پ 09 فروردین 1403 ساعت 11:47

راهیابی دو خیر منتخب اورامانات به همایش کشوری خیرین/مصلح قادری و جلیل علیزاده خیرین برتر استان

راهیابی دو خیر منتخب اورامانات به همایش کشوری خیرین/مصلح قادری و جلیل علیزاده خیرین برتر استان

به گزارش سلام پاوه : گفتگو با دکتر امید قادری، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه؛گستردگی سازمان بهزیستی به بزرگی پوشش دادن همه اقشار و فعالیت های بشر دوستانه است… به گزارش خبرنگار سلام پاوه : جهت انجام یک مصاحبه تفصیلی با دکتر امید قادری،مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه که در حدود سه ماه است تصدی این پست […]

به گزارش سلام پاوه : گفتگو با دکتر امید قادری، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه؛گستردگی سازمان بهزیستی به بزرگی پوشش دادن همه اقشار و فعالیت های بشر دوستانه است…

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : جهت انجام یک مصاحبه تفصیلی با دکتر امید قادری،مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه که در حدود سه ماه است تصدی این پست مدیریتی را بر عهده گرفته اند،سرساعت مقرر وارد دفترشان شدیم. وقت شناسی وحوصله و دقت ایشان در پاسخگویی به سوالات بیش از پیش ما را به طرح پرسش های بیشتر و کسب اطلاع از دیدگاه دکتر و سازمان بهزیستی تشویق می کرد.خلاصه بیش از یک ساعت مصاحبه وگفتگو را در یک گفت و شنید آماده کردیم…

جناب آقای دکتر به عنوان اولین سوال؛ نگاه شما در این مدت سه ماه به سازمان بهزیستی نسبت به دوران قبل از مدیریت شما چه تغییری کرده است؟مدیر کل بهزیستی

گستردگی سازمان بهزیستی به بزرگی پوشش دادن همه اقشار و فعالیت های بشر دوستانه است… فعالیت در بهزیستی با همه ارگان های دیگر متفاوت است؛پنجمین دستگاهی است که توفیق خدمتگزاری در آن را دارم که هیچ کدام از دیگر دستگاه هایی که در آنها کار کرده ام فعالیتشان به گستردگی این سازمان نبوده است.گستردگی از دو منظر؛ اول اینکه جامعه هدف بهزیستی کل جامعه است و بسیار زیاد است.از مهدهای کودک تا سرای سالمندان و در همه رده های سنی همه جامعه کشور و استان جامعه هدف بهزیستی هستند.اما از منظر دوم گستردگی منظور فعالیت های بهزیستی و تنوع کار در این سازمان است.تقریبا بیشتر دستگاه ها فعالیت و زمینه کاری ثابتی دارند اما تنوع فعالیت در سازمان بهزیستی بسیار زیاد است.دوازده فعالیت اصلی و 199 فعالیت زیرمجموعه ای برای سازمان در نظر گرفته شده است.از معلولیت گرفته تا بزه کاری هایی که در سنین نوجوانی اتفاق می افتد،از اعتیاد تا زنان ویژه و زنان قربانی خشونت، کودکان خیابانی و شیرخواران سرراهی و … این ها نمونه ای از فعالیت های بسیار گسترده سازمان بهزیستی است.اما متاسفانه چارت سازمانی،یعنی امکانات،ساختمان ها و تجهیزات و نیروی انسانی بهزیستی با این همه وظایف هم خوانی ندارد.یعنی این همه وظایف با این همه فعالیت هم خوانی ندارد.که می طلبد که سیاستمدران کشور،ریاست جمهوری و قانونگذران به این نکته توجه داشته باشند که گستردگی کار نیاز به اعتبار، چارت نیروی انسانی و تجهیزات بیشتری دارد که بتواند خدمت بیشتری به اقشار آسیب پذیر و یا آسیب دیده جامعه برساند.

