ج 10 فروردین 1403 ساعت 02:31

لباس کردی هر روز غریب تر و مهجور/وقتی جشن و شادی تنها بهانه پوشیدن لباس کُردی می شود

لباس کردی هر روز غریب تر و مهجور/وقتی جشن و شادی تنها بهانه پوشیدن لباس کُردی می شود

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: پوشش و لباس اصیل کردی بخشی از فرهنگ و شناسنامه کردها است که متاسفانه امروزه با گسترش تبلیغات رسانه های بیگانه و مد گرایی این ذخیره فرهنگی و بومی جای خود را به فرهنگ بیگانه سپرده است. امروزه که زیبایی و خوش لباسی مهم ترین شاخص برای حضور در اجتماع […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: پوشش و لباس اصیل کردی بخشی از فرهنگ و شناسنامه کردها است که متاسفانه امروزه با گسترش تبلیغات رسانه های بیگانه و مد گرایی این ذخیره فرهنگی و بومی جای خود را به فرهنگ بیگانه سپرده است.

67867867امروزه که زیبایی و خوش لباسی مهم ترین شاخص برای حضور در اجتماع به شمار می رود و شرط اصلی در یافتن اعتماد به نفس به ویژه در میان قشر جوان و نوجوان است ( ناشی از غفلت فرهنگی در جامعه) بازار لباس های غربی داغ شده است و از پس تنوع طلبی که به واسطه تبلیغات گسترده از مدل های جدید ارائه می شود متأسفانه لباس های کردی در میان مردم کرد کمرنگ شده است.

اواخر سالهای دهه هفتاد هجری شمسی کردستان ایران و سایر مناطق کردنشین کشور مانند سنندج ،بانه،مهاباد، و… را به نوع پوشش و استفاده از لباس های محلی می شناختند و همواره یکی از دلایل اصلی حضور مردم سایر استانهای کشور در این مناطق دیدن نوع پوشش خاص و محلی آنها بود.

65767567

لباس کردی (چه نوع زنانه و چه مردانه آن) یکی از لباس هایی است که در طول تاریخ و تا حدودی در عصر کنونی توجه فرهنگ ها و قومیت های مختلف سراسر جهان را به خود معطوف داشته و هر ساله در نمایشگاه های جهانی مد و لباس تحسین همگان را به خود اختصاص می دهد . تنوع در مدها و اشکال گوناگون و نیز نوع پارچه های استفاده شده از ویژگی های بارز لباس کردی است که این باعث شده است تا باب میل هر یک از تیره های قومیت کرد باشد در طول سالیان دراز شکل و نوع استفاده لباس کردی مخصوصاً در میان زنان تغییرات محسوسی نموده است فرضاً مادر بزرگان ما علاوه بر لباسی که امروزه مورد استفاده زنان کرد است از پوشاک های دیگری نیز همزمان با آن استفاده کرده اند برای مثال استفاده از نوعی شنل یا به زبان محلی کولوانه(kolvane) که بیشتر در فصل سرما و هنگام خواندن نماز زنان کرد آن را بر شانه های خود می انداختند و یا کت مخصوصی تحت عنوان کولینجه(kolenja )که در گذشته همه زنان از آن استفاده می کردند و یا پیشبندی با نام بر هلبینه(barhalbina) که به هنگام آشپزی و سایر کارهای بیرون از منزل مورد استفاده قرار می گرفت لباس کردی زنانه همراه نمونه های جانبی فوق در نوع خود از لباس هایی است که مطابق شریعت اسلام و فرهنگ اصیل کردی می باشد . همچنین لباس کردی مردانه نیز به دلیل تنوع اشکال آن قابل استفاده در تمام فصول سال و نیز به خاطر راحتی و دوخت منحصر به فرد آن در تمام ساعات شبانه روز میتواند مورد استفاده باشد . از وجوه متمایز این لباس استفاده از نوعی بالا پوش به نام پستک( pastak) و نیز کفش بسیار مقبولی به نام کلاشه( kelashe ) و همچنین کلاه و چفیه مخصوصی بنام جامه دان (jamedan )یا در بعضی از مناطق بنام آغابانو نام دارد که در میان مردان کرد طرفداران زیادی دارند ضمناً بسن شال یا پشتیند(peshtend ) نیز برای هردو جنس از ملزومات می باشد . اما چیزی که در روند این کاهش مسلم است فراموشی فرهنگ و لباس کردی در میان جوانان است.

