پ 09 فروردین 1403 ساعت 23:30

عدم فعالیت مراکز فرهنگی و هنری جامعه را دچار آسیب و بحران فرهنگی می کند/ خانه موسیقی پاوه نیازمند حمایت

عدم فعالیت مراکز فرهنگی و هنری جامعه را دچار آسیب و بحران فرهنگی می کند/ خانه موسیقی پاوه نیازمند حمایت

به گزارش سلام پاوه و به نقل از کرد پرس : مدیر عامل خانه موسیقی پاوه: عدم فعالیت مراکز فرهنگی و هنری جامعه را دچار آسیب و بحران فرهنگی می کند/ خانه موسیقی پاوه نیازمند حمایت مدیر عامل خانه موسیقی شهرستان پاوه گفت: ضروریست در راستای حمایت از هنر و فرهنگ منطقه و جلوگیری از […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از کرد پرس : مدیر عامل خانه موسیقی پاوه: عدم فعالیت مراکز فرهنگی و هنری جامعه را دچار آسیب و بحران فرهنگی می کند/ خانه موسیقی پاوه نیازمند حمایت
مدیر عامل خانه موسیقی شهرستان پاوه گفت: ضروریست در راستای حمایت از هنر و فرهنگ منطقه و جلوگیری از آسیب های اجتماعی و دیگر معضلات مرتبط از مراکز فرهنگی و هنری و هنرمندان حمایت شود چرا که بی توجهی به هنرمندان و مراکز فعال فرهنگی و هنری آسیب های زیادی را در جامعه ایجاد می کند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازکردپرس-کردها به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کهن ترین مردمان سرزمین پهناور ایران به علت بهره بردن از آداب و خانه موسیقی پاوهرسوم و هنر و فرهنگ غنی دارای اصیلترین موسیقی و ملودیهای جاودان و بزرگ و ماندنی هستند.
موسیقی کردی در میان مردم کُرد دارای یک پیوند ناگسستنی با زندگی روزمره آنان است، موسیقی کردی یکی از اصیل‌ترین موسیقیهای دنیا و به ویژه ایرانی است که با گذشت قرنها ویژگیهای خود را حفظ کرده و در فکر، کار و تلاش و به طور کلی در زندگی مردم جاری و عجین شده و آن را جزیی از خود می دانند، موسیقی از هنرهای ریشه دار، ارزشمند و دوران های دور فرهنگ کردهاست.
نوای باستانی «هۆره‌» را کهن ترین موسیقی کردی می نامند اما غیر از «هۆره‌» موسیقی های دیگری مانند «سیاه چمانه» در زندگی این مردم و این دیار کهن وجود دارد که قدمت آنها نیز چند هزار ساله است. استانهای مانند کرمانشاه، آذربایجان غربی ایلام و کردستان از مناطق کهن ایران با مردمانی صبور، تلاشگر، مهربان و صمیمی هستند و این سرزمین ها با تمدن، هنر و فرهنگی غنی که دارند در دامان خود هنرمندان بیشماری را پرورده کرده است.
در طول دوران و به ویژه سده های اخیر هنرمندان و فعالانی بودند و هستند که میراث داران فرهنگ این مرز و بوم بوده و برای حفظ و ارتقای آن عرق ریخته و خون دلها خورده اند تا امروز در کشور استانی مانند کردستان به عنوان استانی فرهنگی و مهد موسیقی ایران در دنیا شناخته شود و همچنین مناطقی مانند مهاباد و سردشت و بوکان و دیگر شهرهای کردنشین استان همیشه غنی آذربایجان غربی با داشتن مویسقی «بیت» و  «سوز و مقام» و حیران ”  که از این نوع مویسقی ها نیز از مهمترین و کهن ترین و فولکلور ترین آوازهای کردی هستند در تحقق جایگاه موسیقی کردی در دنیا و حفظ و نشر آن اثر مثبت و ویژه داشته اند و کرمانشاه و ایلام نیز به عنوان میراث داران هنر و تمدن در ایران شناخته شده و جایگاه ویژه و مناسبی در این عرصه ها به ویژه عرصه هنر و موسیقی کردی داشته باشند.
