پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:01

پیش بینی تولید دو هزار تن انار به ارزش 30 میلیارد ریال در پاوه

پیش بینی تولید دو هزار تن انار به ارزش 30 میلیارد ریال در پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه گفت: پیش بینی می کنیم امسال بیش از دو هزار تن انار به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال در این شهرستان تولید وعرضه شود. اردشیر صفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان پاوه با 653 هکتار باغ انار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه گفت: پیش بینی می کنیم امسال بیش از دو هزار تن انار به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال در این شهرستان تولید وعرضه شود.

اردشیر صفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان پاوه با 653 هکتار باغ انار هم به لحاظ سطح زیر کشت وهم تولید انار رتبه اول استان کرمانشاه را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.انار

او با اشاره به اینکه از این میزان سطح باغات 583 هکتار بارور و70 هکتار غیر بارور است گفت: متوسط عملکرد باغات انار شهرستان در سال جاری به دلیل سرمازدگی بهاره 2.9تن در هکتار بود.

وی با اشاره به فرآورده های انار شامل رب انار ودانه های خشک شده آن نیز اظهار کرد: رب انار پاوه از مرغوبترین نوع رب انار است که هم اکنون هر کیلوگرم آن بین 200 تا 250 هزار ریال به فروش میرسد و درآمد ناشی از فروش رب انار در میزان درآمد ارزش سالیانه انار محاسبه نشده است.

صفیعی به ارقام انار شهرستان پاوه نیز اشاره کرد و با تقسیم آن به دو نوع بومی – محلی و تجاری گفت: ملس، شیرین، ترش، مزله، کارالی، نرمه دانه، سیاه و پیرمیکائیل از انواع بومی و محلی و ملس ممتاز ساوه، یوسف خانی و رباب نیریز از ارقام تجاری آن هستند که ملس ممتاز از مرغوبترین انار این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه در ادامه با اشاره به ارگانیک بودن انار این شهرستان گفت: در باغات پاوه به دلیل اینکه بسیار به ندرت از کود شیمیایی استفاده می شود و باغداران بیشتر از کود حیوانی استفاده می کنند وآب باغات نیز از چشمه سارهای زلال تأمین میشود که فاقد نیترات و آلاینده های صنعتی وغیر صنعتی است، به همین دلیل محصول تولیدی این باغات ارگانیک است.

وی دلیل پر طرفدار بودن انار شهرستان پاوه را ارگانیگ و پاک بودن دانست و گفت: محصول انار این شهرستان به شهرستانهای همجوار، مرکز استان، استان های همجوار، اقصی نقاط کشور واقلیم کردستان عراق صادر می شود.

وی تصریح کرد به منظور افزایش تولید انار در شهرستان دو برنامه در دست اجرا داریم که برنامه اول احیاء واصلاح باغات وافزایش کیفیت وکمیت تولید در واحد سطح است که در سال جاری این برنامه با استقبال بسیار خوب باغداران شهرستان مواجه شد.

مدیر جهاد کشاورزی پاوه برنامه دوم را توسعه سطح زیر کشت باغات انار از طریق احداث باغات جدید عنوان کرد وافزود: این برنامه در دهه اخیر به خوبی اجرا شده واز این طریق ارقام تجاری صادراتی بسیار مناسبی از سایر استان های انار خیز کشور به شهرستان وارد شده است که از جمله آن می توان به ارقام ملس ممتاز ساوه، یوسف خانی ورباب نیریز اشاره کرد.

وی به سایت جدید انار روستای دشه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه نیز اشاره کرد و گفت: این سایت یکی از طرح های شاخص استان کرمانشاه در زمینه احداث باغ انار است.

شهرستان پاوه با بیش از 60 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد.

خبرنگار: محمد هادی زامیاد