پ 30 فروردین 1403 ساعت 18:06

توسعه و فلسفه…/آدم غلامی

توسعه و فلسفه…/آدم غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:توسعه چیست و مقصود از توسعه کدام است؟در نگاه فلسفی توسعه یافتن به معنای رسیدن به قدرت است.اگر که بخواهیم با نگاهی اجتماعی همین موضوع را با اندکی جزییات بیان کنیم می توان گفت توسعه یعنی رسیدن به فرهنگ مطلوب و فرهنگ نیز شامل مجموعه ای از بهداشت و سلامت،علم و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:توسعه چیست و مقصود از توسعه کدام است؟در نگاه فلسفی توسعه یافتن به معنای رسیدن به قدرت است.اگر که بخواهیم با نگاهی اجتماعی همین موضوع را با اندکی جزییات بیان کنیم می توان گفت توسعه یعنی رسیدن به فرهنگ مطلوب و فرهنگ نیز شامل مجموعه ای از بهداشت و سلامت،علم و تکنولوژی،هنر،صنعت و اقتصاد است بنابراین برای داشتن فرهنگ بالا باید رتبه ما در بهداشت و علم و هنر و اقتصاد به سطح بالایی برسد و در نهایت جامعه ای با فرهنگ بالا،جامعه ای توسعه یافته است و جامعه توسعه یافته،جامعه ای با فرهنگ و قدرتمند و منظم می باشد.

در فلسفه،زندگی و دیالکتیک در نبرد قدرتها روی می دهد و انسانهای ناتوان و جوامع ضعیف کمترین سهم را در دیالکتیک و زندگی دارند بنابراین توسعه نیافتن معنای دیگری از ضعیف بودن است.در فلسفه و در رابطه با توسعه دو نگرش کلی قابل مشاهده است در نگرش اول توسعه از تمرکز قدرت می زاید و در نگرش دوم توسعه از تقسیم قدرت متولد می شود از مشارکت همگانی،از مسولیت پذیری عموم مردم،از آموزش همگانی و ترکیب نخبه و مردم.

اما جامعه ما در چه مرتبه ای قرار دارد و رویکرد ما در رابطه با موضوع قدرت چیست؟تصور می کنم جامعه ما مجموعه ای از قدرت متمرکز و دموکراسی و مردم سالاری را پذیرفته است و ترکیب قدرت و برابری،نخبه و عامی،توانا و ناتوان،نهاد شورا با حضور افرادی از طبقات متفاوت و دموکراسی و مردم سالاری بزرگترین چالش در مسیر توسعه و رسیدن به قدرت است.

کم رنگ بودن نهادهای پژوهشی و تکیه بر بخش های اجرایی،چالشهای پیش رو  را و رسیدن به توسعه را دو چندان خواهد کرد جامعه ما به مراکز مطالعه،پژوهش و برنامه ریزی نیازمند است مراکزی که بتوانند در رابطه با شاخصه های فرهنگی مطالعه،پژوهش و برنامه ریزی نمایند و در یک فرایند دراز مدت رشد و تعالی جامعه را رصد نمایند.

2 پاسخ برای “توسعه و فلسفه…/آدم غلامی

  • حمید در تاریخ بهمن 18, 1395 گفت:

    با تشکر از متنی که نوشتین آقای غلامی. اونچه که در وهله ی اول تو ذوق من خواننده میزنه ناقص بودن متنتونه که انگار بریده ایه که هیچ انجامی برای نتیجه گیری من خواننده در بر نداره. استفاده و استعمال از علم واژه هایی که تو کانتکست خودشون چرایی ها و چگونگی هایی رو در پی دارند که متن شما کمتر به این واژگان پرداخته . طرح مسئله ای رو هم که متن بدنبال داره بنظر من خیلی ضعیفتر از عنوان “فلسفه و توسعه ” است که بیشتر از اونی که من رو ترغیب کنه باعث سردرگمی من در طرح مسئله و ایجاد ضرورت لازم برای نتیجه گیری میشه.

    • ادم غلامی در تاریخ بهمن 20, 1395 گفت:

      با تشکر از دقت شما حمید عزیز
      در این یادداشت های کوتاه تلاش دارم تا بنیادهای معرفتی فلسفه غرب را مرور کنم خلاصه کردن چندین قرن فلسفه در چند سطر قطره ایست از دریای معرفت و کاریست بس دشوار و در این متن کوتاه نتیجه در همان جمله اول بیان شده است اینکه توسعه همان قدرت است و دست آویختن به عدالت و اقتصاد و بزرگ شدن و وسیع شدن در بیان معنای توسعه کاری از پیش نمی برد و در پایان عنوان کرده ایم دموکراسی خود مانعی بر ای رسیدن به توسعه و قدرت است.