ج 10 فروردین 1403 ساعت 15:24

مزار جهان آرا خانم شاعره بزرگ هورامان شناسایی شد

مزار جهان آرا خانم شاعره بزرگ هورامان شناسایی شد

به گزارش سلام پاوه:به همت موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان پاوه مزار مرحومه جهان آراخانم پاوه ای در روستای صفی آباد شناسایی شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:سالها نام و یاد و اشعار این شاعره بزرگ و با ارزش در کتب ادبی و تواریخ استان کردستان و کرمانشاه چون ستاره ای در آسمان شعر و […]

به گزارش سلام پاوه:به همت موسسه فرهنگی ادبی نسیم فرهنگ هورامان پاوه مزار مرحومه جهان آراخانم پاوه ای در روستای صفی آباد شناسایی شد.photo_2016-10-13_14-40-57

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:سالها نام و یاد و اشعار این شاعره بزرگ و با ارزش در کتب ادبی و تواریخ استان کردستان و کرمانشاه چون ستاره ای در آسمان شعر و ادب می درخشید.اما تاکنون محل دفن این شخصیت و ادیب بزرگ کورد هورامی شناسایی نشده بود و در پشت پرده ای از ابهام مانده بود.لذا با تلاش و کوشش آقای محمد حبیبی فرزند مرحوم جهانبخش خان(تنها فرزند جهان آرا خانم)و آقای فتح اله نجفی نویسنده و داماد نوه بزرگ جهان آرا خانم(مرحوم حسین بیگ حبیبی)و با حضور دل سوختگان شعر و ادب و صاحبان قلم واندیشه آقایان ابراهیم شمس مسئول موسسه فرهنگی ادبی نسیم هورامان و از محققین آقای هادی سپنجی دبیر انجمن فرهنگی ادبی نسیم هورامان و از شاعران و ادیبان صاحب نام و آقای رضا خورشیدی از هنرمندان و صاحبان قلم و اندیشه،در روستای صفی آباد جوانرود در محل مزار خانوادگی(باوا کماله)شناسایی شد.گزارش و مصاحبه کامل آن که توسط نوه این شاعره بزرگ که در حضور افراد فوق الذکر انجام گرفته است که دقیقا تاکید و تایید بر محل دفن جهان آرا خانم در این محل می باشد بعدا منتشر خواهد شد.ضمنا در این مزارخانوادگی اکثر متوفیان اعضای خانواده حبیب اله خان همسر جهان آرا خانم و حاکم منطقه اورامانات و جهانبخش خان تنها فرزند جهان آرا خانم مدفون می باشند.

مرحومه جهان آرا خانم دختر ملا نشات پاوه ای در سال ۱۲۷۵قمری در پاوه به دنیا آمد و از همان اغاز کودکی نزد پدر بزرگوارش شروع به خواندن و نوشتن نموده و بعد نزد اساتید متبحر شروع به خواندن و آموختن زبان عربی نموده و چون از خانواده اصیل و علم پرور تربیت یافته بود به ادبیات کردی و فارسی و عربی تسلط کامل پیدا کرد ودر بهره وری از علم زمان بی نظیر بوده است، اشعار جهان آرا هر چند که به صورت دیوانی منتشر نشده اند اما در کتابهای متعدد و در دست نوشته های فراوانی در میان مردم اورامانات و کردستان وجود دارند.

جهان آرا خانم دارای جمالی صوری و خصایص نیکو و شاعره با نام کردی سرای است و از معدود زنانی است که  توجه به آداب و سنن عشایر کرد منطقه خود به کسب کمال پرداخته و اشعاری لطیف از وی به جا مانده است،اشعار و نوشته های وی اگر از شعراء ی معاصرش اگر برتر نباشد کمتر نیست.جهان آرا در ابتدا همسر پسر عمه خود علی اکبر خان شرف الملک اردلان بوده و زندگی شیرین و عاشقانه ای داشته اند همچنان که در تاریخ مردوخ آمده شرف الملک در سال۱۲۹۸به تهران احضار میشود و پس از اتفاقاتی در ربیع الثانی۱۲۹۸که رحیم خان  علاء الدوله حاکم آذربایجان و شرف الملک هم حاکم اردبیل میشود و در انجا با یکی از شاهزاده های قاجار ازدواج میکند و علی الرغم میل باطنی هر دو نفر جهان آرا خانم از ایشان جدا و بعد از مدتی با حبیب الله خان از ایل بگی جوانرود ازدواج کرد و دارای فرزندی به نام جهان بخش بیگ(متولد۱۳۱۶) میشود این بانوی فرهیخته در سنین جوانی در سال۱۳۲۹در سن ۵۴سالگی در جوانرود به رحمت خدا رفته و همانجا دفن گردیده است.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

