ج 10 فروردین 1403 ساعت 18:33

سخنی پیرامون اُردوگاه های آموزش وپرورش / نورالدین بهرامی

سخنی پیرامون اُردوگاه های آموزش وپرورش / نورالدین بهرامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سخنی پیرامون اُردوگاه های آموزش وپرورش ، اردوهای دانش آموزی و اردوگاه شهد چمران سریاس . مقدمه: یکی از شاخصه هایی که براساس آن میان کشورما وکشورهای پیش رفته فاصله ایجاد شده است شاخصه ی “تولید علم ” است.میزان تولید علم در هر کشوری به میزان کاربردی کردن علم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سخنی پیرامون اُردوگاه های آموزش وپرورش ، اردوهای دانش آموزی و اردوگاه شهد چمران سریاس .

مقدمه:

یکی از شاخصه هایی که براساس آن میان کشورما وکشورهای پیش رفته فاصله ایجاد شده است شاخصه ی “تولید علم ” است.میزان تولید علم در هر کشوری به میزان کاربردی کردن علم در آن نظام آموزشی بر می گردد ناگفته پیداست که بسترهای فرهنگی در هر جامعه، خود عاملی در کاربردی کردن علم در  جامعه می باشد که در اینجا موضوع بحث ما نیست اما بعنوان عاملی مهم باید بگوییم که میزان کاربردی کردن علم ، خود نیزبه میزان سرمایه گزاری هایی برمی گردد که دولت ها در این مهم انجام می دهند.نورالدین بهرامی

هر چه این میزان درصد بالاتری از GNPیک کشور را به خود تخصیص دهد میزان تولیدات علمی در هر زمینه ای که باشد متعاقباً افزایش می یابد . چه در زمینه های إستراتژیک ،چه در زمینه های علوم پزشکی و چه در زمینه های علوم انسانی.

البته سرمایه گزاری های گروه اول ودوم بیشترمربوط به دانشگاه و توسط آموزش عالی باید صورت گیرد اما بخش مهمی از سرمایه گذاری های اجتماعی –که پرورشی بوده ودر حیطه و رسالت آموزش وپرورش می باشند- در دوران إبتدایی ومتوسطه باید انجام شوند لهذا این مهم در هر کشوری بر عهده ی آموزش وپرورش و معاونت پرورشی بوده  و در واقع بسیج امکانات وسرمایه گزاری های زیادی را در این قسمت می طلبد که که تأسیس و ایجاد اردوگا های دانش آموزی دراین راستا می باشد چرا که دروسی که در این مقاطع به دانش آموزان داده می شوند ، بخشی آموزشی  وبخشی دیگر پرورشی هستند . این بخش پرورشی همان کاربردی کردن بسیاری از آموزش هایی است که به آنها داده می شوند.

در این نوشته سعی بر آن است که به فلسفه ی وجودی اردوگاه ها و معرفی و دسته بندی آنها پرداخته شود بعد از آن به بیان چرائی وچگونگی اردوهای دانش آموزی بپردازیم ، سابقه ی تاریخی آنها را بیان کنیم و به کارکردهای مختلف یک اردو اشارتی داشته باشیم ودر پایان به بیان وضعیت موجود اردو گاه دانش آموزی سریاس ، افق وتصمیمات  پیش رو و براساس پارادایم های آموزش وپرورش به بیان وضعیت مطلوب آن بپردازیم.

اردوگاه های آموزش وپرورش.

این وزارت خانه بنا بر رسالت مهمی که در حوضه ی پرورش نیروی انسانی که دارد از ده ها سال پیش اقدام به ساخت وتجهیز ادوگاه هایی کرده است که بعضاً در زمان مرحوم دکتر بنایی رئیس سازمان پیشاهنگی کشور در دوران قبل از انقلاب  برمی گردد ی بدون شک می توان ادعا کرد که مهمترین و گسترده ترین ومجهزترین اردوگاه های کشوروابسته به آموزش وپرورش است براساس آمارهای موجود همه ی آنها به خوابگاه  و امکانات رفاه ی مجهز می باشند

اردوگاه ها حتی المقدور باید از طبیعت وچشم اندازها ی خوبی برخوردار باشند تا بتواند مکان مناسبی باشد برای اردوهای، تفریحی،فرهنگی ،ورزشی وهمچنین فضای جذاب ومناسبی باشد برای برگذاری همایش ها سمینارها ومسابقات ورزشی.

