پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:47

دیکتاتوری در سایه دموکراسی در آمریکا / محمد عرفان صالحی

دیکتاتوری در سایه دموکراسی در آمریکا / محمد عرفان صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :دموکراسی واژه ای است برگرفته از واژه های یونانی دموس ( demos ) به معنی مردم و کراسیا ( cratia) یا (krato ) به معنی قدرت (یا، حکومت، حاکمیت). دموس در کاربرد آتنی یا یونانی به معنای جمع روستائیان بوده است و از این رو هر واحد روستایی را در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :دموکراسی واژه ای است برگرفته از واژه های یونانی دموس ( demos ) به معنی مردم و کراسیا ( cratia) یا (krato ) به معنی قدرت (یا، حکومت، حاکمیت). دموس در کاربرد آتنی یا یونانی به معنای جمع روستائیان بوده است و از این رو هر واحد روستایی را در آتن demoi و ساکنان آن را demotai می نامیدند. در سده پنجم پیش از میلاد تغییری در معنای دموس پدید آمد و این واژه بر اجتماع همه مردم آتن اطلاق شد که برای اجرای کارهای حکومتی گرد هم می آمدند و کنکاش می کردند. در این معنی، دموس هر دوی روستائیان و شهریان را در بر می گرفت. در ۵۰۹ پ.م. در نتیجه اصلاحات کلیستن، قانونگذار آتنی، اداره جامعه آتن به دست روستائیان افتاد و از آن پس حکومت آتن را دموکراسیا ( demokratia ) نامیدند، یعنی حکومت روستائیان. این معنی نیز اندک اندک گسترش یافت تا آنکه دموکراسی اسم عام شد برای حکومت هایی که به دست مردم گردانده شود. (1)محمد عرفان صالحی

همانگونه که از تعریف دموکراسی برمی آید حکومتهای دموکراتیک به حکومتهایی گفته می شود که در آنها مردم برای تعیین سرنوشت خویش تصمیم می گیرند. به زبان ساده تر، حکومتهای دموکراتیک برخاسته از اراده و خواست مردم هستند، و این مهمترین تفاوت آنها با حکومتهای سلطه گرا و دیکتاتور است. مبنای حکومتهای دموکراتیک آزادی بیان و عقیده است و مبنای حکومتهای دیکتاتوری خفقان و سرکوب.

در حکومتهای دیکتاتوری سازوکار انتخابات برای دخالت مردم در حاکمیت تعبیه گردیده است و هر کدام از کشورهای دموکرات سیستم خاص خود را برای انتخابات دارند.
در انتخابات نماینده یا نمایندگانی که بیشترین آراء را کسب می کنند به مدت معینی در مسند قدرت قرار می گیرند، برندگان انتخابات نمایانگر و برآیند فکر و اندیشه ی اکثریت رای دهندگان می باشند؛ اما این بدان معنا نیست که اکثریت می تواند حقوق اقلیت را نادیده بگیرد.

دموکراسی به منظور بسط و گسترش آزادی نوع بشر و حفظ ارزش های اخلاقی و انسانی در جوامع بشری طراحی گردیده است، زیرا حکومتهای خودکامه و دیکتاتور برای حفظ حاکمیت خویش دست به هر جنایتی زده و می زنند.

نتیجه آنکه حکومت دموکراتیک لازم است بر مبنای ارزشهای انسانی و در راستای حفظ و بسط آنها گام بردارد و هرگاه یک حکومت دیکتاتور منجر به گسترش افکار و اعمال غیرانسانی همچون نژادپرستی، ارتجاع مذهبی و قومی و ملیت گرایی و … گردد، تفاوتی با دیکتاتوری نخواهد داشت.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا که خود را به عنوان یکی از پیشتازان حکومتهای دموکراسی لیبرال و نیز مدعی اصلی و عمده ی حقوق بشر می داند، در واقع عقب گرد نظام حکومتی ایالات متحده به دیکتاتوریهای اویل قرن بیستم میلادی همچون هیتلر و موسولینی است. اما دلیل این ادعا چیست؟

دونالد ترامپ فاقد هرگونه سابقه ی سیاسی است، نه تنها مردم که هیچ سیاستمدار و ناظر سیاسی در ایالات متحده هیچگونه شناختی از نظریات وی در حوزه ی سیاست نداشته اند.

