18 Comments

  1. 13

    مهدی خدری

    برادر مرادی باسلام همین که شما این شهامت را داشته وبه عنوان یک فرد تحصیل کرده کتاب را نوشتیت باید از شما تشکر کرد ولی کاش فرصتی بود قبل از انتشار به. نام خودتان به نام دیگری کتاب منتشر میشدتا انقدر انتقاد های کور کورانه از شما نمی شد بنده سر رشته ای از تاریخ ندارم و. کتابت شما را نخوانده ام نمی توانم قضاوت بکنم اما براتون ارزوی سربلندی وموفقیت را دارم مهدی خدری

    پاسخ دادن
  2. 12

    سمیه

    از عموی عزیزم بابت لطف بزرگی که به پاوه و مردم اورامانات کرده نهایت تشکر دارم . کمتر کسی را یافتم که چون ایشان به فکر سعادت دیاره خود باشد…

    پاسخ دادن
  3. 11

    ابراهيم يوسفي

    با خسته نباشيد حضور كاك اسكندر مرادي كه با همت و چشيدن مرارت، پا به وادي واكاوي مجهول و فراموش شده و غبارگرفته قطعه اي از بهشت (اورامان باستاني)گذاشته اند اين نكته قابل ذكر است كه متاسفانه بزرگترين درد تاريخ گذشته پاوه نبود تاريخ مكتوب متقن وافراد محقق ،تاريخنگارو مولف چه در موضوعات تاريخي وچه ديگر حوزه هاي فكري انساني بوده است تا آنجا كه شناخت ما و پدران ما و گذشتگان ما از مثلا 200سال پيش بسيار اندك است تابرسد به تاريخ ماد وپارت وآيين زرتشت وشريعت هاي يهود و مسيحيت واسكندر و جزييات ورود اسلام و تاريخ هزاران سال گذشته اين شهر و ديار .پس براي ورود به اين وادي سخت و ناشناخته وتفاسير مختلف و گاه متناقض كه وجود دارد بايستي دست مريزاد گفت به كساني كه نه براي مال و مكنت اندوزي و نه براي نام و شهرت خواهي دست به قلم و پاي همت در ميبندند تا خدمتي به تنوير افكار جويندگان تاريخ و درسهاي تاريخ و اصالتهاي تاريخي ديارشان نمايند .با تشكر دوباره از آقاي مرادي عزيز .

    پاسخ دادن
  4. 10

    رهگذر

    والله ما این کتاب را خواندیم تاریخ پاوه ای ندیدیم . این کجاش تاریخ پاوه بود؟؟؟!!!!!!!!

    پاسخ دادن
  5. 9

    همشهری

    با سلام خدمت آقای فاضل حاتمی عزیز من شما را خیلی خوب می شناسم شما هم مرا . متاسفانه برخی اوقات نظر دادن همان و دشمنی همان پس من همشهری شما هستم وبا همان واژه همشهری نظر می دهم .جناب آقای حاتمی جنابعالی فرد تحصیلکرده ای هستید اما طبق فرمایش خودتان نه در زمینه تاریخ . پس همانند گفته شاعر بزرگوار شهرمان آقای عدنان مرادی ، این نقد ها را بگذاریم تا تاریخ شناسان این دیار که الحمدلله کم نیستند انجام دهند . من هیچ تعصبی ندارم اما رستم بابان یه غلطی کرده دیگر جناب مرادی ما نباید تکرار کند همین.

    پاسخ دادن
    1. 9.1

      اسکندر مرادی

      سلام به هم شهری عزیز. دوست عزیز من وکیل مدافع نویسنده کتاب سیرالاکراد نیستم. او اکنون مرده ونیست در برابر شما تا ازخود دفاع کند! لطف کنید غلطهای مراصادقانه درج کنید. دوست عزیز «تاریخ بسان تکه های پراکنده یک پازل یک کوزه سفالی می باشد؛ که باید با صبر وحوصله آنراچید.» واگر احیانا تکه ای از این پازل نجس شده باشد،نباید مانع چیدن پازل شویم؛بلکه باید آنرا پاک کرد وسرجای خود گذاشت.گیرم که کتاب سیر الاکراد نجس باشد ،من تنها از قسمتهای پاک شده ی این کتاب استفاده کرده ام.پس بهتر است یک مقدار منصف باشید!؟

