ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:37

نشست گروه مطالعاتی کتابخانه وحدت پاوه با موضوع مسئولیت پذیری در جامعه برگزار شد

نشست گروه مطالعاتی کتابخانه وحدت پاوه با موضوع مسئولیت پذیری در جامعه برگزار شد

به گزارش سلام پاوه:با حضور علاقمندان و دوستداران به کتاب و در ادامه نشست های قبلی،نشستی دیگر با موضوع نشست گفتگو مدار فرایند محور به منظور نقد و بررسی گفتمان مسولیت پذیری با محوریت تعهد شهروندان به ارتباطات اجتماعی روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه ۹۵ در محل سالن کتابخانه وحدت پاوه برگزار گردید. به گزارش خبرنگار […]

به گزارش سلام پاوه:با حضور علاقمندان و دوستداران به کتاب و در ادامه نشست های قبلی،نشستی دیگر با موضوع نشست گفتگو مدار فرایند محور به منظور نقد و بررسی گفتمان مسولیت پذیری با محوریت تعهد شهروندان به ارتباطات اجتماعی روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه ۹۵ در محل سالن کتابخانه وحدت پاوه برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در ابتدای نشست سیروس امین زاده از اعضای گرو مطالعاتی با بیان مقدمه ای از حضور با انگیزه و مسولیت پذیرانه علاقمندان به روابط اجتماعی مناسب و مطلوب جامعه تقدیر و تشکر نمود و همچنین از مسولین و کارکنان کتابخانه وحدت پاوه که با تلاش و کوشش شبانه روزی و بدون چشمداشتی سالن جلسات و محل کتابخانه را جهت استفاده بهینه شهروندان علاقمند به کتاب ومطالعه تعمیر و باز سازی نموده اند از طرف گروه مطالعاتی تقدیر و تشکر نمود.

امین زاده مسولیت پذیری را اساس شکل گیری بنیاد های اجتماعی مانند خانواده و نهادهای جامعه دانست که افراد هر جمعی با تعهد و ضمانت های فردی و اجتماعی نسبت به خالق انسان و شخص خود و افراد دیگر به شهروندان مسولیت پذیر در جهت تبدیل نمودن جمع به اجتماع هدفمند مبدل میگردند که این تعهدات افراد را به شخصیت های مسئول و متعد به پاسخگوی اعمال و رفتار فردی و جمعی خود تبدیل می کند.

وی گفت هرگونه تغیر کمی و کیفی در میزان و سطح و ماهیت این تعهدات می تواند در سطح زندگی دینی،فردی و جمعی شهروندان تاثیر گزار باشد بطوریکه افزایش تعهدات دینی و فردی منجر به اخلاقمند شدن و پاسخگو بودن فرد در برابر خداوند و وجدان فردی و این نیز در نهایت منجر به بالا رفتن حس وابستگی بیشر فرد به جمع و اجتماع و درنتیجه فرد را در برابر دیگران و ارتباطات اجتماعی مسئول رفتار و کردار خود می داند و از هم پوشانی مسولیت فردی و جمعی جامعه،نظم و انظباط مورد نیاز توسعه پایدار را پیدا می کند و در صورت کمرنگ شدن تعهدات فردی و جمعی شهروندان مسولیت پذیری نیز در سراشیبی سقوط به ارزشمند شدن مسولیت گریزی و در صورت تداوم ان حتی به مسولیت ستیزی در جامعه تبدیل می شود که این می تواند بنیاد های اصیل اجتماع را با تهدیدات جدی مواجه نماید.

سلام خسروی از دیگر شرکت کنندگان در نشست  ضمن ارائه پیشنهاداتی در جهت بهر ه وری بیشتر نشستهای کتابخانه سخنان خود را به اهمیت گفتمان مسولیت پذیری از منظر دین مبین اسلام آغاز نمود ود راین زمینه شرکت کنندگان و افراد جامعه را به توجه و تحقیق بیشتر در این زمینه دعوت نمود.

وی در ادامه مسولیت جمعی را در راستای مسولیت دینی و فردی دانست و با توجه به اوضاع کنونی جهانی و عصر فن آوری های نوین  ارتباطی مسولیت پذیری در تمام ابعاد زندگی حائز اهمیت میگردد و امروزه جامعه شاهد بسیاری از عدم مسولیت پذیری  های افرادی است که خسارت های زیادی را متوجه خود و جامعه نموده اند  که باید با تدابیر مناسب و ارائه راه حل های علمی و گفتگو های مناسب سعی در افزایش مسولیت پذیر نمودن افرادبه منظور جلو گیری از نهادینه شدن مسولیت گریزی در اجتماع گردد.

