پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:43

برداشت ۱۶ هزار و چهارصد کیلو گرم سقز از منابع طبیعی پاوه در سال ۹۵

برداشت ۱۶ هزار و چهارصد کیلو گرم سقز از منابع طبیعی پاوه در سال ۹۵

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت هفته منابع طبیعی نشست خبری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه با اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان پاوه ،ضمن تبریک هفته منابع طبیعی اهم برنامه های هفته منابع طبیعی را بیان […]

به گزارش سلام پاوه : به مناسبت هفته منابع طبیعی نشست خبری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان پاوه ،ضمن تبریک هفته منابع طبیعی اهم برنامه های هفته منابع طبیعی را بیان کرد و به نقش رسانه های شهرستان در پیشبرد اهداف منابع طبیعی پرداخت.

یادگار غالبی به اهداف و برنامه های اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه پرداخت و گفت : وسعت شهرستان پاوه ۷۹ هزار هکتار می باشد که ۷۳ هزار هکتار آن عرصه منابع ملی است.

وی منابع ملی شهرستان را با دو بخش جنگل و مرتع تقسیم کرد و گفت: منابع جنگل  در شهرستان پاوه با مساحت بیش از ۴۶ هزار هکتار و  منابع مرتعی نیز با بیش از ۲۸ هزار هکتارمی باشد که مابقی آن نیز جزء مستثنیات اشخاص می باشد که با این برآورد بیش از ۹۲ درصد اراضی ملی حوزه استحفاظی شهرستان پاوه جزء اراضی منابع ملی می باشند.

غالبی افزود : با محاسبات صورت گرفته سرانه هر فرد در حوزه استحفاظی شهرستان پاوه  بالغ بر ۱۲ هزار متر مربع است و این منابع ملی هم که به عنوان نعمت خدادادی می باشد، وظیفه حراست و یا انجام امورات مربوطه آن به اداره منابع طبیعی محول شده است.

این مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه ادامه داد و گفت: اداره منابع طبیعی هم در راستای وظایفی که بر آن محول شده است در درجه اول مهمترین وظیفه آن اجرای مقرارت ماده ۵۶ است که اراضی منابع ملی از اراضی شخصی و مستثنسات اشخاص جدا شوند. که این مهم نیز در شهرستان پاوه به طور کامل و صددر صد انجام شده است و اجرای این ماده به نتیجه رسیده است.

یادگار غالبی سپس به دیگر وظایف این اداره پرداخت و گفت : وظیفه دوم اداره منابع طبیعی اخذ سند مالکیت ملی است که به نمایندگی از جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور است که منابط طبیعی و آبخیزداری شهرستان هم تا به اکنون سند بیش از ۶۸ هزارهکتار اراضی را اخذ نموده و مابقی آن در قالب ۷ پلاک باقی مانده است که سند نزدیک به ۷ هزار هکتار منابع ملی تاکنون اخذ نشده است.

وی گفت : اخذ سند به نام دولت هم یک نوع امتیاز خاصی دارد که در آینده می توان در اجرای پروژه های اشتغالزایی و پروزه های عمرانی اراضی منابع ملی در این راستا واگذار شود.

غالبی گفت اگر منابعی ملی سند نداشته باشد فعالیتش ابتر خواهد و امکان واگذاری را ندارد پس یکی از مهمترین نتایج اخذ سند بوجود آمدن امکان واگذاری زمین به طرح های اشتغالزایی و عمرانی می باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه احیا بخش جنگل و مرتع شهرستان را از دیگر وظایف اداره منابع طبیعی دانست و گفت: که تاکنون از ۸ سامانه طرح حفاظت و صیانت از جنگل های زاگرس را تحت اختیار دارد و ۵ سامانه مزیدی نسمه خانقاه گلال فعال هستند و سامانه دشه نوریاب و کمدره غیر فعال هستند که اداره منابع طبیعی در این سامانه ها اقداماتی از جمله درختکاری  را انجام داده است.

