ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:38

خفته را خفته کی کند بیدار…/محمد رئوف خالدی

خفته را خفته کی کند بیدار…/محمد رئوف خالدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:با توجه به بحث داغ رسانه های محلی اورامانات در ارتباط با نقد عملکرد شوراهای محترم اسلامی و شهرداران شهرستانهای اورامانات توسط جناب آقای نادری نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی،و پاسخها و جوابیه های شوراها و شهرداران.و فعل و انفعالات ناشی از آن، توجه به موارد زیر خالی از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:با توجه به بحث داغ رسانه های محلی اورامانات در ارتباط با نقد عملکرد شوراهای محترم اسلامی و شهرداران شهرستانهای اورامانات توسط جناب آقای نادری نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی،و پاسخها و جوابیه های شوراها و شهرداران.و فعل و انفعالات ناشی از آن، توجه به موارد زیر خالی از لطف نیست.این موارد له یا علیه هیچ کدام از طرفین نیست.لازم به ذکر است مقایسه گذشته نه چندان دور با وضعیت کنونی،افکار عمومی را به سو ی خود جلب نموده و مطالبات به حق مردم را دامن بخشیده است.این مباحث چنانچه در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم و منطقه باشدآنرا به فال نیک می گیریم و برای همه خدمتگزاران آرزوی توفیق خدمت بیش از پیش را دارم.

۱-وجه مشترک نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب مستقیم آنها توسط آرای مردم می باشد به تبع این ویژگی مشترک، از آن جا که نرد بان ترقی طرفین رای مردم است. همین مردم می توانند و حق دارند انتظارات و توقعات خود را بدون واهمه با آنها در میان گذارند،در مواقع لازم پیشنهادات خود را مطرح نمایند،از منتخبین خود سؤال کنند،از برخی عملکرد های آنان خرده بگیرند و آنها را منصفانه نقد و به طور کلی در راستای منافع عمومی و در زمینه کاری و عملکردی آنها را به چالش بکشند.

۲- منتخبین هم چون مشروعیت خود را از مردم میگیرند باید در حد توان و حتی بیشتر از آن در براورده نمودن انتظارت و توقعات معقول موکلان خود تلاش کنند ، موانع و مشکلات سر راه خود را با آنها در میان گذارند،هر از چندگاهی به مردم گزارش و به مطالبات آنها پاسخ دهند و نقد های منصفانه را با جان و دل خریده و آن را مانند پلی در جهت بهبود عملکرد فعلی و آتی خود بدانند.

۳-متاسفانه به دلایل مختلف در بسیاری از مناطق کشور و علی الخصوص در منطقه ی اورامانات موارد مذکور در بند های یک و دو، هم از جانب مردم و هم از جانب منتخبین آنها،تاچند صباحی قبل ، نمود چندانی نداشته است و این انفعال ناشی از عدم آگاهی مردم از حق و حقوق واقعی خود،و همچنین عدم رشد فکری لازم و کافی،بافت سنتی جامعه،و در اختیار نداشتن یک رسانه یا تریبون برای بیان انتظارات،پیشنهادات و انتقادات از جانب مردم بوده و از طرفی دیگر اکثر منتخبین(به صورت عام)با کسب یک اقتدار و مشروعیت و غرور ناشی از آن ونبود یک نظارت جدی،جز در موارد نادری پاسخگوی مطالبات واقعی مردم نبوده و این عدم تعامل موجب بی خیالی وشکاف بین مردم و منتخبین گردیده و بی تفاوتی طبقات مختلف جامعه را در اکثر زمینه ها به دنبال داشته است،و در واقع مصداق این عملکرد خنثی دو سویه همان جمله ی معروف((خفته را خفته کی کند بیدار))میباشد.

