ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 09:20

اگر دردم یکی بود!/محمود رستمی تبار

اگر دردم یکی بود!/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اگر دردم یکی بودی!!شاید آن روز که خدا انسان را در «بالاترین مقام ممکن»  آفرید, انسان هرگز گمان نمی کرد که به «پایین ترین جایگاه ممکن» سقوط کند. بسیاری از مردم اسفل السافلین را سطح کره زمین پنداشتند و «دنیا» خواندند ولی خدا هرگز آن را دنیا و پست نخواند و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اگر دردم یکی بودی!!شاید آن روز که خدا انسان را در «بالاترین مقام ممکن»  آفرید, انسان هرگز گمان نمی کرد که به «پایین ترین جایگاه ممکن» سقوط کند. بسیاری از مردم اسفل السافلین را سطح کره زمین پنداشتند و «دنیا» خواندند ولی خدا هرگز آن را دنیا و پست نخواند و ارض نامید. اما با حضور انسان و تقسیم شدن فکر و اندیشه و رفتار انسان به مقوله خوب و بد, باز امیدی وجود داشت که نه! اینجا اسفل السافلین نیست. و انسان اینجا، بر روی سیاره زمین در برزخ «احسن  تقویم»  و «بدترین جایگاه» معلق است.

خدا راه درست به انسان نمایاند تا مخیر باشد بین«سقوط»یا«صعود»!بقول سعدی علیه الرحمه:

چون بوم بدخبر مفکن سایه بر خراب//در اوج سدره کوش که فرخنده طایری

آن راه دوزخست که ابلیس می‌رود//بیدار باش تا پی او راه نسپری

در صحبت رفیق بدآموز همچنان//کاندر کمند دشمن آهخته خنجری

راهی به سوی عاقبت خیر می‌رود//راهی به سؤ عاقبت اکنون مخیری

با گذری بر اخبار و حوادث روزانه ردپای انسان را به فور در این دو طریق خیر و شر مشاهده می کنیم.تعریف خیر و شر و خوب و بد برای همگان قابل فهم است.شرارت ها تلخند چه آنجا که بمب فسفری و خوشه ای بر سر بی پناهان با هردین و آئینی رها می شوند و چه آنجا انسان چشم و دل و گوش بسته همنوعان خود را  در «جمود محض فکری» تکه تکه می کند و چه آنجا که عده ای هم زبان من و شما! در پیرانشهر روباه زبان بسته ای را با بدترین شیوه شکنجه و آزار می دهند و مثله می کنند. با کمال تاسف حیوان آزاری در بسیاری از نقاط این سرزمین وجود دارد عده ای با اسلحه مجوز دار و دارای سهمیه تیر این کار زشت را انجام داده و عده ای با اسلحه قاچاق و بدون مجوز و عده ای با دام و تله و عده ای در کمال وقاحت پست ترین روش را در کشتن یک حیوان انتخاب می کنند. صفت زشت و نادرستی که هیچ دین و مرام و مذهبی آن را تایید و تشویق نمی کند.

به راستی باید بیش از آنکه برای این انسانهای آدم نما متاسف شد باید برای مدعیان تعلیم اخلاق و دین و مذهب و روشنفکری و مدیران رسانه ها و کانالهای مختلف فضای درهم و برهم مجازی تاسف خورد. برای سیستم و نظام آموزشی که رشد انسان را در فراگیری ریاضیات و حساب و هندسه و مثلثات تعریف می سازد. برای طلاب حوزه های مختلف علوم دینی که فلسفه وجودی خود را فراموش و حاضر نیستند به وظیفه پرورشی و تربیتی خود عمل نمایند. اینجاست که «ابن مسکویه»  را باید فراخواند که کتاب اخلاق بدست این همه «ابن سینا»گردو پران!عصر انفجار اطلاعات بدهد.

عصری که هرچه راههای پرورش اخلاق و دانش و ذهن و فکر و اندیشه بیشتر می گردد,عقب نشینی انسان به وادی جهالت و بی اخلاقی نیز تسریع می شود. از اهانت به ساحت مقدسات دیگران در دانشگاه و اماکن دینی و علمی گرفته تا توهین به ساحت مخلوقات خداوند و تسخیر مسکن و ماوا و تخریب شریانهای زندگی یک امت و تا ائتلاف نامیمون بین المللی برای سوزاندن یک ملت,آواره کردن و سوزاندن خانه و کاشانه صدها هزار مسلمان روهینگا بدست برندگان جایز سیاسی صلح نوبل و تا مثله نمودن موجوداتی که زمینه ساز حیات بشر هستند،حیواناتی که تداوم حیاتشان بخشی از رسالت نوح علیه السلام  بودند.

این نیمه تلخ و زهرآلود لیوان آنجا بیشتر تلخ می گردد که عده ای در یک روستای کردستان در حق موجودی زیبا و مخلوقی از مخلوقات خدا وقاحت و بی شرمی را به اوج رسانده,فیلم گرفتند و نشر دادند,که در واقع ظلم و اهانتی نابخشودنی به فرهنگ یک قوم اصیل بود. برای این همنوعان متاسفیم که در کردستانی بسر می برند که سرباز فداکار مریوانی برای آنکه جان سگی را نجات دهد پایش بر روی مین می رود و قطع می گردد.تفنگ ها بخاطر تکریم حیات وحش شکسته می شوند و برای آنکه درد همنوع تسکین یابد با تراشیدن سر و ریش همشکل فرزندی رنجور و شاگردی خسته دل می شوند.

