پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:48

چهارشنبه سوری / مدرک ولدبیگی

چهارشنبه سوری / مدرک ولدبیگی

 پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : تا رسیدن به خانه با صداهای مهیبی که بیشتر به انفجار نارنجک و دینامیت شبیه است تا انفجار ترقه، هزار بار می‌میری و زنده می‌شوی. با دیدن نوری کوچک از دور بلافاصله گوش‌هایت را می‌گیری و منتظر صدای انفجار مهیبی می‌شوی. تا زمانی که به خانه برسی هرچه دعا […]

 پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : تا رسیدن به خانه با صداهای مهیبی که بیشتر به انفجار نارنجک و دینامیت شبیه است تا انفجار ترقه، هزار بار می‌میری و زنده می‌شوی. با دیدن نوری کوچک از دور بلافاصله گوش‌هایت را می‌گیری و منتظر صدای انفجار مهیبی می‌شوی. تا زمانی که به خانه برسی هرچه دعا بلدی می‌خوانی تا شب عید، سالم به خانه برسی و مجبور نشوی تعطیلات سال نو را روی تخت بیمارستان سپری کنی .

بازهم چهارشنبه آخر سال و باز هم قصه آتش و انفجار و فاجعه، درحالی‌که تمام شهر پر شده از ترقه و ترقه‌فروش، در و دیوار از خطر می‌گویند و هشدار چهارشنبه سوریمی‌دهند به این‌که آخر سالتان را با فاجعه گره نزنید و باز هم ترقه ، نارنجک و دینامیت است که فروخته می‌شود و صداهای مهیب است که گاه و بی‌گاه تنمان را می‌لرزاند و جالب این‌که با وجود تمام توصیه‌ها، هشدارها، تهدیدها و… هرچه به آخرین چهارشنبه سال نزدیک‌ تر می‌شویم، صدای انفجارها کرکننده‌تر می‌شود.

امروزه، از بسیاری از رسوم کهن چهارشنبه‌سوری دیگر اثری به جای نمانده، اما چیزی که جایگزین این رسوم شده است، صداهای مهیبی است که هر سال از سال پیش، بلندتر و وحشتناک‌تر می‌شود و شهر را در شب چهارشنبه‌سوری تبدیل به میدان جنگ می‌کند.

همه‌ساله مراسم چهارشنبه ‌سوری در شهرمان با شور و هیجان و سر و صدای بیشتری برگزار می‌شود و در این میان، اقلام و وسایلی که برای برپایی این جشن مورد استفاده مردم و بویژه جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد متنوع تر و کوچک‌تر اما خطرناک‌تر و صدای انفجارشان مهیب‌تر می‌شود.

اگر سال‌ها پیش، جمع شدن دوستان و فامیل دور هم و روشن کردن بوته‌های کوچک آتش و پریدن از روی آن، به شبهای چهارشنبه‌ سوری رونق می‌داد اما اکنون دیگر سال‌هاست که خاطره آیین کهن چهارشنبه‌ سوری با صداهای مهیب انفجار نارنجک‌های دست‌ساز، ترقه و دینامیت در کوچه و خیابان بتدریج به فراموشی سپرده می‌شود.

برخی آداب و رسوم و آیین‌های ایرانی در گذر زمان چنان دچار تغییر و تحولات بنیادینی می‌شوند که کارکرد اولیه خود را از دست می‌دهند و ماهیتی متفاوت از معنای واقعی، می‌یابند ، جشن شب چهارشنبه‌ سوری که یکی از آیین‌ کهن ما ایرانیان است نیز در حال حاضر مصداق بارز این ادعاست.

پخش تصاویری وحشتناک از آسیب‌دیدگان شب‌های چهارشنبه‌سوری‌ حادثه آفرین به همراه صدها و هزاران بار توصیه و هشدار برای بسیاری از نوجوانان و جوانان تبدیل به داستانی تکراری شده که شاید کمتر کسی حوصله شنیدن آن  را داشته باشد اما آمار بالای سوانح و حوادث سوختگی‌های عمیق منجر به قطع عضو و حتی مرگ بیانگر این واقعیت است که باید همچنان هشدار داد و توصیه کرد تا شاید گوش‌هایی که زنگ خطرها را حس می‌کنند، از خواب غفلتی که حاصلی جز یک عمر پشیمانی ندارد، بیدار شوند.

خواهشی که از همشهریان عزیز داریم این است که به منظور پیشگیری از بروز حوادث در مراسم شب چهارشنبه آخر سال از مواد محترقه و وسایل آتش بازی خطرناک استفاده نکنند و از نگهداری این مواد در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی پرهیز کنید.

هنگام برپایی آتش در حیاط  یا خارج ساختمان از دسترسی به کپسول اطفای حریق و  جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل کنید.

از برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی اجتناب کنید.

و بسیاری موارد دیگر …

امیدوارم همه ما بتوانیم با رعایت نکات ایمنی و رعایت حقوق دیگر شهروندان با بهترین خاطره ها به استقبال سال نو برویم.

 پیشاپیش چهار شنبه سوری و سال نو را به همه همشهریان عزیز تبریک می گویم و امیدوارم سال1393  سالی پر خیر و برکت برای همه ما و شروعی برای پیشرفت و ابادانی شهرمان باشد.