خسروی در ادامه ضمن دعوت شرکت کنندگان به ورود به مباحث مسولیت پذیری اجتماعی در صدد کار بردی نمودن مباحث علمی در سطح جامعه به منظور  قرار گرفتن مسیر جامه در روند توسعه وبهره وری بیشتر احاد جامعه از  گفتگو و مطالعه گردید.

آرمان سپنجی از فعالین گرو مطالعاتی نیز از منظر روانشناسی فردی و جمعی به موضوع آسیب شناسی مسولیت پذیری پرداخت و گفته های خود را مستند به رفرنس و مرجع های علمی و کتاب مسولیت پذیری اجتماعی دانست و بیان نمود که اگر گفتگو ها با معرفی رفرنس و مرجع جهت مطالعه بیش از گفتگو باشد مناسب تر و سریعتر منتهی به نتجه کار بردی می گردند.

سپنجی در ادامه خانواده را اصلی ترین نهاد اموزش حس مسولیت پذری در جامعه دانست و ضمن بیان بسیاری از خلق و خوی های فردی تاثیر گذار در روابط جمعی فرد را مسئول هر گونه رفتار و کردار خود دانست که این مسولیت پذیری باید منتهی به پاسخو نمودن افراد به خو د و جامعه گردد.

وی در ادامه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی را که نظام های اجتماعی و خانواده ها را در معرض تهدیدات زیادی قرار داده مسولیت گریزی افراد نسبت به خود و دیگران دانست و در این زمینه به بیان خاطرات و رخدادهای که وی مشاهده نموده است پرداخت که با مسولیت پذیری افراد رخدادهای منفی به رویدادهای مثبت اجتماعی مبدل گشته اند.

نگار فتاحی از شرک کنندگان در نشست نیز ضمن تقدیر و تشکر از بانیان نشستهای گفتگو محور درمورد مسائل اجتماعی جامعه،در بحث مسیولیت پذیری خانواده, به عنوان اولین نهادی که در مسیولیت پذیری فرزندان و اعضا نقش دارد,نقش زن را به عنوان یکی از اجزای نهاد خانواده و عضوی از جامعه متشکل ازخانواده را مورد بررسی قرار دادو با بیان این پرسش که یک زن به عنوان همسر و مادر,چقدر در مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی فرزند و همسر خود نقش دارد شرکت کنندگان را به دور از تعصبات جنسیتی به تعمق و تحقیق علمی بیشتر در این زمینه دعوت کرد.

فتاحی ضمن استناد به قانون در این حوزه  گفت,به موجب قانون مدنی هر زن و مردی که در قالب عقد ازدواج زندگی مشترکی را تشکیل میدهند,حقوق و وظایفی برای انها تعریف میشود,که این الزامات قانونی به تنهایی نمیتواند پایه های یک زندگی مشترک را مستحکم کند,پس نقش خود افراد در انجام این مسئولیت ها مطرح میشود,

وی گفت:نکته ی حائز اهمیت در این زمینه اینست که چرا در اولین نهاد اساسی تحت عنوان خانواده مرد نسبت به حقوق اولیه زن مسئولیت گریز است؟یا خود زن به عنوان فردی مستقل یا در نقش همسر  باعث این مسئولیت گریزی شده است,و انرا به عنوان ارزش نهادینه کرده است,همچنین نقش مادر در مسئولیت پذیری افراد که به عنوان اولین مربی و معلم فرزند خود مطرح است آیا با اگاهی و علم و آموزش مبتنی بر عقل عاطفه سازهمراه است یا صرفا بر اساس احساس مادرانه فرزند را در مسیر رشد معمولی خود رها می سازد بطور مثال میتواند بر اسا س عدم اگاهی و آموزش صحیح صرف ترس از اشتباه,یا تکرار اشتباه ,قدرت تصمیم گیری و استقلال را از او گرفته,و در نتیجه فرزندی که پایه های مسئولیت پذیری او در نهاد خانواده شکل میگرید,ایا میتواند فرد مسئولیت پذیری بعنوان نسل آینده ,تحویل جامعه داده شود.

