ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:17

تشکیل کمیته های علمی و اجرایی جهت تکمیل پرونده مقدماتی ثبت جهانی هورامان برگزار گردید

تشکیل کمیته های علمی و اجرایی جهت تکمیل پرونده مقدماتی ثبت جهانی هورامان برگزار گردید

به گزارش سلام پاوه:جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت تشکیل کمیته های علمی و اجرایی برای تهیه پرونده مقدماتی هورامان تخت به ریاست سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برگزار گردید. به گزارش سلام پاوه و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کردستان؛این جلسه […]

به گزارش سلام پاوه:جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت تشکیل کمیته های علمی و اجرایی برای تهیه پرونده مقدماتی هورامان تخت به ریاست سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برگزار گردید.%d9%87%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86-2

به گزارش سلام پاوه و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کردستان؛این جلسه به ریاست مدیرکل میراث فرهنگی و با حضور دکتر قطب الدین صادقی استاد بزرگ و هنرمند نام اشنای کشور،مهندس فاروق کیخسروی نماینده اتاق بازرگانی کردستان،آقای اداک رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی،دکتر رحمت نادری باستان شناس،دکتر محمد رضا قدری زمین شناس،دکتر ورزنده رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی،دکتر بختیار بهرامی نماینده گروه معماری دانشگاه کردستان، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی استان، مهرداد کیانی مسئول حراست اداره کل میراث، پویا طالب نیا سرپرست پایگاه هورامان برگزار گردید.

سید محسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی کردستان؛ ثبت منظر فرهنگی هورامان یک اقدام اساسی در جهت حفظ و پاسداشت این منطقه بسیار با ارزش است. که با توجه به ارزش تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی می‌تواند به بخشی از آثار شاخص جهانی تبدیل شود.

وی افزود؛کلیه ادارات و نهادهای دولتی و همچنین بخش خصوصی باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی کردستان را یاری نمایند. ثبت جهانی هورامان نیازمند یک برنامه ریزی دقیق، تشکیل کمیته های علمی و تکمیل و تهیه یک پرونده مفصل است.

آقای طالب نیا سرپرست پایگاه هورامان؛ به تشریح مزیتهای ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی پراخته و به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در هورامان اشاره نمودند.

در ادامه دکتر قطب الدین صادقی هورامان را به عنوان بخشی بسیار مهم از فرهنگ کردستان و ایران نام برده و گفتند این منطقه بیش از اینها نیازمند توجه مسئولین ارشد کشوری و استانی است. ایشان بر اهمیت حفاظت از آثار ماندگار بشری به ویژه هورامان تاکید نمودند و ثبت جهانی هورامان را بسیار مهم و اقدامی موثر دانستند.

دکتر قطب الدین صادقی ابراز نمود:هورامان حاصل سالها تعامل انسان با طبیعت است که در صورت به ثبت رسیدن جهانی باعث حفظ این اثر به صورت اصولی و صحیح خواهد شد و به تمامی جهانیان نیز معرفی خواهد شد.

اقای کیخسروی هم بر توجه و همکاری مسئولین کشوری و استانی با توجه به قرار گیری این اثر مهم در نقاط مرزی کشور تاکید نمودند و آقای اداک هم از آمادگی کمیسیون گردشگری برای هر نوع مساعدت در جهت نهایی شدن ثبث جهانی منظر فرهنگی هورامان گفتند. در ادامه سایر اعضا جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و در پایان جلسه پس از تشریح وضعیت منطقه هورامان، اقدامات صورت گرفته شده در قبل،جلسات برگزار شده و بحث و بررسی پیرامون شیوه شروع اقدامات ثبت جهانی هورامان مواردی به شرح ذیل مصوب گردید:

-تشکیل جلسات تخصصی و ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته شده توسط اعضا و روسای کمیته های اصلی ثبت جهانی هورامان:
-برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات لازم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان
– اقای دکتر قدری به عنوان مدیر کارگروه مطالعات علوم طبیعی هورامان معرفی گردید.
-آقای دکتر ورزنده به عنوان مدیر کمیته مطالعات فرهنگ و ادبیات هورامان
-دکترقطب الدین صادقی مدیر کمیته مطالعات مردم‌شناسی هورامان
-دکتر بهرامی مدیر کمیته مطالعات معماری هورامان
-رحمت نادری بعنوان مدیر مطالعات باستان شناسی هورامان معرفی و تعیین شدند.

2 پاسخ برای “تشکیل کمیته های علمی و اجرایی جهت تکمیل پرونده مقدماتی ثبت جهانی هورامان برگزار گردید

  • ناشناس در تاریخ شهریور 20, 1395 گفت:

    چرا نسنجیده حرف میزنی یه هیءت یا یه اداره که هیچ به خدا استاندارم نمیتونست کاری بکنه

  • هورامان در تاریخ شهریور 19, 1395 گفت:

    سپاس ازهیت ثبت جهانی هورامان ا داره میراث کردستان وقدم به جلو گذاشته ودر رابطه چشمه بل افراد تصمیم گیرنده بی تفاوت درشهرمان اول تخریب چشمه بجز اداره محیط زبست پیگری شد ولی استان کردستان سنگ تمام گذاشته ولی چون درحوزه بود پاوه چشمه عاقبت آن شد الان می بینیم