ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 07:36

یادداشت …

یادداشت …

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آموزش حفاظت از محیط زیست در اردوهای دانش آموزی / خواسته ای از مدیر آ.پ پاوه و مدیران مدارس همه ساله در ماه های اردیبهشت و خرداد ، بسیاری از مدیران و دبیران مدارس سطح شهرستان پاوه در برنامه ای که به اردوی یک روزه معروف گردیده است دانش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : آموزش حفاظت از محیط زیست در اردوهای دانش آموزی / خواسته ای از مدیر آ.پ پاوه و مدیران مدارس

همه ساله در ماه های اردیبهشت و خرداد ، بسیاری از مدیران و دبیران مدارس سطح شهرستان پاوه در برنامه ای که به اردوی یک روزه معروف گردیده است دانش آموزان خود را به دامن طبیعت پاوهطبیعت زیبای منطقه می برند .

این اردوهای تفریحی که با هدف آشنایی بیشتر دانش آموزان با زندگی گروهی ، آشنایی با اماکن تفریحی ، مهارت های زندگی و ارضای نیازهای عاطفی و روانی برپا گردیده است گسترش زیادی پیدا نموده و مورد استقبال عموم از جمله دانش آموزان قرار گرفته و این اردوها می توانند به یکی از بهترین و مناسبترین شرایط برای تعلیم و تربیت کودکان ، نوجوانان و جوانان در مورد مسائل زیست محیطی مبدل شوند .

طبیعت زیبای شهرستان پاوه و تفرجگاههای آن همه ساله، بویژه در فصل بهار میزبان خیل عظیمی از مهمانان و مسافران و دوستداران طبیعت است . حتی زیبایی های طبیعت آن نتنها باعث افزایش اردوهای تفریحی دانش آموزان در سطح شهرستان بلکه پذیرای اردوهایی از سایر شهرهای استان می باشد .

یکی از مهمترین علل تخریب محیط زیست، ناشی از ناآگاهی و یا بی توجهی انسان به محیط اطراف خود بوده است. اردوها و گردشهای تفریحی چه از جانب خانواده ها و چه از جانب مدارس و سایر ارگان ها اگر به طور صحیح انجام نگیرند و بدون رعایت و حفاظت از طبیعت صورت پذیرند قطعا در آینده ای نزدیک چیزی به نام طبیعت زیبا و تفرجگاه های نامدار هورامان وجود نخواهند داشت . (هرچند هم اکنون نیز بسیاری از گونه های جانوری و حیوانی منطقه نابود و یا در حال نابودی می باشند)

حفاظت از محیط زیست وظیفه همه آحاد جامعه است و آموزش پاسداری از آن وظیفه ای است بزرگتر بر دوش همه دوستداران طبیعت بویژه معلمان .

آموزش می تواند تاثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی داشته باشد.آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط زیست در مقاطع مختلف تحصیلی می تواند حس مسئولیت پذیری در حفاظت از منابع طبیعی را در آن ها تقویت کند . هر چند این آموزش در کتاب های تحصیلی دانش آموزان کمتر به آن توجه شده است اما مدیران و دبیران آموزش پرورش می توانند در کلاس های درس و اردوهای تفریحی یک روزه ای که در دو ماه آینده ادامه دارند نقش بس بزرگی را در این زمینه ایفا نمایند .

بسیاری از دبیران و مدیران ما پاسداری از طبیعت را همیشه به دانش آموزان خود گوشزد نموده اند اما حمایت از طبیعت نیمه جان منطقه عزمی راسخ می طلبد.دانش آموزان ما آینده سازان و محیط بانان آینده این سرزمین هستند . اگر امروز آنها را با محیط خود بهتر آشنا نماییم ، نسل های آینده ما بیشتر می توانند از این طبیعت بهره برند .

آموزش و پرورش شهرستان می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا نماید . در اردوهای دانش آموزی می توان با تهیه یک بروشور و دادن آن به دانش آموزان ، آگاهی بیشتری را در زمینه طبیعت و حفظ آن به دانش آموز منتقل نمود . دبیران مدارس نیز می توانند برای دانش آموزان خود به نقش و جایگاه محیط زیست طبیعی در زندگی پرداخته و آنها را با روشهای حفاظت از آن ، جلوگیری از تخریب محیط طبیعی و پاکیزه نگه داشتن آن آشنا سازند .

با حرکت های کوچک و کم هزینه اینچنینی می توان قدم های بزرگی را در پاسداشت طبیعت برداشت . به عنوان یک شهروند از مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه درخواست دارم بهتر از گذشته به این مهم توجه نمایند و در جلساتی با مدیران مدارس برنامه ای برای آموزش و حراست از محیط زیست منطقه در اردوهای دانش آموزی ترتیب نمایند.

به امید حمایت همه جانبه از طبیعت زیبای هورامان

نوشته از : یاسر خالدی زاد

2 پاسخ برای “یادداشت …

  • محمدآشنا در تاریخ اردیبهشت 1, 1393 گفت:

    یادداشت روز
    اندر احوالات مردم شهر من

    من پاوه را خیلی دوست دارم و عاشق آن هستم و روزگارم را در آن سپری نموده ام و با تمام توانم برای آبادانی و رشد آن از خود مایه می گذارم و همه جوره و در همه حال از پاوه و مردمانش در برابر طعنه های درست و نادرست دیگران از آن دفاع نموده ام اما دوست دارم امروز واقعیت های تلخی را بیان کنم که به قول معروف نوشداروی تلخی است که مرا در همه حال و احوال آزار می دهد.

  • عبید فخرالدینی در تاریخ فروردین 31, 1393 گفت:

    احسنتم کاک یاسر
    بسیار بسیار زیبا و بجا بود
    با شرایطی رسانه ای و فرهنگی که پیش آمده امید بسیاری می رود اوضاع وخیم محیط زیست بهبود یابد…