متاسفانه با توجه به تبلیغات وسیع و گسترده ای که از طریق رسانه های مختلف و توسط کشورهای غربی صورت می گیرد، باعث شده است تا بخشی از جامعه به این تبلیغات توجه کرده و اقدام به استفاده از تولیدات غربی و پوشش های نامتعارف نماید.
در حالیکه لباس کردی زنانه و مردانه از جمله پوشش های اصیل ایرانی و اسلامی در سطح جهان به شمار می رود اما متاسفانه امروز به جای این پوشش، تولیدات غربی به ویژه از چین و ترکیه بر تن جوانان کردستان و سایر مناطق کردنشین کشور خودنمایی می کندو امروز دیگر هیچ خبری از این پوشش محلی و بومی در میان نیست و لباسهای کردی کم کم به موزه ها و کتابهای تاریخ سپرده می شوند.
دیگر امروز خبری از تنوع رنگ لباس زنان و دختران کرد در معابر شهرها و روستاها، صدای آهنگین گیوه های کردی و زیبایی منحصر به فرد شالهای بلند و پرپشت مردان در مناطق کردنشین در میان نیست و آنها جای خود را به کفش های ترکیه، کت و شلوارهای تولیدی چین و لباسهای غربی داده اند.
هم اکنون لباسهای کردی زنانه و مردانه در استان های کردنشین به جای خودنمایی بر تن آدمهای شهر به ویترین تعداد محدودی از مغازه ها کوچ کرده و جای آنها را لباسهایی پر کرده است که هیچ تناسبی با فرهنگ و سابقه تاریخی کردستان ندارند و متاسفانه نکته نگران کننده ادامه این روند و عدم توجه دستگاه ها و سازمانهای متولی به این مقوله جدی و ضد فرهنگی است.!!!

68567567
در نسل جوان ما گنجینه هایی وجود دارد که آن طور که باید بروز نکرده است زیرا به دلیل وجود شبکه های ماهواره ای هویت مان در حال گرایش به سمت غرب است که در این مورد باید نهادهای فرهنگی، آموزشی وارد عمل شوند و پتانسیل های فرهنگی در بحث پوشش را انجام دهند . پس یادمان باشد که پوشش لباس اصیل کردی را تنها مرسوم به مراسم کردی ننمائیم تبلیغات رسانه های بیگانه و مد گرایی فرهنگ و شناسنامه کردها را به وادی فراموشی سپارد و این لباس زیبا محدود به مراسم جشن و شادی نشود.
علل کم رنگ شدن لباس کردی در مناطق کردنشین و استفاده بیش از حد از لباس های غربی عدم وجود سازمان و یا نهادی مسئول در این راستا برای حمایت از فعالان عرصه تولید لباس کردی در استان کردستان و سایر مناطق کردنشین در کنار ورود بی رویه لباس های غربی از جمله دیگر دلایل مهمی است که باعث شد تا هر روز، پوشیدن لباس کردی در استان کردستان غریب تر شود و کسی رغبت چندانی به این پوشش نداشته باشد.

دو دلیل مهم ورود بی رویه لبا سهای غربی ؛ یکی از آنها به مباحث کلان و سیاستهای استکبار در خصوص کشورمان بر می گردد و دیگری مربوط به برنامه های کاری دستگاه ها و سازمانهای متولی امور فرهنگی در سطح استان است.

