ج 10 فروردین 1403 ساعت 16:23

گزارش سفر امام جمعه پاوه به طویله عراق + عکس

گزارش سفر امام جمعه پاوه به طویله عراق + عکس

به گزارش سلام پاوه : بنا به دعوت علما و روحانيون طويله عراق و به مناسبت افتتاح مسجد مرحوم ماموستا ملا نذير در طويله جمعي از روحانيون و فرهنگيان پاوه و جوانرود در معیت ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه عازم عراق شدند. به گزارش سلام پاوه و به نقل ازروابط عمومي دفتر امام […]

به گزارش سلام پاوه : بنا به دعوت علما و روحانيون طويله عراق و به مناسبت افتتاح مسجد مرحوم ماموستا ملا نذير در طويله جمعي از روحانيون و فرهنگيان پاوه و جوانرود در معیت ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه عازم عراق شدند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل ازروابط عمومي دفتر امام جمعه پاوه ، روز یکشنبه (3 فروردین) بنا به دعوت علما و روحانيون طويله عراق و به مناسبت افتتاح مسجد مرحوم سفر امام جمعه پاوه به طویله عراقماموستا ملا نذير در طويله جمعي از روحانيون و فرهنگيان پاوه و جوانرود در معیت ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه عازم عراق شدند.

این هیئت با توجه به هماهنگي قبلي با مسئولين محترم شهرستان با احترام خاصي از مرز خارج و به محض ورود به عراق جمعی به سرپرستی کاک محمد محمد سعيد به استقبال آنان آمدند .

اولين توقف هیئت در مرقد مشايخ طويله و شيخان نقشبندي و قبر شيخ عثمان سراج الدين(ره ) بود كه بعد از قرائت فاتحه و زيارت محاسن شريف ، عازم محل مراسم شدند.

در ميدان طويله جمعي از علما محترم و اهالي طويله به صورت منظم و محترمانه از هیئت استقبال کردند.

در مسجد جامع آقاي احمد نذیری براي حاضرين مطالب كوتاهي به اين شرح بيان داشتند:

« مرحوم ماموستا ملا نذير بزرگ از علماء طويله در 2 قرن قبل قرآنی را با خط زيباي خود مرقوم و در اين مدت از سوي بستگان آن مرحوم در ايران نگهداري شده است و قصد اين است به صورت دف زنان و ذكر و احترام خاصي آن را به مسجدي كه بنام وي ساخته شده است انتقال دهیم »

امام جمعه پاوه در طویله عراقبعداز این سخان ، جمعيت با شوق و علاقه خاصي در حالي كه جمعي مشغول خواندن شعر و ذكر و جمعي مشغول دف زدن بودند ، قرآن مورد اشاره در فاصله 500متري از مسجد جامع به مسجد ملا نذير واقع در دره آويسر روي دستان علماء و بزرگان طويله حمل و سپس جمعيت در مسجد نو بنياد استقرار يافتند.

مراسم اصلی – افتتاح مسجد – رأس ساعت 10:30 دقیقه آغاز گردید.

جلسه با قرائت قرآن كريم شروع و سپس بانی مجلس جناب ماموستا ملا عذیر نوه مرحوم حاج ملا نذير به حضار خير مقدم گفت و از جناب ماموستا ملا قادر قادری براي سخنراني دعوت كردند.

ماموستا عذیر قبل از آغاز سخنراني ماموستا قادری خطاب به ایشان گفتند: « جناب ماموستا ملاقادر قادری ؛ اهالي و علماء طويله يك درخواست از شما دارند و آن اين است از مسئولين محترم جمهوري اسلامي مجدانه بخواهيد مرز تردد مسافر در مسير طويله و نوسود به جهت خدمت به مردم منطقه رسمي شود » و اضافه كرد طرف عراقی تمامي امكانات را فراهم نموده است.

سپس امام جمعه پاوه به ایراد سخنرانی پرداخت . وی بحث خود را با يك مقدمه آغاز و سه موضوع 1- علماء بزرگ طويله 2- رسالت مسجد 3- وظيفه علماء دين در این مقطع زمانی اصل سخنان ایشان را تشکیل میداند

جناب ماموستا در مقدمه صحبت خود اظهار داشت : هدف از سفر ما ملاقات علما و اهالي محترم طويله و زيارت بزرگان و علما، و مشايخ طويله و عرض تبريك سال نو است كه هر سه موضوع الحمدالله محقق شدند.

وی سپس به افتتاح مسجد مرحوم ماموستا ملا نذير اشاره کردند و افزودند : مرحوم ماموستا ملا نذير از بزرگان تاريخ اورامانات است هم عالم بوده است و هم عارف و درحیات پر خیر و برکت نسخه­هایی از قرآن كريم را با خط زيباي خود نوشته است و قرآنی را كه امروز ديديم در 205 سال پيش در روستاي روان (زردويي) بخش باينگان نوشته شده است و در آخرین صفحه آن آورده است اين سي و سومين نسخه قرآن است كه با خط اين حقیر در روستاي روان(زردویی ) به اتمام رسيد.