 وی در پایان  قانون گریزی را از پیامد های عدم مسولیت پذیری فردی و جمعی دانست که می تواند در صورت تداوم و تمایل افراد به مسولیت گریزی عدم الزام به قانون حتی به قانون ستیزی ونهادینه شدن مسولیت ستیزی در جامعه منتهی شود  در نهایت پیامد های زیانبار آن می تواند بنیاد خانواده و اجتماع را با مخاطرات و بحران های جدی مواجه سازد,

فواد ولدبیگی عضو فعال کتابخوان سخنان خود را با بیان قطعه شعری پیرامون مسئولیت پذیری افراد آغاز نمود و معتقد بود که ادبیات در جامعه کنونی می تواند کمک شایانی به آموزش مسولیت پذیری در جامعه نماید بطور مثال بسیاری از رمان ها به معرف الگو های در جامعه می پردازند که در برهه ی از زمان با مسولیت پذیری خود جامعه ای را در مسیر سعادت و پیشرفت قرار داده اند یا بر عکس با مسولیت گریزی فردی و اجتماعی مو جبات انحطاط یا نابودی جامعه خود گشته اند.

ولد بیگی در ادامه شعر را نیز در بسیاری از مقاطع تاریخی دارای اهدافی در راستای جامعه پذیر نمودن افراد دانست که خدمات شایان ادبیات در قرون گذشته و حتی ادبیات معاصر قابل کتمان نیست بر این اساس جامعه را به مطالعه و کتابخوانی به عنوان مسیر اصلی رشد و توسعه دعوت نمود.

در ادامه خانم پیر مغان از اعضای نشست در سخنانی ضمن بر شمردن بسیاری از نا هنجاری های اجتماعی  مانند خشونت های خانوادگی افزایش آمار طلاق در جامعه و بسیاری دیگر از ناملایمات اجتماعی و حتی خود کشی افراد انها را نتیجه عدم مسولیت پذیری فردی و جمعی جامعه دانست که فرد یا بر اساس عدم اگاهی خواسته یا نا خواسته به سمت مسئولیت گریزی هدایت می شود که این نشست ها می تواند با انتخاب مسائل اجتماعی روز برای گفتگو مانند مسئولیت پذیری به جامعه پذیر نمودن شهروندان کمک شایانی نماید.

خانم عبدی از شرکت کنندگان در این نشست نیز خود فرد را مسئول مستقیم  مسولیت پذیری یا مسولیت گریزی خود دانست و در بیاناتی گفت اصولا فرد باید انگیزه لازم وتمایل به تعهد به خود و دیگران را داشته باشد تا اموزش  در تربیت آن تاثیر داشته باشد وی البته نهاد خانواده را در این مسئله مسئول دانسته و نقش ان را حائز اهمیت دانست.

احسان مرادی از اعضای فعال کتابخوان در بیانات پایانی نشست داشتن دغده را و قبول داشتن این دغده  اجتماعی را  از اساسی ترین اصول جهت مسولیت پذیر نمودن اجتماع دانست و اگر این دغده در فرد ایجاد نگردد اجبار در مسولیت پذیر نمودن فرد موجب مایوس شدن فرد از نقش پذیری خود در جمع می شود و بر این اساس جامعه باید با طی نمودن سیر مطالعاتی هدفمند و با ایجاد انگیزه به کتابخوانی در فرد پس از اگاهی فردی و در نهایت آگاهی جمعی مسولیت پذیری در جامعه نهادینه می گردد و مسولیت گریزی که امروزه در جامعه به عنوان ارزش تلقی می شود خود بخود کمرنگ می گردد

وی در پایان سخنان خود اذعان نمود که متاسفانه امروزه در جامعه  بسیاری از افرادی که  را در راستای  تامین منافع خصوصی خود  با شعار مسولیت پذیری اجتماعی در صدد نقش پذیری اجتماعی هستند که این مقوله برای استحکام و پیشرفت جامعه خطر ناک می باشدذ  وخواهان اهتمام عمومی به گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه گردید

در پایان شرکت کنندگان به اتفاق جلسه بعدی نشست کتابخوان را به معرفی کتاب از طرف دوستداران و علاقمندان کتاب در تاریخ چهارشنبه ۲۵/۱۲/۱۳۹۵ راس ساعت ۱۵ در محل کتابخانه عمومی وحدت پاوه تعین نمودند و از کلیه علاقمندان به رشد و توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه دعوت به شرکت در این نشست نمودند.