با همه این احوالات همکاران بسیار توانمند و خوب و ایثارگری را در بهزیستی دیدم که فراتر از وظایف اداری خود برای سازمان و مردم وقت می گذارند. بسیاری از همکاران ما خود را وقف کارهای خیریه و … کرده اند در حالیکه حقوق بهزیستی بسیار ضعیف و کم است،اما جذبه و حس همنوعی خوبی این افراد را به سمت بهزیستی کشانده است و یک حس انساندوستی این همکاران را ماندگار و اسیر کرده است…مدیر کل بهزیستی

شما مرداد ماه سال 93 به عنوان مدیرکل بیمه سلامت ایرانیان منصوب شدید و امسال نیز با جناب محسنی بندپی(پدر بیمه سلامت ایران) هم در بیمه سلامت ایرانیان و هم در بهزیستی هم قطار و همکار بوده و هستید، عملکرد سازمان بهزیستی با توجه به توانمندی و مدیریت خوب جناب محسنی بندپی را چگونه می بینید؟

تعاملات درون و برون سازمانی رشد و شکوفایی را برای سازمان به ارمغان آورده است…
حقیقتا جناب محسنی بندپی یکی از سرمایه های کشور هستند. زمانی که ایشان در بیمه سلامت بودند،این بیمه از حاشیه به متن آمد.این موفقیت باعث شد که جناب دکتر رفیعی تصمیم گرفتند ایشان را در راس سازمان بهزیستی،یکی از مهم ترین سازمان ها قرار دهند.

بحمدلله با حضور ایشان تحولات مثبتی در این سازمان انجام گرفته است،رشد و شکوفایی که شامل فعالیت هایی می شد که این سازمان را از حاشیه به متن آورند.ایشان دو سیاست را در بعد تعاملات برون دستگاهی با مجلس،هیات محترم وزیران و سازمان های مدیرت و برنامه ریزی کشور دارند توانسته اند اعتبارات خوبی جذب سازمان کنند.احکام خوبی را در لایحه برنامه ششم توسعه گنجانده اند. در خصوص غربالگری های ژنتیکی را تصویب کردند که بسیار مهم و حیاتی است. بهزیستی این غربالگری ها را برای جامعه هدف بصورت رایگان انجام می دهد.

در ابعاد داخلی ایشان یک سیاست احترام و عزت کارکنان و توجه ویژه به رفاهیات کارکنان و استفاده از بدنه کارشناسی و تجربیات ارزشمند افراد و نخبه پروری را در سرلوحه کار خود قرار دادند.

لطفا در ارتباط با مستمری بسیار کم مددجویان این سازمان و افزایش آن از طریق پیشنهاد ریاست سازمان بهزیستی و وزارت رفاه به نمایندگان و حمایت و تعامل قوای مقننه و مجریه با یکدیگر در این ارتباط توضیح بفرمایید. واقعا چرا سال هاست این مبلغ افزایش پیدا نکرده و حتی در رسانه ها نیز خیلی روی این موضوع کار نکرده اند؟!

نه هزار پرونده معلولیت خیلی شدید در صف نوبت پرونده های استان قرار دارند….

بر اساس همه شاخص های اقتصادی کشور و هزینه های تامین خانوارها این مستمری به هیچ عنوان توان تامین کردن زندگی مددجویان را تامین نمی کند ما می توانیم این گونه موارد کلان را به مجمع نمایندگان و ریاست سازمان انتقال دهیم. متاسفانه در استان حتی برای تامین این 50 هزار تومان نیز با مشکل مواجه هستیم. معمولا به شدید و خیلی شدید مستمری تعلق می گیرد.مدیر کل بهزیستی

بر اساس آخرین آمار 9000 نفر پرونده در استان کرمانشاه معلولیت خیلی شدید در نوبت داریم.

چرا این تعداد معلول و ناتوان جسمی در استان کرمانشاه وجود دارد؟ به عنوان یک پزشک دیدگاه و نظر شما در این خصوص چیست؟

وضعیت بهداشتی نامناسب، دوران جنگ و پیامدهایش و جاده های ناامن دلایل اصلی تعداد زیاد معلولان استان است…
یک دلیل دیگر آن وضعیت بهداشتی نامناسب قبل از انقلاب بود که تولد کودکان معلول زیاد اتفاق می افتاد. بعد از انقلاب نیز استان کرمانشاه از استان های درگیر جنگ بود و باز هم شاخص های بهداشتی به دلیل جنگ بسیار ضعیف بود.وضعیت جاده های نامناسب استان دلیل دیگر آن است، در منطقه اورامانات و بیشتر مناطق استان هنوز زیرساخت های جاده ای مناسبی نداریم، به دلیل سیستم غربالگری نامناسب نیز بیماران مادرزادی،سیستم نا ایمن جاده ای و در نهایت سیستم آموزش همگانی درست تعداد معلولین استان بالاست.

