پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:18

توجه کنید چه می خورید…!

توجه کنید چه می خورید…!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همیشه خوشحال بودیم که روغن حیوانی نمی خوریم تا کلسترول  خون مان  افزایش نیابد و به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا  نشویم. ولی باخبر شدیم بخش اعظم روغن مصرفی ما روغن پالم است که از درختی در سرزمینهای آسیای جنوب شرقی به وفور کاشت می شود. سروصدای فروانی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همیشه خوشحال بودیم که روغن حیوانی نمی خوریم تا کلسترول  خون مان  افزایش نیابد و به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا  نشویم. ولی باخبر شدیم بخش اعظم روغن مصرفی ما روغن پالم است که از درختی در سرزمینهای آسیای جنوب شرقی به وفور کاشت می شود. سروصدای فروانی به راه افتاد, سیاسی بود یا بهداشتی یا اقتصادی مشخص نشد!  تا اینکه  برندها یا نشانهای معروف تولید روغن مایع در کشور اقدام به تولید و فروش روغن خوراکی و بیشتر از  نوع  سرخ کردنی بصورت تراریخته نموده اند و این مطلب را برروی محصولات خود نیز درج می نمایند  و از این بابت متشکریم ! جالب آنکه این محصولات دارای علامت استاندارد و پروانه وزارت بهداشت نیز هستند . و پی بردن به گستره مصرف چنین محصولاتی نیازمند شفاف سازی متولیان امر است.محمود-رستمی-تبار

 گویا هنوز دولتمردان و نهادهای مربوطه خطر این گونه محصولات را درک نکرده اند  و نمیدانم در حالیکه برای کشور ما در حداقل ها و انتقال یک دلار ممانعت ایجاد می کنند چگونه است همه نوع تسهیلات برای پرورش, تولید , وارد نمودن این نوع محصولات فراهم است.

 موضع گیری ایت الله مکارم شیرزای به تولید محصولات تراریخته و نوع پاسخ جناب سخنگوی دولت محترم نیز در هفته آخر شهریورماه جاری خواندنی است. در تابستان سال 2015 میلادی پاپ، نیز نسبت به مصرف این نوع محصولات هشدار داده است. و بسیار مهم است که بدانیم طرفدارن چنین محصولاتی تا عمق برنامه پیشنهادی دولت برای برنامه ششم توسعه نیز پیش رفته بودند.

 این در حالیست در 38 کشور توسعه یافته از جمله دانمارک, فرانسه, آلمان و ایتالیا  و حتی در سرزمین های اشغالی نیز این محصولات ممنوع هستند. سخن ما از آن جهت است که سلامت این محصولات جای شک و شبه بسیار دارد. و چناچه قبلا اشاره شده از نظر قرآن تغییر در ساخت مخلوقات الهی از وسوسه های شیطانی است « وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیغَیرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ»

به قول دکتر علی متولی زاده اردکانی، دکترای ژنتیک و فوق دکترای زیست فناوری در گفتگو با خبرنگار «فردا» و به نقل از “سایت امروز فردا را می سازیم” مدیران ارشد وزارت بهداشت ما باید بیایند و صراحتا اعلام کنند که نمی توانند درصد تراریختگی همه محصولات غذایی در کشور را تشخیص بدهند و اینکه که درصد محصولات تراریخته در سبد غذایی مردم چه میزان است. ارزیابی این محصولات را چه مرجعی انجام داده است و اطلاعات آن در کجا به چاپ رسیده است؟ چه نهادی مسئولیت ارزیابی صحت این محصولات را به عهده دارد و تخصص این افراد در چه زمینه ای است؟ آیا صرفا مهر سلامت زدن بر این محصولات بدون ارزیابی های لازم و ضروری اخلاقی است؟

علی کرمی محقق و استاد تمام بیوتکنولوژی پزشکی، در گفتگو با سایت صراط  نسبت به یک «فاجعه‌ انسانی و زیست‌محیطی در شرف وقوع» هشدار داد. این استاد دانشگاه در بخشی از این گفتگو  تراریخته را مصداق بارز یک «نفوذ خطرناک» معرفی کرد. وی رواج کشت محصولات تراریخته در ایران را مصداقی از بیوتروریسم و «توطئه روشن صهیونیستها برای بیمار کردن ملت ایران» دانست. در بخش سوم  ایشان دلایل متعددی را برای ضرورت کنترل این محصولات بیان کردند و از تخلفات قانونی نفوذیهای مدافع تراریخته پرده برداشتند.

