و پوشش آنها همانند سایر مناطق اورامان کردی است.امروزه درآمد بیشتر مردم روستا علاوه بر امور خدماتی بیشتر از طریق فعالیت‌های دامداری و باغداری تأمین می‌شود. گروهی از روستاییان نیز در تولید صنایع دستی اشتغال دارند. شرایط مساعد آب، خاک و اقلیم، باغداری در روستا را رونق داده و گردو، انگور سیاه، توت سفید، انار، بادام، انجیر و گلابی از جمله محصولات آن است. به دلیل وجود مراتع سرسبز و حاصلخیز دامداری در روستا از رونق چشمگیری برخوردار بوده و انواع محصولات دامی ارگانیک مانند شیر، ماست، کره، پنیر، کشک و روغن حیوانی تولید و به فروش می رسد. گیوه (کلاش/Klaash)، ساخته های دستی چرم (از جمله کیف پول، کیف دستی، کیف موبایل و جاکلیدی و …)، تابلوفرش و قالی نیز از جمله صنایع دستی روستای ساتیاری می باشد.

تورهای یک روزه و بازدیدکنندگان مستقل (گروهی و انفرادی):۱⃣گشت های داخل روستا (بافت و ساختار پلکانی روستا، معماری خانه های قدیمی روستا و …)
۲⃣بازدید از جاذبه های گردشگری روستا (داخل و خارج روستا)۳⃣برنامه های داخل اقامتگاه (معرفی صنایع دستی، معرفی شیوه معیشت مردم، اجرای موسیقی محلی و …)۴⃣عرضه محصولات و فرآورده های طبیعی و ارگانیک روستا (صنایع دستی و لباس های محلی، محصولات باغی و محصولات دامی)۵⃣کوهپیمایی در مسیرهای کوتاه و به ویژه اطراف روستا.
تورهای چند روزه:
*برنامه ها و فعالیت های مربوط به تورهای چندروزه(که در قالب پکیج و برنامه های سفر برنامه ریزی و طراحی خواهند شد)علاوه بر برنامه هایی که برای تورهای یکروزه در نظر گرفته شده است عبارتند از:۱⃣بازدید از روستاهای توریستی منطقه (روستاهای هجیج، خانقاه، دشه،داریان و …)۲⃣بازدید از شهرهای توریستی منطقه(شهر پاوه، شهر نودشه،شهر اورامان تخت، شهر مریوان و…)۳⃣بازدید از جاذبه های گردشگری منطقه(از جمله غار قوری قلعه،غار سنگی حسین و …)۴⃣بازدید از بازراچه های مرزی و خرید گردشگران(بازارچه مرزی شهر جوانرود،بازارچه مرزی شهر پاوه،بازارچه مرزی شهر مریوان و..)۵⃣بازدید از ییلاق(هوار یا هه وارگه)و کسب تجربه زندگی با مردم محلی و سکونت در کمپ های فصلی۶⃣برنامه های بازدید از حیات وحش منطقه(در جستجوی گراز وحشی،گوش دادن به زوزه گرگ،دیدن جنگ کبک ها کوهستان و شندیدن صدای دلنشین آنها)
برگزاری جشنواره ها و جشن های فصلی
۱⃣جشنواره محلی انار(برگزاری جشن برداشت انار/ انارچینی در باغات روستا/ عرضه فرآورده های انار از جمله رب انار، سس انار، آب انار، شربت انار، ترش انار و سایر محصولات)۲⃣جشنواره گیاهان دارویی۳⃣جشنواره غذاهای بومی ـ محلی۴⃣جشن شب یلدا۵⃣جشن نوروز (برگزاری مراسم آئینی نوروز، برپایی آتش نوروز همراه با رقص و پایکوبی و …)۶⃣جشنواره موسیقی محلی۷⃣جشنواره لباس و پوشش محلی و …