یکی دیگر از مناطق بکر، زیبا، مهد تمدن و عرفان و هنر منطقه اورامانات و به ویژه شهر قدیمی پاوه است که با دیرینه حماسی و عرفانیش، با صفا و سادگی عاطفی ساکنانش و با طبیعت بکر و دست نخورده‌اش از روزگاران کهن تا به امروز همواره پرورنده موسیقی ناب کردی به ویژه مویسقی «سیاه چمانه» بوده و هنرمندان زیادی را در آغوش خود پرورش داده است که نمونه آن در فضای کنونی وجود و فعالیت خانه موسیقی پاوه است که در حوزه آموزش موسیقی کردی و پرورش هنرجویان در حوزه های مرتبط این هنر کهن نقش آفرینی می کند که در این ارتباط با مدیر عامل این خانه موسیقی «انجمن موسیقی» شهرستان پاوه «آراس آژند» در ارتباط با این مرکز هنری، فعالیت آن و چشم اندازها و مشکلات آن به گفتگو نشسته ایم که تقدیم مخاطبان و به ویژه علاقمندان به موسیقی قرار می گیرد.
*در ابتداء از فعالیت خوتان و چگونگی شروع به یادگیری موسیقی برایمان بگویید؟
-آراس آژند هستم متولد شهریور 1355 شهر نوسود، و از سال 1383 و در سن 27 سالگی نزد آقای ایرج کریمیان شروع به فراگیری «تار» نمودم که به مدت سه سال و تا سال 86 شاگرد وی بودم. از سال 86 به صورت پراکنده نزد آقای شادمان کریمیان به ادامه ی یادگیری این ساز پرداختم که لازم به ذکر است اگر آشنایی با ایشان صورت نمی گرفت شاید من موسیقی را در همان سال رها می کردم و به نوعی ادامه ی فعالیتم در زمینه ی موسیقی را مدیون راهنمائیها و تشویق های ایشان می دانم که این راهنمائی ها تا به امروز نیز ادامه دارد و از سال 87 نیز به مدت 2 سال افتخار شاگردی استاد کیوان ساکت را داشته که ثمره ی آن یادگیری و فراگیری 4 کتاب بوده است.
* چه وقت به فکر تشکیل خانه موسیقی در شهرستان پاوه افتادید و با چه هدفی؟
-تقریباً از تیرماه سال 1389با دوست عزیزم آقای پیمان حسن زاده برای اخذ مجوز شروع به فعالیت نمودیم و در تاریخ 25 اسفند 89 بعد از نه ماه دوندگی موفق به اخذ مجوز از مراکز مربوطه به عنوان اولین خانه ی موسیقی غرب ایران و چهارمین خانه موسیقی کل کشور شدیم. یکی از مهمترین دلایل تشکیل خانه موسیقی این بود که به وسیله ی ابزاری مانند هنر به مقابله با آسیب های جدی اجتماعی که روز به روز عرصه را بر جوانان و نوجوانان تنگ و تنگتر می کند برخیزیم و دوم ارتقا کیفی و رشد ارزشهای معنوی موسیقی و سمت و سو بخشیدن به فعالیت های اهالی موسیقی و هنرجویان برای تداوم و ارتقای موسیقی ایرانی و بالأخص موسیقی کردی و توسعه و اشاعه ی فرهنگ و موسیقیایی در منطقه ی اورامانات و نیز پرورش علاقمندان و کشف استعدادهای بالقوه در سطح شهرستان و… از بهترین علل تاسیس این نهاد بود.
* چه سازهایی در این مکان تدریس می شوند؟
 1- سنتور 2- تار و سه تار 3- گیتار 4- ویولن 5- دف 6- آواز 7- تنبک 8- نی 9- کمانچه
* تعداد هنرجویان در رشته های مختلف در خانه موسیقی چند نفر هستند؟
-تعداد 150 نفر هنرجو به طور ثابت در فصول مختلف سال در این مرکز آموزش می بینند و در ایام تعطیلات مدارس در تابستان این تعداد به بیش از 300 نفر می رسد که از این لحاظ آمار قابل ملاحظه ای است.
