پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:38

آموزش در فلسفه / آدم غلامی

آموزش در فلسفه / آدم غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در فلسفه دکارت آموزه های انسان از تحلیل ذهنی مشاهدات بدست می آیند و برای اثبات مشاهدات کافی است آنها را باور کنیم من هستم ، جهان هست ، خدا هم هست و انسان با تحلیل هست ها می تواند به ارزیابی پرداخته و راه خویش در پیش گیرد. […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : در فلسفه دکارت آموزه های انسان از تحلیل ذهنی مشاهدات بدست می آیند و برای اثبات مشاهدات کافی است آنها را باور کنیم من هستم ، جهان هست ، خدا هم هست و انسان با تحلیل هست ها می تواند به ارزیابی پرداخته و راه خویش در پیش گیرد.

در فلسفه اسپینوزا آموزه های انسان او را یاری داده و آگاه می گردانند و آگاهی موجب می شود تا رفتار انسان کامل گردد بنابراین هدف از آموزش کسب معرفت و معرفت موجب والا گشتن است و ابزار انسان در کسب معرفت خردورزی است .

با اینکه باروخ اسپینوزا راه خود را از دکارت جدا می بیند اما به گمان نگارنده اسپینوزا همگام با دکارت نامدار پیش می رود آنها تصور می کنند انسان خردمند خردورز می تواند والا گردد و عملکرد درست و مناسبی داشته باشد بنابراین در فلسفه رنه دکارت و باروخ اسپینوزا خردورزی و پرسشگری و تشابه و مقایسه نظام ارزیابی انسان را شکل داده و او را والا می گرداند.

کانت بزرگ نیز خردمندی و خردورزی را مورد توجه قرا داده اما انگیزه های خودخواهانه را تباه کننده خرد ورزی در انسان می داند. در فلسفه کانت انسان خردمند خرد ورز می تواند والا گردد اما برای والا گشتن باید بر انگیزه های خود خواهانه درونی خویش چیره شود.

شاید بتوان گفت دکارت ، اسپینوزا و کانت هیچگاه نتوانستند مکانیسم تسلط بر انگیزه های خودخواهانه را ترسیم نمایند.

با ظهور نیچه فلسفه دکارت ، اسپینوزا و کانت از این دور باطل رها گشت : انسان معرفت می آفریند و با معرفت به والایی دست می یابد اما خودخواهی در لابلای معرفت به چشم می خورد و باز برای رها گشتن از خود خواهی باید به آگاهی خویش افزود اما همچنان در لابلای هر آگاهی انگیزه های خودخواهانه به چشم می خورد و قس علی هذا.

نیچه دریافت آنچه تباه کننده معرفت بشری و مانع از والایی است خودخواهی نیست و هر انسانی خود خواه است اما خود خواهی دو گونه است یکی خودخواهی والاتباران و دیگری خودخواهی فرومایگان ؛ بنابراین ، آموزش نه در جهت ایجاد والایی  یا  فرومایگی  ؛بلکه ، آموزش والایی را فربه و فرومایگی را در نهاد انسان شدت می بخشد.

بنابراین در تاریخ فلسفه دو رویکرد در رابطه با امر  آموزش به چشم می خورد رویکرد اول: انسان آموزش می بیند تا به اخلاق دست یابد و دوم انسان آموزش می بیند تا اخلاقش فربه تر گردد اما به نظر می رسد در دنیای جدید علاوه بر اخلاق ، نظم اجتماعی نیز از اهداف آموزشی است.

2 پاسخ برای “آموزش در فلسفه / آدم غلامی

  • افلاطون در تاریخ دی 23, 1395 گفت:

    سلام آقای غلامی بحث های فلسفی شماعالیست لیکن برای اکثریت مقداری هضمش سنگین است اگر عامیانه تر موضوع رابیان کنی بهتر است

  • ناشناس در تاریخ دی 21, 1395 گفت:

    “فرومایگی را در نهاد انسان شدت می بخشد.”
    این به چه معنی است.؟
    اگر به معنی تواضع باشد درست و می توانستی فروتنی بنویسی