پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:04

شاروی ده نگ؛ شبی ماندگار در کشف استعداد ها/ برترین های معرفی شدند

شاروی ده نگ؛ شبی ماندگار در کشف استعداد ها/ برترین های معرفی شدند

به گزارش سلام پاوه: شهرستان پاوه به دیار فرهنگ و صدا و سنگ معروف است. نغمه ها و نواهایش بر آمده از دل کوهستان هایی زیبا و سربه فلک کشیده است. مردمانش آنقدر زیبا هنر و صنعت و زندگی را به هم گره زده اند که به سختی می توان زندگی معمولیشان را از هنر […]

به گزارش سلام پاوه: شهرستان پاوه به دیار فرهنگ و صدا و سنگ معروف است. نغمه ها و نواهایش بر آمده از دل کوهستان هایی زیبا و سربه فلک کشیده است. مردمانش آنقدر زیبا هنر و صنعت و زندگی را به هم گره زده اند که به سختی می توان زندگی معمولیشان را از هنر و صنایع دستیشان تشخیص داد… اکنون که قرن ها از زندگی انسان های هنرمند و سخت کوش در این دیار می گذرد، جمعی از جوانان هنرمند شهرستان پاوه دور هم جمع شده اند که خانه‌ای بسازند برای اعتلا و نکوداشت این هنر و پیشینه زیبا و ماندگار. آری، خانه موسیقی آوای هورام پاوه؛ اینبار در یک حرکت بسیار پسندیده و حرفه ای، برنامه ای را ترتیب دادند که در گزارش های پیشین همین پایگاه خبری، تحلیلی به آن پرداختیم؛ اما دیشب 5 مهرماه 1395 مرحله نهایی و پایانی این پروژه برگزار شد و با استعدادترین هایی که در این مسابقه شرکت کرده بودند در جمع پرشور و همیشگی مردم معرفی شدند.شارو دنگی

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : آیه شریفه «ورتل القرآن ترتیلا» تاکید بر این دارد که قرآن به ترتیب، با صوت و لحن و تجوید خاصی خوانده شود. بنابراین اگر هر نوع هنری و از جمله هنر صوت خوش در خدمت ابتذال نباشد از نظر دین و آیین ما هیچ مشکلی نخواهد داشت و چه بسا اکثر افراد جامعه به این هنر از نظر روحی نیازمندند. همچنین در کنار تدین و پرورش عالمان و بزرگان دینی بسیاری در طول تاریخ ماندگار منطقه؛ استعداد و علاقمندی مردم این دیار به شعر و موسیقی و هنر به نوبه خود منحصر به فرد بوده و هست.

آنچنان آواها و دف ها و عشق به دین به هم آمیخته که ملا حسن شاعر بنام روستای دزلی که سال ها استاد دانشگاه الازهر مصر نیز بوده؛ وقتی در مسجدی مشغول به تدریس و موعظه بوده اند، از اهالی می خواهد که فردی خوش صدا را به مسجد دعوت کنند که با صدای عرفانی خویش(سیاوچه مانه) فضای مسجد را عرفانی تر کند. وی اعتقاد داشت که این نواها آسمانی بوده و برای اولین بار الهامی بوده برای پیغمبران(دیوانی مه‌لا حه‌سه‌ن دزلی- ص 132) شاید حضور همین شعرها و آواهای زیباست که اینگونه تدین را در شهر و دیارمان عرفانی و خاص کرده است… دف و نی و رقص و سماع مولانا مشهور خاص و عام است و در اورامانات و تکایایش و در مجالس مشایخ و عرفا چنین مواردی به وفور اجرا شده و می شود. برنامه ای که دیشب در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برگزار شد، چکیده ای بود از هنر و صدای خوش جوانان مومن و علاقمندی که خواستند هنر اصیل منطقه را که ریشه در مراسم و آیین اعتقادات گذشتگان ما دارد، در قالب مسابقه ای جذاب به نمایش بگذارند.

این برنامه که مورد پسند عامه مردم قرار گرفت نشان از آن داشت که مردم به اجرای چنین هنری نیازمندند.شارو دنگی
دیشب و در مراسم اختتامیه این پروسه در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط عالم اسکات، حکمت محمدی؛ مجری خوش صدا و مسلط این برنامه از زحمات و تلاش های شبانه روزی دست اندرکاران این برنامه تقدیر کرد و گفت: از 50 نفری که در مرحله اول مسابقه شرکت کرده بودند، 20 نفر به مرحله نیمه نهایی و 12 نفر به فینال راه پیدا کرده اند.

سپس پیام نماینده پاوه و اورامانات؛ شهاب نادری قرائت شد که در آن پیام از دست اندرکاران این برنامه تقدیر و تشکر کرده و گفت: برای فکر و ایده شما ارزش قائل هستم و از فعالیت های خانه موسیقی پاوه در جهت اعتلای فرهنگ و هنر منطقه بسیار سپاسگزارم. آمادگی خود را در جهت پیشرفت فعالیت هایتان اعلام می کنم و هر کمکی از دست و قلم من برآیددریغ نخواهم کرد.

در ادامه برنامه مدیر اداره ارشاد اسلامی شهرستان پاوه طی سخنانی از میزبان بودن این ارگان جهت اجرای برنامه هایی از این دست اظهار خوشحالی کرد و گفت: به یاد تمام 220 هزار شهیدی که خونشان را برای کشورمان تقدیم کرده اند هفته دفاع مقدس را تبریک عرض می کنم.