ترامپ با اعلام نامزدی خویش برای اولین بار در طول حیاتش وارد حوزه ی سیاست گردید و با اعلام برنامه و نظراتش خود را در معرض دید مردم و ناظران سیاسی قرار داد، نظراتی که عمدتاَ دارای خصوصیات نژادپرستانه، ارتجاع مذهبی، ملی گرایانه و زن ستیزانه بودند.

سوال این است که چگونه در یک حکومت با معیارهای دموکراسی، فردی با نظراتی قرون وسطایی می تواند در انتخابات پیروز شود؟ جواب را باید در ابعاد مختلف بررسی کرد، اما مهمترین و بنیادی ترین نکته در دیکتاتوری نهفته است؛ دیکتاتوری سرمایه و مذهب در آمریکا با شیوه ای بسیار مدرن و غیرملموس.

این دیکتاتوری در چندین وجه اعمال می شود، از جمله تسلط سرمایه و سرمایه داران بر ارکان قدرت، بسط و گسترش خرافات مذهبی به واسطه ی کلیساها (همچون دعا خواندن جورج بوش در کلیسا به هنگام حمله ی آمریکا به افغانستان)، دیکتاتوری رسانه ها و از همه مهمتر دیکتاتوری نهفته در تربیت، آموزش و جامعه پذیری مردم.
دموکراسی وقتی که با آموزش های لیبرالی و آزادی خواهانه همراه نباشد نمی تواند انسانهای آزادی خواه و اخلاق مند را به جامعه تحویل دهد، و همین امر موجب می شود تا همین مردم که تحت سیاستهای فرهنگی و آموزشی حکومت به ظاهر دموکراتیک آمریکا بوده اند، به اندیشه های ضد انسانی ترامپ رأی بدهند. ترامپ نماد حکومت نژادپرست، ارتجاع مذهبی و خشنونت حاکم بر آمریکا است؛ چهره ی واقعی و بدون بزک حکومت به ظاهر دموکراتیک آمریکا.

سیستم سرمایه داری حاکم بر آمریکا ارزشی برای انسان ها قائل نبوده و تمام انسانها را ابزاری برای افزایش سرمایه و اعمال قدرت خویش و همچنین ترویج ارزشهای مدنظر خویش می داند.

به همین دلیل در قرن بیست و یکم، دونالد ترامپ با شعارهای ضدانسانی خویش توانست اکثریت آراء آمریکایی هایی را به دست بیاورد که تحت آموزش سیستم ضدانسانی ایالات متحده تربیت شده اند. ترامپ دارای 3 هزار و پانصد پرونده در دادگاه های آمریکاست که تعدادی بالغ بر 15 عدد از آنها به تجاوز به زنان شوهر دار مربوط است و در مدت تبلیغات انتخاباتی اش نیز چندین بار سخنان زن ستیزانه از زبان وی جاری شد، اما بیشترین رأی را آورد، زیرا مردم آمریکا مسخ آموزشهای انسان ستیزانه ی سیستم حاکم شان شده اند.

پیروزی ترامپ نشان از برآیند فکر مردم ایالات متحده دارد، فکری مسموم و انسان ستیز، انسانهایی مسخ شده در دنیای بسته ای که برای شان تدارک دیده شده، انسانهایی که فکر می کنند در کشوری آزاد و با اراده و خواست خود زندگی کرده و تصمیم می گیرند، فارغ از اینکه این آزادی فقط شبحی از آزادی است و واقعی نمی باشد.