و نهایت اینکه مدافعان این نوع محصولات که بصورت علنی  و  رسمی و با مجوز بر روی سفره ما حضور دارند, مخالفان این محصولات  را به “توهم توطئه” متهم می سازند.

از دیدگاه محیط زیستی یکی از خطرات چنین محصولاتی نابودی تنوع زیستی و گونه های مختلف ژنتیکی است.

از نظر امنیت غذایی هدف نهایی  کنترل تغذیه جامعه جهانی توسط ابر سرمایه داران است.

از نشانه های های این تسلط غذایی آن است که دانه های روغنی وارداتی قابل کشت نیستند و اگر هم با قصد و نیت “بذر” برای کشت وارد گردند فقط یکبار قاابلیت  کشت شدن دارند و دانه های حاصل شده از چنین بذرهایی استعداد جوانه زدن ندارند.

حالا وظیفه شرعی, ملی و  انسانی متولیان امر بهداشت و استاندارد کشور است که بصورت علمی و مستدل تکلیف مردم را روشن نمایند،پس تا آن روز  توجه کنید چه می خرید!

 نویسنده : محمود رستمی تبار

2 پاسخ برای “توجه کنید چه می خورید…!

  • ناشناس در تاریخ مهر 24, 1395 گفت:

    معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران:
    استفاده از محصولات تراریخته اجتناب‌ناپذیر است/ افزایش واردات پالم طی 10 سال گذشته
    خبرگزاری فارس: استفاده از محصولات تراریخته اجتناب‌ناپذیر است/ افزایش واردات پالم طی 10 سال گذشته
    معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اسم محصولات تراریخته امروزه ترس‌برانگیز شده است، گفت: این در حالی بوده که استفاده از این محصولات اجتناب‌ناپذیر است و اکثر این کشورها نیز به این مسئله توجه دارند.

    به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، منان حاجی محمودی در کارگروه سلامت و امنیت غذای استان تهران در ارتباط با موضوع روغن پالم اظهار داشت: پالم یک نوع نیست و انواع مختلفی را به خود اختصاص می دهد؛ لذا از درجه خیلی خوب تا خیلی بد آن می‌تواند وجود داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد واردات روغن پالم طی 10 سال گذشته در کشور افزایش یافته است افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت در کنترل ورود این روغن اقدامات زیادی انجام داده است و بر شفافیت استفاده از انواع روغن در محصولات غذایی تاکید دارد.

    معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه روغن پالم در صنعت لبنیات، شکلات، کیک و کلوچه بیشترین استفاده‌ها را دارد گفت: برای صنایع مختلف سقف استفاده از این روغن تعیین شده است.

    حاجی محمودی ادامه داد: روغن پالم هرچند که یک نوع روغن گیاهی است ولی به دلیل اینکه درجه اشباع آن زیاد بوده خطرات قلبی و عروقی برای فرد مصرف کننده به همراه دارد لذا تاکید شده که این روغن جایگزین روغن‌های سلامت محور نباشد.

    معاون غذا و داروی علوم پزشکی تهران در مورد محصولات تراریخته گفت: اسم تراریخته ترس‌برانگیز شده در حالی که این محصولات کاربردهای زیادی داشته و استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به افزایش جمعیت جهان در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وی تصریح کرد: در کشور ما واردات محصولات تراریخته منوط به تاییدیه سازمان غذا و دارو است و آزمایشگاه‌های معتبری در این زمینه اختصاص داده‌ایم و مردم نیز با استفاده از برچسب اصالت و … می‌توانند از سلامت این محصولات مطمئن شوند.

    حاجی محمودی خاطرنشان کرد: قرار شده که ذکر نام تراریخته در لیبل این محصولات قرار داده شود.

  • حق شناس در تاریخ مهر 1, 1395 گفت:

    تشکر اقای رستمی تبار ولی این امر بعد از فجایع بزرگ در انواع کارخنجات صنعتی ایران از جمله حمل روغن با ماشین قیرپاشی و دیدن گوشت سگ در کارخانه همبرگر سازی برای مردم ایران روشن شده که تنها سازمانی که عملا به فکر مردم نیست شبکه بهداشته که پشت سرش صدتا مافیا قرار دارن که کارگاها و.مراکز محلی رو به خاطر سود کلان شرکتهای خودشون تعطیل و.پلمپ میکنن