۴-اما اینک در عصر ارتباطات به طور عام و به یمن انقلاب عظیم فضای مجازی (تلگرام ) همه چیز متحول شده است.مردم تا حدودی با حق و حقوق خود آشنا شده رشد فکری لازم را در بسیاری از زمینه ها کسب نموده اند و با بهره گیری از رسانه های مجازی در دسترس،هر انچه را که می خواهند یا انتظار دارند با متولیان امر در میان می گذاشته و گاهاً،نقادانه نوک تیز قلم خود را نسبت به مسئولین،بی محابا به کار می برند.و آنرا با ابزار قدرتمند رسانه،در فضای مجازی مطرح می کنند.

۵-منتخبین هم با استفاده از تمامی امکانات و رسانه های مجازی و غیر مجازی فرصت را غنیمت شمرده و عملکرد خود را به سمع و نظر موکلان خود می رسانند .و چه بسا علاوه بر خدمت رسانی بی آلایش و واقعی،برای گریز از تیغ تیز رسانه فعالیت خود را بیشتر نمایند.

۶- آنچه که امروزه در این میان هنرنمایی کرده و نقش غیر قابل انکاری دارد،رسانه است.این ابزاررسانه و بیم و امید رسانه ای شدن است که مردم را به مطالبه گری و منتخبین را به پاسخگویی و تلاش بیشتر وا داشته است.و در نهایت منقعل نبودن مردم سطح مطالبات و خواسته های آنها را بالا برده واین مطالبه گری،حتی منتخبین (شورا و نماینده) را برای روشن شدن حقایق در تقابل هم قرار داده است.طبیعتا طرفین با پذیرش ضمنی کاستی ها،مشکلات و نواقص آن را از زاویه دید خود نگریسته و علیرغم تلاش برای آن موارد ،به قول معروف”هر کدام توپ را در زمین دیگری انداخته یا می اندازند.

۷-قضاوت درباره ی این تقابل و حق یا ناحق بودن طرفین این قضیه هدف نگارنده نیست ولی نفس موضوع و مسئله را به فال نیک گرفته و در کمال خوش بینی آن را مقدمه ی عبور جامعه از مرحله ی سکوت و بی تفاوتی به سوی یک جامعه پویا و در حال رشد دانسته و این تقابل را متاثر از خود آگاهی مردم و روحیه پرسشگری آنها در فراسوی رسانه های مجازی می دانم و چه بسا اینگونه نظارتها و بحثهای چالش بر انگیز،مسئولین و منتخبین را وادار نماید که حوزه مسئولیت خود را یک اتاق شیشه ای فرض نموده و تا حد امکان اهمال وکم کاری و لغزشهای خود را رفع یا کاهش داده وبا عملکرد شفاف خود رضایت حداکثری مردم را بدست آورند.انشاالله در مجموع خروجی این کنش و واکنشها ارائه خدمات مطلوبتر به شهروندان باشد.

محمدرئوف خالدی-۹۵/۱۱/۱۷

2 پاسخ برای “خفته را خفته کی کند بیدار…/محمد رئوف خالدی

  • ساتیاری در تاریخ بهمن 20, 1395 گفت:

    آقای خالدی چرا برای این دوره ثبت نام نمی کنید چون جنابعالی از مشکلات منطقه اطلاع بیشتری را دارید

  • پاوه ای در تاریخ بهمن 20, 1395 گفت:

    با سلام و تشکر از جناب خالدی واقعا خفته را خفته کی کند بیدار ,بعضی از آقایان شورا به اسم شورا ومشکلات مردم به دیدار وزاری مختلف میرن واونجا به فکر بیکاری اقوامشان میفتن ویواشکی در ادارات مختلف استخدامشان میکنن فکر میکنن مردمی که بهش رای دادن نمیدانن و دسته گلاشونو نمیبینن بعد برا جلب توجه وبه ساز ودهل تبلیغات میزنن و بحث به مناظره کشاندن نماینده رو مطرح میکنن باز فک میکنن مردم درک نمیکنن وباید بدانند حضار محترم طبق قانون شورا نمیتواند دربحث اجرا در شهرداری دخالتی کنند پس بعضی از شورای محترم به مناظره کشاندن وجدان خودشان اقدام کنند .

پاسخ دادن به ساتیاری لغو پاسخ