(1) – بنیادهای علم سیاست، عبدالرحمان عالم، نشر نی، چاپ هفدهم ۱۳۸۶، ص ۲۱۳

نویسنده : محمد عرفان صالحی

13 پاسخ برای “دیکتاتوری در سایه دموکراسی در آمریکا / محمد عرفان صالحی

  • شهروند در تاریخ آبان 22, 1395 گفت:

    باز موسم انتخابات شدآقای صالحی در سایتها فعال شدن با وجودی که از لحاظ دانش نوشتن قبولتان دارم آقای صالحی ولی از هدفدارنوشتنتان و زمان دار بودن نوشته هایتان گله مندم همچنین همین نقد به خانم رسولی هم وارد می دانم و در سایت پاوه پرس هم همین نقد رو به خانم رسولی کردم

  • مهندس در تاریخ آبان 22, 1395 گفت:

    ممنونم از تحلیل زیبایتان مهندس صالحی عزیز بسیار منطقی بود من هم موافقم

  • ده ره یزی در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    این تغییر روند سیاسی خواست خود مردم امریکا بود ْ برخلاف نظر خیلیا که ترامپ رو دیوانه می خوانند باید توجه کنند که قطعا یک تیم حرفه ای پشت حرفای ایشان هست و سرخود حرف نمی ند.

  • سردار در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    باسلام.وتشکر از آقای صادقی به خاطر آگاهیهای سیاسی دررابطه با این جریان.من کاملا بانظرات شماموافقم زیرا رای ترامپ رای علیه جریان حاکمه بود .

  • نکته در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    ترامپ از نظر مردم اکثریت را کسب نکرد! اما با توجه به سیستم انتخابات امریکا ترامپ اکثریت الکترال را کسب کرد و رییس جمهور شد پس زیاد هم دموکراسی حاکم نبوده

  • شهروند در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    اولا ترامپ شخصی است که بیش از پنج جلد کتابش در ایران ترجمه شده .مگر در کشور خود ما کم ثروتمند و ورزشکار و خبرنگار بدون هیچ اگاهی سیاسی در انتخابات مهم از شورای شهر تهران تا نمایندگی مجلس شرکت کرده و رای هم اورده .شخصی مثل رضازاده .ساعی .دبیر تو مهترین شورای شهر ایران عضوند .در ضمن ترامپ که یک شبه انتخاب نشده قطعا شما بیشتر از ما از نحوه ی انتخاب کاندیدای انتخاباتی دو حزب امریکا اگاهی دارید .انتقاد به نوع انتخاب ترامپ و برچسب دیکتاتوری بودن جالب نیست .هر فرد که توانایی تغییر داشته باشه لایقه و مردم امریکا خواستار تغییر بودن

  • کژال میرآبادی در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    عرض ادب و احترام جناب صالحی ،دلیل موفقیت ترامپ رو میتوان در حمایت عظیم مناطق روستایی ب ویژه سفید پوستانی که فاقد تحصیلات دانشگاهی بودند دانست و همین کافی بود تا حمایت رنگین پوستان از کلینتون در ایالاتی مانندفلوریدا و کارولینای شمالی ب چشم نیاید،و دلیل باخت کلینتون این بود ک او رای دهندگان روستایی و طبقه ی سفید پوست را به ترامپ واگذار کرد ،برای اولین بار از قبل از جنگ جهانی دوم تا کنون آمریکایی ها ریس جمهوری را انتخاب کردند که وعده داده هیچ کدام از کارهای ریس جمهوریهای پیشین از هر دو حزب را انجام نمی دهد ،و متفاوت عمل میکند،پیروزی ترامپ خبر از آمریکایی میدهد که بیشتر بر امور داخلی خود متمرکز است و به دنیای خارجی اهمیت نمیدهد ،آنچه برای رای دهندگان آمریکایی با انتخاب ترامپ مهم است این است که «چه چیز برای ایالات متحده آمریکا مناسب است»

  • لاوین در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    به نظر میرسه شخصی به نام آقای یاسر صادقی که کامنت گذاشته با ادبیات سیاست آمریکا آشنایی ندارد بنابراین اظهار نظر افراد غیر آگاه در این حوزه خطاست