* می شود اعضای هیئت مدیره را هم معرفی کنید و  آیا دستمزد و مزایایی با آنان تعلق می گیرد؟
هیئت مدیره خانه موسیقی متشکل از 5 نفر عضو می باشند که بدون هیچ دستمزد و چشمداشتی در طی این سه سال فداکارانه، دلسوزانه و عاشقانه فعالیت نموده اند که اسامی آنها به شرح ذیل می باشد1- پیمان حسن زاده: رئیس هیئت مدیره. 2- خانم تریفه بهرام میرزایی، نائب رئیس 3- خانم بیان رستمی، منشی 4- خانم بیان احمدی، امور مالی 5- سیامک رحیمی، دبیر و سخنگو و آقای فاضل حاتمی به عنوان بازرس خانه موسیقی فعالیت می کنند و همگی از هنرمندان و اساتید حوزه موسیقی استان و منطقه می باشند.
* تعداد اعضاء خانه ی موسیقی چند نفر هستند؟
 با احتساب اعضای هیئت مدیره، هیئت امنا و نیز هنرجویان و اعضای افتخاری، نزدیک به 1000 نفر عضو دارد که از این لحاظ این مرکز تبدیل به یک پایگاه مهم فرهنگی- اجتماعی در سطح شهرستان گردیده است.
* می شود برخی از فعالیت های خانه موسیقی در این سه سال را بیان کنید؟
1-دعوت از استاد کیوان ساکت نوازنده صاحب سبک و صاحب نام تار و سه تار در سال 89 که کنسرت ایشان به علت عدم صدور مجوز به صورت خانگی برگزار شد که فیلم آن به صورت گسترده و در بسیاری از شهرهای ایران دست به دست شد.
2-برگزاری مراسم افتتاحیه اولین خانه موسیقی غرب ایران در اردیبهشت 90 که با حضور اساتید بزرگ و سرشناس ایران از جمله استاد مجید درخشانی، جواد بطحایی و دو هنرمند برجسته ی کُرد آقایان شاهو عندلیبی و ذکریا یوسفی و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر حاضر در جلسه و رونمایی از مجسمه ی استاد بزرگ و بی بدیل آواز منطق هورامان «ماموستا عثمان هه ورامی» که هنرمند گرانقدر شهرمان آقای بشیر ناصری زحمت ساخت آنرا برعهده داشتند صورت گرفت.
3-کنسرت گروه دف نوازی و سازهای کوبه ای خانه موسیقی پاوه در شهریور 91 برای حمایت و به نفع انجمن التیام (بیماران سخت درمان و نیازمند) به مدت 3 شب.
4- دعوت از گروه «ماه» از گروههای فعال کشور برای اجرای کنسرت به مدت دو شب در چهار سانس در اردیبهشت 92 شور و شوقی وصف ناشدنی در میان مردم شهرمان به راه انداخته بود.
5-در اوایل بهمن ماه سال 92 و در روزهای 9، 10 و 11 به مدت سه شب با همکاری انجمن نمایش پاوه اقدام به برگزاری جنگ هنری نمودیم که دو گروه از اعضای خانه موسیقی به اجرای برنامه در دو بخش هورامی و سورانی پرداختند.
* اعضای گروه های خانه موسیقی چه کسانی بوده و هستند؟
 -گروه اول (بخش هورامی) 1- پیمان حسن زاده «سنتور» 2- شهرام نادری «عود»، 3- آرش سلیمی «خواننده»، 4- علی دانش فر (کمانچه)، 5- آروین رئوفی «دف»، 6- آراس یاری «تنبک» 7- آراس آژند «تار و سرپرست گروه»
گروه دوم (بخش کُردی) 1- پیمان حسن زاده «سنتور» 2- علی دانش فر «کمانچه»، 3- خانم بیان احمدی «بم تار» 4- خانم تریفه بهرام میرزایی «تنبک» 5- زانیار موسی زاده «سه تار»، 6- آروین رئوفی «دف» 7- خانم یسری رشیدی «سه تار»، 8- آرش سلیمی «خواننده و سه تار» 9- آراس آژند «تار و سرپرست گروه».
