ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 07:41

نه،علیه هر گونه تبعیض سنی/تکریم جایگاه سالمندان

نه،علیه هر گونه تبعیض سنی/تکریم جایگاه سالمندان

به گزارش سلام پاوه:در تقویم رسمی کشور 4 الی 10مهرماه هر سال به عنوان هفته سالمند نامگذاری شده است به همین مناسبت روابط عمومی اداره بهزیستی پاوه در همین راستا گزارشی از شعار امسال هفته سالمندان و تکریم جایگاه و منزلت آنان صادر کرده است که به شرح ذیل است: بسمه تعالی  هفته سالمندبرسالمندان مبارک باد  […]

به گزارش سلام پاوه:در تقویم رسمی کشور 4 الی 10مهرماه هر سال به عنوان هفته سالمند نامگذاری شده است به همین مناسبت روابط عمومی اداره بهزیستی پاوه در همین راستا گزارشی از شعار امسال هفته سالمندان و تکریم جایگاه و منزلت آنان صادر کرده است که به شرح ذیل است:photo_2016-09-28_15-23-01

بسمه تعالی

 هفته سالمندبرسالمندان مبارک باد    

                                              

دراطرافمان هر روز آدمهای بسیاری را می بینیم که ورق تقویم ها حسابی از سر وصورتشان رد شده است گویا چهره خسته شان را با خط های عمیق نقاشی کرده اند اینان که از زمستانهای زندگی ،برف همیشگی بر سر دارند  نمایندگان کهنسال یک نسل اند ،نسلی که از روزهاوسالها خاطرات زیادی را در کوله بار عمرشان انبار کرده اند ما به این نسل وبه سپیدی ها وتجربیاتشان سخت محتاجیم وظیفه داریم حرمتشان را حفظ کنیم ما به آنها که اینطور مارا به این زندگی وزندگی را این گونه به ما تحویل داده اند مدیونیم.

* سالمندان برای جامعه بشری یک نعمت هستند واعتقاد به دین وفرهنگ سبب شده تا فرزندان ودیگر بستگان از سالمندان محافظت ونگهداری کنند.

* سالخوردگی جمعیت یک فرایند شناخته شده وقابل بیش بینی است.

 مهمترین عوامل موثر بر سالخورده شده جمعیت1-کاهش مرگ ومیر کودکان ونوزادان2- کاهش اساسی باروری وبه تبع آن کاهش رشد جمعیت می باشد.

جمعیت شناسان عنوان می کنند افزایش جمعیت سالمندی به دلیل سالخورده شدن جمعیتی است که در سالهای ابتدایی دهه 60به طور فزایندهای به کشور اضافه شد. متولدین این سالها با فرا رسیدن دوران جوانی باعث شده بودند که جمعیت ایران به عنوان جوانترین جمعیت کشور نامگذاری شود وبا سالخورده شدن آنها نیز تعادل هرم جمعیتی به شکل آشکاری به سمت سالخوردگی میل نماید . از این رو افزایش جمعیت سالمندان کشورو ضرورت بیش از پیش مسئولان را نسبت به امور سالمندان وبرنامه ریزهای لازم در این زمینه را آشکار می سازد.

دهم مهر ماه سال جاری در تقویم جمهوری اسلامی ایران بعنوان روز سالمند معرفی شده است.

در واقع گرامی داشت سالمندان بصورت یک هفته ای می باشد که از 4 مهرماه تا 10مهر ماه می باشد.

