پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:59

روستايم را به دليل وجود بافت فرسوده مدرسه خالي از سکنه نکنيد

روستايم را به دليل وجود بافت فرسوده مدرسه خالي از سکنه نکنيد

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:درخبر مورخ —- خبرگزاری سلام پاوه آمده بود که روابط عمومي اداره کل نوسازي مدارس استان کرمانشاه در پاسخ به نقدهای آقاي ميراني معاون فرماندار پاوه در جلسه شوراي آموزش و پرورش شهر در رابطه با وضعیت نوسازی مدارس چنین آمده است: «بدور از انصاف است که تمامي خدمات ناديده گرفته […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:درخبر مورخ —- خبرگزاری سلام پاوه آمده بود که روابط عمومي اداره کل نوسازي مدارس استان کرمانشاه در پاسخ به نقدهای آقاي ميراني معاون فرماندار پاوه در جلسه شوراي آموزش و پرورش شهر در رابطه با وضعیت نوسازی مدارس چنین آمده است: «بدور از انصاف است که تمامي خدمات ناديده گرفته شود و تنها به بخش کوچکي از کار بعنوان ايراد نگريسته شود که بعنوان نمونه مي‌توان به اين موضوع اشاره کرد که همزمان با شروع طرح تخريب و بازسازي مدارس فرسوده تا پايان سال قبل تنها در شهرستان پاوه ۳۳ پروژه شامل ۲۱۰ کلاس درس با زيربنايي بالغ بر ۲۶۰۰۰ مترمربع باسازي و احداث گرديده که از اين تعداد، اعتبار تخريب و بازسازي ۲۳ پروژه از محل اعتبارات ملي تامين شده و اين نشان‌دهنده توجه خاص به شهرستان پاوه مي‌باشد.»

گويا همه جاي اين سقف آسمان در کشورهاي در حال توسعه(در حال گذار) به يک رنگ است و همه موضوعات فارغ از جايگاه و موقعيت جغرافيايي آنها مشابه است. به طور مثال،در این کشورها زماني که نقد يا انتقادي مطرح مي‌شود؛ به اشتباه به جاي دقیق شدن به موضوع نقد به شخص منتقد پرداخته مي‌شود. اين مقدمه بدين سبب نگارش گردید چون جوابیه اداره کل در پاسخ به انتقادات وارده با استفاده از تعابيري همچون سياه‌نمايي و خدشه وارد نمودن به نظام جمهوري اسلامي؛ سعی در فرافکنی داشته و به نظر می رسد قدرت تحلیل و درک و تفکر عموم به به اندازه ای سخیف و پایین دانسته اند که چنین پاسخگویی را بر خود روا دانسته اند!!! چرا که یکی از برکات جمهوری اسلامی این بوده که مسئولين یا خادمین در هر جايگاهي که خدمت مي‌نمايند مسئول و پاسخگوي خواسته‌هاي شهروندان مي‌باشند.حال به عنوان یک شهروند،از مسئولین انتظار دارم که نقد و انتقاد نه تنها مسئولین محلی و بومی بلکه عامه مردم در مورد اوضاع فعلی را جدی گرفته و در تلاش برای حل آن باشند تا مطالبه و داشتن وضعیت مطلوب قابل حصول گردد.

به نوبه خود به عنوان یک شهروند از کارهاي انجام شده دولت در رابطه با پروژه‌هاي بازسازي و نوسازي مدارس که درصد جزئي از آن نيز سهم ديار ما شده است کمال تشکر و قدرداني دارم. بر خود لازم دانستم به عنوان يک شهروند مطالبه خود که مطالبه عمومي مردم شهرستان پاوه مي‌باشد.از آنجا که اعتبار مصوب براي استان کرمانشاه همچون سایر استانها بودجه‌اي محدود بوده؛لذا نقش مدیریت صحیح و هزینه بهینه نمودن در اینجا پررنگ تر از گذشته خواهد شد.چگونگي تخصيص اعتبار استاني توسط مسئولين محترم استانی جاي تأمل دارد.

اذعان داريم هر گونه هزينه‌اي در آموزش،سرمايه‌گذاري است که در آينده نتيجه آن مشخص مي‌شود لذا لازم است اين پيش فرض ذهنيمان را درست کنيم که قرار است با نوسازي مدارس براي آينده سرمايه‌گذاري صورت پذيرد.عليرغم تلاش و اقدامات مسئولان در اين راستا، ليکن همچنان شاهد ساختمان‌هاي فرسوده‌ مدارسي مي‌باشيم که هر آن ممکن است فاجعه‌اي به بار آورد در پزشکي مي‌گويند پيشگيري بهتر از درمان لذاهر چه زودتر جلوی حادثه را گرفت نه تنها به صرفه تر است بلکه از وجود بحرانی احتمالی نیز جلوگیری به عمل می آید. بافت‌هاي فرسوده نه تنها باعث ايجاد خطر براي دانش‌آموزان و معلمان، بلکه بالتبع خانواده‌هاي آنها نيز درگير می شوند.

