ج 10 فروردین 1403 ساعت 19:26

بخاطر آینده گان قانون را اجرا نمائید!/ سید عبید فخرالدینی

بخاطر آینده گان قانون را اجرا نمائید!/ سید عبید فخرالدینی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خواسته ای از روئسای ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان پاوه (اصل‏ پانزدهم قانون اساسی: زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خواسته ای از روئسای ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان پاوه

(اصل‏ پانزدهم قانون اساسی: زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان هورامیزبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏
آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است).

انقراض اولین حق اجتماعی ما در سایه بی توجهی به اصل پانزدهم قانون اساسی

اولین و مهمترین حق اولیه ما تکلم به زبان مادری است و هیچ عامل قانونی و غیر قانونی نباید این حق اجتماعی را به بهانه های امنیتی و فرهنگی از ما بگیرد و زبان دیگری را به جای آن بنشاند.

زبان مادری میراثی گرانبها و تاریخی است که بیش از هرچیز بیان کننده فرهنگ و آداب هر قوم است. لذا نگهداری و انتقال صحیح آن به نسلهای بعدی، همیشه یکی از دغدغه های انسانهای آگاه و مسئول بوده است. حال زبان مادری مان (هورامی) یعنی همان حق اولیه ما، در سایه برخی عوامل؛ علمی، فرهنگی، سیاسی، تکنولوژیکی و… در معرض انقراض بوده و گویا چیزی به پایان عمرش باقی نمانده است. هرچند راه قانونی و علمی برای احیای آن وجود دارد و انتظار می رود از انقراض آن جلوگیری شود اما متاسفانه اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی معطل مانده است و بستر فرهنگی مناسبی برای زنده نگاه داشتن آن وجود ندارد. بدون شک با ادامه رویه موجود تا چند دهه دیگر هیچ آثاری از تکلم مردم منطقه هورامان به زبان هورامی باقی نمی ماند، و این یعنی ریشه کن شدن نماد و هویت کسانی که اصالتی هورامی دارند اما با فرهنگ و آداب هورامی غریبه اند! ( این اوضاع تاسف بار جامعه ماست که کهنترین زبانها به راحتی و بدون توجه در خطر انقراض اند اما در کشورهایی همچون سوئد یا اتریش اگر تنها ده کودک به زبان مادریشان صحبت کنند ایجاد امکانات آموزشی و داشتن معلمی که با آن زبان تدریس کند اجباری است.)

هرچند صاحب نظران و اندیشمندان محلی با بضاعت و وظیفه شناسی مثال زدنی خود، اقدام به برگزاری همایشها و گردهمایی نموده اند و مجلات وکتبی را با زبان هورامی به چاپ رسانده و در اختیار مردم قرار داده اند اما باید به این موضوع توجه نمود که انتخاب این راهها بدلیل فراهم نبودن زیر ساختهای سیاسی، فرهنگی، اداری و اقتصادی صورت گرفته و انجام این امور به هیچ عنوان نمی تواند پتانسیلی قوی برای جلوگیری از خطر انقراض زبان هورامی باشد. شاید بتوان گفت اگر این مسئله (انقراض زبان مادری) تا به امروز مورد بی توجهی قرار گرفته به این دلیل بوده است که نگاهی امنیتی و فرهنگی بر آن غالب بوده است و بنابر دلایل ذیل از زنده نگاه داشتن زبان مادری اقلیتهای ایرانی استقبال نشده است؛ تهدید زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور، تهدید امنیت و یکپارچگی کشور، تشدید تعصبات قومی و اخلال در اداره کشور، محروم سازی ایرانیان از برقرای ارتباط با یکدیگر و…

حال و احوالات نگران کننده موجود ما را بر آن می دارد تا بیش از هر چیز از مسئولین و دست اندرکاران محلی، علی الخصوص روئسای ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان پاوه بخواهیم با رجوع به اصل پانزدهم قانون اساسی به این موضوع پرداخته و در حد توان از انقراض زود هنگام زبان هورامی جلوگیری نموده و درصورت صلاحدید جهت اجرای برنامه های ذیل اقدام نمایند:

–        ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت مستمر فعالان و اساتید فرهنگ و زبان هورامی

–        ایجاد فرهنگستان زبان هورامی

–        آموزش زبان هورامی در مدارس به عنوان واحدی درسی در مدارس

–        اجرای برنامه های متنوع به زبان هورامی در صدا و سیمای استان کرمانشاه

–        تاسیس رادیو هورامی در شهر پاوه

نکته برداری از مطلب زبان مادری خانه پدری. “نوشته یدالله افشار“. (هفته نامه امید جوان)

