پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:19

آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟!/گونا بکری

آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟!/گونا بکری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان از سال ۱۳۸۵اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال بعنوان روز سلامت مردان نامگذاری و مقرر گردید هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیصی و درمانی صورت گیرد. برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان از سال ۱۳۸۵اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال بعنوان روز سلامت مردان نامگذاری و مقرر گردید هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیصی و درمانی صورت گیرد. برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوطه در هفته ای به همین نام (هفته ی ملی سلامت مردان ایران = سما) برگزار می گردد.

در خصوص سلامت مردان تاکید بر مواردی است که این قشر از جامعه به دلیل روحیات خاص مردانه، سهل انگاری در مراجعات و پیگیری های مرتبط با سلامت و مواجهه بیشتر با برخی خطرات، باید آگاهی بیشتری از این موارد داشته باشند که در اینجا به برخی از شاخصه ها و تاثیر آنها مشخصا بر سلامت مردان اشاره خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که برخی از این موارد عینا به زنان و کودکان جامعه نیز قابل تعمیم است و تاکید بر سلامت مردان، به معنی فراموش کردن سلامت سایر اقشار جامعه نیست.

۱) حوادث رانندگی:در کشور ما متاسفانه آمارهای مرگ و میر جاده ای در طی دهه های اخیر در میان مردان آشکارا بیشتر بوده است. گرچه نقش برنامه ریزان و مدیران مرتبط با این حیطه در کاهش این رقم سهمگین (قریب به سی هزار نفر در سال) کاملا مهم است، همه ی ما با نگاهی منصفانه می توانیم بفهمیم که نقش آگاهی مردم و رعایت قانون در رانندگی بسیار مهمتر است تا آنچه مدیران باید انجام دهند.

۲) حوادث شغلی:سالیانه ۲۷۱ میلیون نفر از نیروی کار در جهان به دلیل حوادث ناشی از کار دچار آسیب می شوند که از این میزان، ۲ میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. این آسیبها عمدتا مردان را درگیر می کند چرا که عمده این مشاغل، شغل هایی سخت و مردانه محسوب می شوند.

۳) تغییر الگوی تحرک افراد:واضح است که شیوه زندگی نوین به تدریج تحرک بدنی را در بسیاری از مردم کاهش می دهد. تبعات این کاهش تحرک در هر دو جنس مشهود است (چاقی، فشار خون، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، پوکی استخوان و ….) اما این عواقب منفی در مردان بروز بیشتری دارد. بسیاری از این بیماریها نیز در مراحل اولیه ممکن است سالها پنهان باشند و راه کشف آنها بیماریابی فعال است و نقش پیگیری های خود فرد در این بیماریابی ها اساسی است.

۴) مصرف سیگار، مواد مخدر، الکل و …:در جوامع امروزی رواج این عادات به طور قابل ملاحظه ای دیده می شود.بدیهی است که در جامعه ایرانی این عادات عمدتا در میان مردان رایج است. هر چند رشد مصرف سیگار و مواد مخدر در زنان (بخصوص دختران و زنان جوان) عارضه ای رو به رشد است.

۵) امید به زندگی:افزایش میانگین امید به زندگی در جامعه و رشد آرام و تدریجی جمعیت میانسالان با توجه به هرم جمعیتی دو دهه اخیر،برخی از چالش ها را که در دهه های پیشین کمتر مورد توجه قرار می گرفتند به تدریج پر رنگ تر خواهد کرد. گروهی از بیماریها که شیوع بیشتری می یابند، درمانهای همین بیماریها و عوارض در این بیماران سمت و سوی برخی مراقبت های سلامت را به آرامی تغییر می دهد. همه اینها چالش هایی برای سیاستگذاران سلامت،ارائه دهندگان خدمت و سازمانهایی چون بیمه ایجاد می کند و به روز سازی سیاستها و باز تعریف بودجه بندی ها را ضروری می سازد.

اینها تنها نمونه هایی از چالش های زندگی امروزین برای سلامت جامعه است.حل برخی از این مشکلات آسانتر و برخی به شدت پیچیده است. اما جز مواجهه و برنامه ریزی منطقی و استفاده از تجارب سایر جوامع و مهمتر از همه به رسمیت شناختن وجود این مشکلات چاره دیگری ندارد.به تعویق انداختن رسیدگی به این مسائل البه به سرعت باعث پیچیده تر شدن مشکل خواهد شد و باز گرداندن روند رو به سراشیبی آن بسیار سخت خواهد بود.

آگاهی رسانی مداوم و آموزش های عمومی به عنوان پیشگیری اولیه می تواند منجر به کاهش در میزان بروز چنین آسیب هایی گردد. به همین جهت مدیر کل دفترسلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت، امسال نیز همچون سال های گذشته فعالیت های این هفته را با شعار “آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟” در راستای آموزش و مراقبت مردان برگزار می نماید.

یک پاسخ برای “آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟!/گونا بکری

  • Sara در تاریخ اسفند 5, 1395 گفت:

    Merc az khanome Bakri .khaily khub be ahamiate mozo eshare kardin…