به صورت سرانگشتي حساب کنيم متوجه مي‌شويم که قريب به اکثريت مردم (فرزند، نوه, برادرزاده، خواهرزاده و غيره) به نوعي با مدرسه و مسايل آن در ارتباط اند. اين فرض بديهي است افرادي که داراي تمکن مالي و شايد هم نباشند به اين دليل که آينده فرزندانشان از نظر تحصيلي برايشان اهميت دارد؛ تمام تلاش خود را مي‌کنند که هر گونه احتمال تهديد و خطري ناشي از خطاي تصميم‌گيري و انساني در رابطه با بافت فرسوده مدارس را به حداقل برسانند و ساده‌ترين راه مقابله، عدم ثبت‌نام فرزندانشان در اين مدارس که خود منجر به کاهش تعداد دانش‌آموازن مدرسه و متعاقب آن کاهش تعداد معلمان براي تدريس و در نهايت به تعطيلي مدرسه منجر خواهد شد. یکی از عواملی که باعث تخلیه روستا از سکنه خواهد شد نبود امکانات اولیه است.

موضوع بافت فرسوده، موضوعي که عموم مردم و بالاخص بنده را درگیر نموده است؛ بعد از سالها فرصتي پيش آمد به مدرسه ابتدايي که قريب به 20 سال پيش در آنجا تحصيل کرده بودم یعنی مدرسه شهدای دره بیان رفتم؛ فضاي مدرسه همان بود فقط تغييري که حاصل شده بود اينکه من ديگر 7،8 ساله نيستم؛ اسکلت ساختمان مدرسه، کلاسها، امکانات مدرسه و غيره هماني بود که در حافظه من حک شده بود.

اين مدرسه نسل‌هاي زيادي به خود ديده است. اين مطلب از آن جهت نگارش شد که بگويم این مدرسه این روزها دیگر حال خوشی ندارد و در ليست مدارس فرسوده ای است که نياز به نوسازي دارد. براي درک آنچه این روزها زندگی را بر من تلخ نموده؛ چند تصوير از وضعیت ناخوش مدرسه شهدای دره بیان قرار می دهم.

           تصوير شماره 1- نماي بيروني ساختمان مدرسه دره‌بيان

مدرسه دربیان 1

تصوير شماره 2- نماي از سرويس بهداشتي مدرسه

مدرسه دربیان

تصاوير بالا را که مي‌بينيم انگار مربوط به سال‌هاي خيلي دور و یا تصوراتی مبهم از گذشته های دور است که هم اکنون وجود خارجي ندارند. قصد ندارم از وضعيت گلايه کنم بلکه به عنوان يک شهروند مطالبه خود را از مسئولين بيان مي‌دارم. اين موضوع هم اکنون دغدغه اهالي روستا است تا فکری اساسی به حال نوسازی شود و یا اکنون حداقل تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی فراهم گردد و بيش از اين ساکنان روستا به دليل نبود مدرسه مناسب برای فرزندانشان به روستاهاي همجوار يا شهر نروند.

علاوه بر اين‌که؛تاکنون اقدامي براي نوسازي اين مدرسه صورت نگرفته، بلکه امکانات کمک آموزشي مناسبي براي آن در نظر گرفته نشده است. در ادامه چند تصوير از امکانات آموزشي مدرسه به نمايش گذاشته خواهد شد:

تصوير شماره 3- وضعیت داخل مدرسه

%d8%af%d8%b1%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86-3

%d8%af%d8%b1%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86-4

قابل توجه مسئولين محترم کتاب و کتابخواني و سازمان کتابخانه‌هاي شهرستان، استان و کشور؛ مسئولين هر روز از کاهش آمار کتاب‌خواني گلايه و شکايت دارند ولي مسئله‌اي که از نظر مغفول مانده؛ اینکه یک درصد هم احتمال نمی دهند شاید کتابی در کتابخانه‌ برای خواندن نباشد؛ تصوير شماره 3 خود گوياي همه چيز هست. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