وي افزود : ماموستا حدود 170 سال پيش به حج رفته و در مدينه منوره با شيخ مظهر بخارایي آشنا شده و سپس همراه فرزندش به جهت كسب فيض و معرفت و تکمیل عرفان خود به بخارا رفته و در طويله با شيخ بزرگوار شيخ عثمان سراج الدين رابطه فكري و نسبی داشته است اين بزرگوار در خدمت مرحوم ماموستا قاسم شركاني اجازه گرفته است و درعهد خودخدمات شايسته اي به اسلام و مسلمین كرده و قبر مبارکش در طویله است .

ماموستا قادری سپس افزود: در طويله سه خانواده بزرگوار رشدكرده­اند. علماء ، مشايخ و سادات البته تردیدی ندارم که مردم طويله ملت شريفي بوده است كه اين بزرگواران در كنار آنها رشد كرده­اند

امام جمعه پاوه در بخش دوم سخنانشان به رسالت مساجد اشاره کردند و افزودند : رسالت مساجد ساخت انسان است و در گذشته كساني که در مساجد فارغ التحصيل می شدند براي مردم مسجد ساختند و خود را در راستاي خدمت به مسلمانان بيمه مي كردند متاسفانه امروز در بعضي از مساجد به افراد تعليم داده می شود که مساجد را تخريب و مسلمانان اهل مساجد را به قتل برسانند و اين جاي بسي تاسف است.

سفر عراق

ماموستا ملاقادر قادری در بخش سوم بحث خود به وظيفه علماء اشاره كرد و اظهار داشت: وظيفه ما امروز خيلي سنگين­تر از گذشته است و بايد به وظيفه خود كه همانا بصيرت و وحدت بين مسلمين و يكديگر است عمل نمائیم و الا در آينده مساجد از دست ما گرفته خواهد شد.

وی خطاب به علماء دین گفتند: اگر ما بعنوان علماء دین در دعوت و رسالتمان شکست بخوریم بهتر از این است که چهره اسلام عزیز را مخدوش و تصویری غیر واقعی از آن به جهانیان عرضه کنیم.

ماموستا قادری در پایان سخنانشان و در جواب جناب ماموستا ملا نذيردر مورد قضیه مرز شوشمی اظهار داشتند : ما مردم مرزنشين اورامانات در هر دو طرف مرز زندگيمان هم در امر اقتصاد و هم در عرصه فرهنگ و سیاست با هم پيوند خورده است و باید در حفظ امنیت مرزها به یکدیگر کمک کنیم .

وی افزودند : مسئله بازگشایی مرز هم ، حدود 70 درصد كار تمام شده است و به ياري حق اميدواريم در سال جديد 30 درصد باقيمانده آن به عنوان خواست اساسی مردم شريف اورامانات تحقق يابد

امام جمعه پاوه خطاب به اهالی و مسئولان طویله نیز گفت : من هم پیشنهادی به اهالي و مسئولان محترم طويله دارم و آن این است که شما هم سعي كنيد اجازه ورود هر آنچه به ضرر ملت ايران و اورامانات است را به خاک ایران ندهید و ما هم آنچه به ضرر شما باشد اجازه نخواهيم داد وارد خاک عراق شود و اين امر به نفع همه ما است .

امام جمعه پاوه در خاتمه بياناتشان براي ملت عراق اعم از کرد و عرب و شیعه و سنی از حضور خداوند متعال درخواست وحدت و تفاهم و آرامش كردند.

گفتنی است سخنان جناب ماموستا ملا قادر قادری بخصوص در دو بخش مربوط به رسالت و وظیفه علماء دین و مسئله تعامل و همکاری در مرز و بازکشایی مرز شوشمی با استقبال گرم حضار روبر گردید.

بعد از سخنراني ماموستا 5 نفر ديگر از علماء و فرهنگيان مريوان و سليمانيه صحبت كردند.

قابل ذکر است سخنرانان عراقی بخصوص جناب کاک محمد محمد سعید از زحمات مردم اورامانات و مسئولین محترم جمهوری اسلامی در طول سالهایی که مردم عراق مشکلات داشتند و بخصوص در تراژدی شیمیایی حلبچه تشکر و قدر دانی نمودند .

جلسه با اقامه نماز ظهر و صرف نهار پایان یافت.

بعد از پایان مراسم هیئت ایرانی به خانقاه طويله مراجعت و به احترام گروه ، محاسن شریف از صندوق مخصوص بيرون آورده شد و جلسه خیلی معنوي و روحانی برگزار گردید که براي حاضرین لذت بخش و عرفانی بود و این قسمت قابل وصف و تحريرنیست.

در پایان جا دارد از مرزبان محترم و همه كساني كه در تدارک این سفر همراهی کردند سپاسگزاری نمائیم.

تهیه گزارش و عکاس : مکرم قادری

امام جمعه پاوه در طویله عراق

طویله عراق

امام جمعه پاوه در طویله عراق

15

حاج ماموستا ملا قادر قادری