چرا مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی از لحاظ هزینه های درمانی و بیمه با مشکل روبرو هستند؟

ان شاءالله تا پایان امسال همه مددجویان تحت پوشش وسایل توانبخشی خواهند داشت…
796 میلیون تومان در سال 94 برای هزینه های درمانی شامل تشک، سمعک، ویلچر، ویس رکورد، وسایل بهداشتی و … 2300 نفر بهره مند شده اند. با رایزنی با نمایندگان محترم و عنایت ریاست محترم سازمان به استان کرمانشاه،پیش بینی ما افزایش این رقم است 815 میلیون تومان را به مناقصه گذاشته ایم. خرید انبوه و نیازسنجی دقیق انجام داده ایم.این مورد در اولویت کاری ما باشد که ان شاءالله امسال هیچ معلولی بدون ویلچر و بدون سمعک و وسایل توانبخشی در استان نداشته باشیم. به همین دلیل نیاز به کمک خیرین و مشارکت های مردمی بسیار زیاد است و نهادهای مردمی و ارگان ها می توانند کمک کننده بسیار خوبی به جامعه هدف بهزیستی از این نظر باشند.

جناب آقای دکتر؛ همانگونه که مستحضر هستید اخیرا همایشی برای تجلیل از خیرین کمک کننده به سازمان بهزیستی در استان برگزار شد و از بین خیرین استان سه نفر به عنوان نماینده سایر خیرین استان به کشور معرفی شدند که دونفر از منتخبین از شهرستان پاوه بودند، شما روابط سازمان بهزیستی را با خیرین شهرستان ها چگونه می بینید ؟مدیرکل بهزیستی

نگاه مردم و خیرین به سازمان بهزیستی مثبت است…
بر اساس تحقیقی که توسط پوردل انگیزان استاد دانشگاه رازی مشخص شد که سوال شده بود از مردم استان که دوست دارید به چه شخص یا نهادی کمک کنید؟مردم بعد از اینکه گفته بودن دوست دارم خودم کمک کنم،در گزینه دوم سازمان بهزیستی را انتخاب کردند.خوشبختانه دید مردم نسبت به بهزیستی بسیار خوب و مثبت است.جناب آقای آرمنده، و آقایان مصلح قادری و جلیل علیزاده از شهرستان پاوه به عنوان خیرین منتخب استان ان شاءالله در همایش کشوری خیرین به بهزیستی شرکت خواهند کرد.در بحث ساخت مراکز نگه داری بیماران روانی مزمن،نگه داری معلولین ذهنی هزینه های درمانی،کاشت حلزون برای ناشنوایان، جراحی های لازم برای معلولین نیاز به مشارکت و همیاری مردم است.زیرا هزینه ها بسیار زیاد است و سازمان به تنهایی نمی تواند تمامی هزینه ها را متقبل شود.

در خصوص اورژانس اجتماعی و آمارهای این بخش از سازمان توضیح بفرمایید. آیا مردم توانسته اند ارتباط خوبی با این مرکز داشته باشند؟

22 مورد از خودکشی ها را به کمک اورژانس اجتماعی استان حل و فصل کرده ایم…
اورژانس اجتماعی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و شناسایی آنها و مداخله به هنگام در مواجهه فرد واجتماع با یک آسیب اجتماعی راه اندازی شده است. 2180 نفر در شش ماه اول سال 95 با این خط تماس گرفته اند و جالب اینکه 52 این تماس ها آقایان بوده اند و 48 درصد خانم ها بوده اند. بیشترین تماس ها مربوط به اختلافات حاد خانوادگی بوده اند،سپس کودک آزاری، سالمند آزاری، همسر آزاری و اقدام به خودکشی،کودک خیابانی و کار از جمله آنها بوده اند.

در سال گذشته حدود 22 مورد اقدام به خودکشی را حل و فصل کرده ایم. یعنی 22 مورد تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شده که خوشبختانه ختم به خیر شده است.

در شهرستان های اسلام آباد، سرپل ذهاب و کنگاور اورژانس اجتماعی راه اندازی شده است. اگر نیاز باشد اقدامات تخصصی را انجام می دهند. درحال رایزنی و پیگیری اورژانس های اجتماعی هستیم و خوشبختانه با پیگیری های نماینده پاوه واورامانات داشته اند مکاتبات اولیه آن با جناب محسنی بندپی صورت پذیرفت که ایشان هم موافقیت اولیه خودشان را اعلام کردند که در دو شهرستان پاوه وجوانرود اورژانس های اجتماعی راه اندازی شود.