تصوير شماره 3– کتابخانه مدرسه

%d8%af%d8%b1%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86-5

  • با مشاهده تصاوير فوق از اوضاع نامناسب تا حدودي مطلع شديم، حال به جاست که فکر کنيم چرا هنوز اعتباري جهت نوسازي اين مدرسه (مدرسه دره‌بيان) تخصيص نيافته‌ است. دو فرض در اين راستا قابل تصور است. فرض اول، امکان دارد مدارسي در شهرستان داشته باشيم که به مراتب وضعيت اسف بارتري از مدرسه دره‌بيان داشته باشند. فرض دوم، امکان دارد که ساير مدارس فرسوده که در برنامه نوسازي قرار داشته‌اند؛ مسئوليني فعال‌تر و خادم‌تر نسبت به ساير بخش‌ها داشته‌اند که به صورت مداوم پيگير دريافت اعتبار بوده‌اند تا به نتيجه برسند. لذا انتظار زيادي نيست که خواستار مطالبات خود از مسئولين باشيم. ضمناً اين دو مورد نمونه‌اي است فرضيات بسياري که قابل بررسي است. (فرض محال ناممکن نيست)
  • مطلب مربوط به «حقوق شهروندي و فرهنگ شهروندي» از خانم کریمی به جا و درست است و انتظار می رود در قرن فعلی نه تنها فرهیختگان بلکه همگان از حق و حقوق خود آگاهي داشته و به‌طور جد آن را مطالبه نمايند. با اين وصف به نظر مي‌رسد مسئولين محترم در عوض آموزش مفاهيم حقوق شهروندي و خواسته عمومي در حال تضييع حقوق آنها مي‌باشند. نکته قابل تأمل اين که سطح سواد و شعور اجتماعي و فرهنگي عموم به تناسب زمان بالا رفته و نياز است مسئولين محترم در انجام و اقدام امورات خود به نقش مشارکت شهروندان در موضوعات مختلف همچون نوسازي و اعتلاي فرهنگي منطقه بيشتر توجه نمايند.
  • از قدیم گفته شده که عمل خود گویا و توجیه کننده سخن است، پس مسئولين محترم بجاي اينکه زمان مفيد خود را صرف پاسخ به انتقادات و نقدهاي بجا نمايند با اقدام عملي خود پاسخ مناسب و درخور به انتقادات داده و سعي بر فرافکنی و پاک کردن صورت مسئله نباشند؛ راه‌حل ساده‌تر اين است که نوع نگاه خود به مسائل را عوض و رويکرد حل‌مسئله‌اي را پي گيرند؛ شايد حل مسئله به آن دشواري که تصور مي‌کنند نباشد.

مي‌دانيم يکي از سرمايه‌هاي اجتماعي که در سطح منطقه به فور ديده مي‌شود فرهنگ کمک و همياري عموم در ساخت مساجد است؛ قابل توجه مسئولين محترم لازم است به اين نقطه قوت بيشتر از قبل توجه نمایند و از اين فرصت براي اموری چون نوسازي مدارس استفاده شود.

خلاصه آینکه، از مسئولين امر تقاضا می شود رويکرد حل مسئله‌اي بجاي رويکرد پاسخي در پیش گرفته و به مسايل و مشکلات نگاهي متفاوت از گذشته داشته باشند. با توجه به مطالب فوق پیشنهاد می شود:

  • تحمل شنيدن نظرات مخالف از سوي مسئولين بیشتر شده و در عمل ثابت نمایند بهتر از هر سخن و جوابیه است ( مسئولين نمايندگان و خادمان مردم اند و به نوعي نماینده و اعتبار دولت و حکومت می باشند)؛
  • برنامه‌هاي آموزشي در خصوص شيوه‌هاي نقد و انتقاد سازنده، حقوق شهروندی و غیره در مدارس و ادارات و عموم برگزار شود؛
  • از همه مهمتر مسئله نوسازي مدارس سطح شهرستان يک مطالبه عمومي است و خواستار پيگيري جدي موضوع مي‌باشیم. چرا که هزينه‌ در آموزش در دنیای کنونی به معنی سرمايه‌گذاري و بيمه براي آينده است و نيازمند مشارکت همگاني؛
  • واضح است کميت و کيفيت مدارس از جمله پيش‌نيازهاي تربيت و تعليم دانش‌آموزان است که از همين مدارس فرهنگ آتي جامعه شکل داده خواهد شد. پس به اين مسئله با توجه به ابعاد گسترده آن و نقش آن در آتيه توجه بیشتری گردد.
  • شورایی مردمي براي پيگيري وضعيت مدرسه روستاي دره‌بيان که موضوع را تا دريافت اعتبار و نيز جمع آوری کمک‌هاي مردمي تشکیل شود؛

سخن به درازا کشيد؛ ليکن نوشته فوق، تنها تلاشي اندک و در حد بضاعت براي گرفتن حق و حقوق شهروندي خويش است که طبق قانون باید آن‌را دنبال نمود. به درستي گفته‌اند: «حق گرفتني است نه دادني» پس از همه کساني که اين متن را مي‌خوانند تقاضا مي‌شود در اين راه با ما همراه شويد تا قدمي هر چند کوچک براي آيندگانمان به انجام رسانيم. در اين مرحله مي‌توان اقدام به تشکيل تيمي جهت بررسي موضوع نوسازي مدارس در سطح منطقه بالاخص مدرسه روستاي دره‌بيان با همکاري بخش‌هاي مختلف دولتي، خصوصي و مدني به انجام شود تا آتيه آيندگانمان زيباتر و بهتر از حال ترسيم شود.

