قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
شما اینجا هستید
اخبار » کوله بری و لزوم تغییر مدیریت آن../سید علاءالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:((مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می رود آن‌طرف یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛اینها که چیزی نیست،اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد))مقام معظم رهبری (مدظله العالی).از دید کارشناسان اقتصادی قاچاق کالا(کوله بری )یک آفت و آسیب جدی برای اقتصاد ملی و تولید داخلی می باشد.

به همین دلیل آنرا در زمره قاچاق کالا قرار داده و به تبع قوانین ضد قاچاق کالا نیز بر آن مترتب می باشد.لذا کسانی هم که در این تجارت سهیم اند قاچاقچی محسوب می شوند.بر همین اساس این افراد باید و لزوما برای کسب معاش از این طریق به روشها و مسیرهایی روی آورند که از دید ضابطین قانون بدور باشد و نهایتا فضای این کسب و کار به سمت فضایی نا مطمئن و غیر ایمن بهمراه شرایط طبیعی خطرناک رفته و این افراد در معرض تهدیدات جانی ٬ روانی  و مالی هستند.

توزیع نامتوازن ثروت درمناطق مرزی و نرخ بیکاری بسیار بالای این مناطق دلیل اصلی رشد پدیده کوله بری است.کوله بران با دستمزد حداقلی و بسیار ناچیز٬متحمل مشقت و زحمتهای بسیار زیادی شده و با به خطر انداختن جان و مال خود ریسک زندگی در این مناطق را بالا برده و در نتیجه آسیب های اجتماعی٬ سیاسی مختلفی همچون رشد نرخ طلاق٬افزایش میزان ترک تحصیل دانش آموزان٬رشد نارضایتی سیاسی٬افزایش محسوس نابهنجاری های اخلاقی٬رشد منفی کشاورزی و دامپروری مناطق مرزی٬افزایش مصرف گرایی و تغییر بافت فرهنگی٬اجتماعی این مناطق و…رو به افزایش است .

نمونه بارز این تهدیدات مرگ تعدادی از کوله بران سردشتی بود که انعکاس و تبعات وسیعی در افکار عمومی و فضای رسانه ای کشور و حتی جهانی داشت.مرگ تاسف بار و حزن انگیز این هموطنان عزیز معلول علل مختلفی است که می توان اصلی ترین دلیل آنرا می توان بیکاری و عدم اشتغال و امنیت شغلی دانست.این واقعه  اولین حادثه نبوده و شاید آخرین واقعه تاسف بار هم نباشد.پس باید چاره ای اندیشید.

راهکار اصلی رفع این پدیده نامیمون اقتصادی(قاچاق کالا)اشتغالزایی برای مرز نشینان و توسعه پایداراین مناطق است.رفع بحران بیکاری و نیز توسعه یافتگی مناطق مرزی و محروم کشور می تواند شاه کلید حل این مسئله بوده و شاید هیچ بدیل دیگری برای رفع آن نتوان پیدا کرد.پس لازم است که برنامه ریزیهای دقیق و موثر در جهت رفع فوری و یا حداقل کاهش بیکاری این مناطق انجام گرفته و گامهای اساسی در این مسیر برداشته شود.

انعکاس خبر فوت کوله بران و واکنش افکار عمومی به این حادثه به همه ثابت کرد که مردم و افکار عمومی نسبت به قضایایی از این دست حساس بوده و عملکرد مسئولین زیرذره بین می باشد.تبعات منفی و بی توجهی مسئولین به قضایایی از این دست به مصلحت نظام نبوده و اتخاذ تدابیر ویژه لازم و ضروری می نمایاند.حال که در شرایط فعلی اقتصادی کشور مجال حل ریشه ای سریع این مسئله نیست لازم است با مدیریت صحیح از تبعات منفی آن بکاهیم.

گام اول در این مسیرتغییر نوع نگاه و سطح توجه مدیران به پدیده کوله بری است . چراکه اگر این تغییر در نگاه و فکر مدیران اتفاق نیفتد قطعا خروجی عملی مثبتی هم نخواهیم دید.باید نگاه ما به کوله بری از نگاه صرف قاچاق و تعرض به اقتصاد ملی به نگاه به کوله بری بعنوان یک مسکن موقتی برای امرار معاش روزانه مرزنشینان محروم تبدیل شده و با این دید به برنامه ریزی برای کاهش تبعات منفی آن اقدام نماییم .

همچنین لازم است که سطح توجه مدیران ما به کوله بری از یک سطح توجه سطحی و جزئی به سطح عمیق و در حد بحران تبدیل گردد. اگر این تغییر سطح توجه اتفاق بیفتد قطعا مدیریت آن هم به مدیریت بحران تغییر خواهد کرد . چراکه پدیده کوله بری خود دارای ویژگیهای یک بحران است مانند:۱-فشارزا بودن روانی٬ اجتماعی۲-محرک واکنشهای مختلف اجتماعی می باشد۳-آسیب های جانی و مالی در پی دارد و…

پس به جهت کاهش اثرات مخرب این پدیده و نیز جبران این آسیب ها که می تواند بحرانهای جدی را در سطح ملی و حتی بین المللی بوجود آورد توجه جدی به مدیریت این بحران لازم و باید بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه مردم محور دولت تدبیر و امید گامهای بسیار جدی و اقدامات موثری در این زمینه انجام داد.شرط اصلی مدیریت موفق این بحران:۱-توجه جدی به اصل پژوهش و تحقیقات جامع در این زمینه است.۲-بهره گیری از خرد جمعی و توان نخبگان بومی این مناطق می باشد.

  1. باینگان

    کوله بری یعنی خودکوشی بعلت نبودن و فقر مالی کوله بری می کند . چون بیکار است

  2. ناشناس

    بله واقع بین محترم.دقیقا منظورم من هم بیکاری هستش عامل تمام قاچاق وبدبختی ها بیکاری هست هیچ مسئولی هم تلاشی برای رفع بیکاری تو منطقه انجام نمیدن آخه مگه مردم چه گناهی کردن که نباید تو منطقه شان کارخانه ای باشد که بتوانند خرج زن وبچه هایشان را بدهند بلکه باید بروند جان خودشان را تو خطر بندازند وبا بدبختی از کوه وکمر بگذرند تاشرمنده زن و بچه هایشان نشوند بعد کسانی هم که جاشون گرمه فکر میکنند مردم از خوشی میرند کول بری. واقعا من خودم شخصا برای کوله بران سردشت انقدرناراحت هستم که برایشان آن اتفاق افتاد امیدوارم مسوولان بیدار شوند که این سرمایه های انسانی همین طور تلف نشوند

  3. واقع بین

    ناشناس عزیز
    چیزی که بنده از این مطلب برداشت کردم همان چیزی بود که شما گفتید یعنی بیکاری عامل این قاچاق است و باید اول مشکل بیکاری حل شود تا قاچاق هم نماند

  4. ناشناس

    سلام خسته نباشید اگه تو این مناطق مرزی کوله بری هم نباشه نصف از مردم اینجا نان شب هم برای بچه هایشان ندارند آخه مگه چند تا کارخانه اینجا هست مردم نرفتن کار کنن مگه چند تا از دانشجویان دانشگاه برگشتن و رفتن سر کار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری ،تحلیلی سلام پاوه |