پ 09 فروردین 1403 ساعت 19:12

شاید باور نکنید حتی فرصت اندیشیدن نیز نداریم! /محمود رستمی تبار

شاید باور نکنید حتی فرصت اندیشیدن نیز نداریم! /محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :بشر میداند که هرچه تنوع زیستی در یک منطقه بیشتر باشد آن منطقه از نظر اکولوزیک غنی تر است. و این از آن جهت است که زندگی زندگی آفرین است. اما ما هزاران زندگی را از زندگی حذف کردیم تا خود نیز در لبه نابودی قرار گیریم . پیرمردی می […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه :بشر میداند که هرچه تنوع زیستی در یک منطقه بیشتر باشد آن منطقه از نظر اکولوزیک غنی تر است. و این از آن جهت است که زندگی زندگی آفرین است. اما ما هزاران زندگی را از زندگی حذف کردیم تا خود نیز در لبه نابودی قرار گیریم .

پیرمردی می گفت «در دوران جوانی ما در کوهستان باینگان آنقدر کبک زیاد بود, چون به «چال نیجه دول» در ارتفاعات سمت جنوب باینگان می رسیدیم کبک ها همچون دسته های پرندگان مهاجر پرواز می کردند و دسته هاس کل و بز رم می کردند, بیاد دارم در زمستانی در آن ایام در محل چشمه «مه هر»  باینگان آنقدر بزکوهی و کل وجود داشت و در میان برفهای سنگین زمین گیر شده بودند که هشت راس از آنها را فقط با دست گرفتیم.» اما اکنون بعد از شصت سال از آن تنوع زیستی خبری نیست. و تنها بندرت صدای کبکی شنیده می شود و حداقل بنده درچند سال اخیر حتی خرگوشی در کوهستان ندیده ام. مراتع سرسبز و پوشید از «که ما», «لو» , «به هک» و «چنور»  که سراسر دامنه های طبیعی منطقه را می پوشاندند, به بالاترین ارتفاعات عقب نشینی کرده اند. بشر گذشته قرن گذشته دیار ما  به هردلیل از جمله فقر , گرسنگی , قحط سالی , منازعات طایفه ای , فقدان حکومت های قدرتمند مرکزی و بعضا نالایق بودن و خوشگذران بودن به اصطلاح شاهان! بیشترین آسیب ها را در حوزه حیات وحش متحمل شده است.محمود رستمی تبار

گزارشات بین المللی از جمله «گزارش سیاره زنده سال 2016»[1] صندوق جهانی حمایت از حیات وحش  و موسسه محیط زیست استکهلم نشان می دهد که , از شصت سال گذشته تاکنون سرعت تخریب زمین و استخراج مواد شدیدا افزایش یافته است. تخریب و از دست دادن سکونت گاهها,استخراج و مصرف بی رویه, آلودگی محیط زیست, بیماریها و گونه های مهاجم و تغییر اقلیم موجب تخریب محیط زیست و کاهش شدید تنوع زیستی شده است. به گونه ای که  حیات وحش که 57 درصد آنها در سال 1970 میلادی نابود شده بودند در سال جاری  این کاهش به  67 درصد رسیده ست.

میزان گاز دی اکسید کر بن  در 9 آوریل 2016 به بالاترین حد ثبت شده یعنی 44/409 (چهارصد و نه و چهل و چهار صدم)   قسمت در میلیون رسید . بین سالهای 1967 تا 2012 ,  آبزیان با کاهش 81 درصدی , مرغزارها  باکاهش 18 درصدی , و گیاهان  با کاهش 58 درصدی روبرو بوده و  با روند فعلی تا سال 2020 مهره داران با کاهش 67 درصدی مواجه خواهند بود. و بطور متوسط در دنیا امروز ما تنها وارث 33 درصد از حیات وحش هستیم. در کنار این انقراض گونه ها و کاهش آنها, در سال جار یمصرف زغال سنگ چین به بالاترین حد ممکن افزیش یافت .

و این بیانگر آن است که ؛ نمی توان بیش از این بر سیاره ای که 11700سال از آن لذت بردیم و شهرنشینی و تمدن در آن نشات گرفت , تکیه کنیم.