خدمات اقامتی//ویژگی های اقامتگاه:
استفاده از اصول معماری بومی منطقه(خشکه چینی با سنگ، بکارگیری ملات گل،چوب و.)بکارگیری مواد و مصالح بومی ـ محلی (سنگ/ چوب/ خاک)در ساخت و تجهیز ابنیه/اقامتگاه بوم گردی ساتیار در مجموع دارای ۶ اتاق می باشد که مساحت۴ اتاق آن ۱۵ متری و ۲ اتاق آن ۱۲ متری می باشد.اتاق های ۱۲ متری مجهز به سرویس حمام و سرویس بهداشتی شیک و مدرن(ایرانی و فرنگی) می باشند.همچنین در داخل محوطه اقامتگاه ۲ باب سرویس بهداشتی برای سایر اتاق ها درنظر گرفته شده است.سیستم خواب اتاق ها به صورت رختخواب پیچ می باشد و در آن از تشک، لحاف و متکاهای محلی و ملحفه های تمیز استفاده می شود (در تهیه وسایل خواب از پشم تازه گوسفند استفاده شده که استفاده طبی و توصیه پزشکی دارد).

به منظور ایجاد تجربه ای متفاوت برای گردشگران و بازدیدکنندگان در محیط اقامتگاه تدابیری اندیشیده شده تا گوشه هایی از فرهنگ کم نظیر منطقه به نمایش گذاشته شود(از جمله اجرای زنده موسیقی و رقص محلی،در اختیار گذاشتن لباس های محلی به منظور گرفتن عکس و حتی گشت های بیرون اقامتگاه، معرفی شیوه و الگوی معیشت مردم منطقه،معرفی صنایع دستی منطقه و آموزش مراحل و روش های ساخت آنها، آموزش طبخ و تهیه انواع غذاهای بومی ـ محلی و …).

ظرفیت اقامتگاه:
ظرفیت اقامتگاه بوم گردی ساتیار به منظور پذیرایی روزانه از بازدیدکنندگان نامحدود و ظرفیت اقامت شبانه حداقل ۲۴ نفر و حداکثر ۳۲ نفر می باشد.

خدمات پذیرایی//غذاهای بومی ـ محلی:
ارائه انواع کباب ها با گوشت ارگانیک (چنجه کباب، شامی کباب/کوفته، جوجه کباب، ماهی کباب و …)ارائه انواع آش های محلی (آش دوغ، آش انار، آش ترخینه، آش خاز و …)ارائه انواع غذاهای محلی فصلی (به ویژه در فصل بهار) که با گیاهان کوهی تهیه می شوند (بورانی ها از جمله بورانی کنگر، بورانی خوژه، بورانی خاز و … همچنین انواع خورشت ها از جمله خورشت ریواس، خورشت کنگر و …)ارائه انواع غذاهای محلی تهیه شده از آرد از جمله کلانه و کزینکه/شلکینه و … .ارائه انواع شیرینی ها و کلوچه های محلی از جمله بژی، کولره و … .

غذاهای ایرانی با طعم و مزه محلی:ارائه انواع خورشت ها//ارائه انواع آش ها و سوپ ها//سایر غذاها (از جمله آبگوشت،دولمه و …)

نوشیدنی ها:ارائه انواع دمنوش های تهیه شده از گیاهان دارویی کوهستان های منطقه//ارائه انواع شربت ها و آب میوه های تازه تهیه شده از محصولات ارگانیک منطقه

خدمات خرید//فروشگاه محصولات ارگانیک:
عرضه و فروش انواع محصولات و فرآورده های باغی و دامی ارگانیک از جمله گردو و مغز گردو، بادام و مغز بادام، توت خشک، انجیر خشک، مویز، انواع میوه های خشک محلی،گوجه خشک محلی، رب انار، سس انار، شیره توت، روغن حیوانی، کشک،ترخینه و … .//عرضه و فروش انواع گیاهان خوراکی و داروئی از جمله آویشن کوهی، سیر کوهی، کنیوال،جعفری کوهی،بومادران(بوژانه)،چای کوهی،ریواس، کنگر و … .

فروشگاه صنایع دستی:
معرفی و فروش انواع صنایع دستی منطقه از جمله گیوه، انواع سبدهای چوبی بافته شده از چوب ارغوان، موج و جاجیم و … .

