ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:45

پاسداشت یک عُمر کار هنری بلبل خوش لحن اورامان از سوی خانه موسیقی

پاسداشت یک عُمر کار هنری بلبل خوش لحن اورامان از سوی خانه موسیقی

به گزارش سلام پاوه:‘عثمان هورامی’ بلبل خوش الحان اورامان و هنرمند بزرگ کُرد در عرصه موسیقی سنتی در هفدهمین جشن سالیانه خانه موسیقی ایران در بخش موسیقی نواحی با اهدای لوح یادبود و تندیس این جشن،تجلیل شد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا:جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران شامگاه 10 مهر […]

به گزارش سلام پاوه:‘عثمان هورامی’ بلبل خوش الحان اورامان و هنرمند بزرگ کُرد در عرصه موسیقی سنتی در هفدهمین جشن سالیانه خانه موسیقی ایران در بخش موسیقی نواحی با اهدای لوح یادبود و تندیس این جشن،تجلیل شد.82255442-71068306

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا:جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران شامگاه 10 مهر ماه با حضور اهالی موسیقی با تجلیل از پیشکسوتان موسیقی و معرفی برگزیدگان دوسالانه های آلبوم و کتاب برتر در تالار وحدت برگزار شد.در این مراسم جشن، لوح تقدیر و تندیس خانه موسیقی به دو پیشکسوت موسیقی نواحی، حسین طیبی از مازندران و عثمان کیمنه ای معروف به هورامی از پاوه اهدا شد.

عثمان کیمنه ای مشهور به هورامی مشهورترین هنرمند عرصه موسیقی سنتی هورامی است که در 1314 در روستای کیمنه از توابع شهرستان پاوه استان کرمانشاه متولد شد.او به دلیل زلالی صدا، سبک منحر به فرد در خواندن و حنجره ای طلایی که دارد به یکی از اسطوره های موسیقی هورامی تبدیل شده و تاکنون کسی نتوانسته در حد او ظاهر شود.

فعالیت هنری این هنرمند موسیقی کردی – هورامی به بیش از 50 سال می رسد و در طول فعالیت خود در این مدت توانسته بیش از هزار اثر از خود به جای بگذارد.
آهنگ های این هنرمند همچنان در محافل محلی مورد توجه است و طرفداران بیشماری دارد و اگرچه هنرمندان بسیاری در سبک او اکنون مشغول به خواندن هستند اما کسی تاکنون نتوانسته مانند او آثار فاخر به جای بگذارد.

عثمان هورامی مدتی است که به دلیل بیماری حنجره کم تر کار می کند و همانند قبل توان فعالیت و هنرنمایی ندارد اما آثار او در زمره ارزشمندترین و فاخرترین آثار موسیقی سنتی کُردی به شمار می رود.این هنرمند برجسته در دوران فعالیت خود در کنار صدها تجلیل در محافل مختلف توانسته جوایزی از جمله ‘نشان بلوط طلایی’ و ‘نشان افتخار هنری گلاویژ’ را از آن خود کند.img_9274

منطقه اورامان که در ادبیات محلی به هورامان مشهور است زادگاه و مهد پرورش افراد سختکوشی است که استقامت را از کوه های سر به فلک کشیده آن و لطافت طبع را از انواع گل های زیبای دامنه های کم نظیر رشته کوه های زاگرس به ارث برده اند.واژه ‘هورامان’ از دو بخش ‘هورا’ به معنی اهورا و ‘مان’ به معنای خانه و جایگاه و سرزمین تشکیل شده است، بنابراین هورامان به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

‘هور’ در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد، بنا به اعتقاد این مردم، روستای ‘هورامان’ زمانی شهر بزرگی بوده و مرکزیت خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان یاد می کنند.شاعران، عارفان، ادیبان و فرزانگان فراوانی در منطقه هورامان سکونت داشته و دارند و از آنان آثار فاخری در قالب دیوان اشعار و کتاب های نظم و نثر، دینی و مذهبی و عرفان و تصوف به جای مانده است.

اورامان یا هورامان،نام منطقه ای با دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است،اورامان منطقه ای واقع در میان شهرستان های مریوان و سروآباد در استان کردستان و شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است و در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می گیرد.مردم منطقه اورامان، کُرد هورامی زبان و مسلمان اهل سنت و پیرو امام شافعی هستند.

خبرنگار: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

4 پاسخ برای “پاسداشت یک عُمر کار هنری بلبل خوش لحن اورامان از سوی خانه موسیقی

  • م در تاریخ مهر 14, 1395 گفت:

    جناب محمدی میشه واضحتر بفرمایین منظورتون ازاین کامنتتون چیه؟وجنابعالی اهل وساکن کجایی

  • بلال محمدي در تاریخ مهر 14, 1395 گفت:

    عثمان کیمنه ای معروف به هورامی از پاوه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بابا دست برداريد. عثمان هورامي كجا گفته پاوه ايه
    پاوه رفت.
    پاوه ديگر پاوه نمي شود.
    آن هم تنها بدليل تنگ نظري و تنگ چشمي پاوه ايهاست.
    تنها عنواني كه براش مونده: پاوه و خانگاه است.

  • همشهری در تاریخ مهر 13, 1395 گفت:

    چمه که منی کاک عثمان هورامی

  • ناشناس در تاریخ مهر 13, 1395 گفت:

    سردار پاکپور:
    درگیری نیروهای سپاه با تروریست‌ها در مرزهای کرمانشاه/۱۲ تروریست کشته و مقادیر زیادی سلاح توسط سپاه ضبط شد
    درگیری نیروهای سپاه با تروریست‌ها در مرزهای کرمانشاه/ ۱۲ تروریست کشته و مقادیر زیادی سلاح توسط سپاه ضبط شدسردار محمد پاکپور از انهدام یک تیم وابسته به ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی و هلاکت ۱۲ تن از اشرار مسلح خبر داد.

    به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه دقایقی پیش با اعلام درگیری امروز رزمندگان قرارگاه نجف در منطقه مرزی استان کرمانشاه، گفت: هوشیاری رزمندگان نیروی زمینی سپاه و نیروهای بومی منطقه یک تیم از اشرار وابسته به ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی که امروز قصد رخنه به داخل خاک میهن اسلامی برای ایجاد ناامنی را داشتند توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرارگاه نجف شناسایی شدند.

    وی افزود: پس از گرفتار شدن اشرار و ترویست‌ها در طور رزمندگان اسلام طی یک درگیری شدید، این تیم به طور کامل منهدم و 12 عضو آن به هلاکت رسیدند.

    سردار پاکپور با تحسین اقدام قاطع و به موقع رزمندگان سپاه اسلام و همکاری نیروهای بومی در این عملیات گفت: در این عملیات تعداد 3 تن از رزمندگان اسلام مجروح و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات از تروریست‌ها از اشرار مسلح بدست آمد.