اردوگاه ها بسته حجم کاری وامکاناتی ونوع استفاده در سه سطح ویا به سه نوع تقسیم می شوند.

1-اردوگاه های کشوری.

 تعداد آنها پنج اردوگاه بزرگ میباشند ودر شهرهای اصفهان، تهران ورامسر..می باشند تمامی آنها مربوط به قبل از انقلاب وتوسط سازمان پیشاهنگی کشور ساخته شده وبعد از انقلاب توسعه یافته والان نیز فعال میباشند این اردو گاه ها دارای وسعتی بزرگ وچندین هزارهکتارمی باشند مثلا: مساحت اردو گاه رامسر 9هزار هکتار میباشد. مدیریت آنها توسط اداره ی کل امور فرهنگی و هنری وابسته به معاونت پرورشی  وزارت آموزش و پرورش می باشد.استخدام واعتبارات سالانه ی آنها زیر نظر خود حوضه ی ستادی وزارت می باشد این اردوگاه های بزرگ دارای پرسنلی کارآزموده درقسمت تربیتی ودارای ظرفیت های ادوهای چند هزارنفری که از شهرهای دور بیایند می باشند.اردوگاه شهید چمران در تهران یکی از آنها می باشد.

2-اردوگاه های استانی .

این اردو گاه ها به لحاظ وسعت وتجهیزات وحیطه ی پوشش در سطح پایین تر از نوع اول می باشند. معمولاً زیر نظر مربیان خبره ای اداره می شوند وپزیرای اردوهای استان مربوطه وهمچنین آماده ی همایش ها وسمینارها نیز می باشند.حقوق وپرسنل اندک این اردوگاه ها توسط اداره ی کل آموزش وپرورش استان تامین می شود مثال این گونه اردوگاه ها:اردوگاه سلیمان خاطر سنندج واقع در کیلومتر اول جاده ی کرمانشا ویا اردوگاه عباس آباد همدان می باشد.

3-اردو گاه های شهرستانی یا منطقه ای.

این اردوگاه ها معمولا در نواحی  شهرستان ها وحواشی آنها در مناطق خوش آب و هوا قرار دارند مالکیت آنها به آموزش وپرورش منطقه تعلق دارد امکانات آنها بسته به توانمندی های مدیریت های آموزش وپرورش آنجا متفاوت است  تعداد305 اردوگاه شهرستانی در کشوروجود دارند بهره مندی از این اردوگاه ها بیشتر از آنِ فرهنگیان همان منطقه است.

اهداف و رسالت اردوهای دانش آموزی

 اردوهای دانش آموزی در قالب اردوهای تفریحی ،ورزشی،فرهنگی و اموزشی نقش بسیار مهمی در شکل گیری رفتار  جمعی واجتماعی  دانش آموزان دارند و یکی از روش های علمی وتربیتی است که در مدارس دنیا خصوصا کشورهای پیشرفته برای پیشبرد بهتر اهداف اموزشی وپرورشی بکار گرفته می شود در آموزش و پرورش کشورمان نیز برگزاری اردوهای دانش اموزی بر عهده ی معاونت پرورشی است ومربیان تربیتی ومدیران مدارس مسئول برگزاری این اردوها هستند واکنون این اردو ها سالی یک بار آن هم در فصل بهار و یک روزه ،شکل و کارکردی صرفا تفریحی به خود گرفته اند و فاقد ابعاد اموزشی وفرهنگی بوده و صرفا برای رفع تکلیف است .