شماره های 123 برای اورژانس اجتماعی و 1480 برای مشاوره های مختلف ما هستند. مشاوره های ما در زمینه های مختلفی است.

یکی از بزرگترین مشکلات معلولین و آسیب دیدگان اجتماعی در نوبت ماندنشان در سازمان بهزیستی است، در این زمینه چه اقداماتی را در نظر دارید؟

ترددهای اضافی به مرکز استان را برای مددجویان کاهش داده ایم…
یکی از ایرادات وارده به سازمان بهزیستی استان بر اساس تحقیقات ما تعدادکمیسیون های پزشکی بسیار کم است.در شهرستان های اسلام آباد و جوانرود این کمیسیون ها را راه اندازی کرده ایم.در سایر شهرها نیز یعنی در شهرهای هرسین، سنقر، صحنه و سرپل ذهاب نیز در حال رایزنی و پیگیری برای راه اندازی این کمیسیون ها هستیم. نوبت های سه تا شش ماه برای برگزاری کمیسیون ها داشتیم که متاسفانه این یک نوع نقص است و سعی داریم برای جامعه هدف ما که جامعه آسیب دیده و فقیری هستند،حداقل ایاب و ذهاب را در نظر بگیریم که برای هر کار و درخواستی به مرکز استان نیایند.بیشتربر روی روش هایی کار کرده ام که تردد مردم به مرکز استان کم شود و در این زمینه جزء استان های پیشرو هستیم.

در رابطه با کمک هزینه های ازدواج، تکمیل مسکن مهر چه برنامه تازه و نویی را ارائه خواهید کرد؟

پیش بینی واگذاری 500 واحد مسکن مهر تا پایان امسال به مددجویان را داریم…
در خصوص مسکن مهر تخصیص کمک های جهزیه 790 میلیون ریال کمک هزینه ازدواج داده اند وسعی می کنیم این مبلغ را افزایش دهیم. در این زمینه تامین اعتبار داریم.اگر مددجویان ما در دانشگاه آزاد پذیرفته شوند،کل هزینه ها را متقبل می شویم.سیاست ما در جهت تامین و توانمند سازی مددجویان است. یکی از موانع رفع مشکلات تامین مسکن مددجویان است که مبلغی غالب بر 322 میلیون تومان تحت بهره برداری قرار گرفته است. پیش بینی می کنیم که 500 واحد مسکن مهر را تا پایان امسال تحویل مدد جویان و متقاضیان بدهیم. کل اعتبار برای تامین مسکن در حدود 322میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است.

در خصوص سرپرستی و حضانت کودکان و شیرخواران استان به افراد متقاضی چه قوانینی وجود دارد؟

گاهی قوانین اجازه حضانت کودک بی سرپرست را به یک دختر خانم مجرد نیز می دهد…
خوشبختانه متقاضی سرپرستی برای کودکان بی سرپرست و شیرخوارگان در سطح استان زیاد است و از لحاظ قانونی و شرعی و … قوانین سفت و سخت و خوبی وجود دارد اگرچه گاهی قانون انعطاف نشان می دهد و میتوان سرپرستی کودکان را به یک خانم مجرد نیز داد. تقریبا مانند یک خواستگاری رسمی است که باید طرف از لحاظ مورد سنجش قرار بگیرد! افراد متقاضی را باید از نظر سلامت روحی و روانی، مالی و حقوق ثابت، شخصیت اجتماعی و … مورد بررسی قرار دهیم.

سازمان بهزیستی استان برای کودکان کار چه برنامه ها و راه کارهایی در نظر دارد؟

بیش از 90 درصد کودکان کار، دارای خانواده و سرپرست هستند…
متاسفانه این آمار در استان ما بالاست و در برخی از شهرستان های ما صادرکننده کودک کار به کلان شهرها را نیز داشته ایم! دادستانی، نیروی انتظامی، شهرداری و فرمانداری و بهزیستی اقدام به جمع آوری کودکان کار می کنند، این ها را به محل تعیین شده توسط شهرداری می برند که این محل در کرمانشاه چشمه سفید است.مددکاری که ان شاءلله در جهت کمک به کودکان جامعه هدف بهزیستی باشد،در آنجا مستقر خواهیم کرد.

