ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 07:09

آقای شهردار؛ امیدواریم این گره کور به دست شما باز شود! / سید عبید فخرالدینی

آقای شهردار؛ امیدواریم این گره کور به دست شما باز شود! / سید عبید فخرالدینی

سالهای متمادی است شهر پاوه با مشکلات و معضلات مربوط به تولید، نگه داری و دفع پسماندها و نخاله های شهری روبروست. مشکلاتی که هزینه های بسیار سنگین را بر دوش شهرداری و مردم بر جای گذاشته و بالطبع خسارات جبران ناپذیری را بر محیط زیست و منابع طبیعی منطقه (علی الخصوص زمینها و منابع […]

سید عبید فخرالدینی

سالهای متمادی است شهر پاوه با مشکلات و معضلات مربوط به تولید، نگه داری و دفع پسماندها و نخاله های شهری روبروست. مشکلاتی که هزینه های بسیار سنگین را بر دوش شهرداری و مردم بر جای گذاشته و بالطبع خسارات جبران ناپذیری را بر محیط زیست و منابع طبیعی منطقه (علی الخصوص زمینها و منابع آبی اطراف محل دفع پسماندهای شهری) وارد کرده است. روزانه حدود25 تن انواع زباله شهری در پاوه تولید و دفع میگردد که از نظر وزنی حدود 30درصد و از نظر حجمی بیش از 50 درصد آن زباله خشک قابل بازیافت می باشد. مابقی آن نیز شامل زباله های فساد پذیر، عفونی، خطرناک وغیر قابل بازیافت می باشد که متاسفانه به صورتی کاملا غیر بهداشتی و غیر مهندسی در محل دفع زباله های شهری رها سازی شده و با تولید گازهای گلخانه ای، ایجاد بوهای مشمئز کننده، تولید شیرابه سمی و خطرناک،  رشد و نمو حشرات و جانوران موزی ناقل بیماری و  ده ها مورد دیگر باعث ایجاد آلودگی های گوناگون و معضلات بهداشتی و محیط زیستی متعددی گردیده است. در واقع شهرداری پاوه و بخشداری های شهرستان با اتخاذ شیوه های بسیار نامناسب و غیر بهداشتی جهت نگه داری، حمل و دفع پسماندها، هزینه ها و مشکلات مربوطه را دو چندان نموده و جز ایجاد یک سیستم سنتی و فرسوده هیچ گونه کمکی به بهبود سیستم مدیریت پسماند نکرده اند. بدون شک عدم  وجود دیدگاهای محیط زیستی و فرهنگی و بی توجهی به سیستم علمی و تخصصی مدیریت پسماند، شرایط را برای ایجاد بحرانهای پیش رو آماده نموده و آینده محیط زیست و توسعه ی اقتصادی شهرمان را هدف قرار داده است.  اگر با دریچه ای علمی و تخصصی مقوله مدیریت پسماند در شهرداری پاوه را بررسی نماییم خواهیم دید که در طول سالیان اخیر تغییر و تحول چشمگیری در سیستم مدیریت پسماند شهری پاوه مشاهد نشده و مسئولین شهرداری با بی توجهی به مشکلات و خطرات موجود و همچنین صرف هزینه های گزاف، هیچ گونه تلاشی برای بهبود کارکرد سیستم مذکور انجام نداده اند و گاهاً جهت حفظ منافع خود راه را بر ایجاد تغییرات کاربری و علمی سد کرده اند. وجود تلهای نخاله و زباله های شهری در اطراف جاده ها و نهرها، نبود ماشین آلات مناسب جهت حمل زباله، نبود برنامه ای جامع و فراگیر جهت کاهش تولید، نگه داری، حمل، بازیافت و دفن بهداشتی زباله، توسل به پیمانکاران غیر متخصص و بدون تجربه  در زمینه مدیریت پسماند، نبود برنامه های آموزشی و فرهنگی مناسب و مداوم، ایجاد تنش میان مردم و مسئولین بر سر نامناسب بودن محل دفع زباله شهری پاوه و …شاهدی بر این ادعاست. بحق می توان گفت رویه ای که شهرداری پاوه در قبال سیستم مدیریت پسماند در پیش گرفته است رویه ایست سنتی ومخرب که ادامه آن باعث ایجاد آلودگی شدید محیط زیست، ایجادچالشها و تنشهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، بروز معضلات بهداشتی، اقتصادی و اخلاقی و در نهایت به خطر افتادن منافع ملی خواهد شد.

zobale (1)

حال با توجه اینکه اکنون مدیری تحصیل کرده و فرهنگی به عنوان شهردار پاوه انتخاب شده و اعضای شورای شهر کلید حل مشکلات شهرداری را به ایشان سپرداه اند، نیاز است پیش از هر چیز مقوله مدیریت پسماند با نگاهی فرهنگی و علمی مورد توجه قرار گرفته و با اتخاذ  تصمیماتی تخصصی، شاهد ایجاد تغییراتی مثبت در سیستم فرسوده و زیانده مدیریت پسماند باشیم.

زباله

لذا پیشنهاد می شود شهرداری پاوه با نقش آفرینی و مدیریت آقای خسروی راه را بر  تغییر نگرش سنتی به محیط زیستی و فرهنگی باز نموده و با ایجاد کارگروه های تخصصی (البته با بازوی قدرت مناسب)، اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی، تامین منابع مالی جهت ایجاد صنایع بازیافت و… گامی جهت بهبود سیستم مدیریت پسماند برداشته و مشکلات پیشین را در حد توان رفع نماید. البته این نکته را نباید از قلم انداخت؛ که هرچند شرایط مالی و اداری ایده آل و مناسبی برای حل مشکلات کهنه و جا افتاده وجود ندارد اما امید است با گذشت زمان و برنامه ریزی منسجم و علمی شهردار کنونی و دلسوزان شهر، گره کور سیستم مدیریت پسماند پاوه به دست آقای خسروی باز شده و پس از سالهای متمادی شاهد تغییری هر چند کوچک در سیستم مذکور باشیم.

زباله

زباله

زباله

زباله

زباله

زباله

یک پاسخ برای “آقای شهردار؛ امیدواریم این گره کور به دست شما باز شود! / سید عبید فخرالدینی

  • فرشاد شیدایی در تاریخ فروردین 4, 1393 گفت:

    با سلام
    به یکی از مشکلات مهم شهر پاوه پرداخته اید انشاالله همانطور که در بالا اشاره کرده اید با توجه به اینکه شهردار محترم یک فرهنگی هستند بتوانند با درایت و تدبیری حکیمانه و استفاده از نظرات افراد متخصص در این زمینه مشکل جمع آوری زباله های شهری و راههای دفع آن را ساماندهی کنند. یکی از راهها فرهنگسازی و آموزش خانواده ها در جداسازی و تفکیک زباله ها است. ما در سر کلاس به دانش آموزان یاد آوری میکنیم که یک نایلون معمولی حدود 300 تا 400 سال طول میکشد تا در طبیعت تجزیه شود حال شما تصور کنید که این همه پلاستیک با اندازه های متفاوت در طبیعت پراکنده میشوند چقدر سبب آلودگی زمینهای کشاورزی و طبیعت میشوند و نسلها باید بیایند و بروند تا این پلاستیکها تجزیه شوند