ج 31 فروردین 1403 ساعت 05:37

شهر بدون پارکینگ و حیاط

شهر بدون پارکینگ و حیاط

به گزارش سلام پاوه : ۳۰ هزار خودرو در شهر ۶۰ هزار نفری و گردشگرپذیر ‘پاوه’، جایی جز چند خیابان کم‌عرض برای پارک ندارند؛ ترافیک این شهر اکنون به گره کوری تبدیل شده که شاید با دندان هم باز نشود. پاوه به شهر ‘بدون پارکینگ’ و ‘خانه‌های بی حیاط’ مشهور است؛ با توجه به شیب […]

به گزارش سلام پاوه : ۳۰ هزار خودرو در شهر ۶۰ هزار نفری و گردشگرپذیر ‘پاوه’، جایی جز چند خیابان کم‌عرض برای پارک ندارند؛ ترافیک این شهر اکنون به گره کوری تبدیل شده که شاید با دندان هم باز نشود.

پاوه به شهر ‘بدون پارکینگ’ و ‘خانه‌های بی حیاط’ مشهور است؛ با توجه به شیب شهر، ‌سقف بیشتر خانه ها به حیاط خانه دیگر تبدیل شده است.

ترافیک سنگین شهر، مردم را به ستوه آورده و بسیاری از گردشگران و مسافران را از آمدن به آنجا پشیمان می کند.

پاوه یک شهر طولی است که سه خیابان اصلی دارد؛ طول شهر حدود ۱۰ کیلومتر است که جا دادن ۳۰ هزار خودرو در آن یک معمای حل نشدنی است.

به گفته فرماندار شهرستان پاوه ‘این شهر به شدت درگیر ترافیک است و ما برای مسافران و گردشگران پارکینگی نداریم.’

پرویز ایده پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید دارد که ‘مشکل کمبود پارکینگ، گردشگری شهرستان را مختل کرده است.’

نعمت الله منوچهری، نماینده سابق مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی هم بر این باور است که ‘مشکلات ترافیکی شهر پاوه آرامش و آسایش مردم را سلب کرده است.’

** ترافیک از کجا آب می خورد؟

شهرستان پاوه به دلیل داشتن بازارچه مرزی ‘شوشمی’ و آثار تاریخی، چشمه‌ها و آبشارها، تفرجگاه ها و مناطق بکر و دیدنی، بیشتر به یک شهر توریستی و خدماتی تبدیل شده، برخلاف گذشته که باغداری و دامداری پیشه نخست مردمش بوده است.

نبود جای پارک در خانه ها، نبود پارکینگ عمومی، نامناسب بودن حمل و نقل عمومی، تردد قابل توجه خودروهای باربری و مسافری، قرار داشتن بیمارستان در مرکز شهر و نداشتن پارکینگ برای مراجعین، نبود کمربندی، ساخت سازهای غیرمجاز و بدون پارکینگ و شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خشن شهر از مهمترین عوامل ایجاد ترافیک سنگین در پاوه است.

در این شرایط انجام کارهای روزمره ساکنان شهر هم با سختی و هزینه های اضافی مواجه شده است.

شهروندان در نبود حمل و نقل عمومی مناسب گاه مجبورند که خودروی شخصی خود را برای انجام یک کار چند دقیقه ای، به صورت دوبله یا در جایی ممنوعه پارک کنند.
پلیس راهنمایی اما می گوید، مجبور است برای جلوگیری از قفل شدن خیابان های کم عرض شهر، با راننده های متخلف برخورد و اقدام به جریمه کند.

در این وضعیت هیچ راهی برای به تفاهم رسیدن شهروندان و پلیس وجود ندارد.

** هزینه ۲ برابری طرح ها

تاکنون مردم، کارشناسان ترافیک و مدیران شهر و شهرستان ایده های مختلفی برای حل معضل چندین ساله ترافیک پاوه مطرح کرده اند که البته هیچ یک از آنها به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده است.
توپوگرافی خشن و ناهمواری شهر مهمترین دلیل به نتیجه نرسیدن راهکارهای ترافیکی بوده است.
پاوه در میان کوه ‘شاهو و آتشگاه’ قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا حدود هزار و ۵۳۰ متر است که در این وضعیت جغرافیایی اجرای هرگونه طرح عمرانی هزینه ای دست کم ۲ برابر مناطق مسطح نیاز دارد.