      پاسخ دادن
    2. 9.2

      فاضل حاتمی داریانی

      با سلام خدمت جناب اسکندر مرادی عزیز (همشهری)، خواهشمندم که یک بار دیگر همچون جاده های پر پیچ و خم تاریخ مجهول نظر بنده را با دقت بیشتر و توجه به تک تک کلمات آن مطالعه فرمایید که برایتان معلوم گردد که نظر بنده دشمنی با شما نبوده است .
      شایان ذکر است که هدف بنده از نوشتن نظر – که تنها نظر اینجانب در طول عمر خود در سایتها ی مختلف خبری می باشد – صرفا پاسخ به نظر آن شهروند محترم بود که در این عصر تکنولوژی و پیشرفت علمی ، شعله های تعصب در نوشته هایش به وضوح مشاهده می شد . پر واضح است نظر بنده نه دفاع از شما بود و نه دشمنی با آن شهروند محترم پس همانطور که می دانید جایز نیست که در مورد نظر دادن یا ندادن یکدیگر تعیین تکلیف کنیم .
      سربلند و پیروز باشید

      پاسخ دادن
  6. 8

    لهون مرادی

    جنا ب اقای مرادی سال نو را به شما تبریک عرض می کنم از شما وکسانی که در باره شهرها ومناطق کردنشین زحمت می کشند تقدیر و تشکر می کنم امیدوارم همیشه سربلند و سر افراز باشید و راه نویسندگی را در باره موضو عا ت دیگر ادامه دهید

    پاسخ دادن
  7. 7

    ابراهیم شمس

    سلام
    من تشکر می کنم از جناب آقای اسکندر مرادی (سیروان داریانی) بابت نوشتن وچاپ این کتاب هر چند که اعتقاد دارم نوشتن در مورد تاریخ نانوشته پاوه جرات وجسارت خاصی لازم دارد و آقای مرادی علیرغم اینکه تجربه چندانی در حوزه تاریخ ومطالعات تاریخی نداشته این کار را انجام داده است. شاید گفته شود کسی که مطالعه تاریخی نداشته چگونه می تواند کتابی تاریخی بنویسد. من می گویم هر کس اندک مطالعه ای در مورد هورامان و تاریخ این منطقه داشته باشد کتاب نامعتبر سیرالاکراد را می شناسد که جناب آقای مرادی آن را گمشده خود خوانده وبه تازگی یافته است در صورتیکه بنده 25 سال پیش آن را در کتابخانه ام دارم . این کتاب نمی تواند منبع خوبی برای تاریخ باستان باشد. با این حال باز من تشکر می کنم از آقای مرادی بابت جسارتش و این پیشنهاد را به ایشان می دهم درخواستی از اداره ارشاد پاوه برای ترتیب دادن جلسه نقد وبررسی کتاب بگذارند ما نیز استقبال خواهیم کرد. البته بنده قصد دارم نقدی بر کتاب بنویسم ان شاء الله طی روزهای آینده این کار را کرده ودر همین سایت منعکس خواهم نمود.

    پاسخ دادن
  8. 6

    عدنان مرادی

    گرامی ئاوزی دوا روژ
    من هیچ تخصصی در مسائل تاریخی ندارم و صحت سقم این مسائل را به شما و افرادی که در این زمینه متخصص هستند می سپارم من فقط من باب حفظ و احترام به آثار دوستان این نکته را یادآوری نمودم تا نسلی که بعد از ما خواهد آمد مانند تاریخ دانان امروز بر سر صاحبان آثار به جدل نپردازند.
    تاریخ را به شما و تاریخشناسان می پسارم.