 این نا کارمدی در ساخت وسامان اردو های دانش اموزی شاید به علت عدم باز آموزی و نا اگاهی از فلسفه ی وجودی اردو های دانش اموزی باشد که در این جا با طرح این سوال که اهداف یک آموزشگاه از بر گزاری اردو چیست ؟ به یاداوری کارکرد های مختلف اردو می پردازیم یا به عنوان دانش آموز تا بحال فکر کرده ایم که چرا دانش آموزان را به اردو می برند وهدف برنامه ریزان یک کشور از برگزاری اردو های دانش اموزی چیست؟

1-اردو می تواند جهت دار وپاسخ بر نداهای قرآن که در سوره های مختلف امر به سیر صفر به منظور اشنایی با آیات ونشانه های خداوند در طبیعت ونیز اثار گذشتگان وعبرت از ان ها می باشد .

2-اردو خود می تواند یک سفر،یک زندگی کوتاه ویک معایشه بین متربیان ومربیان باشد .

3-ایجاد روحیه ونشاط جسمی وروحی با تفریحات سالم در زندگی نوجوانان وجوانان .

4-اشنایی با زندگی عملی و بدون اتکا به دیگران وتقویت روحیه ی خدمت و زندگی اجتماعی و اشنایی با فرهنگ کار جمعی .

5-برقراری رابطه ی عاطفی ومطلوب بین مربی ومتربی.

6-اردو میتواند جولانگاهی  برای بروز قوّات واستعداد ها و یا کشف نا هنجاری های روحی ومشکلات رفتاری نوجوانان وجوانان باشد.

7-بررسی واشنایی با مسائل تاریخی ،فرهنگی، مذهبی ،سیاسی ،اجتماعی و هنری می تواند یکی از کارکردهای اردو باشد .

8-می توان در اردو نظم وانضباط کاری وقانون گرایی را اموزش داده وفرهنگ سازی نمود.

9-اردو میتواند یک خاطره ی خوب برای نوجوانان باشد که بعد ها در زندگی آن ها تداعی شده  واثرات ماندگار ومثبتی را در زندگی ان ها داشته باشد .

10-اردو میتواند انرژی مازاد جوانان را در محیط  کنترل شده با تعامل سازنده تخلیه کند.

11-اردو می تواند تمرین یک زندگی دسته جمعی و درواقع یک آمادگی برای زندگی دانشجویی ایجاد کند .

12-دراردو میتوان از طریق ایجاد مسئولیت، حس تعاون وهمکاری را در بین بچه ها تقویت کرد.

13-اردو می تواند گارگاهی باشد برای آموزش بهداشت فردی به کمک بررسی و ارزیابی دقیق همراه با تشویق وترغیب.

14-اردو می تواند بسیاری از نیازهای عاطفی نوجوانان وجوانان را بسته به سن وسال وپایه ی تحصیلی ارضا کند.

15-اردو میتواند روحیه ی اعتماد به نفس در بین نوجوانان وجوانان را تقویت کند.

16- اردو می تواند میدانی برای إشاعه و انتقال فرهنگی بین افراد وخرده فرهنگ ها بین اقوام باشد.

17-در اردو می توان با دعوت از شخصیت های دینی وفرهنگی افراد را آشنا کرد.

18-در اردوهای برون شهری وچند روزه میتوان دانش آموزان را با شرایط فرهنگی ،اقتصادی واجتماعی در سراسر کشور اشنا کرد .

19-افراد در اردو توانمندی های خود را محک میزنند وخود را در زندگی اجتماعی ومستقل وبدور از خانواده بازبینی می کنند .

20-اردو بازخورد عملی بسیاری از دروسی است که در مدرسه به دانش آموزان یاد داده می شود .

اردوگاه شهید چمران (سریاس)

 

 

این اردوگاه جزء 300واندی اردوگاه های شهرستانی ، که دارای رتبه ی سوم در کشور می باشند است و میزان پراکنده گی آنها به نسبت شهرستان ها متفاوت است در بعضی از نواحی کشور به ازای هر شهرستان یک اردوگاه از این دست دیده می شود در حالی که در مناطقی دیگر چند شهرستان هم جوار از یک اردوگاه برخوردارند مثلا :شهرستان شهریار که در اطراف تهران واقع شده است ، خود از یک اردوگاه شهرستانی برخوردار است در همان حال – بنا به موقعیتی که دارد -از استفاده از اردوگاه های  استانی و حتی اردوگاه های بزرگ کشوری مانند اردوگاه بزرگ شهید رجائی -که امکانات آن با اردوگاه های شهرستانی وحتی استانی قابل مقایسه نیست- بی نسیب نمی ماند در حالیکه منطقه ای مانند اورامانات با چندین شهرستان از یک اردوگاه برخوردارهستند وآن هم اردو گاه سریاس.

