ج 10 فروردین 1403 ساعت 17:38

تحصیل دختران در حصار فقر و ازدواج اجباری!

تحصیل دختران در حصار فقر و ازدواج اجباری!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در جوامع امروز، مردم انتظارات گوناگون از آموزش و پرورش دارند، آنها از دستگاه آموزشی می‌ خواهند در حل مسائل و مشکلات اجتماعی پیشقدم باشد، جامعه را به سمت رفاه و پیشرفت هدایت کند و مردم را از طریق فرآیند آموزش و پرورش به سوی زندگی بهتر و عادلانه‌ تری سوق […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در جوامع امروز، مردم انتظارات گوناگون از آموزش و پرورش دارند، آنها از دستگاه آموزشی می‌ خواهند در حل مسائل و مشکلات اجتماعی پیشقدم باشد، جامعه را به سمت رفاه و پیشرفت هدایت کند و مردم را از طریق فرآیند آموزش و پرورش به سوی زندگی بهتر و عادلانه‌ تری سوق دهد.رسالت این امر خطیر هم برعهده نظام آموزشی و آموزش و پرورش است؛ یعنی کاهش نابرابری‌ های اجتماعی، نردبانی باشد برای ارتقای افراد از طبقه اجتماعی و اقتصادی پایین‌ تر به طبقه بالاتر، موقعیت شغلی و اقتصادی بهتر و مرتبه اجتماعی بالاتری را برای آنها فراهم کند و اقداماتی دیگر که می تواند ضامن جامعه ای متعالی باشد.53566_orig

متاسفانه با توجه به برخی نابرابری های اجتماعی و تبعیت از هنجارهای که رفته رفته تبدیل به عرف شده است، در حال حاضر تعداد زیادی از دختران در کشور از ادامه تحصیل بازمی مانند.در نظام آموزش و پرورش آنچه عدم توفیق در تحقق هدف‌ ها و مقاصد را موجب می ‌شود افت و ترک تحصیلی است و عمدتاً به صورت ترک تحصیل میان دوره مردودی و با عدم اشتغال در رشته مورد تحصیل مشاهده می ‌شود.در حقیقت عوامل ترک تحصیل دختران بازتاب مسائل و مشکلات پیچیده موجود در جامعه است به همین دلیل حل این مشکل به آسانی ممکن نخواهد بود.

ترک تحصیل زود هنگام یک حادثه ‌ی “زودرس کاذب” است که نوجوان را زودتر از موعد درگیر نقش ‌های بزرگسالان می‌ کند و متاسفانه خواه و ناخواه دختر و یا پسر را در نقشی که هنوز برای آن آماده نیستند قرار می دهد.هرچند باید ذکر کرد که استفاده‌ ی بهینه دختران از فرصت ‌های آموزشی می‌ تواند در افزایش تولید و درآمد ملّی اثرات مثبت به دنبال داشته باشد.این اتلاف منابع به صورت ترک تحصیل و تکرار پایه‌ ی تحصیلی نه تنها خیل بیسوادان بیکار جامعه را افزایش می دهد بلکه ناکامی در تحصیل باعث می‌ شود هزینه ‌ی تحصیلات همگانی آموزش و پرورش افزایش یافته و گرانی آموزش سرانه در برخی کشورها به طور چشمگیری بالا رود.

متاسفانه بنا به آمار رسمی اعلام شده کردستان هم یکی از استان های محرومی است که دختران به نسبت بیشتر در آن از ادامه تحصیل بازمی مانند.عوامل اقتصادی، عوامل خانوادگی و نیز برخی عرف های مرسوم منجر به ترک تحصیل در بین دختران می شود، تفاوت های که بین دختران و پسران در جامعه نهاده می شود، مقایسه های بی جا و نادرست، عوامل فرهنگی و اجتماعی همه و همه در این امر دخیل است.

برای دختران ازدواج زود رس، اضطراب از آینده شغلی، عدم دسترسی به آموزشگاه و دور بودن آن از محل زندگی، روش‌های تدریس معلمان، تعصبات محلی و خانوادگی، بی سوادی و کم سوادی والدین، شیوه‌های فرزند پروری خانواده‌ها، سبک مدیریت خانواده‌ها، میزان دسترسی به مواد آموزشی، انگیزه تحصیلی دانش ‌آموزان و استعداد و توان یادگیری آنها در ترک تحصیل تأثیر بسزایی در ترک تحصیل دارد.

اما خوب مهمترین و پرنگ ترین عوامل در ترک تحصیل دختران که متاسفانه علارغم پیشرفت ‌های حاصله هنوز شاهد دختران بازمانده از تحصیل هستیم که فرهنگ غلط ازدواج اجباری و فقر از موانع ادامه تحصیل دختران است.آموزش و پرورش به عنوان اصلی ‌ترین نهاد رسمی بر کسی پوشیده نیست و آموزش و پرورش جایگاه مهمی در امور توسعه ‌ای دارد، یعنی تربیت منابع انسانی شایسته، چرا که تعلیم و تربیت موتور محرک توسعه کشورها محسوب می شود.

باید یادآور شد که از جمله شاخص های مهم آموزش و پرورش آموزش دختران است و در ارزیابی رتبه کشورها، توسعه مبتنی بر جنسیت می تواند اثرگذار باشد؛در نتیجه توجه جدی به ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته لازم است که در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد تا محقق شود.دختران نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و چون تربیت نیم دیگر هم برعهده آنها است در نتیجه توجه به تعلیم و تربیت آنها ضروری و الزامی است.

منبع:کرد تودی

2 پاسخ برای “تحصیل دختران در حصار فقر و ازدواج اجباری!

  • ناشناس در تاریخ آبان 18, 1395 گفت:

    اگر به موقع ازداوج نکنند مجرد می مانند مانند خیل عظیمی از دختران تحصیل کرده مجرد که نه راه پیش دارند و نه راه پس….
    چرا که توقع آنها در این زمان قبل از تحصیل پایین و البته پایداری زندگیشان بهتر است. ضمن آنکه بهترین سن باروری زنان هم چند سال بعد از بلوغ است.
    با این حال همیشه تعداد شرکت کنندگان کنکور 60 درصد دختر به چهل درصد پسر است و این یعنی عمومیت نداشتن مطلب فوق گرچه می شود پیدا کرد و فشار اقتصادی برگردن خانوار یکی از مهمترین معیار زود شوهر دادن دختران است. ضمن آنکه خواست بعضی دختران نیز هست.
    اگر دختران شوهر خوب و شاغل داشته باشند از نظر شرع و عرف مجبور نیستند کار کنند چرا که بهترین کار تربیت فرزندان و حفظ استحکام خانواده است. نفقه زن بر عهده مرد است .
    اگر در استخدامها اولویت با کار مرد بود وضعیت جامعه بهتر می بود.
    موارد فوق به جهت نگاه نامناسب به قشر نسوان نیست .
    تحصیل بر هر زن و مرد مسلمانی از مهد تا گور واجب است ولی جایگاه هرکس هم تعریف شده است.

  • ناشناس در تاریخ آبان 18, 1395 گفت:

    سلام راه حل چیست ؟