مهمترین منابع و جاذبه های گردشگری روستای ساتیاری:
معماری پلکانی(روستای ساتیاری از معماری و بافت بسیار زیبایی برخوردار است.ساختار پلکانی روستا مانند سایر روستاهای هورامان در نوع خود کم نظیر است. معماریی که مهمترین ویژگی آن بام خانه جلویی به عنوان حیاط خانه پشتی مورد استفاده قرار می گیرد)فرهنگ مهمان پذیری اهالی روستا(یکی از مهمترین ویژگی های فرهنگی مردم روستای ساتیاری مهمان نوازی،مهمانپذیری و مهان دوستی مردمانش می باشد به طوری که در سطح منطقه شهره عام و خاص است. این ویژگی مهمترین و کلیدی ترین پتانسیل برای توسعه گردشگری روستای ساتیاری می باشد)

منظر سبز روستا(از ویژگی های طبیعی روستای ساتیاری وجود پوشش جنگلی اطراف روستا است. محیط اطراف روستا را جنگل های تنک بلوط، بنه (سقز یا پسته کوهی)،امرود(گلابی کوهی)، زالزالک،انجیر کوهی،آلبالوی کوهی فرا گرفته است)//کوهستان های گرده (Garda)، بالانه (Ballana)،کوپانه (Koppana)،دوله خر (Dollakhr) و کانی بهاره(Kani Bahara)،(که همه این کوهستان ها،ییلاق و هوارگه (Hawarga) دامداران روستا در فصل بهار و تابستان می باشند)//آبشار روستا (اسم آبشار دربند گرده یا به زبان کردی دراوی گرده/ Drawi Gardah است و در خارج از روستا واقع شده است و هر ساله تا اواسط اردیبهشت ماه کاملاً پرآب می باشد. این آبشار دو طبقه است و ارتفاع آن در حدود ۶۰ متر می باشد.دسترسی به آبشار از طریق راه مالرو می باشد و برای رسیدن به آن در حدود ۴۵ دقیقه زمان مورد نیاز است)

جنگل نزار (Nzar)،(گونه غالب درختی جنگل نزار بلوط و بنه می باشد و در نوع خود کم نظیر است.نکته مهم در رابطه با این جنگل این است که علاوه بر اینکه جانوران و پرندگان زیادی در آن زندگی می کنند، پناه گاه و محل زندگی گراز وحشی می باشد که شمار آنها بیش از ۳۰۰ رأس برآورد می شود.تفریحگاه دیره نیان(Deranian)، (مکانی زیبا و خوش آب و هوا با باغات زیبا و چشمه معدنی بی نظیر و سفره خانه سنتی که در ابتدای جاده روستای ساتیاری واقع شده است)//کوهستان آتشگاه (Atashgah)،(این کوهستان یکی از زیباترین کوهستان های منطقه می باشد و زیستگاه انواع جانوران و همچنین رویشگاه انواع گونه های گیاهی خوراکی، داروئی و گل های زیبا می باشد. بر روی قله کوه آتشگاه خرابه هایی از یک آتشکده قدیمی به جای مانده است که بنا به شواهدی متعلق به دوران ساسانیان و به روایتی یکی از سه آتشکده بزرگ آن دوران بوده است)

صخره بسم الله(این صخره کاملاً به صورت طبیعی ایجاد شده و در میان جنگل های بلوط روبروی روستا(جنگل نزار) واقع شده و در نوع خود بی نظر است. این جاذبه در فاصله ۲ کیلومتری روستا قرار دارد و از جاده روستا قابل مشاهده می باشد)//تله کابین روستا (این تله کابین که بخشی از باغات روستا را به بخشی دیگر از باغات انار و انجیر روستا که در دو طرف یک دره به عمق حدوداً ۲۵۰ متر قرار دارند متصل می کند و در واقع راه دسترسی به این باغات می باشد و بیشتر در فصل برداشت انار و انجیر به منظور جابه جایی آسان میوه ها از آن استفاده می شود)//درخت بنه یا سقز تنومند (این درخت که اهالی روستا به آن دارونه قوی (Darona Ghawi) می گویند در بالای کوههای مشرف به روستا و در مسیر ییلاق گرده قرار دارد. این درخت بسیار تنومند و کهنسال می باشد.

فاصله اقامتگاه بوم گردی ساتیار تا مهمترین مکان ها و جاذبه های گردشگری منطقه:غار قوری قلعه – ۶۰ کیلومتر//خانه و غار دستکند حسین کوه کن – ۱۵ کیلومتر//منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل – ۱۰ کیلومتر//رودخانه سیروان و سد داریان – ۵۰ کیلومتر//روستای هجیج و آبشار زیبای بل – ۶۰ کیلومتر