ارسال خبر:فتح اله نجفی

9 پاسخ برای “مزار جهان آرا خانم شاعره بزرگ هورامان شناسایی شد

  • ناشناس در تاریخ مرداد 13, 1396 گفت:

    دەس وەش پەی ئا ئاگاداریە یتە کاک فتح اللە

  • ناشناس در تاریخ مهر 24, 1395 گفت:

    من عاشق این شاعر بزرگوارم لطف کنید شعر های ایشان رو رونمایی کنید و المان ایشان را هم بسازید که ما زنان پاوه به این خانم همشهری افتخار مکنیم که واقعا دران زمان ما همچین کسی را دراین شهر زیبای خود داشته ای به امید آن روز که جایی به نام این بزرگوار کنند و این خانم بزرگوارگویا انگونه از ایشان یاد میشودحافظ قران مجیدهم بوده اندبه هر حال ایشان هم الگوی خوبی برای مازنان این دیار می باشند وهم جای افتخار این دریارمان اورمانات می باشند

  • فتح الە نجفی؛ در تاریخ مهر 24, 1395 گفت:

    همه فانی اند فقط اوست باقی
    باسلام و عرض ادب خدمت شما عزیزان
    آنچه انسان را بیشتر به یاد خدا و روز قیامت نزدیکتر می نماید،همانا سرکشی از قبرستانها ست ، درآنجا چه انسانهای بزرگوار ومعتقد به دین و متدین و پاکی که تاروز قیامت آرام گرفته اند.
    درطول تاریخ هیچ نشانی از بت پرستی درمیان جوامع ما دیده نشده،اما یاد ونام بزرگان دین همیشه قابل احترام وبیشتر هدایت گر نسل های بعدی بوده ،که افزایش تعداد مساجد و تکایا دال بر این مهم می باشد.
    هدف از پیگیری وشناسایی محل دفن این شخصیت ادیب و بزرگوار ، قسمتی ستایش پروردگار است که در خلقتش چه انسانهای باارزش و دیگر زیبائیهایی را که نیافریده .
    اگربه دیگر نقاط توجه شود ، در هر شهر و برزه نی بخاطر احترام و یادی از انسانهایی که تاریخ را متحول نموده اند ،یادواره ای نه بعنوان بت خانه تهیه شده ،که تنها یادونام ماندگاری یست برای آیندگان ..

  • نیچه در تاریخ مهر 22, 1395 گفت:

    بهتر است به جای شناسایی قبر و مدفن این شاعر. اشعار ایشان به رشته تحریر بیایند و چند بیتی ازآنها به نمایش گذاشته شوند . حرفهای بزرگ و کلمات زرین و اشعار دلنشین در بین مردم ما جایگاهی خاص دارند .

  • ناشناس در تاریخ مهر 22, 1395 گفت:

    مزارش راتخریب کنید فردا به بت خانه مبدل میشود

    • بابک در تاریخ مهر 24, 1395 گفت:

      متاسفم

    • شهروند در تاریخ مهر 24, 1395 گفت:

      بت خانه فقط چوب و سنگ نیست. بدون شک افکار پوسیده و تحجر آمیز و خرافات از هر بت سنگی و چوبی خطرناک تراست. مگر جنایتکاران داعش و بوکوحرام و القاعده و … مثل جنابعالی موحد نیستند و قبور را تخریب نکردند؟

  • سۆران سپەنجی در تاریخ مهر 22, 1395 گفت:

    به نامی خودای گەورەی
    دەس وەش بیەی و مانی نەویەی عەرز مەکەروو خزمەتوو زەحمەت کێشانوو ئەنجومەن ئەدەبی نەسیم و فەرهەنگوو هەورامانی ..

  • شاهو در تاریخ مهر 22, 1395 گفت:

    چند وقت پیش اشعار ایشون رو در آلمان اجرا کردن .