پ 30 فروردین 1403 ساعت 15:02

مشروبات الکلی ارزش مد شدن ندارد!!!!/پیمان خالدی

مشروبات الکلی ارزش مد شدن ندارد!!!!/پیمان خالدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:الکل و نوشیدنی های ترکیبی با الکل از دیرباز تاکنون معمولا مورد استقبال اقشار مختلف با هر فرهنگی بوده و هدف از استفاده معمولا سرخوشی و آرامش و فراغت ذهن بوده است.مضرات و منافع نوشیدنی های الکلی همیشه مورد مناقشه و مباحثه ی جوامع آکادمیک و سنتی کوچک و بزرگ قرار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:الکل و نوشیدنی های ترکیبی با الکل از دیرباز تاکنون معمولا مورد استقبال اقشار مختلف با هر فرهنگی بوده و هدف از استفاده معمولا سرخوشی و آرامش و فراغت ذهن بوده است.مضرات و منافع نوشیدنی های الکلی همیشه مورد مناقشه و مباحثه ی جوامع آکادمیک و سنتی کوچک و بزرگ قرار گرفته است.البته این نگارش بیشتر مرتبط با خوردن و نوشیدن الکل و مشروبات الکلی است و استفاده از الکل به منظور مصارف بهداشتی اعم از پاک کنندگی ها و …خود جای بحث دارد که خارج از حیطه ی این نوشته است.

اینکه استفاده از الکل در جامعه ای به چه میزان بوده به فرهنگ،دین،آداب و رسوم و حتی نژاد! آن جامعه بستگی دارد و بیشتر موضوع مورد واکاوی علوم جامعه شناسی و روانشناسی و … می باشد.امروزه علوم پزشکی و داروسازی بیشترین نقش را در ارتباط با مصارف نوشیدنی های الکلی و تحقیقات مرتبط با آن ایفا می کند. به طرزی ویژه علم پزشکی همیشه جهت پیشگیری و درمان بیماری های گوناگون گوشه چشم تیزبینانه ای به استفاده از نوشیدنی های الکلی داشته، به عنوان مثال ساده در شرح حال گیری از هر بیماری همیشه از میزان سابقه ی آنان در ارتباط با نوشیدنی های الکلی پرس و جو شده است.

علوم پزشکی و داروسازی در زمان های گوناگون و جوامع مختلف درصدد بیشتر کردن فاصله ی ارتباط نوشیدنی های الکلی با انسان بوده اند زیرا علی رغم اینکه گاها منافعی برای استفاده یافته اما به همان میزان و صدالبته بیشتر به مضراتی جبران ناپذیر برخورده که انگیزه ای برای تجویز باقی نگذاشته است.هرچند از دیدگاه علم پزشکی می توان استفاده از نوشیدنی های الکلی را برای سودهایی کم و جزئی مطلقا قدغن نکرد اما این امر مهم به حدی نیاز به فرهنگی عالی و میزان تحصیلاتی عالی تر و مراقبت هایی پیشرفته دارد که سکوت اختیار کردن حداقل رویکرد مناسب و شایسته می باشد. (برای اطلاعات بیشتر درمورد منافع کم و مضرات زیاد نوشیدنی های الکلی می توان به کتاب ها و رفرنس ها و سایت های مرتبط پزشکی مانند www.uptodate.com مراجعه کرد.)

در مراکز مختلف بهداشتی درمانی همیشه آگاهی های وسیع درمورد برحذربودن استفاده از نوشیدنی های الکلی به اطلاع عموم رسیده که واقعا جای سپاس دارد اما همین توصیه های گرانقدر نیاز به قوانین و حمایت هایی دارد که سهل انگاری های گهگاهی دول و ملل مختلف را نمی توان نادیده گرفت؛ البته بدیهی است که آنهم نیاز به تمهیداتی کارشناسانه و کارآگاهانه دارد.میزان تحصیلات، آداب و رسوم و دین و دیانت هر جامعه در استفاده و یا ممانعت از نوشیدنی های الکلی نقش غیرقابل انکاری داشته و میزان پایبندی افراد جامعه به این معیارها ارتباطی تنگاتنگ با نتایج موردنظر دارد.

نهایتا یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که چه بسا بسیاری از عادات و آداب روزمره بالاخص استفاده از نوشیدنی های الکلی که موضوع موردنظر است،یک ارزش تلقی شود که حقیقتا قابلیت آنرا ندارد؛ البته بس خوشایند است که فرهنگ و آداب دیارمان نسبت به بسیاری از مسائل کماکان غنی است.به آرزوی سلامتی هرچه بیشتر.

پیمان خالدی دانشجوی رشته پزشکی

4 پاسخ برای “مشروبات الکلی ارزش مد شدن ندارد!!!!/پیمان خالدی

  • ناشناس در تاریخ دی 25, 1395 گفت:

    لطف کنید ایراد نظرارسالی را که درج ننمودید بفرمایید تا دیگه نه تنها نظر ندیم بلکه مخاطب هم نباشیم باتشکر

    • فرهاد صالحي در تاریخ دی 25, 1395 گفت:

      با سلام کدام نظر ؟ لطفا نظرتان را دوباره ارسال کنید هر نظری که در چهارچوب قانون و رعایت اخلاق و ادب باشد و برای رسانه بار حقوقی نداشته باشد تایید می شود مگر اینکه صاحب مقاله یا مطلب درخواست کند که نظرات در مورد مطلب تایید نشود. لطفا سعی شود در قسمت ارسال نظر نام و نام خانوادگی نیز درج شود با تشکر

  • شکیب در تاریخ دی 24, 1395 گفت:

    مطلب زیبایی بود ممنون از دکتر خالدی.

  • كاوان صالحي در تاریخ دی 24, 1395 گفت:

    با عرض سلام خدمت مدیریت محترم سایت و با عرض تشکری ویژه خدمت جناب دکتر خالدی عزیز ، ممنونیم بابت توضیحات کامل و به جا جناب عالی نسبت به یکی از معضلات جامعه از دیدگاه علم پزشکی