* ارتباط مسئولین شهرستان پاوه با هنرمندان و خانه موسیقی چگونه بوده است؟
-ارتباط و همکاری آنها مناسب است و از آنها ناراضی نیستیم، در طول این سه سال هر بار که برای انجام کاری نزد مسئولین محترم اعم از امام جمعه محترم، فرماندار، نیروی انتظامی، شورای شهر و… رفته ایم ما را مورد لطف و مرحمت خویش قرار داده اند و تنها گلایه من و همکارانم از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ی کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه می باشد که با وجود تصویب بودجه بابت طلب 25 میلیون تومانی ما از اداره ی فرهنگ و ارشاد پاوه، هنوز بعد از دو سال موفق به استرداد آن نگردیده ایم، هزینه ای از خرج خانواده و حساب خودمان آن را صرف خانه موسیقی برای تعمیر و بازسازی آن کرده ایم.
* عدم پرداخت این طلب مشکلات انجمن را فزونی نداده است؟
چرا، اگر طلب ما را پرداخت نکنند مطمئناً ما در سال جدید با بحران بزرگی روبرو خواهیم شد و شاید به تعطیلی این مکان منجر شود و ما چون عاشق کارمون بوده ایم توانسته ایم حتی با فروش طلای زن و بچه هایمان تا به امروز این مکان را سرپا نگه داریم که ضروریست در راستای حمایت از هنر و فرهنگ منطقه و جلوگیری از آسیب های اجتماعی و دیگر معضلات مرتبط از چنین مراکز و هنرمندانی حمایت شود چرا که بی توجهی به هنرمندان و مراکز فعال فرهنگی و هنری آسیب های زیادی را در جامعه ایجاد می کند و سبب تضعیف ادب، هنر و آداب و رسوم ارزشمند و ماندگار کشور و این دیار می شود که تلاش مسؤلان در این حوزه باید بیشتر شود و زمینه فعالیت گروههای هنری و هنرمندان بهتر و بیشتر فراهم شود.
 * در پایان چه توقعی از مسئولین به ویژه برای سال جدید دارید؟
 از کلیه ی مسئولین محترم تقاضامندم که همکاری صمیمانه ی خویش را از ما دریغ ندارند و ما را در کمک به نسل جوان که سرمایه های گرانبهای این دیار هستند یاری نمایند و ما بر خود می بالیم که در طی مدت فعالیتمان به کمک موسیقی تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان شهرمان را از ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی تا حدودی دور نگه داشته و آنها را با مفاخر شعر و ادب فارسی و کُردی آشنا نموده ایم و طلبی 25 میلیون تومانی که در سال 91 تا به امروز از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم را استراد نماییم تا بتوانیم به فعالیت فرهنگی، هنری خویش در سال فرهنگ و اقتصاد بپردازیم و از توجه و عنایت خبرگزاری کردپرس به فرهنگ و هنر کردی و انتشار برنامه های هنری گروهها و این انجمن در گذشته تشکر و سپاسگذارم.
منبع : خبرگزاری کردپرس خبرنگارپاوه-یحیی صمدی فروردین 93

یک پاسخ برای “عدم فعالیت مراکز فرهنگی و هنری جامعه را دچار آسیب و بحران فرهنگی می کند/ خانه موسیقی پاوه نیازمند حمایت

  • عدنان مرادی در تاریخ فروردین 31, 1393 گفت:

    اهالی خانه موسیقی هورام
    اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
    رهروی باید جهان سوزی نه خامی بی غمی
    بدون شک پای نهادن در عرصه هنر و فعالیت در این زمینه بجز عشق به هنر هیچ انگیزه دیگری نمی خواد و در شما این انگیزه دریایی است بی کران. چه بسا تنهایی و عدم درک نادرست هنرمندان حتی در میان خانواده هایشان آزار دهند و شکننده است اما این هنر است که نامهربانی را مرهم و مایه تحمال است
    موفق و موید باشد