پ 30 فروردین 1403 ساعت 23:31

باستان گرایی…/دانا مهرنوس

باستان گرایی…/دانا مهرنوس

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سپاس و ستایش خداوند یکتا را که به انسان خرد آموخت تا راه راست را از کجی ها تشخیص و با یاری رسولان مسیر عبادت و بندگی را به بهترین شیوه ممکن طی کرده و به سوی آفریدگار خویش بازگردد. در دوره کنونی آنچه که بیشتر نمود پیدا کرده است باستان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سپاس و ستایش خداوند یکتا را که به انسان خرد آموخت تا راه راست را از کجی ها تشخیص و با یاری رسولان مسیر عبادت و بندگی را به بهترین شیوه ممکن طی کرده و به سوی آفریدگار خویش بازگردد.

در دوره کنونی آنچه که بیشتر نمود پیدا کرده است باستان گرایی می باشد،این گرایش تا جایی پیش رفته است که بسیاری از کسان هر آنچه باستانی باشد را حق و حقیقت و هر آنچه را که اسلامی باشد خوار و سبک می انگارند. اینان در اوهام خویش ایران قبل از اسلام را مدینه ای فاضله می دانند و پا فراتر نهاده اسلام را دین اعراب و زرتشت را دین ایرانیان میدانند و غافل از آنند که خداوند رحمان پیامبر(ص) را برای جهانیان مبعوث گردانید(وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ)(الانبیاء آیه ۱۰۷)


اگر آیین زرتشت که در الهی بودن شریعت آن اختلاف است به عنوان دین بدانیم شکی نیست تحریف یافته و در طول روزگاران دستخوش تغییر و تحول گشته است و به قول استاد طباطبایی، ابراهیم پورداود سرآمد اوستاشناسان نیز بدان معترف می باشد.(۱)

بزرگترین حربه و تلبیس باستان گرایان که با آن عوام مردم را فریفته اند شعار (گفتار نیک، پندار نیک، و کردار نیک) می باشد. اگر به دقت در این سه شعار اندیشه کنیم خواهیم دید حتی کودکان نیز برهمین عقیده می باشند که نباید گفتار، پندار، و کردارمان بد باشد دیگر عوام غافل از آنند که این سه شعار در آیین زرتشت چیست آیا کسی از خود پرسیده است آیین زرتشت چه اموری را نیک و چه اموری را زشت میداند؟ شاید جواب به قطع و یقین نه باشد. در این میان این شیطان است که با تلبیس خویش ما را از مطالعه این آیین تحریف یافته باز می دارد. مطالعه کتب زرتشتیان ذهن ما را روشن می گرداند در اینجا شایسته است نمونه ای از گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک بیان گردد تا بدانیم که این شعاری بیش نیست و تنها هدف مبلغان آن گمراهیست.

در وندیداد که یکی از نسک‌های پنج‌گانهٔ اوستای امروزی است و بیشتر به احکام فقهی می‌پردازد گناه کسی که به تنهایی جسد مرده را حمل کند بدین گونه آمده است که قطعا خوانندگان آن را نه گفتار نیک می دانند و نه پندار نیک و نه کردار نیک خود قضاوت کنید.گناه کسی که به تنهایی جسد مرده را حمل کند.

اگر مرد به تنهایی جسد مرده را حمل کند، ناسو(دیو پلیدی) از جسد بیرون آید و وی را از بینی،چشم، زبان،چانه، عضو تناسل و بالاخره از پشت آلوده و ناپاک می سازد. دروج ناسو بر وی حمله میکند و او را تا ناخنهای دست برای همیشه نجس و ناپاک می نماید.

ای آفریننده جهان جسمانی و ای مقدس، بگو بدانم کسی که مرده را به تنهایی حمل کند در کجا باید نگهداری شود؟اهورا مزدا پاسخ داد و گفت، در جایی نگهداری می شود که از آب و از گیاه خالی و زمین آن خشک و بی حاصل باشد و پای رمه کوچک و درشت و آتش اهورمزدا و برسم و مرد پارسا در آنجا کمتر دیده شود.

ای آفریننده جهان جسمانی و ای مقدس بگو بدانم، این محل باید در چه فاصله از آتش، در چه فاصله از برسم، در چه فاصله از مرد پارسا باشد؟اهورامزدا پاسخ داد و گفت: این محل باید از آتش سی گام، از برسم سی گام، از آب سی گام و از مرد پارسا سی گام فاصله داشته باشد.

مزدا پرستان در این محل باید حصاری بنا کنند و در آنجا مردی را که جسد مرده را به تنهایی حمل نموده جای دهند و خوراک و پوشاک هرچه حقیرتر همراه وی سازند.
مرد گناه کار در این حصار از خوراک خود میل میکند و پوشاک خود را می پوشد تا زمانی که به سن ناتوانی و پیری برسد.

مرد گناهکار در این حصار وقتی به سن پیری و ناتوانی رسید مزدا پرستان یک مرد تنومند و سالم در مسکن وی می فرستند تا او را به جایگاه مرتفع منتقل کند و آنجا سر وی را از گردن قطع نماید و جسد را طعمه درندگان گوشتخوار و کرکس ها سازد، درندگانی که آفریده خرد پاک هستند.

وقتی جسد را طعمه درندگان ساختند چنین زمزمه میکنند« این مرد از اندیشه بد، گفتار بد، کردار بد پشیمان است» در این صورت است که وی اگر گناهان دیگر مرتکب شده باشد از همه بخشوده میشود و پشیمانی او برای همیشه ارزنده خواهد بود. (۲)

———————————————————
(۱)در باره تحریف آیین زرتشت رجوع کنید به کُردها و اسلام، ستیز یا سازش؟؟!!،دانا مهرنوس،کردستان:آراس،۱۳۹۰،ص۱۵۳-۱۶۰٫( https://cafebazaar.ir/app/dana.dana/?l=fa )
(۲) مجموعه قوانین زرتشت (وندیداد اوستا) جیمس دارمستتر، ترجمه دکتر موسی جوان، تهران : دنیای کتاب، چاپ دوم ۱۳۸۴، ص۹۰-۹۲.

کانال حقایق تاریخ را از دست ندهید
https://t.me/joinchat/AAAAAEHmakS77vdh0aNqew

کُردها و اسلام، ستیز یا سازش؟؟
Download and Install free and paid Android apps in Iran.

یک پاسخ برای “باستان گرایی…/دانا مهرنوس

  • سوره هه راله در تاریخ اسفند 8, 1395 گفت:

    آیا به اعتقاد شما از این دست گفتارهای نامعقول و غیر انسانی تنها در آیین زرتشت وجود دارد!؟