س 04 اردیبهشت 1403 ساعت 14:24

خیانت در حوزه محیط زیست چقدر می ارزد؟/محمود رستمی تبار  

خیانت در حوزه محیط زیست چقدر می ارزد؟/محمود رستمی تبار  

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شاید برخی خیانت ها جبران پذیر باشند, شاید برخی خیانتها فاقد پیامدهای بلند مدت باشند.شاید برخی انحرافات در حوزه مدیریتی را بتوان با دریافت خسارات و برگشت وجوه جبران کرد.شاید بتوان رضایت ولی دم را با دریافت دیه اخذ کرد…شاید بتوان فساد در یک حوزه را باجابجایی مجرمان اصلاح کرد. اما […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:شاید برخی خیانت ها جبران پذیر باشند, شاید برخی خیانتها فاقد پیامدهای بلند مدت باشند.شاید برخی انحرافات در حوزه مدیریتی را بتوان با دریافت خسارات و برگشت وجوه جبران کرد.شاید بتوان رضایت ولی دم را با دریافت دیه اخذ کرد…شاید بتوان فساد در یک حوزه را باجابجایی مجرمان اصلاح کرد. اما در حوزه محیط زیست یک خیانت یا یک کار بدون کارشناسی دقیق و علمی می تواند به انهدام یک گونه زیستی, یک اکوسیستم حیاتی, قطع یکی اززنجیره های زندگی منجر  گردد. شاید نتوان تغییر کاربری غیر مسئولانه یک زمین کشاورزی مرغوب  راهرگز جبران کرد. شاید دفن پسماند  خطرناک در یک مکان , مجوز احداث یک کارخانه ناهمگون با  یک منطقه,سلامت محیط زیست را برای همیشه از بین ببرد و…..%d9%85%d8%ad%d9%85%d9%88%d8%af-%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b1-276x300

و این است خیانت در حوزه محیط زیست و طبیعت جبران ناپذیر است و متخلفان این حوزه هرگز قادر به جبران خسارت نبوده و نخواهند بود.گرچه به صداقت اکثر کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست و از خود گذشتگی بخش اعظمی از آنها از جمله محیط بانان عزیز شکی نیست و خود تعامل با طبیعت تعهد آفرین است با این حال,  این روزها از تخلفات در برخی حوزه های مدیریتی محیط زیست کشور خبرهای ناگواری می رسد. بازداشت,تعلیق کاری و جابجایی اداری و …در چند ماه اخیر تیتر رسانه می گردد.

بنظر شما خیانت در حوزه محیط زیست چقدر هزینه بر دوش مملکت و محیط زیست می گذارد؟ و چقدر ارزش دارد؟و جبران آن چگونه صورت خواهد گرفت؟آنچه مهم است آن است که, حوزه محیط زیست نیازمند یک درون نظارتی و بیرون نظارتی جدی است, تا مبادا وجبی از این خاک و این محیط زیست با باند بازی, واسطه گری و بی تعهدی و حتی  بدون مطالعه برای تغییر کاربری ارزان فروخته شود……. یا اینکه مجوزی مخرب برای محیط زیست صادر گردد…… و قبل از هرچیز سمن های محیط زیستی با تشکیل نهادهای نظارتی علمی و دقیق همچنان به وظیفه خود در قبال تنها سیاره قابل حیات عمل نماند.

محیط زیست زیر بنای واقعی زندگی است و بکارگیری هر وجب از آن نیازمند  تفکر و تعقل است!گر صاحب امضاء هستیم و یا دارای قدرت اجرایی می باشیم  و یا تصمیمم گیر هستیم قبل از هرکاری در درون طبیعت به علل  و فلسفه خلقت آن از سوی خالق بیندیشیم . مسئولیت سخت است مبادا مسئولیت هستی مسئول را بسوزاند . طبق شرع و قانون همه مسئولیم. و به دستهای سوخته و جانهای فدا شده , مدافعان جنگل های بوزیل و مرخیل بیندیشیم.

محمود رستمی تبار آبان ماه 95

یک پاسخ برای “خیانت در حوزه محیط زیست چقدر می ارزد؟/محمود رستمی تبار  

  • بهمن عزیزی در تاریخ آبان 22, 1395 گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام
    اگر کبکی توسط یک شکار چی بیسواد شکار شود موضوع رسانه ای و حتی طرف دادگاهی خواهد شد ولی معضل زباله ای شهرداری پاوه در زمینهای کشاورزی و منابع طبیعی پاوه که سلامتی مردم و دامداری چندین روستا را با تهدید جدی مواجه ساخته سالهاست که از دید مسولین به فراموشی سپرده شده براستی چرا؟
    نجات محیط زیست و منابع طبیعی اورامانات فقط نجات کبک و جلوگیری از شکار و جمع آوری اسحله شکاری نیست متاسفانه تا جایی که بنده بیاد دارم تمام اهداف محیط زیست اورامانات فقط در جلوگیری از شکار کبک و دنبال شکارچیان خلاصه شده و توجهی به دیگر معضلات و خطرات زیست محیطی نداشته اند.

    بعنوان یک شهروند از ادارات محترم محیط زیست و منابع طبیعی و بهداشت و کشاورزی و در راس آنان محیط زیست پاوه یک سوال دارم چه اقدام مثبتی در رابطه با معضل پراکندگی و دفن غیر اصولی زباله های شهرداری در کوهستان و زمینهای کشاورزی و منابع طبیعی روستای شمشیر انجام داده اند و عملکرد خود را اعلام نمایند؟
    توجه محیط زیست فقط به جلوگیری از شکار کبک و.. و دنبال نمودن شکارچیان بوده اگر کبکی شکار شود موضوع رسانه ای خواهد شد در صورتی که مشکلات و معضلات خاموش و خطرناکی همچون پراکنده شدن زباله ها و دود و تعفن شدید ناشی از آن در محیط زیست روستای شمشیر که سلامتی مردم و دامداری و کشاورزی و منابع آبی روستای شمشیر و روستاهای اطراف را با تهدید جدی مواجه ساخته فراموش شده است