با این که اردوگاه سریاس از کمترین پرسنل و امکانات وکمترین رونق برخوردار است ،اما به دلایلی چند می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

1-     منطقه ی سریاس مانند دیگر مناطق شهرستان پاوه دارای جاذبه های بکر توریستی می باشداما برای اینکه رونق یابند رسیدگی اُرگان های ذیربط مانند  سازمان گردش گری و میراث فرهنگی

وشهرداری لازم می باشد بدیهی است که تحرّک سرمایه در بین سازمان های دولتی نه تنها خلاف قانون نیست بلکه اگر قابل دفاع باشد و موجب بهینه سازی در مصرف منابع شود ، دولت نیزآن را مجازمی داند وبا آن همسومی شود.

2-با توجه به آمار اردوگاه های شهرستانی وتوزیع نابرابر آنها در سراسر کشوراین نتیجه بدست می آید که وجود یک اردوگاه در بین چندین شهرستان میتوان گفت که به نسبت جاهای دیگراز سرانه ی مصرف وتقاضای بیشتری برخوردار است و اگر این تقاضای مؤثربا رسیدگی به آن –به لحاظ تجهیزاتی و امکاناتی-پاسخ داده شود موجب جذب توریسم ورونق اقتصاد محلی وافزایش درامد برای آموزش وپرورش می باشد.

3-ارائه ی کالا ویا خدمات درست –که دست آورد آن  رضایت مندی خریداران آن می باشد-نه تنها به دست آوردن سود نرمال یکی ازدست آوردان آن است  بلکه مهمتر از آن موجب افزایش شاخصه های تربیتی وفرهنگی فرزندان این مرز وبوم وافزایش منافع اجتماعی وبهره وری در آموزش وپرورش می شود.

 

نتیجه گیری.

هدف از طرح این گفتار با ارائه ی فلسفه ی اردوگاه هاو بیان رسالت اردو های دانش آموزی ،این بود که فتح بابی برای برجسته کردن ونمایاندن مشکلات اردوگاه سریاس و اعلانی برای مشارکت برای رسیده گی به این مکان وضرورت این کارشود .با شد که موجبات توجه مسئولین به این مهم را به دنبال آورد و منافع اجتماعی آن را در کنار منافع اقتصادی مدنظر قرار دهند و سر انجام کار تو خشنود باشی وما رستگار.

والسلام وعلیکم 7/9/95

 نورالدین بهرامی کارشناس ارشداقتصاد

 

3 پاسخ برای “سخنی پیرامون اُردوگاه های آموزش وپرورش / نورالدین بهرامی

  • شاهرخ در تاریخ آذر 9, 1395 گفت:

    با سلام خدمت آقای بهرامی موضوع جالبی بود ولی باید به عرض برسانم که مساحت اردوگاه کشوری رامسر 9 هزار هکتار نمی باشد این اردوگاه در فضای 45 هکتاری دارای دو بخش ساحلی و جنگلی دارای سوییت های خانوادگی ، بالغ بر 50 واحد ،20 واحد خوابگاهی در 4 فصل با ظرفیت روزانه 600 نفر خوابگاهی و 1500 نفر چادر در خدمت عموم دانش آموزان و مردم است. 

  • نجمی در تاریخ آذر 8, 1395 گفت:

    باسلام خدمت آقای بهرامی ودست مریزاد به این عزیز امیدوارم موضوع مطرح شده مورد توجه قرار گرفته ومتولیان امر جهت رونق بخشیدن به این ارودگاه اقدامات لازم را بعمل آورند

  • پاوه ای در تاریخ آذر 8, 1395 گفت:

    اوخیچ پی کاکه نور الدینی پی ای متنه وشیشه

پاسخ دادن به نجمی لغو پاسخ