یادگار غالبی صدور مجوز بهره برداری از درختان  و جنگل و مرتع از جمله سقز بر عهده این اداره است که هرساله بنا به صلاحدید این مجوز را صادر خواهد شد و مراتع را در قالب چهار چوبهای قانونی به اجاره گذاشته می شود.

وی افزود : اداره منابع طبیعی براساس وظایف خود این سامانه ها را که اجاره خواهد داد که در سال ۹۵ ، ۳۳ سامانه اجاره داده شده است با قابلیت استحصال ۱۶۴۰۰ کیلو سقز داشته است که علاوه بر اجاره این سامانه ها افرادی را جهت نظارت بر حسن اجرای بهره برداری سقز تعیین کرده است.

غالبی واگذاری اراضی منابع ملی در قالب ماده ۳ یا جنگل کاری اقتصادی را از وظایف دیگر این اداره دانست و گفت : که عرصه منابع ملی ما که دارای سند مالکیت هستند می توانیم آنها را به افراد صاحب شرایط واگذار کنیم که در قالب طرح توسعه جنگل کاری اقتصادی و کاشت درخت اقدام کنند. که در دو سال اخیر در این راستا پرونده هایی را برای افراد متقاضی تشکیل داده ایم که ۶۶ مورد به اجرای جنگل کاری اقتصادی اقدام کرده اند که ۱۲ مورد از آنها به دفترخانه معرفی شده اند و مابقی در دست اجرا هستند.

وی با بیان داشتن ۵۶ سامانه مرتعی در سطح شهرستان پاوه گفت : که ۵۳ سامانه مرتعی ممیزی شده اند به این معنا که بهره بردار عرفی یا کسانی که حق بهره برداری در این سامانه ها را دارند شناسایی شده اند.

یادگار غالبی اعلام کرد : منابع طبیعی شهرسنان منابع غنی است که قابلیت تعلیف بیش از ۱۱۴ هزار واحد دامی دارد که در حال حاضر این مقدار خیلی کمتر از این آمار می باشد که کمبود دام در مراتع  شهرستان را می توان یکی از عاملان اصلی آتش سوزی دانست.

وی به اقدامات دیگر این اداره از جمله ایجاد آبشخوران در سطح مراتع ، ایجاد کمپه کاری در مراتع که مورد هجوم اکثر مردم است و در حاضیه قرار دارند تشکیل شرکت تعاونی مراتع که در حوزه استحفاشی شهرستان ۱۷۵۳ نفر عضو این شرکتها هستند به جهت اصلاح و احیا و جنگل ها می باشند.

غالبی گفت: در سال گذشته کلاسهای آموزش برای بیش از ۲۰۰ نفر در جهت ترویج فرهنگ منابع طبیعی با نصب تابلوها و صدور کارت همیار طبیعت برای افرادی که علاقمند به حفظ و حراست طبیعت هستند صادر کرده ایم.

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه یکی دیگر از وظایف مهم منابع طبیعی را واگذاری اراضی برای طرحهای توسعه ای اشتغالزایی دانست و گفت :در حال حاضر بیش از ۴۹ طرح اشتغالزایی در راستای فعالیتهای کشاورزی و صنعتی فعال هستند و تا به اکنون ۱۱ مورد فعالیت اشتغالزا به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی گفت : بیش از ۵۳ مورد از افرادی را که تا به امروز از منابع طبیعی زمین دریافت کرده اند اما نتوانستند اقدام عملی انجام دهند خلع زمین کرده ایم.

غالبی با اشاره به داشتن ۹ معدن در سطح شهرستان پاوه گفت : واگذاری معادن به افراد واجد شرایط برای بهره برداری از آن از جمله فعالیتهای منابع طبیعی می باشد که ۱۴ و ۸۸ صدم اراضی منابع ملی واگذار شده که ۷ مورد برداشت سنگ لاشه و دو مورد مخلوط کوهی بود.