    پاسخ دادن
  9. 5

    ئاوزی دوا روژ

    از طرفی باید: از آقای مرادی تشکر نمایم برای اینکه چند صفحه ای را نوشته اند، واین تشکر هم بخاطر آن است که دست به قلم شداند نه به خاطر این کتابچه ،از طرف دیگر مسائل تاریخ نگاری را باید از دو دیگا واکاوی نمایم، اول تاریخ شفاهی . دوم تاریخ تحیقی و پژوهشی. این نوشته آقای مرادی به گفته خودش سالها دنیال منابع وتحقیق نمود تا این لای روبی را از چهر پاوه زدوده اند، ایکاش به همان تاریخ شفاهی اکتفا می نمود تا این نوشته توهین آمیز هم نسبت به مردم شریف پاوه هم نسبت به دین مبین اسلام انجام نمی دادند، آقای مرادی شما اینگونه معلوم است که هیچ گونه مطالعه تاریخهای معتبر اسلام را ندارید ، در کدام منبع معتبر اسلام ،آنهای را می گویم تا قرن چهارم هجری نوشته شده اند از عبدالله ابن عمر نام می برد که به این دیار آمده است غیر از امثال سیروالاکراد وتاریخ مردخ که هیچ گونه اعتبار تاریخ ندارند،شما که سالها دنبال این منابع بودی از آقای رئوف توکلی می خواستید تا چند نسخه از سیروالاکراد وویرایش ایشان را به امانت می گرفتید وخودرا سرگردان نمی نمودید، درآخر از آقای عدنان مرادی هم تعجب می نمایم که بعنوان یک نفر نویسند وشاعر این دیار تنها عکس این اثر را دیده ووخوانشی در آن نموده است .

    پاسخ دادن
  10. 4

    یاسر خالدی زاد

    خوشحالم که چنین کتابی منتشر شده است
    از نگارنده آن تشکر می کنم و بی درنگ دنبال تهیه آن و خواندش می روم .
    با سپاس

    پاسخ دادن
  11. 3

    آرزو علیزاده

    با سلام
    و تقدیر از زحمات نویسنده محترم
    خواندن کتاب مذکور را به همشهریان عزیز توصیه می نمایم.
    ضمناً می توانید کتاب را از کتابفروشی بیان (آقای ضیایی) تهیه نمایید

    پاسخ دادن
  12. 2

    عدنان مرادی

    جناب آقای مرادی ضمن عرض تبریک انتشار کتاب پاوه زیر خاکسترتاریخ از اینکه به این موضوع پرداخته اید جای تقدیر است .
    به عنوان یاد آوری می خواستم نکته ای را عنوان نمایم هر اثر مکتوب یا مصور دارای صاحب و حق انتشار می باشد با توجه به انتشار تصویری از پاوه حق انتشار آن و اجازه از صاحب اثر را می توانستید با ذکر نام آقای غفوری صاحب عکس عنوان می نمودید البته این نکته چیزی از ارزش تاریخی کتاب و تلاش برای شناساندن آن نمی کاهد امیدوارم در آثار بعدی شاهد این گونه اجحاف ها نباشیم

    پاسخ دادن
    1. 2.1

      اسکندر مرادی

      با سلام خدمت کاکه عدنان مرادی
      ضمن تشکر از نظرات شما در مورد عکس روی جلد کتاب پاوه زیر خاکستر تاریخ این را عرض کنم همچنانکه در ابتدای کتاب آورده ام تصویر جلد کناب را از مجموعه عکس های آقایان محمد نجیب فتاحی و بهاء الدین فهیمی دو تن از عکاسان پاوه گرفته ام. و اینکه اصل این عکس مطعلق به شما یا فردی دیگر باشد را نمی دانم.

      پاسخ دادن
  13. 1

    شهروند

    با سلام این کتاب اگر بشه نام آن را کتاب نهاد نسخه ای از سیرالاکراد رستم بابان است که سراسر به شعور هورامی وپاوه توهین شده است. این آقای نویسنده همچنانکه خودش می گوید سالها گشته و گشته تا گمشده اش را یافته است وگمشده اش چیزی نبوده جز همین سیرالاکراد که تماما غلط و تحریف تاریخ است. آقای اسکندر مرادی همین گمشده را با کمی کپی تاریخ ساسانیان آورده و بدون ترس از نقدهای وحشتناکی که در انتظارش است آن را با جان ودل پذیرفته است. اگر چه بنده خواندن آن را توصیه نمی کنم ومعتقدم می بایست جمع آوری ومنهدم شود اما آن را به دوستان اهل قلم پیشنهاد می کنم که با نقدهای درست وسازنده حداقل جلوی گزافه کاریهای بعدی نویسنده را بگیرند.