    • سيد ياسر صادقي در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

      درود بر شما بانو
      هرچند بر من مشخص نيست كه از اسم مونث استفاده كرده ايد جنسيت يا هويت شما چيست و بازم اين براي بنده مهم نيست و خواهش ميكنم با كلمات نيز بازي نكنيد … اما به عرض شما برسانم اظهار نظر بنده تلفيقي از مطالعات ،اخبار روز دنيا موجود در خبرگزاري هاي معتبر، و مطالعات چندين ساله بنده در حوزه انتخاباتي در عرصه داخلي و خارجي ست اگر شما و امثال شما سخني در رد اظهارات بنده بر مبناي عقلانيت و علم سياست داريد با گوش جان پذيرا هستم و با جسارت كامل اعلام ميكنم شما با ادبيات سياسي دنيا و امريكا آشنا نيستيد چرا كه تخصص بنده علم بازاريابي سياسي ست و سالها در اين عرصه مطالعه و تحقيق داشته ام و مدارك بنده كه قابل پيگيري و استناد هست گواهي بر سخنان من خواهد بود و بسيار خوشحالم خواهم شد شما بنده را با علم سياست آشنا سازيد براي بنده مايه افتخار است كه چيزي را ندانم و ياد بگيرم اما شما را دعوت ميكنم به نظر دادن بر پايه امار و ارقام و مستندات و دلايل علمي چرا كه دنياي امروز ديگر فرضيه هاي باد هوا را بر نمي تابد و هر قسمت از سخنان بنده خارج از علم و داده نيست شما رد آن را بر بنده ارائه نماييد
      درود بر شما

  • هورامان در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    ده س وه ش عرفان گیان
    منطقی وه وه ش نویسه بیت
    امریکاچ هیچ نیه ن