متاسفانه در استان کردستان و در اغلب دستگاههای اجرایی مسئولین از پوشیدن لباس کردی استقبال نمی کنند و با پوشیدن لباس رسمی از فرهنگ کردی فاصله می گیرند تا اینکه در ایام انتخابات و یا در مراسمات خاص فرهنگی و جشن ها لباس کُردی می پوشند .

منبع:زریوار خبر

756756756

6 پاسخ برای “لباس کردی هر روز غریب تر و مهجور/وقتی جشن و شادی تنها بهانه پوشیدن لباس کُردی می شود

  • رهگذر در تاریخ مهر 7, 1395 گفت:

    ای بابا…چقدر نگرانیهای ما کوچک است….

  • فرهنگ پاوە در تاریخ مهر 6, 1395 گفت:

    شهرستان پاوە بە دلیل پوشش لباس کوردی مخصوصا از نوع مردانه و استفاده از ٱن در تمام فصول و در ارگانهای دولتی و خصوصی در ببن مناطق کوردنشین معروف و همیشه از این حیث برای مردمانسایر شهرهای کوردنشین زبانزد و قابل تقدیر بوده است.
    چه خوب بود اگر شیرزنان پاوه هم از لباس بسیار زیبا و متنوع و مهمتر از ٱن محجب کوردی در سطح شهر استفاده میکردن
    چه خوب بود اگر مراسمی یا جشنواره ایی یا کمپینی برای این مهم در پاوه راه اندازی میشد

  • کوره هه ورامی در تاریخ مهر 5, 1395 گفت:

    سلام په ی گردیتان
    سیپالی هه ورامی به شانازی که روشه نه وه فره یچ شانازیچ په نه که رونه.ئا که سانه که سیپال یا جلو ویشان مه که رانینه به راستی هه ورامی نیه نی.سیپالی هه ورامی به راستی جوان وه زه ریفه ن.

  • شهروند غریب در تاریخ مهر 5, 1395 گفت:

    به نظر من مقصر اصلی خانواده س.اگر خانواده به فرزند این آزادی بیش از حدرو نده فرهنگ از بین نمیره.الان فقط در مراسم ها لباس کوردی پوشیده میشه و این جای تاسف داره.فرهنگ سازی از خانواده شروع باید بشه

  • شهروند در تاریخ مهر 5, 1395 گفت:

    سلام مطلب کوتاه جوامعی بود یکی ا زدلایل استفاده نکردن از لباس محلی درمیان اقوام ایرانی اجباری شدن استفاده ازلباسهای فرم در مدارس خانم هاست چه ابتدایی ویامتوسطه وبایدبرای برون رفت ازاین نوع فرهنگ کارراازمدارس شروع کرد مسئولیت آن با آ موزش وپرورش است موفق باشید

  • لطیفی در تاریخ مهر 5, 1395 گفت:

    جناب صالحی و دوستان عزیز ببخشید من این نظر را اینجا مینویسم مجبور شدم چون ۵ بار رو مطلب ایجاد معبر مقبره شیخ خالصی نوشتم آقای یوسفی تایید نکردند و حاضر نیستند جواب بدن من از رییس شورا هم میخام جواب بدن رو این موضوع
    جناب یوسفی چرا نظر بنده را تایید نمیکنید
    از شما بعیده که گزینشی عمل میکنید من که سوال بدی نپرسیدم جهت روشن شدن ذهنیت خودم نسبت به سایر اعضا
    آیا مابقی اعضا مخالف بودند که نیامدند همراتون یا دلیل دیگری دارد؟
    آیا داستان ۴ به ۳ است ؟
    آیا این کارها فقط جنبه تبلیغاتی دارد وهر کسی دنبال مطرح کردن و خود را خوب جلوه دادن است ؟
    آیا خود خانواده آقای خالصی راضی هستند که کارخیری که انجام میدن رسانه ای بشه؟
    لطفآ جواب سوالمو بدن ممنون