    پاسخ دادن
    1. 1.1

      فاضل حاتمی داریانی

      با سلام خدمت شما شهروند محترم و تشکر از اینکه کتاب پاوه زیر خاکستر تاریخ را مو شکافانه مطالعه نموده و برای آن وقت گذاشته اید . بنده این کتاب را به همه دوستان و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ هورامان پیشنهاد می دهم .
      قبل از هر چیز ذکر این نکته را لازم دانستم که بنده در تاریخ هیچ سررشته و علاقه ای نداشته و نخواهم داشت چراکه دسترسی به برخی از نسخ واقعی آن فقط زمانی میسر است که بنده و شما در قرون مورد بحث حضور داشته باشیم.
      اولا نقد در همه جای دنیا آزاد است و معمولا منتقد در این فضا با احترام به حقوق انسانی صاحب اثر ، بعد از نقد خود به ارائه راهکار یا پیشنهاد اقدام خواهد کرد که متاسفانه بعد از خواندن نظر شما بزرگوار ، کوهی از تعصب به بلندای شاهو و به پهنای اورامانات را مشاهده نمودم تا آنجا که همانطور اشاره نموده اید آرزوی انهدام این اثر را دارید.
      دوما بنده متعجبم که مطالب این کتاب به چه دلیل اینقدر شما را ناراحت نموده است .
      اگر آقای اسکندر مرادی کلمه داریان را در کنار نام خود نمی نوشتند و به جای آن از سیروان پاوه ای ، سیروان تهرانی ، کریستین لومر و یا سیروان فرانسه ای یا اصلا رستم بابان 2 استفاده می نمودند به نظر می رسید شما بزرگوار اینقدر ناراحت نشده و امکان داشت حتی نظرتان در مورد رستم بابان هم تغییر کند.
      به هرحال به عقیده بنده تا خودتان را با نام واقعی شناسنامه ای معرفی ننمایید ، قطع به یقین سهم شما در توهین به شعور مردم فهیم و متمدن پاوه و هورامان به مراتب بیشتر از رستم بابان در کتاب سیرالاکراد می باشد .
      به نظر بنده افرادی همچون شما بزرگوار ، نتنها هیچ مانعی بر سر راه محققان و پژوهشگران اعتلای تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم نمی باشید بلکه با نظرات غیر مستند و بدون آگاهی از مفهوم انتقاد خود ، راه را برای نویسندگان بعدی میسر خواهید نمود. چه بسا ممکن است مشوق رستم بابان از نوشتن کتاب سیرالاکراد هم همین بوده باشد .
      در پایان امیدوارم در صورت پاسخ به نظر بنده چه حضوری و چه غیر حضوری خودتان را معرفی نموده تا در صورت اثبات اظهارات شما بزرگوار ، در اسرع وقت کتاب پاوه زیر خاکستر تاریخ را منهدم نماییم تا رستم بابان های دیگر ظهور کنند.
      اما در غیر اینصورت انسانیت حکم می کند که با توجه به دلسوزی و مطالعات شما در زمینه تاریخ و فرهنگ غنی پاوه و اورامانات ، آقای اسکندر مرادی را در چاپ و انتشار و توزیع کتب بعدی حمایت نمایید .