** آغاز ساخت پارکینگ طبقاتی

فرماندار پاوه معتقد است که راهکار مهار ترافیک شهر، ‘ایجاد پارکینگ در خانه‌ها و ساخت پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر’ است.

به گفته ایده پور ‘تاکنون با چند سرمایه‌گذار خصوصی برای ساخت پارکینگ طبقاتی رایزنی شده است اما با توجه به اینکه پاوه در همه ماه های سال گردشگر ندارد، سرمایه‌گذاران هم نسبت به برگشت سرمایه خود مردد بوده و از ساخت پارکینگ استقبال نکرده اند.’

او البته عنوان کرد که ‘توانسته ایم یک سرمایه گذار را برای ساخت پارکینگ عمومی متقاعد کنیم که اکنون در حال انجام کار است.’

** ایده هزینه‌ بر و راهکارهای کم‌هزینه

در کنار ایده های بلندمدت همچون تغییرات اساسی در معبرهای اصلی پاوه، احداث خیابان های موازی و ساخت کمربندی در شهر که به دلیل شیب و جنس زمین پاوه هزینه بر و زمان بر است، راهکارهای کم هزینه تری هم توسط مدیران شهری پیشنهاد شده که هر یک مخالفان و موافقانی دارد.

علی محمد میری، شهردار پاوه ایجاد ‘معبر میدان مولوی به سراب هولی’ را حلال بخشی از مشکلات شهروندان می داند؛ ایده ای که مخالفان معتقدند سراب هولی به عنوان نماد شهر را در خطر می اندازد.

ایجاد معبری از میدان شهدا به جاده زمین شهری و از آنجا به سمت تپه کوله،‌ جاده هانوا به میدان مولوی، جاده یک طرفه از مسجد میر عمر به سمت آموزش و پرورش، جاده موازی با جوی آب کلیان از سه راهی پارک شهید کاظمی تا دره آسیابان و ادامه مسیر ارتباطی بین جاده نوسود، فرهنگیان و جاده آرامگاه از دیگر ایده هایی است که طی سال های اخیر مطرح بوده است.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی مرکز کرمانشاه و هم مرز کشور عراق قرار دارد.

خبرنگار:عبدالله الماسی

منبع : ایرنا

یک پاسخ برای “شهر بدون پارکینگ و حیاط

  • ئه مین در تاریخ اسفند 3, 1395 گفت:

    ۹۰ درصد مشکلاتمان در این جمله نهفته است :

    ” … شهروندان در نبود حمل و نقل عمومی مناسب گاه مجبورند که خودروی شخصی خود را برای انجام یک کار چند دقیقه ای، به صورت دوبله یا در جایی ممنوعه پارک کنند.”
    .
    حقیقت را به طور خلاصه ، با هم مرور می کنیم :

    صبح زود که میخواهیم به سر کار یا جائی در گوشه گوشه شهر بروییم تاکسی نیست
    – چند دقیقه بعد از تاریک شدن هوا در همه فصل ها هم همینطور …
    – آژانس ها هم ما را به مقصد نمی رسانند و یا اگر تا انتهای کوچه ای بروند … به میل خودشان قانون وضع می کنند و جیب های ما را می دوشند
    – …
    من باشم یا هر کسی دیگر با قرض و قوله یک ماشین برای پیشبرد مشکلات زندگی در این شهر پر از مشکل و گرانی خواهد خرید …
    یک مشکل از صدها مشکل بهتر است
    حتی اگر بزرگ باشد اما فقط یکی باشد …
    ….ختم کلام :
    به راستی تا مشکل حمل و نقل عمومی( تاکسیرانی ) این شهر ، حل نگردد و قانون مشخص و قاطعی برای پاوه و مسیرهای حومه در ایام کامل شبانه روزی ، تدوین و اجرا نگردد …
    اش همان اش است و کاسه همان کاسه
    خودتان را زحمت ندهید

    با تشکر مجدد