با این حال و علیرغم آنکه سال 2016 گرمترین سال و پیک مقدار گاز اکسید دی کربن بود, وبرای اولین بار انسان برای تهیه منابع تجدید پذیر مورد نیاز از سهم سال 2017 مصرف کرد.  اما هنوز کورسوهای از امید باقیست. تعهدات بین المللی چین و آمریکا برای منع تجارت حیات وحش, موافقتنامه پاریس در کاهش گازهای گلخانه ای و ممانعت از گرمتر شدن هوا (حداکثر 2 درجه گرم شود)  و تصویب اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 تحت عنوان « مسیر کرامت تا  2030» از آن جمله است. علم ما به روابط و تعاملات اجزاء نیز افزایش یافته است. از سویی علم به وجود روابط بین اقتصاد, محیط زیست و جامعه که آنها را ابعاد توسعه پایدار نامند, این امید ها را برای تغییری بزرگ افزایش داده است. شاید تغییر دیدگاه ما نسبت به انسان بعنوان حاکم بلامنازع دنیا و غارت گر منابع, به انسانی مسئول در قبال محیط زیست و زمین کمک شایانی به موضوع بنماید. البته سرعت بخشیدن به این تغییر ضروری است. تغییری که بیان کند که رشد اقتصادی نامحدود بر روی زمین محدود متناهی قابل تصور نیست. ما فرصت اندیشیدن نداریم و محیط زیست نیازمند عمل است. بشر بر بسیاری از نابسامانی ها از جمله بیماری های کشنده و اپیدمی ها, مرگ ومیر ماداران و نوزدان, … و حتی تخریب و نقصان لایه ازن فائق آمد اما برای فائق آمدن بر مشکلات بزرگتر محیط زیستی  نیازمند تغییر رویه در اندیشه, زندگی , مصرف و رفتار است….

 

تغییر مسیر ما نیازمند تغییر در تامین و مصرف دو بخش حیاتی یعنی  انرژی و غذا است. در حوزه انرژی, تسریع در فراهم نمودن انرژی های قابل تجدید و تغییر در الگوی مصرف آنها دو گام مهم برای تامین پایدار انرژی هستند.

در حوزه غذا اتکاء کمتر بر پروتئین های حیوانی و کاهش پسماندها و کشاورزی پایدار با تقلید از فرایندهای طبیعی آن می تواند در حوزه امنیت  و پایداری تامین موادغذایی یاریگر باشد.

علاوه بر همه مسایل و نگرانی های محیط زیستی , دغدغه ما در خاورمیانه برهم خوردن سیستم طبیعی بارش می باشد و متاسفانه تغییر اقلیم با ایجاد خشکسالی بیشترین تاثیر منفی را  براین منطقه حساس و امنیتی جهان گذاشته و خواهد گذاشت و متاسفانه جنگ های تحمیلی بر امت اسلامی بر تخریب محیط زیست منطقه بشدت افزوده است. البته ناسازگاری «لانینیو» و «ال نینو» اثرات مخربتری بر ما خواهد گذاشت.

کافی بود بشر به دستورات قرآنی منع اسراف و تبذیر با نگاهی علمی می اندیشید و میدانست خداوند همه چیز را به اندازه آفریده است. زمین نه ارث است و نه میراث ؛ زمین امانت است که در قبال حفظ توازن و تعادل آن مسئول هستیم. شاید باور نکنید حتی فرصت اندیشیدن نیز نداریم!

 


[1] WWF. 2016. Living Planet Report 2016. Risk and resilience in a new era 

3 پاسخ برای “شاید باور نکنید حتی فرصت اندیشیدن نیز نداریم! /محمود رستمی تبار

  • سارو در تاریخ آبان 11, 1395 گفت:

    برای چندمین بار نظر فرستادیم و درج نکردین لطفا بفرمایید مدرک و تخصص این دوستمون چیه خیلی بلدن از هر درس سخن بر زبان جاری میکن

    • روله کرد در تاریخ آبان 11, 1395 گفت:

      خوب تو چرا ناراحتی؟ فرض بر این بزاریم اصن ایشون روی دانشگاه به خودش ندیده! هر ادمی که مطالعه داشته باشه با سواده و ازقلمش معلومه .مدرک خواستی باور کن تو خیابون انقلاب تهران راحت میخری! یکم تنگ نظری کنار بزاریم.

  • فاتح سعیدی در تاریخ آبان 11, 1395 گفت:

    متن زیبا ونگارش روان و پر محتوا ، مفید وقابل تامل است .خامەات مدام پر توان باد.