      پاسخ دادن
    2. 1.2

      اسکندر مرادی

      با سلام خدمت شهروند گرامی
      برادر عزیز بنده از نقد آثار خودبسیار خوشنود و خرسندم زیرا این نقد است که ما را در نوشته هایمان پویاتر و قوی تر می کند باید به عرض برسانم بنده از نسخه خطی کتاب سیرالاکراد به عنوان کلید گمشده ی خود در مدخل تاریخ پاوه استفاده کرده ام و جنابعالی گویا ۶۳ منبع دیگر ارائه شده را فراموش کرده اید !!!!؟؟؟ و نویسنده سیرالاکراد در هیچ جایی به اهالی پاوه توهین نکرده است بلکه از شجاعت و پایمردی های اهالی پاوه در برابر سپاهیان اسلام تمجید و حتی غلو کرده است .
      تنها توهین نویسنده سیرالاکراد به اورامی ها ممکن است این باشد که آن مرحوم گفته است : ((اورامان به معنی من گرسنه ام می باشد و چون اهالی اورامان همیشه گرسنه اند به این علت اورامان یعنی من گرسنه ام.)) که بنده این سخن او را در صفحه ۸۲ همین کتاب پاسخ گفنه ام و اعلام کرده ام با استناد به ترجمه کتیبه آشوری تنگی وه ر ثابت خواهم کرد که اورامان بی شک ماندگارترین قسمت از خاک ماد می باشد و در پاورقی شماره ۱ همان صفحه نوشته ام اورامان همچنانکه نویسنده سیرالاکراد گفته به معنی ((اورامن) یعنی من گرسنه ام نمی باشد بلکه در متن آشوری کتیبه تنگی وه ر از اورامان به (ماد – کار – ال – آ) یا (کار – ال – آ) یاد شده است . دوست عزیزم بعضی از واقعیت های تلخ را نباید انکار کرد ممکن است در چند سال آینده عده ای پیدا شوند و ماجرای بمباران شیمیایی حلبجه را انکار کنند!!!؟؟؟
      ممکن است در زمان نویسنده سیرالاکراد قحط سالی روی داده باشد همچنانکه در دوره رضاشاه و شاه ، گرانی و خشکسالی در اورامان روی داده و چنانکه پدرانمان نقل میکنند مردم اورامان برای رفع گرسنگیشان مجبور شده اند که از ریشه گیاهان و حتی برگ بعضی از درختچه ها به عنوان غذا استفاده کنند و پدرانمان مجبور شده اند برای بدست آوردن گندم و جو راهی دیار غربت شوند پس گویا شما پاورقی شماره ۱ صفحه ۱۷ همین کتاب ( پاوه زیر خاکستر تاریخ ) را ندیده اید و یا تعصب شما مانع دید شما شده است که به صفحات ۹۱ و ۴۲۵ تا ۴۲۷ فتوح البلدان بلاذری چاپ ۱۳۶۷ ه . ش استناد کرده که نوشته عتبه بن فرقد ( یکی از فرماندهان عمر ) شهرزور و صامغان را با فتحی مانند صلح حلوان (سرپل ذهاب ) گشوده است . همچنین شما کتاب تاریخ طبرستان ابن اسفندیار تألیف ۶۱۳ ه . ق را نادیده گرفته اید که در آن به پاو و اجداد پاو و فرزندان و نوادگان پاو (پاوه) اشاره می کند !!!؟؟؟ در ضمن در پاورقی ۱ صفحه ۶۵ و پاورقی شماره ۲ صفحه ۶۸ به برخی از غلط ها و غلوهای نویسنده سیرالاکراد اشاره کرده ام .
      دوست عزیز شما را به پرهیز از تعصب توصیه می کنم ، زیرا نوشته اید : کتاب سیرالاکراد تماماٌ غلط و تحریف تاریخ است و با این دیدگاه شما باید تمامی کتاب های تاریخ را سوزاند !!!!
      در پایان باید به شما بگویم زمانی که علامه شهیر کرد علامه علی آمدی چند کتاب ارزشمند و با افکار بکر را نوشت بسیاری از جهال کرد و بسیاری از علمای قشری مصر فتوای کفر او را صادر کردند و تومار کفرش را به امضای علمای درباری آن زمان رساندند و چون خود علامه آمدی را نمی شناختن تومار کفر او را به دست خودش دادند تا او نیز مانند دیگر معممین آن زمان این فتوای تکفیری را امضا کند …. علامه آمدی با ادب تمام تومار کفر خود را از دست آنها می گیرد و این شعر زیبا را در زیر آن می نویسد :
      حسدوالفتی لن یناله سعیه والقوم له الاعداء و الخصوم
      امضاکنندگان به جوانمردی حسد بردند که نمی توانند به دانش و تلاش او برسند ، بنابراین سعی کردند تا با تحریک مردم برعلیه او ، دشمنی مردم را برعلیه او برانگیزند .
      و در پایان این شعر اورامی از ملا احمد دزلی را برای شما می نویسم : ئه سمای موشته ریک گووش که رده ن وه لات / تف جه زه مانه ی نیام ده سه لات .

      پاسخ دادن

نظر دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.