پ 30 فروردین 1403 ساعت 21:38

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیم خشک در سنندج برگزار شد

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیم خشک در سنندج برگزار شد

به گزارش سلام پاوه:به همت معاونت پژوهش و فناوری و مشارکت تعدادی از مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی استانی و ملی، ان شاء الله دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق خشک با حضور اساتید برجسته استانی و کشوری در روزهای 27 و 28 مهرماه ساعت 8.30 روز 3شنبه در آمفی تئاتر سازمان برنامه و بودجه استان […]

به گزارش سلام پاوه:به همت معاونت پژوهش و فناوری و مشارکت تعدادی از مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی استانی و ملی، ان شاء الله دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق خشک با حضور اساتید برجسته استانی و کشوری در روزهای 27 و 28 مهرماه ساعت 8.30 روز 3شنبه در آمفی تئاتر سازمان برنامه و بودجه استان در خیابان پاسداران سنندج در حال برگزاری است.photo_2016-10-18_14-22-21

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:دکتر سید مختار هاشمی دبیر علمی دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیم خشک اشاره کرد و گفت:محدوديت منابع آب در دسترس، افزايش نيازهاي آبي و آلودگي آبهاي موجود موجب شده تا جوامع انساني با استفاده از بررسي‌هاي علمي، پژوهش‌هاي كاربردي و برنامه‌ريزي، فرداي بهتري را براي خود ترسيم كنند، بنابراين لزوم همفكري صاحبنظران و متخصصان در عرصه ملي و بين‌المللي براي تحول در زمينه پژوهش‌هاي كاربردي در منابع آب در ايران همگام با پيشرفت‌هاي جهاني ضروري است.

هاشمی خاطر نشان کرد: افزايش نيازهاي آبي و آلودگي آبهاي موجود موجب شده تا جوامع انساني با استفاده از بررسي‌هاي علمي، پژوهش‌هاي كاربردي و برنامه‌ريزي، فرداي بهتري را براي خود ترسيم كنند، بنابراين لزوم همفكري صاحبنظران و متخصصان در عرصه ملي و بين‌المللي براي تحول در زمينه پژوهش‌هاي كاربردي در منابع آب در ايران همگام با پيشرفت‌هاي جهاني ضروري است.

وی افزود:بر اساس مطالعات انجام شده نایده گرفتن علم هیدرولوژی چالشهای زیادی را در سیستم حکمرانی منابع آب به وجود آورده است از جمله:
• نادیده گرفتن حقابه محیط زیستی رودخانه ها، د ریاچه ها و تالابها و حد اقل نیاز اکوسیستمی انها
• نادیده گرفتن حقابه محیط زیستی رودخانه ها، د ریاچه ها و تالابها و حد اقل نیاز اکوسیستمی انها
• توسعه بی رویه منابع آب با کم رنگ بودن علم هیدرولوژی در تصمیم گیرها
• برنامه ریزی و تخصیص منابع آب با وجود عدم قطعیت ها در پتانسیل منابع آب موجودی
• تخصیص ناپایدار آب با نادیده گرفتن تغییرات /نوسانات اقلیمی(عدم وجود برنامه تخصیص انطباقی)و مدیریت تقاضا.

هاشمی در ادامه گفت:یک نکته راهبردی این است که به ارزیابی علمی(هیدرولوژی) مستقل بر اساس داده‌های دقیق و قابل اعتماد؛ بررسی و مرور دقیق اطلاعات پایه هیدرولوژی و اقلیمی برای رفع عدم قطعیت‌ها در زمینه سیستم حکمرانی منابع آب از جمله برنامه ریزی، تخصیص و مدیریت منابع آب نیاز مبرم است.مختار هاشمی (1)

وی افزود:کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک در نظر دارد تا با جمع آوری و پردازش یافته های محققان و صاحب نظران علوم آب کشور در زمینه های مورد نظر، تصویری واقعی را از هیدرولوژی کشور بدست آورده و از آنها در برنامه ریزی ، تخصیص و مدیریت آتی استفاده نماید.

هاشمی گفت:در این همایش همچنین 2 کارگاه آموزشی و یک نشست تخصصی برگزار می شود.کارگاه آموزشی اول با عنوان فاصل مشترک علم- سیاستگذاری: فرهنگ سیاسی و حکمرانی خوب در فرایند تصمیم گیری در سطح محلی با توجه به منابع عمومی مشترک: ”آب“ در ساعت 14-16 روز سه شنبه 27 مهر ماه برگزار می شود. کارگاه آموزشی دوم با عنوان ارزیابی و برنامه ریزی منابع آب به کمک مدل ویپ WEAP در ساعت 14-16 روز چهار شنبه 28 مهر ماه ارایه می شود.

هاشمی در ادامه افزود:در روز دوم کنفرانس نشست تخصصی با عنوان:فاصل مشترک علوم فنی و سیاسگذازی: نقش علم هیدرولوژی در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب زیرزمینی با توجه به طرح تعادل بخشی با حضور مسئولین ملی و استانی با حضور مشاور معاون آب وخاک وزیر جهاد کشاورزی آقای مهندس علیرضا پرستار برگزار می شود. خانه کشاورز استان و نظام صنفی کارهای کشاورزی استان هم در این جلسه به عنوان ذینفعان شرکت دارند.

هدف جلسه تدوین راهبردی برای حل معضل آبهای زیرزمینی با توجه به اجرای طرح تعادل بخشی می باشد.از تعداد مقالاتی که به دبیرخانه آمده تعداد 22 مقاله پذیریش شده برای ارایه شفاهی و 16 مقاله به عنوان پوشتر انتخاب شده اند. که مقالاتی خوب و قابل توجه و کاربردی می باشد.