لازم به توضیح است که مدتیست که از طرف دوستداران کتاب و مطالعه به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی به مکانی برای بحث و تبادل نظر های علمی در باب  مسائل روز اجتماعی با محوریت کتاب تبدیل گردیده است بطوریکه ییشتر جلسات در فضایی صمیمی و بدون حاشیه منطبق بر ارزش های حاکم برجامعه و با رعایت آیین نامه های کتابخانه با استقبال افراد تحصیلکرده و علاقمندان به رشد و توسعه علمی جامعه  مواجه گردیده اند که نوید آینده درخشان برای فراگیر شدن فرهنگ مطالعه و گفتگو های فرایند  محور در جامعه  می باشد.

2 پاسخ برای “نشست گروه مطالعاتی کتابخانه وحدت پاوه با موضوع مسئولیت پذیری در جامعه برگزار شد

  • negar در تاریخ اسفند 14, 1395 گفت:

    با سلام,به نظر اینحانب ,از انجایی که بحث حول محور نقش خانواده در مسیولیت پذیری یا مسیولیت گریزی اعضا خانواده من جمله فرزندان است ,نقش والدین در نهاد خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی در تربیت و مسیولیت پذیری فرزندان امری بدیهی است ,که متاسفانه والدینی با در پیش گرفتن روشهای نا مناسب و عدم اگاهی از روش های صحیح اموزش,باعث شده اند که فرزندان از زیر بار مسیولیت شانه خالی کنند و معضل فرزند سالاری در میان خانواده ها رواج پیدا کند, , تا حدی دادن استقلال به کودک که قدرت تصمیم گیری را به او میدهد ,و اجازه ی خطر کردن کودک در حد استاندارد ,مسیولیت های را به او سپردن بر حسب سن و توان او ,و عدم ترس از تکرار اشتباه او و خود برعهده گرفتن مسیولیت های کودک,محدود نکردن انهای بر خلاف جامعه ی امروز در فضای اموزشی,میتواند نقش بسزایی در مسیولیت پذیری کودک در اوایل باشد

  • اسماعیل در تاریخ اسفند 13, 1395 گفت:

    ضمن سلام و احترام خدمت دوستان
    نظر دوستان مطالعه شد و بنده بعنوان یک شهروند در مورد قسمتهایی از بحث دوستان مباحثی را به عرض میرسانم:
    در جوامع سنتی و در ادوار گذشته متاسفانه به دلیل باورهایی پوچ و گاهی به دلیل عدم درک مناسب جامعه (حتی خود زنان) از دین مهمترین عضو خانواده (به باور اکثر کارشناسان و عالمان دینی) یعنی زن همواره مظلوم ترین عضو جامعه بوده است . واین جریان ناخوشایند و عدم هماهنگی بین ارزش واقعی زن و ارزش گذاری جامعه هر از گاهی تربیت فرزندانی جامعه گریز و و نابهنجار را در پی داشته است .البته این یکی از هزاران دلیلی بوده که در جوامع سنتی باعث این اتفاق شده است. اما به نظر بنده این کم لطفیست که بخواهیم بگوییم که در حال حاضر هم اینگونه است. اکثریت قریب به اتفاق جامعه امروزی به اهمیت زن و احقاق حقوق زن نظری کاملا مساعد دارند حتی در مواردی این موضوع کمی هم از حد گذشته است و شاید این مرد است که نمیتواند به آنچه که حقوق اوست دست پیدا کند. در جامعه ی امروزی مرد سالاری سابق جای خود را به فرزند سالاری بدون حساب و کتاب داده است بدون تردید این موضوع را که کسی نمیتواند خود را تربیت کند همگان قبول دارد اما آنچه روشن است این است که تمامی ابزارهای تربیت و جامعه پذیری فرزند از تمامی مربیان یعنی از پدر و مادر و مربیان مدرسه گرفته شده است .
    من به این موضوع بعنوان تقلید ناقصی از جوامع پیشرفته میدانم چرا که بدون داشتن پیش نیاز کافی به سراغ استقلال مطلق افراد رفته ایم جایی که نه پدر اجازه ی دخالت در کار فرزند دارد نه مادر و نه معلم…
    حال اشکال کار کجاست؟؟

پاسخ دادن به اسماعیل لغو پاسخ