وی افزود: از تمام بانیان و زحمتکشان خانه موسیقی هورام پاوه تشکر می کنم و خود نیز ایده اجرای این برنامه را داشته ام.

محمودی به جنگ نرم اشاره کرد و افزود: متاسفانه دنیای امروز ما دنیایی مسموم است و باید هوشیارانه در جهت اعتلای فرهنگ اسلامی مان کوشش کنیم. وی از استقبال پرشور مردم تقدیر کرد و گفت: همین حضور و حمایت شما موجب دلگرمی ما و فعالان فرهنگی شهر خواهد بود.

سپس اسامی حامیان و اسپانسرهای برنامه بدین ترتیب قرائت شد: شرکت کوبیاکس پاوه به مدیریت عاملی فاضل حاتمی، دکتر یاور محمدی ، دندانپزشک فرهنگ دوست شهرستان، دکتر پروین شریفی و بیان شریفی دو خواهری که در عرصه فرهنگی حامی این پروژه بوده اند و در پایان آزاد حسینی ازاعضای شورای شهر پاوه که با حمایت های همیشگی از فرهنگ و هنر شهرستان حمایت کرده است.%d8%b4%d8%a7%d8%b1%d9%88-%d8%af%d9%87-%d9%86%da%af%db%8c-74

در ادامه برنامه شایسته فتحی، مقاله ای را در ارتباط با آواها و صداهای منطقه ارائه داد.

داورهای این برنامه در فینال؛ فاضل حاتمی، محمدنجیب حسنی ، شادمان کریمیان و سیروان کرمی بودند و در این مسابقه افراد زیر به ترتیب به ارائه و اجرای برنامه یشان پرداختند:

1-طالب برهانی(بخش هورامی)2- زاهد بابایی(بخش سورانی)3- فرشید صحرایی(بخش سورانی)4- محمد خالدی نیا(بخش هورامی) 5- ماکوان سهرابی(بخش سورانی)6- ایوب فرهادی(بخش سورانی)7- قدرت احمدی(بخش هورامی)8- یحیی فتاحی(بخش سورانی) 9- فرشاد خدامرادی(بخش هورامی)10- پوریا محمدی(بخش سورانی) 11- معتصم فرضی(بخش سورانی)12- فیروز بابایی(بخش سورانی)

در بین اجراها کریم رحیمی هنرمند پیشکسوت شهرستان به عنوان هنرمند مهمان به اجرای برنامه پرداخت و با صدا و آهنگی حرفه ای و زیبا مجلس را زینت داد.

در پایان مراسم از تمام کسانی که در اجرای این پروژه به خانه موسیقی هورام پاوه یاری رسانده بودندو به گونه ای حامی و پشتیبان این مراسم بودند،از طرف مدیرعامل و کارگردان این برنامه آراس آژند و سیامک رحیمی تقدیر و تشکر شد و لوح هایی به آنان تقدیم شد.

اسامی برندگان این مسابقه به ترتیب زیر اعلام شد و به آنان لوح یادبود، تندیس برنامه و جوایزی اهدا شد:

بخش سورانی

1- پوریا محمدی، نفر اول بخش سورانی
2- فرشید صحرایی، نفر دوم بخش سورانی
3- فیروز بابایی، نفر سوم بخش سورانی

بخش هورامی

1- فرشاد خدامرادی، نفر اول بخش هورامی
2- قدرت احمدی، نفر دوم بخش هورامی
3- محمد خالدی نیا، نفر سوم بخش هورامی

در حاشیه این مراسم، سیامک رحیمی، رییس هیات مدیره و طراح و کارگردان خوشفکر این پروژه طی گفتگویی با پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه از تلاش های شبانه روزی همه افرادی که در خانه موسیقی به ارائه خدمت به اعتلای فرهنگ و هنر بوده اند؛ تشکر کرد و گفت: از شهاب نادری، نماینده پاوه و اورامانات که در پیام خود به طور قاطع حمایت خود را از این پروژه ارئه دادند، تشکر و قدردانی می کنم. این پیام ایشان باعث دلگرمی و انگیزه ای مضاعف در میان دست اندرکاران و فعالان این پروژه و اعضای خانه موسیقی شد و جا دارد به صورت ویژه از ایشان تشکر کنم.

همچنین از عموم کسانی که در مسابقه به عنوان تماشاگر حضور داشتند بسیار متشکر و ممنونم زیرا با فرهنگ و برخورد خوب خود در جلسه نشان دادند، شهرستان پاوه واقعا لیاقت نام با فرهنگ و تمدن بودن را دارد! حتی یک نفر به عنوان انتظامات سالن، مسئول نظم سالن نبود و مردم خودشان با نظم و انضباطشان و رعایت شئونات و قوانین نظم خاصی به سالن دادند.

همچنین از آراس آژند مدیرعامل خانه موسیقی و اعضای فعال و هنرمندان این مجموعه، حکمت محمدی مجری خوب و مسلط برنامه، اسپانسرهای خوب برنامه و به ویژه کوبیاکس پاوه به مدیریت فاضل حاتمی و در نهایت پیام کریمی نوازنده توانمند شهرمان که با تسلط و هنرنمایی و بدون هیچ چشمداشتی در برنامه حضور داشت؛ کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشم. در پایان بار دیگر از اصحاب رسانه و به ویژه سایت های سلام پاوه و ده نگی نوریاو تشکر می کنم. به راستی پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه همیشه حامی خانه موسیقی و هنرمندان شهرمان بوده و هستند، از همه شما ممنون و متشکرم.

تهیه و تنظیم : کوثر فخری ، فرهاد صالحی