چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32

برگزاری نهمین نشست کتابخوان در کتابخانه عمومی وحدت پاوه

برگزاری نهمین نشست کتابخوان در کتابخانه عمومی وحدت پاوه

به گزارش سلام پاوه:نهمین نشست کتابخوان دیروز چهارشنبه مورخ 14 مهرماه 95 در محل کتابخانه عمومی وحدت با حضور تعدادی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی تشکیل شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در این جلسه در ابتدا به معرفی کتاب زوربای یونانی توسط آقای امید شریفی نوشته ی نیکوس کازانتزاکیس پرداخته شد و سپس به […]

به گزارش سلام پاوه:نهمین نشست کتابخوان دیروز چهارشنبه مورخ 14 مهرماه 95 در محل کتابخانه عمومی وحدت با حضور تعدادی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی تشکیل شد.photo_2016-10-06_15-36-11

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:در این جلسه در ابتدا به معرفی کتاب زوربای یونانی توسط آقای امید شریفی نوشته ی نیکوس کازانتزاکیس پرداخته شد و سپس به نقد و بررسی کتاب توسط افراد حاضر در جلسه بحث شد.پس از آن در پایان جلسه کتاب امیل نوشته ژان ژاک روسو توسط خانم مکین رستمی و کتاب تام پین نوشته هاوارد فاست توسط خانم شهین شریفی معرفی شدند.

همچنین آقای احسان مرادی خیلی کوتاه به معرفی کتاب اقتدار گرایی ایرانی در عهد قاجار نوشته دکتر محمود سریع القلم اشاره ای نمودند که ان شاءالله در نشست بعد به طور کامل کتاب توسط ایشان معرفی میشود.

عنوان:زوربای یونانی-نویسنده: نیکوس کازانتزاکیس-مترجم: محمد قاضی-ناشر: خوارزمی، 1389-معرف کتاب: امید شریفی-درباره کتاب:جوانی شهری تصمیم می‌گیرد با کمک مردی یونانی به نام آلکسیس زوربا، که برحسب اتفاق باهم آشنا شده‌اند، به استخراج یک معدن زغال‌سنگ قهوه‌ای بپردازد؛ ولیکن چون تجربه کافی و پول، و شاید شور و شوق واقعی، برای چنین کاری ندارد تلاشش به ثمر نمی‌رسد و به ناکامی می‌انجامد. تنها چیزی که از این کار برای نویسنده می‌ماند خاطره لحظه‌های شگفت‌انگیزی است که با الکسیس زوربا گذرانده است. وقایع مختلفی که به این برخورد تصادفی و به این دوستی اتفاقی پیوند می‌خورد –مانند ماجراهای زوربا و بانو اورتانس،بانوی فرانسوی تبعید شده به یک ابادی همجوار، و قتل بیوه‌زنی که به ناحق به کشتن جوانی متهم شده است- تنها بدین منظور در این داستان آمده‌اند که شور وحال و دست و دلبازی و شجاعت زوربا را بیشتر مجسم سازند. زوربا،که شور و شوقی واقعی به زندگی دارد و فکر و روحش از هرگونه تعصبی عاری است و به ریش همه اندیشه‌ها و باورهای رایج می‌خندد، و مظهر انسانی آزاده و ماجراجوی واقعی زندگی است، به دوستش که به نامهای «کاغذ سیاه کن» و «موش کاغذخوار» می‌نامد بی‌اعتنا به همه‌چیز درس زندگی می‌دهد، و این درسها را با حرف زدن، با آواز خواندن، با رقصیدن و با نواختن سنتور محبوبش که همچون جان برایش ضروری است بیان می‌کند.

عنوان کتاب:امیل-نویسنده: ژان ژاک روسو-مترجم: غلامحسین زیرک زاده-ناشر: ناهید، 1380-معرف کتاب: مکین رستمی-درباره کتاب:کتاب ‘امیل یا آموزش و پرورش ‘اثر ‘ژان ژاک روسو ‘( 1712ـ 1778م) طی سال 1762به نگارش در آمد. به زعم ‘روسو’ :’بشر در اصل پاک و خوب زاده می‌شود و بدی‌ها و معایب او مولد جامعه‌ای است که بد اداره می‌شود، و به طفل تربیت غلط می‌دهد ‘روسو به اصل تربیت طبیعی معتقد است نه اصولی که براساس قراردادهای اجتماعی و مدرسه‌ای برای تربیت کودک تدوین شده است.

روسو در این کتاب ـ که به اعتقاد بسیاری نسل دوره اول انقلاب فرانسه را پرورش داده است ـ کوشیده است تا فکر و اخلاق انسان را از طریق علم تعلیم و تربیت ارتقا دهد و اصولی را در این زمینه پی‌ریزی نماید. کتاب در پنج بخش با این مباحث تدوین شده است: مراحل مختلف رشد، ویژگی‌های اخلاقی کودکان، دروسی که باید تدریس شود، نقش آموزش نظری و تجربی، نقش ورزش در تربیت، و نقش جامعه و خانواده در تربیت .اينكه افكار روسو پيچيده و گاه توام با ابهام است شك نيست، اما آنچه اين فيلسوف را بر جسته مي كند علاوه بر نظراتش بر قلمرو علم و تر بيت، عقايدش در خصوص مساوات و عدالت اجتماعي است.
در كتاب قرار داد اجتماعي پايه هاي حكومت دموكراسي را طرحريزي مي كند و زمينه ساز انقلاب فرانسه مي شود؛ و در همين كتاب است كه گفته است بر تري همواره از آن ملت است و نه حكومت.

عنوان کتاب:تام پین-نویسنده: هاوارد فاست-مترجم: حسن کامشاد-ناشر: خوارزمی، 1357-معرف کتاب:شهین شریفی-پین سی و هفت ساله بود که از انگلستان راهی امریکا شد.تنها و تهیدست بود. تحصیلات رسمی و به ظاهر سرمایه فکری نداشت.اما هنوز یکسال از ورودش نگذشته نام او بر سر زبان همه مهاجر نشینان بود.کتاب کوچکی نوشت که همچون جرقه آتش انقلاب را بر افروخت. عقل سلیم،توجیه منطقی قیام مردم امریکا بر ضد سلطه و بیداد جورج سوم، با زبانی ساده و آتشین،برتری حکومت جمهوری را بر پادشاهی موروثی بیان می کرد، و استقرار دولتی آزاد و مستقل و دموکراتیک را نوید می داد.

photo_2016-10-06_15-35-57

photo_2016-10-06_15-35-35

photo_2016-10-06_15-36-11