ویسپس به موضوع ماده ۵۶ پرداخت و گفت : افرادی هستند که به اراضی که به عنوان اراضی ملی معرفی شده اندمعترض اند و معتقدندکه جزء اراضی ملی نیستند و در این رابطه قانون هم تبصره ای را برای اعتراض این افراد ایجاد کرده است که در این راستا، راهی ایجاد شده به اسم کمیسیون ماده واحده ۵۶ و در حال حاضر  شعبه رسیدگی به اعتراضات شعبه دادگستری کرمانشاه است که تا این لحظه ۲۵۴ فقره پرونده را در درست اقدام دارد و ۸۳ فقره جهت ارجاع به شعبه رسیدگی به اعتراضات افراد تشکیل شده است.

غالبی حفظ و حراست از منابع ملی را از اهدف مهم سازمان منابع طبیعی دانست و گفت: حفظ و حراست از اراضی ملی وظیفه منابع طبیعی است و به افراد سود جو و فرصت طلب  اجازه سوء استفاده نخوایم داد و این اداره در مقابل انها خواهد ایستاد که در سال جاری ۹۴ پرونده تخلف به نام افراد تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده اند که از این تعداد ۶۴ فقره رای قطعی صادر و ۱۵ مورد آن اجرا شده است .

وی از جمله فعالیتهای این سازمان را در شهرستان پاوه پاسخگویی به استعلامات دیگر ارگانها دانست و گفت :در سال جاری بیش از ۱۹۶ فقره استعلامات دیگر ارگانها را در زمینه منابع طبیعی پاسخگو بوده ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه با هشدار به تخریب گران عرصه های منابع طبیعی با خودروهای کمک دار و… گفت : کسانی که قصد تخریب منابع طبیعی را با تردد خودروهای کمک دار و در ارتفاعات دارند،قطعا این اداره با آنها برخورد جدی خواهد کرد.

یادگار غالبی گفت : هیئت اتومبیل رانی شهرستان در جلسه ای محلی خاص را برای توسعه ورزش آفرود به این اداره پیشنهاد دادند و حتی این اداره ضمن استقبال از پیشنهاد مطروحه خواستار نقشه و ارزیابی دقیق محل شد که متاسفانه تا به امروز این مهم محقق نشده است. و قطعا این را اعلام می کنیم اگر خودروهایی بخواهند باعث تخریب منابع ملی و طبیعی شوند ما نیز پیگیری خواهیم کرد چون این جزء مطالبات مردم هم خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی همراه مردم است از نقش انجمن های مردمی و دوستدارن طبیعت در حفظ و حراست از منابع طبیعی تقدیر و تشکر کرد و به زمین خواران هم توصیه کرد که قطعا اراضی منابع ملی قابلیت تغییر نام به فرد خاصی را ندارد الا اینکه این کار از طریق مراجع خاص و کمیسیون ماده هی قانونی که تشخیص می دهد که اراضی منابع ملی یا اراضی شخصی است که به غیر از این هرکس که به این کار اقدام کرده است منابع طبیعی پیگیری خواهد بود و قطعا کوتاه نخواهد آمد.

گفتنی است در پایان این نشست خبری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه به پاس حمایتهای اصحاب رسانه شهرستان از منابع طبیعی از آنها با لوح تقدیر و هدیه ای تقدیر به عمل آورد.

یک پاسخ برای “برداشت ۱۶ هزار و چهارصد کیلو گرم سقز از منابع طبیعی پاوه در سال ۹۵

  • جعفری در تاریخ اسفند 22, 1395 گفت:

    با سلام
    از عوامل تهیه خبر بسیار سپاسمند هستیم که چنین توجه ویژه ایی به مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی شهرستان دارند و ضمن قدردانی از زحمات ارزنده جناب مهندس غالبی بعنوان مدیر بومی و توانای منطقه در مقام حفظ و حراست اراضی ملی، امید است فرهنگ عامه نیز در جهت پیشبرد اهداف عامه تکامل یابد.