آری به امر خدا این دنیا معلق مابین احسن تقویم و اسفل السافلین است و تا روز موعود استوار می چرخد تا اینکه چه کسی شاکر باشد و چه کسی کفور…… و قطعا باید مواطب باشیم چرا که سقوط آسانتر از صعود است و سقوط مدعیان اصلاح و اخلاق و تعلیم و تربیت و وعظه و خطابه دردناکتر خواهد بود, آنگاه که عالمان بی عمل باشند و یا در ادای تکلیف کوتاهی روا دارند.

محمود رستمی تبار اول دی ماه ۹۵

7 پاسخ برای “اگر دردم یکی بود!/محمود رستمی تبار

  • N. J در تاریخ دی 4, 1395 گفت:

    با تشکر

  • N. J در تاریخ دی 4, 1395 گفت:

    دست مریزاد جناب رستمی تبار درج نظرات توسط حضرات گرامی جای بسی تامل است

  • تنها در تاریخ دی 3, 1395 گفت:

    باتشکر خیلی جالب بود

  • جلال محمودی در تاریخ دی 3, 1395 گفت:

    سلام بر شما جناب رستمی تبار
    ما با مدعیانی روبرو هستیم که ادعای انسانی دارند اما هاله‌ای از تقدس به خود پیچیده و مصونیت از اشتباه برای خود فرض نموده‌اند حال انکه اگر انان انسان شوند آن دیگران مشکلی ندارند بل مشکل ودرد از افکار پلید اعمال ضد انسانی و اخلاقی انان است که جهان همیشه با بودن آنها در طول حیات خود با جنگ و کشتار مواجه بوده است، هر زمان نمرودی و هر دوره هیتلری و هرعصر استالین هایی را به خود دیده است و کنون هم از این جانیان جهان ما پر است و آن باشد که خداوند شر آنها را به دست خودشان از زمین برخواهد داشت و ننگ و نفرت همیشگی تاریخ بر پیشانی آنان حک خواهد‌شد

  • دمایین درەخت در تاریخ دی 3, 1395 گفت:

    بڕیەو درەختی/
    کوشتەو حەیوانا‌/
    پیس کەردەو ئاوێ/
    سۆچناو لەوەڕگەی/
    نەپارێزناو سروشتی/
    وشکەساڵی….بێ ئاوی…..تەپووتۆز….گەرمای زەمینی…
    نەچیروانی وسەیاڵی…….قڕو دارێستانی………………
    ئایا نایمێ ویرو دماڕۆی؟
    ئایا مەفکریەیمێنە؟
    ئایا نایمێ ویرو چینو دماڕۆینە؟
    ئایا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ئەنجەن ئەنجەن کەردەو ڕواسێ بێ دەمو زوان جە پیرانشار
    کوشتەو بەرازی جە مەریوان
    چیرو ماشین کەردەو پاڵێنگی جە گوڵێستان
    تۆڕ وستەو گێرتەو هەزاران پەلەوەری مێمان وکۆچەر جە فەرەیدونکێنار…
    بەرەو کۆی مەلێم؟
    چێش مەکەرێم؟
    جواوو سخاوەتو زەمینی ئینەنە؟
    کۆن بەبرو مازەندەرانی؟
    کۆن شێری ئیرانی؟
    کۆن کەڵو پەڕاوی؟
    کۆن جەنگەڵو دارێستانو شوماڵی؟
    کۆن ئامازۆن؟
    کۆن جەگوار؟
    کۆن کەرگەدەنی پۆس چەرمە؟
    کۆن فیلو ئافریقای؟کۆن عاجێش؟
    کۆن یەخچالێ چن ملیون ساڵێو جەمسەرو ڕاسەرینی(قطب شمال)
    کۆن …………..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وای پەی ئێمە…
    وای پەی ئێمە…
    بەدەسیو وێمان خەریکو جە بەین بەردەو وێمانەنێم
    بەشەر وەسێن……….بەشەر وەسێن……
    &ان کس که طبیعت را بە گند میکشاند طبیعت نیز روزی اورا بە گند خواهد کشاند&
    دەسو قەڵەمێت وەش و مانا ئاغای ڕوستەمی تەبار

  • اوین در تاریخ دی 2, 1395 گفت:

    سپاس بو آموژگاری ودل هاوردنت

  • عمار قادری در تاریخ دی 2, 1395 گفت:

    بسیار عالی بود.
    به راستی اتفاقاتی که هر لحظه در این کره خاکی رخ می‌دهد و ما شاهد آن هستیم و عاملان این اتفاقات به خود می‌بالند و افتخار می کنند از نتیجه اعمالشان اما باید هم به حال خودمان و به خاطر افکارمان تاسف خورد چرا که وضعیت موجود رو نباید به شخصی یا گروهی نسبت داد چون این نوع رفتار بازخورد افکار نقش بسته درون ذهنهای بسته میباشد و فقط می توانم بگویم که نیاکانمان آنچه که رسالتشان بوده به درستی انجام ندادند و اگر ما هم وظیفه مان را به درستی انجام ندهیم بدانیم که نسل آینده بیشتر از امروز از دست ما گله مند خواهند بود