س 29 اسفند 1402 ساعت 08:03

رسانه ها و کاهش آسیب هاى اجتماعى…/یوسف جعفری

رسانه ها و کاهش آسیب هاى اجتماعى…/یوسف جعفری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نقش رسانه ها و بویژه مطبوعات در کاهش آسیب هاى اجتماعى، نقشى بى بدیل است. رسانه ها آگاه سازى افکار عمومى و به تبع آن جلوگیرى از گسترش آسیب هاى اجتماعى را به عنوان هدف و در قالب رویکرد موشکافانه نسبت به مسایل اجتماعى و ارائه راهکارهاى لازم دنبال […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نقش رسانه ها و بویژه مطبوعات در کاهش آسیب هاى اجتماعى، نقشى بى بدیل است. رسانه ها آگاه سازى افکار عمومى و به تبع آن جلوگیرى از گسترش آسیب هاى اجتماعى را به عنوان هدف و در قالب رویکرد موشکافانه نسبت به مسایل اجتماعى و ارائه راهکارهاى لازم دنبال مى کنند.

درجامعه به واسطه خروج از یک فضاى نسبتاً بسته با آشناسازى مردم با مسائل، مشکلات و معضلات جامعه، رسانه ها و بخصوص مطبوعات نقش اصلى خود را خواهند یافت و توجه به مسائل اجتماعى را به عنوان یکى از ارکان اصلى توفیق در خدمت به مردم و جامعه مورد توجه قرار خواهند داد. از طرفى مردم به دور از بازی های سیاسی، گرایش بیشترى به رسانه هایى دارند که بازتاب دهنده خواسته ها و مشکلاتشان باشد و پرواضح است دراین میان، برخى از مطبوعات به دلیل احساس نزدیکى بیشتر با مردم می توانند موفق تر از سایر روزنامه ها و رسانه ها ظاهر شده و مخاطبان زیادى در بین مردم و روشنفکران بیابند.یوسف جعفری

براین اساس هرچه بیشتر مسائل اجتماعى مورد توجه قرار گرفته و نگاه موشکافانه تر و دقیق ترى به موضوعات وجود داشته باشد، آگاه سازى مردم نیز افزایش یافته و همین آگاهى ها، کاهش آسیب هاى اجتماعى را به همراه دارد. بعنوان مثال مى توان به موضوعاتى نظیر کودکان کار، مهریه هاى کلان، ازدواج جوانان، بیکارى، فقر، حاشیه نشینى، برخورد خرده فرهنگها، تبدیل شدن ناهنجارها به هنجارها و … اشاره کرد. در هریک از این موارد هرگاه مطبوعات وارد عمل شده و به درستى وظیفه خود را اعمال کرده اند، حساسیت نگاه مسئولان و جامعه رقم خورده و تاثیرگذارى این امر دیده شده است. نمونه بارز و اخیر آن معضل گورخوابی در گورستانی در حواشی تهران بود که با ورود یکی از روزنامه های سراسری و انتشار گزارشی در این زمینه، نسبت به موضوع حساسیت ایجاد شد و اقداماتی صورت گرفت.

دراین خصوص مى توان به موضوعاتی نظیر منع کار کودکان، کاهش مدیریتهاى پروازى، جمع آورى و اسکان کارتن خوابها، توجه بیشتر به مسایل حاشیه نشینى در کلانشهرها و… اشاره کردکه برجسته سازی آنها را می توان حاصل عملکرد مطبوعات،  همراهى افکار عمومی و توجه مسئولان برشمرد.

پرواضح است اگر اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار نگیرد و اذهان عمومى نسبت به آسیب هاى اجتماعى روشن نشود، نمى توان نسبت به کاهش چنین مواردى امید داشت. یک نمونه دراین مورد مصرف قرص هاى روانگردان است که شاید اگر پیش از شیوع مصرف این قرصها، جوانان و خانواده ها از تبعات آن آگاه مى شدند، شاهد پیامدهای مخرب آن برای جوانان، خانواده ها و جامعه و ایجاد یک بازار پردرآمد براى دلالان این قرصها نبودیم و در نمونه اى دیگر اگر به طرح مسایلى چون مهریه هاى کلان بیشتر  پرداخته مى شد شاید کثرت ازدواج ها را در پى داشت و تبعات منفى این موضوع کمتر در جامعه بروز مى کرد.

براین منوال، طرح مسایل اجتماعى و برخورد مناسب با واقعیات جامعه یک ضرورت غیرقابل انکار است و براى برخوردارى از جامعه اى سالم نیازمند رسانه هاى پیشرو و نقاد هستیم.

 

نویسنده : یوسف جعفری دانش آموخته علوم ارتباطات و مدیریت رسانه از دانشگاه تهران و 

مدرس دانشگاه و مدیر روابط عمومی

 

2 پاسخ برای “رسانه ها و کاهش آسیب هاى اجتماعى…/یوسف جعفری

  • نیما حسینی در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    سلام

  • نیما حسینی در تاریخ بهمن 6, 1395 گفت:

    با سلام موضوع جالبی بود ممنون از سایت عالیتون لطفا ای وبلاگ را به اشتراک بگذارید
    http://www.resalt.mihanblog.com