متاسفانه بالای 90 درصد کودکان دیگری که در خیابان ها به عنوان کودک کار در سطح شهر کرمانشاه و شهرستان ها می بینیم کودکان دارای خانواده هستند.ما به 35 نفر از این کودکان کار را با شغل های فرهنگی متناسب با کودکان آموزش داده ایم. باید همکاری بین بخشی در ارگان ها و سازمان ها در این زمینه صورت پذیرد.

گفتنی است در انتخابات مورخ 7 مهر ماه 1395 با حضور منتخبین نمایندگان شاخص خیرین و موسسات خیریه استان در سالن فجر اداره کل بهزیستی کرمانشاه از میان تمامی آراء آقای مصلح قادری در قسمت مدیران برتر موسسات خیریه در کل استان به عنوان مدیر برتر استان منتخب شد.  همچنین مهندس جلیل علیزاده با کسب بیشترین آراء به عنوان خیر برگزیده استان کرمانشاه و نمایندگان استان در کشور انتخاب شدند.

تهیه مصاحبه: کوثر فخری- خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه 

7 پاسخ برای “راهیابی دو خیر منتخب اورامانات به همایش کشوری خیرین/مصلح قادری و جلیل علیزاده خیرین برتر استان

  • علی در تاریخ آبان 26, 1395 گفت:

    سلام درود به مهندس علیزاده و مردم شریف اورامانات و عرض تبریک به کاک‌ جلیل اجرم عند الله موفق و پیروز باشید

  • ناشناس در تاریخ آبان 20, 1395 گفت:

    سلام ودرود.ملت شریف اورامانات مخصوصاپاوه همیشه درامورات خیریه درسطح کلان کشوری سرامدبودندوخواهندماند.تبریک به همه شهروندان واقایان قادری وعلیزاده.

  • فاروق خسروی در تاریخ آبان 20, 1395 گفت:

    سلام درود بر شما جناب آقای صالحی درود بر انسانیت شما و مصاحبه ای که ترتیب دادید خندم میگیره از فردی که در بیمه سلامت و به قول خودشان بهزیستی پنجمین دستگاهی است که ایشان توفیق خدمت متوجهید توفیق خدمت را دارند می گوید در آخرین ثمت بیمه سلامت و بعد بهزیستی یک مسؤول مرفه نشین بیدرد درباره مستمری ها نمیتواند پاسخ گو باشد در باره وظیفه شناسی کارکنان می گوید به جرعت می توانم بگویم در وظیفه شناسی و ایثار گری کارکنان قدیمی و واقعا گذشته و سن و سال خورده بهزیستی چنین است اما در جوانان و تازه کارها این چنین نیست
    آقای قادری حالتان چطور است؟ میز ریاست مهم است که به شما تعلق گرفته حال برایتان چه مهم دیگری هست چه کار به مستمری ها دارید خلاصه اگر برای ما مددجویان نان ندارد ریاست بهزیستی برای شما که آب دارد نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • فارق مومنی در تاریخ آبان 19, 1395 گفت:

    برای شهرمان جای افتخار دارد که چنین جوانانی با از خود گذشتگی خود در کاهش آلام نیازمندان سهم بسزایی دارند .
    صمیمانه تبریکات خود را نثارکاک مصلح وکاک جلیل می نمایم که اینگونه باایثار و ببخشش خود دل مردم را شاد می کنند . در پناه حق تعالی و خداوند یاورشان باد.

  • دوست در تاریخ آبان 19, 1395 گفت:

    اقای علیزاده انسانی شریف وبنحوی در اکثر مسایل خیریه بدونه چشمداشت با اکثر مردم تعامل دارد خداوند ایشان را در این مورد توفیق دهد اجرکم عندالاه

  • ناشناس در تاریخ آبان 19, 1395 گفت:

    سلام مهندس علیزاده فردی شایسته وانسانی بزرگوار هستند امیدوارم همیشه ایام در زندگی موفق وسربلند باشند ایشان مدیر عمل انجمن زندان ویکی از خیرین به انجمن التیام میباشند

  • شهروند در تاریخ آبان 19, 1395 گفت:

    آفرین پاوه باید به چنین جوانانی به خود ببالد این خبر انشاءالله خودش هم خیر است