  • ناشناس در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    اقای ترامپ مولف چندین کتاب با ارزش در زمینه های موفقیت وکاریابی وبازاریابی واقتصاد و… است که چندین سال است ترجمه فارسی انها نیز در بازار کتاب موجود است. اخه چطور نظام اداری وانتخاباتی فرهیخته وپیشرو وتحصیلکرده امریکا اجازه کاندیداتوری درثروتمندترین کشور جهان(که تقریبا7 برابر ایران مساحت و6 برابر ایران جمعیت دارد)به یک بیسواد وجانی!!!رامیدهند
    امار ناخالص ملی/سیستم مدرن وبروز شده فرهنگ و اموزش وپرورش/بهداشت وتامین اجتماعی واز همه مهمتر اقتصاد وتکنولوژی پیشرفته امریکا گویای همه چیز است..ما هنوز در تکنولوژی الیاژ پیچ ومهرهای!!صنعت نفت وپالایشگاه و..موندیم چه برسد به؟؟؟؟
    کشوری که حدود 40سال پیش انسان را در ماه فرود اورد ودرامد سرانه ان چندین برابر خیلی از کشورهای جهان است و….؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • سيد ياسر صادقي در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    درود بر شما جناب صالحي عزيز
    با تحليل شما موافق نيستم و به نكته هايي كه شايد از ديد شما پنهان مانده باشد اشاره ميكنم.
    ترامپ هنگامي وارد كارزار انتخابات شد كه داراي يك سابقه سياسي سفيد بود به بيان ديگر كارنامه اي بدون اشتباه در سياست داشت هيلاري كلينتون خارج از آنكه باهمسرش ٨ سال در نوك پيكان سياست امريكا قرار داشت در كسوت سناتور و وزير امور خارجه نيز فعاليت داشته و كارنامه سياسي او بدون اشتباه نبود
    حال با اين پيشينه شانس برنده شدنش بيشتر از ترامپ بود اما چرا ترامپ پيروز انتخابات شد
    دلايلي كه شما بر شمرديد و به كل جامعه آمريكا تعميم داديد ارتباط چنداني به اين مواردي كه ميخواهم اشاره كنم ندارد و بلكه ميخواهم اندكي از دلايل پيروزي ترامپ را بيان كنم
    خود شما در سطح بسيار خرد سابقه حضور در انتخابات داشته ايد و ميدانيد اين عرصه يك جنگ تمام عيار است و كسي برنده خواهد شد كه از تمام ابزارها بهره كافي را ببرد.
    هيچ ميدانيد چرا ترامپ ثروتمند است؟ ترامپ نويسنده چندين كتاب موفقيت و تجارت و بازاريابي است و سخنران انگيزشي در سمينارهاي برتر تجاري در بسياري از كشورهاي جهان بوده و در علم برندينگ داراي تخصص است. تيم ترامپ بسيار زيركانه او را به عنوان يك برند خاص معرفي كردند برندي كاملا متفاوت و خاص،
    برندي كه در ذهن بسياري از مردم جهان سالهاي سال خواهد ماند در اوايل جهت معرفي خويش سخنان تند و تيز حتي مثل كشيدن ديوار حايل بين امريكا و مكزيك خبر داد از پاره كردن برجام گفت . دست روي نكاتي گذاشت كه به همان درصدي در امريكا مخالف داشت موافق هم داشت. در علم بازاريابي اين ساخت يك برند هدفمند است سواي اينكه اين صحبت ها از ديد بنده صرفا ابزارهايي براي پيروزي بوده اند چرا كه عمل كردن به آن سخنان و نطق هاي تند نيازمند حمايت هاي بسياري است و كما اينكه مشاهده شده در دوران رياست جمهوري اتفاقات پيش بيني نشده زيادي رخ خواهد داد در قدم بعدي آنها ميدانستند اين سخنان مورد هجمه قرار خواهد گرفت و عملا اين اتفاق افتاد و حتي برخي از جمهوري خواهان نيز از او انتقاد شديد كردند و دقيقا چيزي كه تيم ترامپ ميخواست همين هجمه ها بود در اولين سخنراني از مردم امريكا كمك خواست و حس ترحم انها را برانگيخت و خود را تنها و بدون پشتيبان معرفي كرد و بازهم نظرات بسياري را به خود جلب كرد در قدم بعدي در مقابل جريان ها يي همچون تجاوز و هجمه هايي كه به او وارد كردند، تيم ترامپ نيز بيكار نبود و پاسخ حملات رقيب را زيركانه ميداد بعد از سالها به قضيه ايميل ها پرداختند همچنين فسادهاي متعدد بيل كلينتون ،جريان كهولت سن و مريضي هيلاري كلينتون كه كزينه مناسبي جهت سكانداري و رياست بر جهان نخواهد بود مطرح شد و بسيار راحت توانست جريان موجود را به نفع خود عوض كند راي مردم امريكا به ترامپ راي بر عليه جريان حاكم بود نه جامعه امريكا كه شما توجهي به ان نداشتيد ترامپ در شرايطي وارد كارزار انتخابات شد كه آمريكا با كاهش درآمد ها در طول ٨ سال رياست دمكرات ها دست و پنجه نرم ميكرد و با استفاده از علمي كه در اقتصاد داشت و امار و ارقامي كه ارائه كرد نظرات زيادي را به خود جلب نمود
    سخن اخر اينه پيرامون نوشته شما كه در آمريكا بدون تفكر و فقط با داشتن پول ميتوان رئيس جمهور شد اصلا صحيح نيست در امريكا مهم انجام صحيح كار توسط فرد كارامد است و كارامدي يك مجموعه است كه در كنار هم معنا پيدا ميكند و حتي سواي ثروت ترامپ ايشان از بزرگان بازاريابي و موفقيت هستند و داراي كتب متعددي در اين زمينه ، لذا بي سواد خطاب كردن همچين شخصي نيز ناصحيح است جامعه امريكا آموخته به يك مجموعه كامل راي دهد نه اينكه شخصي را به دليل يك اشتباه به حاشيه براند .معادلات بسياري در عرصه سياسي و انتخابات امريكا وجود دارد كه بازهم مجال بحث كردن پيرامون ان وجود ندارد!
    مانا باشيد

  • دانشجو در تاریخ آبان 21, 1395 گفت:

    با سلام
    جناب صالحی عزیز خیلی تند رفتی
    جامعه آمریکا اینگونه که شما فکر میکنی نیست.
    بیشتر تحقیق کن برادر
    انتخاب ترامپ هم دلایل دیگری دارد نمیتوان اینگونه ساده قضاوت کرد.