پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:41

معلولین باید دید ترحمی مردم را به تحسین مبدل کنند

معلولین باید دید ترحمی مردم را به تحسین مبدل کنند

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:روشندل موفق روانسری دید مردم را نسبت به معلولین مثبت اعلام کرد و بیان داشت:اگر مردم دید ترحمی نسبت به معلولین داشته باشند نباید برنجیم بلکه باید با موفقیت های خود به آنها بفهمانیم که معلولان می توانند، باید دید آنها را نسبت به خود اصلاح و به تحسین تبدیل کنیم. […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:روشندل موفق روانسری دید مردم را نسبت به معلولین مثبت اعلام کرد و بیان داشت:اگر مردم دید ترحمی نسبت به معلولین داشته باشند نباید برنجیم بلکه باید با موفقیت های خود به آنها بفهمانیم که معلولان می توانند، باید دید آنها را نسبت به خود اصلاح و به تحسین تبدیل کنیم.

غفور سلیمانیغفور سلیمانی جوان روشندل اهل روستای بنچله جوانرود است که نابینایی از زمانی که متولد شد با وی همراه بود، در سن 11 سالگی برای وارد شدن به اجتماع و در میان مردم بودن به دستفروشی پرداخت چهار سال را اینگونه گذراند تا اینکه تصمیم گرفت که درس بخواند و به کلاسهای نهضت سواد آموزی برود، فاصله 15 کیلومتری منزل تا کلاس درس رنجهای بسیاری را بر وی تحمیل کرد اما این رنج ها مانع آن نشدند که دست از تلاش بردارد، سال 1381 توانست با رتبه هزار در رشته علوم سیاسی وارد دانشگاه رازی شود و پس از آن با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد امروز به عنوان استاد در دانشگاه روانسر تدریس می کند،نامیدن یک روز  به نام روز عصای سفید بهانه ای برای گفتگو با وی شد.

غفور سلیمانی اظهار داشت:اینکه عصای سفید به عنوان نماد جامعه نابینایان دارای پیام هایی به مردم است، اظهار داشت: روز عصای سفید یک روز نمادین است برای اینکه به مردم جوامع مختلف ثابت شود که نابینا می خواهد در جامعه ای که زندگی می کند مستقل باشد، مستقل زندگی کند و کارکند.

وی خطاب به مردم و مسئولین گفت:یک نابینا می تواند در جامعه کار کند و از مردم و مسئولین میخواهد که او را در این راه یاری دهند تا بتواند زندگی و استقلال داشته باشد.

این روشندل روانسری با اشاره به اینکه معلولیت در زمان های گذشته به دلیل عدم وجود امکانات هم محرومیت بود و هم محدویت، تصریح داشت: جهان امروز مرزهای محدودیت و محرومیت را از بین برده است، معلولیت محرومیت و محدودیت نیست زیرا یک نابینا می تواند از تکنولوژی های روز دنیا برای انجام کارهای خود استفاده کند.

وی از اشتغال، مسکن، بیمه و ازدواج از اهم مشکلات جامعه نابینایان نام برد و افزود: من امیدوارم یک نابینا در جامعه به جایی برسد که دردش فقط نابینا بودن باشد، اشتغال پایدار، مسکن، ازدواج و بیمه و تامین اجتماعی برای آینده یک نابینا مشکلاتی است که نابینایان با آن روبرو هستند، اگر یک نابینا می تواند مدرک دانشگاهی بگیرد می تواند برای جامعه خود مفید واقع شود.

سلیمانی ادامه داد:اشتغال پایدار برای یک نابینا یک اصل و اساس است، اگر به دلیل عدم امکانات شاغل نیست متولی امر باید بیمه تامین اجتماعی آنان را تامین کند زیرا یک فرد نابینا باید حداقل درآمدی داشته باشد چون حقوقی که به این افراد پرداخته می شود کفاف یک روز آن ها را هم نمی کند به همین دلیل تامین اجتماعی باید به گونه ای باشد که اینگونه افراد از آن استفاده کند و حتی اگر این امر نیز امکان پذیر نبود ارگان هایی مانند بهزیستی باید وی را یاری دهند.

وی در خصوص خودباوری افراد نابینا نیز گفت:یک نابینا اول باید خود را باور کند که متاسفانه برخی از افراد نابینا خود را باور ندارند، با وجود اینکه چشم سلطان بدن است و 75 درصد توان یک انسان با چشمش است اما یک نابینا باید قبول کند که در این وضعیت زندگی کند نکته مهم این است، انسان موفق کسی است که منتظر وضعیت نباشد بلکه خود موقعیت را به وجود آورد.روشندل توانمند روانسری توزیع امکانات ویژه نابینایان را در مرکز و شهرستان ها متفاوت دانست و اضافه کرد:در بحث وسایل آموزشی، لوازم التحریر مخصوص نابینایان و آموزش کامپیوتر سازمان های متولی باید این کار را انجام دهند زیرا نابینایان نیاز دارند که مانند سایر افراد جامعه از امکانات برخودار باشند.

وی افزود:امکانات پیشرفت تحصیلی برای افراد معلول جامعه باید مانند افراد سالم هم سطح مرکز استان در شهرستان ها هم وجود داشته باشد که البته کارهایی صورت گرفته اما هنوز جای کار باقی است.

سلیمانی دید مردم را نسبت به معلولین مثبت اعلام کرد و بیان داشت: اگر مردم دید ترحمی نسبت به معلولین داشته باشند نباید برنجیم بلکه باید با موفقیت های خود به آنها بفهمانیم که معلولان می توانند، باید دید آنها را نسبت به خود اصلاح و به تحسین تبدیل کنیم و با خود باوری دید آنها را تغییر دهیم و اگر فرد یا افردای معلولین را سربار جامعه می دانند باید این دید را مثبت کرد.

وی یادآورشد:مسئولین ما به این تفکر برسند که هر کدام یک معلول را به عنوان مشاور در کنار خود داشته باشند که این امر به اشتغال معلولان جامعه نیز کمک خواهد کرد.این روشندل موفق در پایان صحبت های خود حمید عباسی معلم رابط خود و نیز دکتر قدرت احمدیان استاد دانشگاه رازی را از افراد تاثیر گذار در زندگی خود دانست که همیشه قدر دان آنها خواهد بود.

منبع:کرد پرس

2 پاسخ برای “معلولین باید دید ترحمی مردم را به تحسین مبدل کنند

  • آرام بهرامی در تاریخ مهر 27, 1395 گفت:

    سلام خدمت کاربران عزیز غفورسلیمانی صحیح است اهل روستای بنچله ست ازتوابع جوانروددرحال حاضر ساکن روانسر است من سه ترم باایشان درس داشتم درحال حاضر هم درس حقوق بین المل خصوصی. بااین استادبزرگوار دارم واقعن باعث افتخار من است شاگردچنین استادی هستم

  • حمیدنادری در تاریخ مهر 26, 1395 گفت:

    روستای بنچله ازتوابع روانسر ولی بالاخره نفهمیدیم غفورسلیمانی یا سلیمان غفوری؟!(سلیمان غفوری اظهار داشت) (غفور سلیمانی جوان روشندل اهل روستای بنچله جوانرود است)