5 پاسخ برای “بخاطر آینده گان قانون را اجرا نمائید!/ سید عبید فخرالدینی

  • احمدی در تاریخ فروردین 17, 1393 گفت:

    جناب آقای فخرالدینی خسته نباشید تمام آنچه را که شما در اینجا بیان کرده اید هر کدام را افرادی همین الان مشغولند صورت دهند . یکی دو سال است تعدادی از نویسندگان در مورد فرهنگستان اقدامهایی کرده اند و هر چند بصورت غیر رسمی اما لغات فراوانی را یافته و معادل سازی نموده اند. در مورد رادیو هورامی در پاوه کار توسط یکی دو نفر در دست پیگیری است. و تقاضاهای زیادی برای گرفتن دو واحد تدریس زبان هورامی در دانشگاه پیام نور پاوه داده شده است. منظور این است که این دغدغه شما مدتهاست دغدغه بسیاری از فعالین فرهنگی این منطقه است. موفق باشید.

  • shahooo در تاریخ فروردین 16, 1393 گفت:

    بازم يه نظر كارشناسى شده توسط كار شناس و اچار فرانسه تو همه امورات كاك عبيد كم هلوچه تكنه وسى شن

  • ابراهیم شمس در تاریخ فروردین 16, 1393 گفت:

    کاکه‌ عۆبه‌ید سپاس بۆناخاتره‌و ئا دڵه‌چرکێ که‌ په‌ی دلێنه‌شیه‌ی زوانی هه‌ورامی نیشانه‌ت ده‌ینه‌. به‌ ڕاسی ئینه‌ ئاواته‌و هه‌ر هه‌ورامی زوانێویا . ئه‌گه‌ر ویرت بۆ چن ماگێ چه‌یوه‌ڵ ڕاوه‌به‌روو ئێرشادوو پارێزگاو کرماشانی ئامابێ په‌ی پاوه‌ی و جه‌ ساڵۆنوو ئێرشادی من پێسه‌ ئه‌رمانه‌روو نویسه‌راو هه‌ورامانی ئا چن چێوه‌ که‌ جه‌نابیت نویسێنێت هه‌م وه‌نێمه‌و هه‌م به‌ نامه‌ (مکتوب)دام ده‌سش. ئه‌ڵبه‌ت په‌یگیریچ کریان به‌ڵام نه‌ ئاننه‌ که‌ ئیسه‌ نه‌تیجێش وینمێ و ئه‌ڵبه‌ت یه‌ک ده‌س نمه‌تاوۆ هیچ که‌رۆ و ئی هه‌رمانێ هێمه‌ته‌ی جه‌معیه‌ش گه‌ره‌که‌نه‌.
    فه‌رمایێشه‌که‌ت جه‌ باره‌و چه‌مدیای ئه‌منیه‌تی درۆسه‌نه‌ و چه‌مه‌رایی ئینه‌نه‌ مه‌سئووله‌کێ ئێمه‌ ئی چه‌مدیایه‌ سه‌روو ئی مه‌نته‌قه‌یه‌ لا به‌را .ئانه‌ ڕاسی بۆ به‌ په‌یلواو من هیچ یاگێو جه‌ ئیرانه‌نه‌ ئێننه‌و هه‌ورامانی ئه‌منیه‌تش نیا . دیسان ده‌س وه‌ش.

  • هیژا در تاریخ فروردین 15, 1393 گفت:

    دس مریزاد آقای فخرالدینی،همیشه بهترین ومهمترین مطالب ازجانب شمامطرح میشه،به عنوان یه هورامی به وجودتون افتخارمیکنیم،مرحبا…

  • لالو در تاریخ فروردین 15, 1393 گفت:

    دوست عزیز کاک عبید و سایر خوانندگان گرامی یکی از مهمترین دغدغه های اصلی فعالین حوزه فرهنگ و ادبیات به ویژه زبان و ادبیات هورامی عدم حمایت مردم از تولیدات فرهنگی و ادبی است ما هیچگاه دست به سوی کسانی که خود هیچ دغدغه ای ندارند دراز نکرده ایم و هیچ انتظاری هم از هیچ مسءولی نداریم اما چشم امیدمان به سوی مردمی است که به این نکته واقفند که حفظ و نگهداری این میراث گرانبها با حرف راه به جایی نمی برد بلکه حمایت از نویسندگان و شاعران و پشتیبانی از آنان مهمترین برگ برنده ماست مثلا خرید چند جلد کتاب برای حمایت از انتشار آثار دیگر.
    کاک عبید کارهای فراوان و آثار فراوانی در زیر غبار بی توجهی خودمان در حال فراموشی لطفا مسءولین را وارد این عرصه ننمایید