95/07/04 یکشنبه:سالمند ،رفاه اجتماعی ومحیط توانمند ساز

95/0705 دوشنبه:سالمند مستقل،فعال وبا نشاط

95/0706سه شنبه:سالمند وهمبستگی در بستر خانواده

95/07/07چهار شنبه:سالمند وسبک زندگی سالم وسلامتی

95/07/08 پنج شنبه:سالمند وحقوق شهروندی وقانونی

95/0709جمعه:سالمندوارزشهای فرهنگی ودینی وتکریم آنان

95/0710شنبه:سالمند وعدم تبعیض سنی

* سازمان بهداشتی جهانی شعار امسال روز سالمند را اینگونه معرفی کرده است علیه تبعیض سنی مقاومت کنید یا به عبارت دیگر نه علیه هر گونه تبعیض سنی .Take a stand against ageism

*مدیر کل سلامت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی کشور بر اساس آماری که در سال هشتادونه اعلام نمودندبیش از شش میلیون وهشتصد هزار نفرسالمند در کشور زندگی می کنند که تا دو دهه آینده این رقم به بیست میلیون نفر می رسد ،ایشان اعلام نموده اند که  برآورد های سازمان ملل حاکی از آن است که تا سال 2050میلادی جمعیت سالمندان کشور ایران به بیش از بیست وشش میلیون نفر می رسد.

*دکتر مطلق اعلام کردند که شدت سالمندی در جمهوری اسلامی ایران از سال 1415 به بعد خود نمایی خواهد کرد.* در این مورد افزایش نسبت سالمندان 60 سال وبالاتر به 14% درسال 1415می رسد ودر سال 1425به 22%افزایش خواهد یافت . جمعیت سالمندان در استان کرمانشاه  بیش از 165000نفر تخمین زده شده است واین جای خوشحالی است که از این تعداد سالمند با توجه به سابقه دینی وفرهنگی خوب این استان کمتراز 300 نفر در 4 مرکز سالمندان کرمانشاه نگهداری می شوند.

کرمانشاه رتبه 12 کشوری در بحث سالمندان دارد8.5 %— پیر ترین استان گیلان با   11.5% —  مازندران  9.81%— آذر بایجان شرقی 9.7% و جوانترین استان سیستان وبلوچستان 4.72% — هرمز گان 5.6% خوزستان 6.6% *در شهرستان پاوه بر اساس آخرین آمارها  از جمعیت 60 هزار نفری شهرستان تعداد 6105 نفر سالمند شناسایی شده است.که تعداد 3048نفر آقا و 3057 نفر خانم  می باشند  یعنی حدود 10% جمعیت شهرستان سالمند می باشند.از این 6105 نفر سالمند شهرستان تعداد580 نفر تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان پاوه می باشند.

مراقبتهای بهداشتی ودرمانی دوران سالمندی:

1-انجام برنامه های ورزشی منظم بویژه پیاده روی2-رژیم غذایی مناسب (مصرف نمک کمتر وغذای  کم چرب) 3- خوردن عذا در وعده های  بیشتر  با حجم کمتر4- مصرف مایعات مورد نیاز 6-8 لیوان در روز5- کنترل منظم فشار خون ، قندو وزن6- عدم استعمال دخانیات 7- رعایت بهداشت دهان ودندان 8- داشتن الگوی خواب منظم 9- افزایش روبط اجتماعی با خانواده  – 10مطالعه وتفریح.

اقدامات اداره بهزیستی شهرستان پاوه  در راستای  ارائه خدمت به سالمندان:

  • برقراری مستمری ماهیانه 2- پرداخت کمک های درمانی و لوازم ضروری و… 3- صدور دفترچه درمانی 4- ارائه خدمات مشاوره ای ومدد کاری5- توزیع سبد غذایی 6- پرداخت حق پرستاری به افراد سالمند با معلولیت ضایعه نخاعی برگزاری دورهای آموزشی و مسایل بهداشتی و تغذیه ای 8- توزیع وسایل کمک توانبخشی اعم از ویلچر ،عصا، واکر ،تشک مواج، سمعک و وسایل بهداشتی وپانسمان  9- تعمیر مسکن واحدهای مسکونی10- مساعدت در تکمیل مسکن مهر مدد جویان در پروژه مسکن مهر 11- مناسب سازی فضای زندگی آنان .12-برگزاری نشست شورای سالمندان باادارات عضوستاددرفرمانداری.

 

روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان پاوه