 

نویسنده: یک روستایی (یک شهروند)

 

9 پاسخ برای “روستايم را به دليل وجود بافت فرسوده مدرسه خالي از سکنه نکنيد

  • دره بیان در تاریخ آبان 24, 1395 گفت:

    قابل توجه خیرین مدرسه ساز و اداره کل نوسازی مدارس استان
    لطفا به قید تسریع فکری برای وضعیت مدرسه دره بیان نمایید. زمانی که پیشنیاز تحصیل دچار مشکل است آموزشی که در این راستا ارایه می شود نیز دچار مشکل خواهد شد.

  • شهروند دره بیانی در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    از مدیر سایت در خواست دارم که این خبر را بازتاب دهند تا مسولین متوجه خواست اهالی روستا باشند لطفا اگر مقدور هست خبر را دوباره به صدر اخبار برگردانید شاید بیشتر مورد توجه مسولین قرار گیرد . با تشکر

  • عبید در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    با سلام
    من که از اهالی این روستا هستم و این نگرانی روستاییان را جدی می دانم.
    امیدوارم که به گوش شنوای مسئولین مربوطه برسد و راهی برای حل آن اندیشیده شود.
    امید دوم این است که یک خرد جمعی ایجاد شده و راه حلی از آن حاصل شود.
    امید سوم این است که مورد توجه خیرین مدرسه ساز واقع شود.

    از سایت سلام پاوه هم به خاطر منعکس کردن خبر تشکر میکنم

  • سارا در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    دست نویسنده درد نکنه
    منم تو این مدرسه درس خوندم
    هیچ تغییری نکرده:((((((((((((

  • شهروند دره بیانی در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    امکانات مدرسه به حدی پایین است که خیلی از اهالی همین روستا فرزندان خودشان به مداس روستای چورژی یا دوریسان می فرستند. این مدرسه از رمانی که تاسیس شده تا حالا همین جوری می باشد. بایستی واقعا فکری به حال آن کرد.

  • رستمی در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    سلام حقیقتا مشکلات مدارس و آموزش و پرورش خیلی عمیق تر از ساخت در و دیوار و پنجره خوب برای مدرسه است. ماورای این مشکلات درد واقعی جایی است که دانش آموزان در موقعیتی نیستند که بتوانند مطالبات خود را بیان کنند و کسی که باید پیگیر و خواهان این مطالبات باشد یا مدیر مدرسه است و یا معلم، ولی متاسفانه این پیگیری به دلایلی ( ترس از سیستم یا هر چیز دیگر) انجام نمی گیرد و به سادگی تسلیم سیستم بروکراسی آموزش و پرورش می شوند. این روز ها هر کاری که در مدارس انجام می شود، جیب والدین دانش آموزان اولین و نزدیک ترین شعبه تامین اعتبار لازم است حال انکه اگر دانش آموزی این هزینه را پرداخت نکند تحت فشارهای روانی چه از سوی مدیران مدرسه چه از طرف سایرین قرار خواهد گرفت و این به خودی خود سبب درگیری ذهنی بچه ها از همان سنین کودکی در مسائل مالی و مشکلات اقتصادی شده و ضربه سنگینی به اعتماد به نفس و عزت کودک خواهد شد.

  • شورای روستای دره بیان در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    ا- اولین فرضیه این دوست عزیز که مسولین باید پاسخ گوی بر حق مسایل باشند به جای فرافکنی کاملا درست ولی کو گوش شنوا.
    ۲- تاسیس مدرسه دره بیان به سال ۱۳۵۲ بعد انقلاب بر می گردد و از لحاض استفاده واقعا غیر قابل استفاده است و توسط شورا و کمی از پول مدرسه بخشی اصلاح گردیده است .
    به نوبه خود ما نیز از مسولین محترم درخواست توجه و اقدام اساسی را داریم.

  • کتابخوان در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    دلم به حال بچه هایی می سوزه که تو این مدرسه دارن درس می خونن.
    وضع کتابخونه اش که دیگه بدتر.

  • همشهری در تاریخ آبان 23, 1395 گفت:

    مطلب خوبی بود. به نظر باید مسئولین هر چه سریعتر نسبت به نوسازی مدرسه دره بیان اقدام کنند.